Fiesta -83 jarruongelma

Fiesta 1.1, -83

Harrasteautona on vanhempikorinen -83 Fiesta, jolla on ajettu 105000 km. Takana on uudet jarruhihnat ja lähes uudet rummut. Käsijarru pitää hyvin, mutta käyttöjarrun teho oikealla puolella on lähes olematon. Jarrusylinterin männät toimivat asentajan mukaan herkästi. Nyt epäillään vikaa jarrupainesäätimessä, joskin Fordeihin erikoistunut asentaja sanoi, ettei niissä ole vikoja ollut. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta asiasta ja mikä on ollut vikana. Uutta jarrupaianesäädintä ei ole enää saatavissa, joten neuvoja olisi mukava saada. Myös vihjeitä, mistä saisi kunnossa olevan säätimen. Autopurkaamot.com on varaosahaku päällä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Tosin vasta kaksi on vastannut ja pahoitellut, ettei osaa löydy.

3

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplinssi

      - Jos uudet jarrukengät, ei vika ole siinä, että toinen kenkä laahannut ja menettänyt pitonsa.
      - Jos oot avannut jonkun jarrusylinterin, kaikkien pyörien sylinterit ilmattava. Vasemman etupyörän sylinterin ilma vaikuttaa oikeaan takapyörään (ristikkäiset piirit).

      - kokemusta Micrasta, jossa sama käsijarruvaijerijärjestelmä: Vaijeri kahvasta takapyörien välille. Siellä vipu vetää vasenta ja oikeaa vaijeria toisiaan päin. Vaijerit pitää olla ruosteettomat ja liikkua yhtä hyvin. Muuuten vetää vain toista. Käsijarru liikuttaa säppimekanismia, joka säätää kenkiä ulospäin. Jos toinen ei säädy, jalkajarrut epätasapainossa.
      - ethän ole säätänyt käsijarrua liian kireälle. Nostaessasi kahvaa, siinä pitää olla pikkuisen väljää ensin. Tällöin liike on suurin ja liikuttaa säppimekanimia.
      - tuntuuko napsahduksia, kun vedät käsijarrukahvasta ylös asti? Tällöin säppimekanismi voi olla rikki, hampaat ei pidä (oikean kenkä ei pysy kyllin lähellä rumpua).

      • Fiesta 1.1, -83

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.


      • diplinssi
        Fiesta 1.1, -83 kirjoitti:

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.

        Vanhat käsijarruvaijerit kannataa vaihtaa uusiin, alkavat liikkua molempiin suuntiin. Mekanismit kannattaa voidella rummun sisästä jarrurasvalla (alumiini- tai kuparitahna), mutta ei liikkaa.
        Jos jarruletku rispaantunut, niin vaihda. Silloin pitää kyllä ilmata sekä takasylinteri ja ristikkäinen etupyörän sylinteri. Vaihda samalla jarruneste: Ensin säiliö tyhjäksi, uutta täyteen, ilmausruuvi auki ja poljet sinne putkistoonkin uudet nesteet. Älä päästä säiliötä tyhjäksi polkiessa.
        Jarrupaineensäädintä en epäile.
        Jos letkut tai putket vuotaa, siinä syy, voi vetää myös ilmaa vuotamisen lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      23
      9629
    2. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      377
      1986
    3. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      1979
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      438
      1665
    5. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      94
      1658
    6. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1375
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1170
    8. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1106
    9. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      52
      1052
    10. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      1008
    Aihe