Kovalevyn nopeus 10 000rpm

Turnipsi pippuri

Nopeampaa sisäistä kovalevyä olen tietokoneeseen ajatellut laittaa.
Kannettavassa on nopeudeltaan 5400 rpm kovalevy.
Seuraava nopeampi olisi tuo nopeudeltaan 7200 rpm kovalevy.
Vielä nopeampiakin kovalevyjä näyttää olevan eli 10 000rpm kovalevy.

Viisaammilta kysynkin, jos tietokoneessa on C ja E asema, niin onko silloin
tietokoneessa 2 kovalevyä vai yksi, joka on jaettu C ja E asemaksi ?
Eli jos laittaa nopeamman kovalevyn tilalle, niin laittaa 2 kpl, jos tietokoneessa
on alkujaankin 2kpl kovalevyä.

Kuinka kovalevyn kestävyyden ja äänekkyyden kannalta ajateltuna, ovatko nuo
10 000 rpm kovalevyt kuinka kestäviä. Niissä on aika huima tuo kierrosnopeus verrattuna
vaikka tuohon 5400 rpm tai 7200 rpm kovalevyyn.
Ovat myös aika arvokkaita nämä 10 000rpm kovalevyt.
Pelaamiseen, musiikin tekemiseen, animaation ja muiden nopeutta vaativien
ohjelmien hyvän sujuvuuden kannalta mahdollisimman nopea kovalevy ?
Tietenkin myös prosessorin nopeus ja muut tietokoneen osat vaikuttavat asiaan.

8

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • USSlYmloKN

      Asemakirjaimista ei levyjen määrää voi arvioida. Windows arpoo asemakirjaimia kaikille osioille, joilla on sen tuntema tiedostojärjestelmä.

      Kierrosnopeuden kasvaessa hakuaika lyhenee. Virrankulutus, lämpeneminen ja äänekkyys lisääntyy.

      • Turnipsi pippuri

        Kiitoksia tiedosta.
        Täytyy sitten avata tietokone, niin sitä kautta selviää montako kovalevyä
        tietokoneeseen on asennettu.
        Kannettavassa tietokoneessa on varmaan yksi kovalevy, kun pieneen tilaan
        ei useampia varmaankaan ole asennettu.
        Takuu on vielä tässä nykyisessä kannettavassa voimassa, joten sitä ei vielä
        uskalla mennä availemaan, muuten koneen takuu mitätöityy.

        On tuossa pöydällä vanha pöytäkone 15 vuotta vanha ja jotain vikaa siinä on.
        Voisi sitä purkaa ja näkisi siitä, montako kovalevyä se sisältää.
        Uusia osia olen siihen ajatellut hankkia, mutta taitaa joutua vaihtamaan useamman osan, on
        sen verran vanha kone, etteivät uudet osat toimi noiden vanhojen osien kanssa.


      • --
        Turnipsi pippuri kirjoitti:

        Kiitoksia tiedosta.
        Täytyy sitten avata tietokone, niin sitä kautta selviää montako kovalevyä
        tietokoneeseen on asennettu.
        Kannettavassa tietokoneessa on varmaan yksi kovalevy, kun pieneen tilaan
        ei useampia varmaankaan ole asennettu.
        Takuu on vielä tässä nykyisessä kannettavassa voimassa, joten sitä ei vielä
        uskalla mennä availemaan, muuten koneen takuu mitätöityy.

        On tuossa pöydällä vanha pöytäkone 15 vuotta vanha ja jotain vikaa siinä on.
        Voisi sitä purkaa ja näkisi siitä, montako kovalevyä se sisältää.
        Uusia osia olen siihen ajatellut hankkia, mutta taitaa joutua vaihtamaan useamman osan, on
        sen verran vanha kone, etteivät uudet osat toimi noiden vanhojen osien kanssa.

        pöytäkoneessa on käyttökelpoista osavaihtoja silmällä pitäen lähinnä kotelo.
        Jos sekään?


    • kovalevyjen tai osioitten niminä ovat puhtaasti Windows-juttuja. Voi(ne)t asentaa koneeseesi useitakin eri käyttiksiä, joista yksikään ei väitä sulla olevan mitään C-, D-, E- jne. -asemia.

    • Turnipsi pippuri

      Uutta tekniikkaa olisi tulossa tietokoneen kovalevyihin.
      En enää muista missä tietokone tarvikkeita myyvässä nettikaupassa havaitsin, mutta jotain
      hybridi kovalevyjä ne kuitenkin olivat.
      Jotain uutta tekniikkaa niissä oli perinteisiin kovalevyihin verrattuna ja
      tehokkaampiakin olivat samalla kierrosnopeudella verrattuna näihin
      nykyisiin kovalevyihin.

    • Levypää

      Nuo 10k levyt on tarkoitettu serverikäyttöön ja melu ynnä tehon kulutus (=lämpiäminen) on aivan eri tasolla kuin pöytäkoneiden tai läppärien levyissä. Serverisaleissa ei normaalisti oleskella.

      Noihin listaamiisi sovelluksiin, RAM muistin määrä vaikuttaa hyvin paljon. Kovalevyn nopeus tulee enempiu vastaa silloin jos RAMia ei ole tarpeeksi käyttis joutuu swäppäämään dataa levyn ja RAMin välillä.

      Kannattaa tutustua myös SSD- eli puolijohdelevyihin. Niissä ei ole mitään likuvaa ja hakuajat on helposti jopa sadasosa normaalin nopeankin levyn nopeuksista. Hintaa tietty on jonkin verran.

      • Kovalevyjen määrän nyt näkee ihan suoraankin ohjauspaneelista.


      • blöm
        sfinski80 kirjoitti:

        Kovalevyjen määrän nyt näkee ihan suoraankin ohjauspaneelista.

        No jos tietokone on 15 vuotta vanha. Niin on aika antaa viimeinen armonisku ja kärräys kierrätykseen. Ei se siitä osia vaihtamalla parane. Ehkä jostain kirppikseltä joku vanha 20e romu tilalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe