JONSSON 75 FORMULA E VRO -87

kartsa

Tietääkö kukaan koneen puristuksia? Ilmeisti kone on alunperin tarkoitettu kisakäyttöön? Onko normaalia, ett alavääntö on ko.koneessa olematon? Kone lähtee hyvin käyntiin, mutta tuntuu tehottomalta kun yrittää lähtee liukuun. Veneenä on vanhempi yksirunkoinen terhi 430R.

15

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Mittaapas puristukset, osta vaikka bilteman halpa mittari, saattaa olla että jokin (tod näk keskimmäinen) pytyistä antaa heikomman paineen. Toinen vaihtoehto että potkuri liian jyrkkä tai koneesi on säädetty päin P:tä

      • kartsa

        Mittasin puristukset: ylimmässä 9,5 keskellä 8 ja alimmassa on vähän yli 10.


    • Ile

      Onko toi Terhi 430 R millainen vene? Onko 430 pitkä?

      Liikkunee varmaan aika reippaasti tolla koneella? Jos koneessa on jäljellä vaikka puolet sen alkuperöisestä tehosta, niin luulis olevan jo aika äkkiä pinnassa.

      • kartsa

        Terhi on tosiaan 4.30 pitkä ja painoa ei ole pulpettiveneellä paljon yli 200. Vuosimalli veneellä on muistaakseni -72. Vene on aika matalalla V:llä ja on yksirunkoinen. Kone painaa reilut 90 kg eli yht. noin 300 kiloa.

        Tappoyhdistelmähän se on, mutta pakkohan se oli ostaa, kun se oli niin halpa ja kalaan teki mieli.
        Vene kulkee tolla väljällä jonssonilla ja kahden hengen kuormalla noin 35 solmua, mutta liukuun lähtö on tuskasta. Luulis, että se hyppäis liukuun, mutta niin ei käy. Alavääntö puuttuu koneesta, en tiedä kuuluuko se alaväännön puuttuminen tohon koneeseen??

        Pitää varmaan hoonauttaa pytyt ja rengastaa ne uudestaan.


      • tuntematon
        kartsa kirjoitti:

        Terhi on tosiaan 4.30 pitkä ja painoa ei ole pulpettiveneellä paljon yli 200. Vuosimalli veneellä on muistaakseni -72. Vene on aika matalalla V:llä ja on yksirunkoinen. Kone painaa reilut 90 kg eli yht. noin 300 kiloa.

        Tappoyhdistelmähän se on, mutta pakkohan se oli ostaa, kun se oli niin halpa ja kalaan teki mieli.
        Vene kulkee tolla väljällä jonssonilla ja kahden hengen kuormalla noin 35 solmua, mutta liukuun lähtö on tuskasta. Luulis, että se hyppäis liukuun, mutta niin ei käy. Alavääntö puuttuu koneesta, en tiedä kuuluuko se alaväännön puuttuminen tohon koneeseen??

        Pitää varmaan hoonauttaa pytyt ja rengastaa ne uudestaan.

        Mielestäni kone ei ole mikään lousku vielä noilla puristuksilla. Pitäisi lähteä todella hyvin. Siksi tuleekin mieleen, että onkohan potkuri aivan liian jyrkkänousuinen. Haettu taloudellisuutta tai jotakin.

        Kannattaisi varmaan selvittää sen mitat ja sitten tutkia jostakin mille nopeusalueelle se on ajateltu sopivan. Tuo 35 solmun huippunopeus on luultavasti suht paikallaan mutta kiertääkö kone silloin maksimitehon kierroksilla. Jos ei niin lähtö on huonoa ja kuormansieto myös.


      • kartsa
        tuntematon kirjoitti:

        Mielestäni kone ei ole mikään lousku vielä noilla puristuksilla. Pitäisi lähteä todella hyvin. Siksi tuleekin mieleen, että onkohan potkuri aivan liian jyrkkänousuinen. Haettu taloudellisuutta tai jotakin.

        Kannattaisi varmaan selvittää sen mitat ja sitten tutkia jostakin mille nopeusalueelle se on ajateltu sopivan. Tuo 35 solmun huippunopeus on luultavasti suht paikallaan mutta kiertääkö kone silloin maksimitehon kierroksilla. Jos ei niin lähtö on huonoa ja kuormansieto myös.

        Alunperin koneessa oli 17" nousulla oleva potkuri, joka oli liian jyrkkä. Viimevuonna säädettiin kaasarit ja sytytys. Se oli säädettäväna Inkoossa, liikkeen nimi oli muistaakseni Marenco. Samalla stemmasimme kierrosluvun mukaan potkurin, jonka nousu on 15".

        En tiedä mitkä puristukset koneessa pitäisi olla??, ilmeisesti niiden pitäisi kuitenkin olla tasaiset joka pytyssä?

        Moottori ottaa kierroksia tosi terhakkaasti ilman vastusta, eli huuhtelumuhvin kanssa, mutta ei enää silloin kun vene on vesillä. Esim. viiden hengen kuormalla ei lähde enää liukuun.


    • kartsa

      Eilen, kun soittelin varaosista niin selvisi koneen vuosimalli onkin -88.

    • stinger

      Omistin aikoinani 75 stingerin,joka on vastaava.
      Omat kokemukset oli,vääntö alhaalla huono(ei oikein soveltunut vesihiihtoon,pintaan nousu heikko vene raisport 470,mutta nopeus n.39 s/1 henk.kuormalla)Syy tähän on tiheä perän välitys eli tuo on koneelle ominaista.Älä turhaan pura ehjää konetta!Potkurilla saat kiihtyvyyttä,mutta saattaa mennä ylikierroksille.

      • kartsa

        Mulla olikin vähän sellainen kutina, että tässä koneessa on aluperinkin ollut jo huono alavääntö. Ei sovellu normaaliin käyttöön kovinkaan hyvin.


      • Ile
        kartsa kirjoitti:

        Mulla olikin vähän sellainen kutina, että tässä koneessa on aluperinkin ollut jo huono alavääntö. Ei sovellu normaaliin käyttöön kovinkaan hyvin.

        Siis onko tosi homma? Kun itsellä on 70 Yamaha 510 Yamarinissa, potkuri 21" nousulla, lähtee pintaan liukkaasti ja kulkee parhaimmillaan 40 solmua. Aika jännää, että kone ei jaksa edes noin pieninousuisella potkurilla. Tosin pienestä ylikierrosta ei liene haittaa, yks kilpaveneilijä sanoi koneeen kestävän kisakäytössäkin kauan, vaikka kierroksia saattaa kuulemma olla 9000 (sen kertomaa, faktaa?).

        Mulla vene 19":lla ei oikeastaan nouse pintaan, se on pinnassa, kun painaa kahvan kaakkoon.

        Pakko myöntää, että ihmettelen suuresti tota koneen tehottomuutta, koska 415R Terhi menee 50:llä yli 37 solmua.


      • tuntematon
        kartsa kirjoitti:

        Mulla olikin vähän sellainen kutina, että tässä koneessa on aluperinkin ollut jo huono alavääntö. Ei sovellu normaaliin käyttöön kovinkaan hyvin.

        Mulla on painavammassa 470 Yamarinissa Yamaha F50 joka nostaa 5 isoa ihmistä vaivatta liukuun. Ei enää veneen mitassa, kuten yksin ajaessa, mutta mitään temppujakaan ei tarvitse tehdä. Huippunopeus on vain 32 solmua yksin ajettaessa.

        Edelleen vahvistuu käsitys liian jyrkästä potkurista. Ihmetyttää miten se nousu korjaamolla on määritelty. Täytyy muistaa, ettei nousu sinällään mitään ratkaise, perävälitys pitää myös huomioida. Sitten on vielä mahdollista, että vehkeessä on muuta vikaa, ei esim. käy kaikilla pytyillä.

        Kannattaa miettiä onko tarvetta viedä viittä ihmistä noin pienessä kipossa vai riittääkö että menee yksin ajaessa kovaa. Sen mukaan sitten miettimään potkuriasiaa uudestaan. Joku loivanousuinen isolapainen saattaa pelastaa projektin.


      • kartsa
        Ile kirjoitti:

        Siis onko tosi homma? Kun itsellä on 70 Yamaha 510 Yamarinissa, potkuri 21" nousulla, lähtee pintaan liukkaasti ja kulkee parhaimmillaan 40 solmua. Aika jännää, että kone ei jaksa edes noin pieninousuisella potkurilla. Tosin pienestä ylikierrosta ei liene haittaa, yks kilpaveneilijä sanoi koneeen kestävän kisakäytössäkin kauan, vaikka kierroksia saattaa kuulemma olla 9000 (sen kertomaa, faktaa?).

        Mulla vene 19":lla ei oikeastaan nouse pintaan, se on pinnassa, kun painaa kahvan kaakkoon.

        Pakko myöntää, että ihmettelen suuresti tota koneen tehottomuutta, koska 415R Terhi menee 50:llä yli 37 solmua.

        Ilmeisesti tossa on montakin osa-aluetta mitkä klikkaa. Kuuleman mukaan peränvälitykset on aivan erillaiset, kun normaalissa koneessa eli pitäisi varmaan olla vieläkin loivempi nousuinen potkuri.
        Marengolla ne ajoi kierroslukumittarin kanssa ja toi potkuri on kuulemma oikea, kone kiertää kahden hengen kuormalla noin 6000 kyseisellä potkurilla.
        Tai sitten kone on vaan loppu. Eli se pitää hoonata ja rengastaa uudelleen ja toivoa että se autaisi


      • kartsa
        tuntematon kirjoitti:

        Mulla on painavammassa 470 Yamarinissa Yamaha F50 joka nostaa 5 isoa ihmistä vaivatta liukuun. Ei enää veneen mitassa, kuten yksin ajaessa, mutta mitään temppujakaan ei tarvitse tehdä. Huippunopeus on vain 32 solmua yksin ajettaessa.

        Edelleen vahvistuu käsitys liian jyrkästä potkurista. Ihmetyttää miten se nousu korjaamolla on määritelty. Täytyy muistaa, ettei nousu sinällään mitään ratkaise, perävälitys pitää myös huomioida. Sitten on vielä mahdollista, että vehkeessä on muuta vikaa, ei esim. käy kaikilla pytyillä.

        Kannattaa miettiä onko tarvetta viedä viittä ihmistä noin pienessä kipossa vai riittääkö että menee yksin ajaessa kovaa. Sen mukaan sitten miettimään potkuriasiaa uudestaan. Joku loivanousuinen isolapainen saattaa pelastaa projektin.

        lmeisesti peränvälitykset ovat tossa koneessa erillaiset kun normaali koneessa. Korjaamolla ne kävi ajelemassa paketilla ja niillä oli semmoinen kannettava kierroslukumittari. Kahden hengen kuormalla se kuulemma kiertää 15" nousun potkurilla noin 6000.

        Voihan olla että kone on yksinkertaisesti vain aivan loppu. Ainakaan puristukset eri pytyissä eivät ole tasaisia.

        Ostin veneen ja traileriyhdistelmän niin sanotuksi kalapaketiksi, kun kerran halvalla sain. Ja se on suhteellisen kevyt paketti siirtää paikasta toiseen, eli ei se vauhti ole siinä niin tärkeä, vaan yleinen toimivuus. Normaalisti meitä on veneessä vain kaksi, mutta joskus kun veneet ei riitä, niin meitä tulee siihen useampikin.


      • JMK
        kartsa kirjoitti:

        lmeisesti peränvälitykset ovat tossa koneessa erillaiset kun normaali koneessa. Korjaamolla ne kävi ajelemassa paketilla ja niillä oli semmoinen kannettava kierroslukumittari. Kahden hengen kuormalla se kuulemma kiertää 15" nousun potkurilla noin 6000.

        Voihan olla että kone on yksinkertaisesti vain aivan loppu. Ainakaan puristukset eri pytyissä eivät ole tasaisia.

        Ostin veneen ja traileriyhdistelmän niin sanotuksi kalapaketiksi, kun kerran halvalla sain. Ja se on suhteellisen kevyt paketti siirtää paikasta toiseen, eli ei se vauhti ole siinä niin tärkeä, vaan yleinen toimivuus. Normaalisti meitä on veneessä vain kaksi, mutta joskus kun veneet ei riitä, niin meitä tulee siihen useampikin.

        Voi olla, että pakopuolta viilattu liikaa. Alakierrosvääntö katoaa, pakoaukkojen ajoitus muuttunut.


      • kartsa
        JMK kirjoitti:

        Voi olla, että pakopuolta viilattu liikaa. Alakierrosvääntö katoaa, pakoaukkojen ajoitus muuttunut.

        Täytyy purkaa kone ja katella missä vika luuraa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe