Tomaatin tuenta

Naruako

Olen lukenut, että tomaatin voi tukea naruilla ja samassa kerrottiin, että jos itikat eivät pääse pölyttämään, niin naruista nytkäytetään, että pölyttyy. Se kuulostaa selvältä. Itselläni taimet ovat lasitetulla parvekkeella. Ovat jo reilun puolimetrisiä ja tähänastinen tuenta on kepeillä.
Narutkin saan ripustettua, mutta sitä ihmettelen, että miten se tomaatintaimi tarraa siihen naruun kiinni? Olen ensimmäistä kertaa kokeilemassa tomppelin (kuten meillä tomaattia kutsutaan :-) ) kasvatusta, eikä niissä näytä olevan edes sellaisia tartuntoja, kuin herneessä. Tuleeko niihin vielä sellaiset?
Kun laitan katon rajasta narut lattiaan, niin mitäs sitten? Sitä ei ole kerrottu missään. Olisiko tarkoitus, että sidon tomppelintaimet joillain lyhyemmillä naruilla, niihin katon ja lattian välillä oleviin pystynaruihin? Mutta varmaan ne luistavat siinä pystynarussa, jos vielä joskus tomppeleitakin tulee, niin on sitä painoa sitten niin paljon. Ja taimet varret ovat niin ohkaiset, että eiväthän ne mitään kannata. Olisivatko lyijykynän vahvuisia, että aivan yhtä tyhjän kanssa, ajatellen isoa tomppelimäärää. Ja kuinkas korkeaksi ne kasvavatkaan, että mitä pitää odottaa? Jos kovinkin korkeaksi, niin kestävätkö ne pystyssä edes omaa painoaan, ennen tomppeleiden muodostumista? Niin että mites se kiinnitys tapahtuu?

3

1087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomaattisato

Laita katosta kaksinkertainen naru roikkumaan reilusti yli lattian ja tee siihen solmuja n.15-20cm päähän toisistaan. Sitämukaa, kun taimesi kasvaa, työnnä taimen pää silmukanreijästä. Ymmärsitkö? :)

• Naruako

näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?

• Naruako
        Naruako kirjoitti:

näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?

Kuitenkin minäkin nyt, siitä kun näytti monet tuossa puhuvan, katkoin jokusia pieniä "varkaan"-alkuja pois.
        Muuten vain olen odattavalla kannalla toistaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      412
      3159
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2319
    3. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      73
      2312
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      20
      1960
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      177
      1480
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      9
      1333
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1129
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1052
    9. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      91
      959
    10. Iltalehden evästeasetukset

No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      101
      892
    Aihe