Tomaatin tuenta

Naruako

Olen lukenut, että tomaatin voi tukea naruilla ja samassa kerrottiin, että jos itikat eivät pääse pölyttämään, niin naruista nytkäytetään, että pölyttyy. Se kuulostaa selvältä. Itselläni taimet ovat lasitetulla parvekkeella. Ovat jo reilun puolimetrisiä ja tähänastinen tuenta on kepeillä.
Narutkin saan ripustettua, mutta sitä ihmettelen, että miten se tomaatintaimi tarraa siihen naruun kiinni? Olen ensimmäistä kertaa kokeilemassa tomppelin (kuten meillä tomaattia kutsutaan :-) ) kasvatusta, eikä niissä näytä olevan edes sellaisia tartuntoja, kuin herneessä. Tuleeko niihin vielä sellaiset?
Kun laitan katon rajasta narut lattiaan, niin mitäs sitten? Sitä ei ole kerrottu missään. Olisiko tarkoitus, että sidon tomppelintaimet joillain lyhyemmillä naruilla, niihin katon ja lattian välillä oleviin pystynaruihin? Mutta varmaan ne luistavat siinä pystynarussa, jos vielä joskus tomppeleitakin tulee, niin on sitä painoa sitten niin paljon. Ja taimet varret ovat niin ohkaiset, että eiväthän ne mitään kannata. Olisivatko lyijykynän vahvuisia, että aivan yhtä tyhjän kanssa, ajatellen isoa tomppelimäärää. Ja kuinkas korkeaksi ne kasvavatkaan, että mitä pitää odottaa? Jos kovinkin korkeaksi, niin kestävätkö ne pystyssä edes omaa painoaan, ennen tomppeleiden muodostumista? Niin että mites se kiinnitys tapahtuu?

3

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomaattisato

      Laita katosta kaksinkertainen naru roikkumaan reilusti yli lattian ja tee siihen solmuja n.15-20cm päähän toisistaan. Sitämukaa, kun taimesi kasvaa, työnnä taimen pää silmukanreijästä. Ymmärsitkö? :)

      • Naruako

        näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?


      • Naruako
        Naruako kirjoitti:

        näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?

        Kuitenkin minäkin nyt, siitä kun näytti monet tuossa puhuvan, katkoin jokusia pieniä "varkaan"-alkuja pois.
        Muuten vain olen odattavalla kannalla toistaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe