E10

että näin,

E10 bensiini ei käy veneisiin, tosin poikkeuksiakin on.

USAssa ko. tavaraa on ollut jo jakelussa, esin. Evikka ei näytä ottavan mitään vastuuta tod.näk. syntyvistä ongelmista.
http://www.evinrude-parts.com/boat_ethanol_danger_precaution.html
-tehonlasku on pienin ongelma
-moottorivaurioita tod.näk. tulee
-seos etanoli imee paljon kosteutta, eikä vettynyttä polttoainetta voi käyttää, edes tuoreella lantrattuna.
-vettynyt etanoli ertautuu bensiinistä, jolloin tankin pinnalle jää matalaoktaanista bensiiniä ja pohjalle kerrostuu vesietanolia.
-tankissa ei saisi olla 2-4 viikkoa vanhempaa polttoainetta
-jatkossa myös bensakoneissa tulisi olla vedenerotin

Ennen 1992 tehdyt lasikuitypolttoainetankit eivät oletusarvoisesti kestä alkoholia

Jatkossa siis E98:a vielä kun saa - muistelen, ettei tätäkään kovin montaa vuotta enää ole tarjolla.

Ps. toivottavasti tätä katsota piilomainonnaksi, kun linkitetään yhden valmistajan sivuille.

21

1958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 sylinteriä

      Jep.

      Soitin eräälle maahantuojalle, joka sanoi että älä tankkaa viinabensaa vaikkei sen käyttöä erikseen kielletä. Ongelmia on ollut..

    • että näin,
      • että näin,

        Ja jos kuitenkin käytät ja haluat katsoa millaista litkua tankissa on, niin tässäpä testiohje.
        http://www.ehow.com/how_2143193_test-fuels-alcohol-content.html
        Kun ottaa näytteen tankin pohjalta ja mikäli tulos näyttää yli 10%, niin tietää litkuun sitoutuneen veden määrän - olettaen tietysti tankissa olevan 10% p-ainetta


    • 25

      EU;ssa jotka tuhoavat laitteensa tuolla tehottomalla kusiliemellä - kiitos Pekkarinen.

      • Salaliittobensaa

        En tankkaa enää. Tänään menin liki tyhjällä tankilla Nesteelle tankkaamaan 95E10 Saabiini. Aivan hirveä savutus ja moottorin lämmöt olivat hieman koholla, vaikka LänsiAutossa juuri on huollettu ja kilometrejäkin takana alle 120 tkm. 98 on ainoa olikea bensa. Tällä 10 E kuralla vain pyritään tuhoamaan vanha kalusto, jotta saadaan myytyä uusia autoja ja veneen koneita.


      • Valheet kyllästyttää
        Salaliittobensaa kirjoitti:

        En tankkaa enää. Tänään menin liki tyhjällä tankilla Nesteelle tankkaamaan 95E10 Saabiini. Aivan hirveä savutus ja moottorin lämmöt olivat hieman koholla, vaikka LänsiAutossa juuri on huollettu ja kilometrejäkin takana alle 120 tkm. 98 on ainoa olikea bensa. Tällä 10 E kuralla vain pyritään tuhoamaan vanha kalusto, jotta saadaan myytyä uusia autoja ja veneen koneita.

        puutötöjen mielessä oikein pyöriä, jätkä syytää rahaa joka puolelle tukina, kunhan siihen liittyy risut - vaikka sitten miljoonia sohvien tekemiseen vaikka ala jo ennestään aivan sairaasti kilpailtu. Valitettavasti on todettava näiden hurjien porvarien muutaman hallituskauden jälkeen, ettei suomen kansalla ole suurempaa vihollista kuin nuo ministerit ja heidän puolueensa.
        Toivottavasti osaavat seuraavissa vaaleissa kansalaiset antaa äänensä, itselleen paremmin sopiville tahoille, nämä hallituspuolueet ovat vallanneet Ylen aivopesuun, joka käyttää "sisäpiirin" mielipidemittausta kertomaan "kansan mielipiteen", vaikka "kysely" on tehty vain max. 1000 henkilölle (se laajempi kysely) eivätkä vaivaudu edes kertomaan mitä on kysytty ja missä.
        Kyllä kai kyseinen "mielipideputiikki" saa kyselyissään kansankin kerjäämään tätä tehotonta ja itseasiassa saastuttavampaa polttoainetta laitteisiinsa ;)

        Kalliksi tulevat nämä "vihertävät ja valehtelevat" porvarit veronmaksajille.


      • huonoa pensaa
        Salaliittobensaa kirjoitti:

        En tankkaa enää. Tänään menin liki tyhjällä tankilla Nesteelle tankkaamaan 95E10 Saabiini. Aivan hirveä savutus ja moottorin lämmöt olivat hieman koholla, vaikka LänsiAutossa juuri on huollettu ja kilometrejäkin takana alle 120 tkm. 98 on ainoa olikea bensa. Tällä 10 E kuralla vain pyritään tuhoamaan vanha kalusto, jotta saadaan myytyä uusia autoja ja veneen koneita.

        joo en minäkään enää. yläpallonivel löystyi ja pakoputki alkoi kolisemaan tuossa morris marina de luxessa kun pistin sinne e10:ä. ja kaiken kruunasi kun ajoin naapurin ohi niin siltä putos lipputangonnuppikin


      • Nuuklex
        huonoa pensaa kirjoitti:

        joo en minäkään enää. yläpallonivel löystyi ja pakoputki alkoi kolisemaan tuossa morris marina de luxessa kun pistin sinne e10:ä. ja kaiken kruunasi kun ajoin naapurin ohi niin siltä putos lipputangonnuppikin

        Mutta fiksuna tyyppinä varmaan ymmärrät etteivät kaikki maailman ongelmat liity E10 - pääosin vain polttomoottorien joissa tuota käytetään :=


    • että näin,

      Lähde: http://www.talouselama.fi/uutiset/article564670.ece?s=n
      ---
      E10 -polttoaine sopii siis ihan hyvin veneisiin – kunhan uusii vanhan veneen polttoainejärjestelmän tai ostaa kokonaan uuden.

      Venealan järjestön Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju ei pidä E10-plttoainetta merkittävänä ongelmana. Vene- ja moottorikaupalle sekä huoltoyrityksille se onkin mahdollisuus.

      • 98E5

        Jep, juuri näin, upouudessa tuskin tulee ongemia, paitsi tietenkin säilyvyys.


        E10 on veneisiin kelvoton polttoaine, monestakin eri syystä.

        -Imee kosteutta.
        -Säilyvyys olematon.
        -Irrottaa kaiken lian pa järjestelmästä, joka tukkii suodattimet ja suuttimet, oli kyseessä sitten kaasutin tai ruiskukone, 2- tai 4-tahtinen.
        -Saattaa kovettaa ja/tai haurastuttaa muovi/kumi osia, kuten pa pumpun kalvot, o-renkaat, tasotiivisteet ja stefat eli akselitiivisteet. Sekä tietinkin polttoiaine letkut.

        Veneen tankki ja moottori voivat hyvinkin kestää E10:n mutta kuka tietää miten kiintotankkisen pa letkut? Ja sitten kun ongelmia tulee syytetään moottoria ja pahinta kaikesta, itse maksat korjaukset.

        Ilmavuoto pa järjestelässä, joka saattaa tulla siitä että letku ei kestänyt E10:tä, aiheuttaa käyni häiriöitä ja pahimmillaan moottorin hajoamisen laihan seoksen takia.

        Sitten kun tulee käyntihäiriöitä tietämätön lisää lisäainetta tankkiin (masinol tai vastaava moottorivalmistajan tuote) mutta koska ne on pääosin alkoholi pohjaisia, ongelmat vain pahenevat. Tällä hetkellä lähes kaikki lisäaineet on tehty max. E5 polttoaineelle. Markkinoilla on tietääkseni vain 1 lisäaine joka ei ole alkoholipohjainen, tosin voi niitä olla enemmänkin koska en ole asiaa sen kummemmin tutkinut, enkä aio tutkiakaan. Mutta asia kannattaa varmistaa ennenkuin kaataa mitään tankkiin, ainaki jos käyttää E10:ä

        Eli ainakin minä tankkaan vain 98E5, hinta ero on niin pieni että sillä ei ole mitään merkitystä. 4 senttiä x 1000L= 40€ vuodessa.


      • että näin,
        98E5 kirjoitti:

        Jep, juuri näin, upouudessa tuskin tulee ongemia, paitsi tietenkin säilyvyys.


        E10 on veneisiin kelvoton polttoaine, monestakin eri syystä.

        -Imee kosteutta.
        -Säilyvyys olematon.
        -Irrottaa kaiken lian pa järjestelmästä, joka tukkii suodattimet ja suuttimet, oli kyseessä sitten kaasutin tai ruiskukone, 2- tai 4-tahtinen.
        -Saattaa kovettaa ja/tai haurastuttaa muovi/kumi osia, kuten pa pumpun kalvot, o-renkaat, tasotiivisteet ja stefat eli akselitiivisteet. Sekä tietinkin polttoiaine letkut.

        Veneen tankki ja moottori voivat hyvinkin kestää E10:n mutta kuka tietää miten kiintotankkisen pa letkut? Ja sitten kun ongelmia tulee syytetään moottoria ja pahinta kaikesta, itse maksat korjaukset.

        Ilmavuoto pa järjestelässä, joka saattaa tulla siitä että letku ei kestänyt E10:tä, aiheuttaa käyni häiriöitä ja pahimmillaan moottorin hajoamisen laihan seoksen takia.

        Sitten kun tulee käyntihäiriöitä tietämätön lisää lisäainetta tankkiin (masinol tai vastaava moottorivalmistajan tuote) mutta koska ne on pääosin alkoholi pohjaisia, ongelmat vain pahenevat. Tällä hetkellä lähes kaikki lisäaineet on tehty max. E5 polttoaineelle. Markkinoilla on tietääkseni vain 1 lisäaine joka ei ole alkoholipohjainen, tosin voi niitä olla enemmänkin koska en ole asiaa sen kummemmin tutkinut, enkä aio tutkiakaan. Mutta asia kannattaa varmistaa ennenkuin kaataa mitään tankkiin, ainaki jos käyttää E10:ä

        Eli ainakin minä tankkaan vain 98E5, hinta ero on niin pieni että sillä ei ole mitään merkitystä. 4 senttiä x 1000L= 40€ vuodessa.

        Mielenkiintoista vain nähdä pitävätkö venejakeluasema ensijaisena aineena E10 vai 98E5, huonojuttu jos tarjolla on vain E10:tä


      • 2-tahti on jees
        että näin, kirjoitti:

        Mielenkiintoista vain nähdä pitävätkö venejakeluasema ensijaisena aineena E10 vai 98E5, huonojuttu jos tarjolla on vain E10:tä

        Uskaltanee ottaa pelkästään E10:ä myyntiin, meinaan sen verran paljon 2-tahti moottoreita liikkeellä joihin sitä ei ollenkaan pidä tankata.Saattaa myynti romahtaa jos ottavat ainokaiseen tankkiin pelkästään E10 bensaa...


    • missä luuraa

      Missä on veneiden valmistajien kannanotot? Moottorihan on vain yksi polttoaineen kanssa tekemisissä oleva komponentti, mutta miten on muiden kanssa? Valmistajatkin voisivat ottaa kantaa ja kertoa, kestävätkö heidän käyttämänsä komponentit? Ja miten vanhemmat veneet?
      ...vai eivätkö uskalla, ennkuin tulee joku ennakkotapaus ja oikeuskäytännöstä saadaan selko? ja silloin on pieni veneilijä aika heikoilla!

      • ei ole vaikeaa

        Suora lainaus yhden valmistajan sivuilta. Ei ne valmistajat piilossa ole.

        Eikä varmastikaan ole valmistajan vika jos joku tankaa epäsopivaa polttoainetta. Tankkaaja maksaa. Ihan sama kuin jos tankaa bensa vehkeeseen dieseliä, tai päinvastoin, keneköhän on vika silloin? En usko että veneiden, tai moottorien valmistajat ovat tätä E10 toivoneet, eivätkä ymmärtääkseni sitä myöskään valmista.

        "E10-bensiini ja Yamarin-veneet

        Uusi E10-bensiini on ollut jakelussa vuoden alusta ja herättää runsaasti kysymyksiä soveltuvuutensa osalta.

        Etanoli polttoaineessa aiheuttaa omat ongelmansa ja olemme mahdollisuuksien mukaan sekä itse tutkineet että myös pyytäneet tietoa komponenttivalmistajiltamme E10-bensiinin vaikutuksesta veneen polttoainejärjestelmään.

        Yamarin-veneissä käytetään nykyään muovisia polttoainesäiliöitä, joiden valmistajalta olemme saaneet riittävän vakuuden säiliön sopivuudesta E10-bensiinin käyttöön.

        Vanhemmissa Yamarin-venemalleissa (ennen 2000-lukua) polttoainesäiliöt oli valmistettu ruostumattomasta teräksestä, joka niinikään mahdollistaa E10-bensiinin käytön.

        Polttoaineletkujen toimittajalta emme kuitenkaan ole saaneet mielestämme riittävää vakuutusta niiden soveltuvuudesta E10-bensiinin käyttöön ja tästä johtuen emme toistaiseksi suosittele käyttämään E10-bensiiniä kiintosäiliöllä varustetuissa Yamarin-veneissä.

        Kiintosäiliöllä varustetuissa Yamarin-veneissä suosittelemme toistaiseksi käyttämään 98-oktaanista bensiiniä, jota on myös jakeluasemilla yleisesti saatavissa.

        Irtosäiliöllä varustettujen venemoottoreiden osalta bensiinisuosituksesta vastaa maahantuoja/valmistaja. Yamahan yleisohjeistuksen bensiinin soveltuvuudesta löydät tästä linkistä:

        http://www.yamaha-motor.fi/corporate/latest_news/news_detail.jsp?Component=tcm:48-409002


        Muista tarkistaa myös moottorikohtaiset polttoainelinjaston vaatimukset omistajan käsikirjasta."

        Että sillai..


    • Tenuttajat

      http://venenetti.fi/venemessut2011/e10-tuli-mutta-kayko-se-veneen-tankkiin

      Ongelma ei välttämättä ole moottorissa. Yksi tekijä on tankin ja moottorin välissä olevat letkut ja tiivisteet. LÄhes poikkeuksetta euroopassa on käytetty letkuina etanolia kestämätöntä laatua täyttö, huohotus ja syöttöletkuissa. Lisäksi manusluukun tiivisteet eivät välttämättä kestä etanolia. Letkut on syytä vaihtaa jenkkityyppiseen etanolia kestävään laatuun. Nuo perusletkut joissa lukee "marine" eivät takaa etanoliskestävyyttä. Letkuja tulee murtumaan ja veneitä palamaan, jos E10 tankkaa. Lisäksi polttoainejärjestelmä tukkeutuu letkuista ja tiivisteistä lähtevistä ripaleista.

      Toivottavasti veneasemat skippaavat tuon tenupensan ja siirtyvät suoraan 98iin. Turvallisempaa kaikille.

      • eekymppi

        Voisi olla tosiaan ihan hyvä että 98 löytyy joka asemalta.

        Ite en ole omasta lähipiiristä tavannut ketään joka tuota E10 laittaisi tankkiinsa..

        Löytyykö täältä ketään joka aikoo sitä keväällä tankata!?


    • Juiggi

      Tuskimpa veneasemilla on muuta mahdollisuuttakaan kuin 98, harvaan moottorin E10 varmuudella käy, vielä harvempaan veneeseen (kiintotankit) ja kolmanneksi tuskin E10 veneessäkään halvemmaksi tulee kuni 98.

    • ölsafklöksa
      • Niin mitäs sitä

        turhaan tappelemaan tuon E10 bensan kanssa, ei muuta kun 98:a tankkin ei se
        hintaero voi olla este jättää vaikka ostamatta pari mäyräkoiraa vähemmä.


    • Jareta

      Mielenkiintoista nähdä rupeavatko firman veneilevät työsuhdeautoilijatkin puhumaan 98E:n puolesta, koska veneeseen ei enää uskalla 95:ttä tankata.

    • Veneilijä_74

      Enpä olisi uskonut, että bensan säilyvyys on mennyt näin huonoksi... Talven jälkeen aloin kokeilla moottoreita. Vene ei käynnistynyt lainkaan. Tutkimme kaverin kanssa ja arvelimme kaasuttimen olevan tukossa, koska kävi ihan hyvin kun sumutettiin imurööreistä starttipilottia sisuksiin. Sitten kokeilin ruohonleikkuria. Ei pysynyt käynnissä muuten kuin "peukalopumppua" pumppaamalla... Kaadoin ruohonleikkurista vanhat bensat pois ja kokeilin sitten uuden bensan kanssa. No niin, nyt kävi moottori ilman ongelmia. Siitä päättelin veneen moottorissa olevan saman vaivan. Tankki tyhjäksi ja uudet bensat sisään. Moottorin polttoainejärjestelmä samoin tyhjäksi starttisumutteella käyttämällä ja kappas: Yamaha alkoi toimia aivan normaalisti. Ajelin viime vuonna veneellä etupäässä Shellin 99 V-powerilla ja välillä 95E10:llä. Ilmeisesti oli sitten jäänyt tankkiin syksyllä viimeiseksi 95E10-menovettä. No. Nyt ainakin tietää ensi vuonna ajaa tyhjäksi veneen ja ruohonleikkurin tankit syksyllä ennen talvea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe