Fiesta -83 jarruongelma

Fiesta 1.1, -83

Harrasteautona on vanhempikorinen -83 Fiesta, jolla on ajettu 105000 km. Takana on uudet jarruhihnat ja lähes uudet rummut. Käsijarru pitää hyvin, mutta käyttöjarrun teho oikealla puolella on lähes olematon. Jarrusylinterin männät toimivat asentajan mukaan herkästi. Nyt epäillään vikaa jarrupainesäätimessä, joskin Fordeihin erikoistunut asentaja sanoi, ettei niissä ole vikoja ollut. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta asiasta ja mikä on ollut vikana. Uutta jarrupaianesäädintä ei ole enää saatavissa, joten neuvoja olisi mukava saada. Myös vihjeitä, mistä saisi kunnossa olevan säätimen. Autopurkaamot.com on varaosahaku päällä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Tosin vasta kaksi on vastannut ja pahoitellut, ettei osaa löydy.

3

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplinssi

      - Jos uudet jarrukengät, ei vika ole siinä, että toinen kenkä laahannut ja menettänyt pitonsa.
      - Jos oot avannut jonkun jarrusylinterin, kaikkien pyörien sylinterit ilmattava. Vasemman etupyörän sylinterin ilma vaikuttaa oikeaan takapyörään (ristikkäiset piirit).

      - kokemusta Micrasta, jossa sama käsijarruvaijerijärjestelmä: Vaijeri kahvasta takapyörien välille. Siellä vipu vetää vasenta ja oikeaa vaijeria toisiaan päin. Vaijerit pitää olla ruosteettomat ja liikkua yhtä hyvin. Muuuten vetää vain toista. Käsijarru liikuttaa säppimekanismia, joka säätää kenkiä ulospäin. Jos toinen ei säädy, jalkajarrut epätasapainossa.
      - ethän ole säätänyt käsijarrua liian kireälle. Nostaessasi kahvaa, siinä pitää olla pikkuisen väljää ensin. Tällöin liike on suurin ja liikuttaa säppimekanimia.
      - tuntuuko napsahduksia, kun vedät käsijarrukahvasta ylös asti? Tällöin säppimekanismi voi olla rikki, hampaat ei pidä (oikean kenkä ei pysy kyllin lähellä rumpua).

      • Fiesta 1.1, -83

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.


      • diplinssi
        Fiesta 1.1, -83 kirjoitti:

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.

        Vanhat käsijarruvaijerit kannataa vaihtaa uusiin, alkavat liikkua molempiin suuntiin. Mekanismit kannattaa voidella rummun sisästä jarrurasvalla (alumiini- tai kuparitahna), mutta ei liikkaa.
        Jos jarruletku rispaantunut, niin vaihda. Silloin pitää kyllä ilmata sekä takasylinteri ja ristikkäinen etupyörän sylinteri. Vaihda samalla jarruneste: Ensin säiliö tyhjäksi, uutta täyteen, ilmausruuvi auki ja poljet sinne putkistoonkin uudet nesteet. Älä päästä säiliötä tyhjäksi polkiessa.
        Jarrupaineensäädintä en epäile.
        Jos letkut tai putket vuotaa, siinä syy, voi vetää myös ilmaa vuotamisen lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      204
      6170
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      171
      5735
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      248
      4280
    4. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      15
      3974
    5. 234
      3615
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      134
      3416
    7. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      65
      3399
    8. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      128
      3249
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      21
      2966
    10. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      2
      2429
    Aihe