Harrasteautona on vanhempikorinen -83 Fiesta, jolla on ajettu 105000 km. Takana on uudet jarruhihnat ja lähes uudet rummut. Käsijarru pitää hyvin, mutta käyttöjarrun teho oikealla puolella on lähes olematon. Jarrusylinterin männät toimivat asentajan mukaan herkästi. Nyt epäillään vikaa jarrupainesäätimessä, joskin Fordeihin erikoistunut asentaja sanoi, ettei niissä ole vikoja ollut. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta asiasta ja mikä on ollut vikana. Uutta jarrupaianesäädintä ei ole enää saatavissa, joten neuvoja olisi mukava saada. Myös vihjeitä, mistä saisi kunnossa olevan säätimen. Autopurkaamot.com on varaosahaku päällä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Tosin vasta kaksi on vastannut ja pahoitellut, ettei osaa löydy.
Fiesta -83 jarruongelma
3
493
Vastaukset
- diplinssi
- Jos uudet jarrukengät, ei vika ole siinä, että toinen kenkä laahannut ja menettänyt pitonsa.
- Jos oot avannut jonkun jarrusylinterin, kaikkien pyörien sylinterit ilmattava. Vasemman etupyörän sylinterin ilma vaikuttaa oikeaan takapyörään (ristikkäiset piirit).
- kokemusta Micrasta, jossa sama käsijarruvaijerijärjestelmä: Vaijeri kahvasta takapyörien välille. Siellä vipu vetää vasenta ja oikeaa vaijeria toisiaan päin. Vaijerit pitää olla ruosteettomat ja liikkua yhtä hyvin. Muuuten vetää vain toista. Käsijarru liikuttaa säppimekanismia, joka säätää kenkiä ulospäin. Jos toinen ei säädy, jalkajarrut epätasapainossa.
- ethän ole säätänyt käsijarrua liian kireälle. Nostaessasi kahvaa, siinä pitää olla pikkuisen väljää ensin. Tällöin liike on suurin ja liikuttaa säppimekanimia.
- tuntuuko napsahduksia, kun vedät käsijarrukahvasta ylös asti? Tällöin säppimekanismi voi olla rikki, hampaat ei pidä (oikean kenkä ei pysy kyllin lähellä rumpua).- Fiesta 1.1, -83
Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella. - diplinssi
Fiesta 1.1, -83 kirjoitti:
Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.Vanhat käsijarruvaijerit kannataa vaihtaa uusiin, alkavat liikkua molempiin suuntiin. Mekanismit kannattaa voidella rummun sisästä jarrurasvalla (alumiini- tai kuparitahna), mutta ei liikkaa.
Jos jarruletku rispaantunut, niin vaihda. Silloin pitää kyllä ilmata sekä takasylinteri ja ristikkäinen etupyörän sylinteri. Vaihda samalla jarruneste: Ensin säiliö tyhjäksi, uutta täyteen, ilmausruuvi auki ja poljet sinne putkistoonkin uudet nesteet. Älä päästä säiliötä tyhjäksi polkiessa.
Jarrupaineensäädintä en epäile.
Jos letkut tai putket vuotaa, siinä syy, voi vetää myös ilmaa vuotamisen lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239629Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3771986Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3881979- 4381665
- 941658
- 61375
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331170Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241106Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521052- 361008