Fiesta -83 jarruongelma

Fiesta 1.1, -83

Harrasteautona on vanhempikorinen -83 Fiesta, jolla on ajettu 105000 km. Takana on uudet jarruhihnat ja lähes uudet rummut. Käsijarru pitää hyvin, mutta käyttöjarrun teho oikealla puolella on lähes olematon. Jarrusylinterin männät toimivat asentajan mukaan herkästi. Nyt epäillään vikaa jarrupainesäätimessä, joskin Fordeihin erikoistunut asentaja sanoi, ettei niissä ole vikoja ollut. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta asiasta ja mikä on ollut vikana. Uutta jarrupaianesäädintä ei ole enää saatavissa, joten neuvoja olisi mukava saada. Myös vihjeitä, mistä saisi kunnossa olevan säätimen. Autopurkaamot.com on varaosahaku päällä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Tosin vasta kaksi on vastannut ja pahoitellut, ettei osaa löydy.

3

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplinssi

      - Jos uudet jarrukengät, ei vika ole siinä, että toinen kenkä laahannut ja menettänyt pitonsa.
      - Jos oot avannut jonkun jarrusylinterin, kaikkien pyörien sylinterit ilmattava. Vasemman etupyörän sylinterin ilma vaikuttaa oikeaan takapyörään (ristikkäiset piirit).

      - kokemusta Micrasta, jossa sama käsijarruvaijerijärjestelmä: Vaijeri kahvasta takapyörien välille. Siellä vipu vetää vasenta ja oikeaa vaijeria toisiaan päin. Vaijerit pitää olla ruosteettomat ja liikkua yhtä hyvin. Muuuten vetää vain toista. Käsijarru liikuttaa säppimekanismia, joka säätää kenkiä ulospäin. Jos toinen ei säädy, jalkajarrut epätasapainossa.
      - ethän ole säätänyt käsijarrua liian kireälle. Nostaessasi kahvaa, siinä pitää olla pikkuisen väljää ensin. Tällöin liike on suurin ja liikuttaa säppimekanimia.
      - tuntuuko napsahduksia, kun vedät käsijarrukahvasta ylös asti? Tällöin säppimekanismi voi olla rikki, hampaat ei pidä (oikean kenkä ei pysy kyllin lähellä rumpua).

      • Fiesta 1.1, -83

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.


      • diplinssi
        Fiesta 1.1, -83 kirjoitti:

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.

        Vanhat käsijarruvaijerit kannataa vaihtaa uusiin, alkavat liikkua molempiin suuntiin. Mekanismit kannattaa voidella rummun sisästä jarrurasvalla (alumiini- tai kuparitahna), mutta ei liikkaa.
        Jos jarruletku rispaantunut, niin vaihda. Silloin pitää kyllä ilmata sekä takasylinteri ja ristikkäinen etupyörän sylinteri. Vaihda samalla jarruneste: Ensin säiliö tyhjäksi, uutta täyteen, ilmausruuvi auki ja poljet sinne putkistoonkin uudet nesteet. Älä päästä säiliötä tyhjäksi polkiessa.
        Jarrupaineensäädintä en epäile.
        Jos letkut tai putket vuotaa, siinä syy, voi vetää myös ilmaa vuotamisen lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3326
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      3064
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2984
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2895
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      51
      2847
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2609
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2414
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      49
      2269
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      41
      2137
    10. Vielä ei ainakaan

      Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1923
    Aihe