Neuvoja lapsen syntymäpäiville? Tällä viikolla. Minun piti leipoa ihana kakku muunmuassa. Mutta nyt olen aivan paniikissa kun todellisuus iski: vauvanhoidosta on tosi vaikea irrottautua järjestämään jotain syntymäpäiviä. Tämä ruutineista poikkeamis -ajatus on jo aiheuttanut sen että viime yön makasin valveilla silmät kiinni, unta ei ollut. Stressitaso aivan liian korkea. Lähes oksettaa ajatella koko syntymäpäiviä. Muutenkin on rankkaa kauppareissut ja ruoanlaitot jne (olen parin lapsen yh) ja nyt pitäisi vielä raahata vaunuilla ruokia ja tarvikkeita syntymäpäiviä varten. Budjettikin on surkea kun en saa kuin kotihoidontukea, muita tuloja ei ole. Koko ajatus saa minut aivan paniikkiin. Mitä teen???
kamalat syntymäpäivät
31
1160
Vastaukset
- paniikissa
Tarkennus vielä. Kyseessä ei ole lastenkutsut. Sukulaisia kutsuttu.
- huhhuhhuh
et järjestä synttäreitä! Ei se sen vaikeampaa ole.
- Cloetta..
Hei Haloo! Teet sellaiset synttärit kuin teet ja jaksat. Jos se ei kelpaa, ei sitten. Mieti nyt oikein tarkasti, mikä on pahinta mitä voi sattua, jos teet vaatimattomat kutsut. Ja mieti sitten kuinka kamalaa se pahin voi olla. Veikkaan, että huomaat, ettei mitään vakavaa voi seurata vaikkei kaikki olekaan viimeisen päälle tai tarjottavaa joka sorttia.
Osta esipaistettuja patonkeja ja tee niistä suolaiset tarjottavat esim. valkosipulilevitettä kurkkua. Neljästä patongista tulee monta tarjottavaa ( n. 32 pientä patonkipalaa). Makeaksi tarjottavaksi jäätelöä ja hilloa. Näistä selviät n. 15 eurolla.
Hyvää syntymäpäivää! - 4:n äiti
kärpäsestä härkästä. Vauvanhoidosta kyllä pystyy irrottautumaan leipomishommiin jos haluaa, ja pystyy tekemään paljon muutakin. Älä liiottele, ei kai sieltä kaupasta tarvi koko valikoimaa raahata. Moni joutuu vaunuilla ja lasten kanssa tekemään ison perheen ruokaostokset joka viikko, järjestely kysymyksiä nuo sinun stressin aiheet. Ainoa stressin aihe taitaa olla rahan puute joten koita nyt hoitaa lapsesi synttärit järkevästi.Kuinka voikaan olla parin lapsen äidillä rankkaa hoitaa päivittäisiä asioita, huh huh. Uusavuttomuutta sanon minä, ryhdistäydy.
- päivittelyä
Miten niin uusavuton? Jos olisin uusavuton en kykenisi pyörittämään arkea yksin. Ja vauvoja on erilaisia. Minulla on puuhakas yksilö, joka yksinkerytaisesti vaatii alituista valvontaa. Hän on niin pikkuinen ettei hänen voi antaa yksin puuhastella eikä taidot vielä riitä äidin auttamiseen. Ja kyllä minä olen aivan ryhdissä...vaikka en tykkääkään rampata kaupassa. No eihän työmäärääni tietenkään voi verrata neljän lapsen yksinhuoltajaäidin työmäärään...mutta vaikka en ole verrattavissa reippaudessa sinuun niin en tarvise tuota päivittelyä.
- kumminkin
päivittelyä kirjoitti:
Miten niin uusavuton? Jos olisin uusavuton en kykenisi pyörittämään arkea yksin. Ja vauvoja on erilaisia. Minulla on puuhakas yksilö, joka yksinkerytaisesti vaatii alituista valvontaa. Hän on niin pikkuinen ettei hänen voi antaa yksin puuhastella eikä taidot vielä riitä äidin auttamiseen. Ja kyllä minä olen aivan ryhdissä...vaikka en tykkääkään rampata kaupassa. No eihän työmäärääni tietenkään voi verrata neljän lapsen yksinhuoltajaäidin työmäärään...mutta vaikka en ole verrattavissa reippaudessa sinuun niin en tarvise tuota päivittelyä.
tiedoksi etten ole yksinhuoltaja, Meillä ei ollut kuin yksi auto jota mies käytti työmatkoilla, minä hoidin lasten kanssa ruokaostokset kävellen kun muuta mahdollisuutta ei ollut. Olen minäkin pyörittänyt arkea yksin, ja lapseni ovat olleet puuhakkaita. Arjen pyöritys on järjestely kysymys, sen vaan on pakko toimia. Olisi syytä reipastua kun sinulla ei muuta mahdollisuutta ole.
- päivittelet
kumminkin kirjoitti:
tiedoksi etten ole yksinhuoltaja, Meillä ei ollut kuin yksi auto jota mies käytti työmatkoilla, minä hoidin lasten kanssa ruokaostokset kävellen kun muuta mahdollisuutta ei ollut. Olen minäkin pyörittänyt arkea yksin, ja lapseni ovat olleet puuhakkaita. Arjen pyöritys on järjestely kysymys, sen vaan on pakko toimia. Olisi syytä reipastua kun sinulla ei muuta mahdollisuutta ole.
"Olisi syytä reipastua kun sinulla ei muuta mahdollisuutta ole."
Ja mitäs reippaudessani sitten on vikaa ja miksi minun pitää vielä reipastua? Jos hoidan arjen hyvin, käyn kaupassa, teen ruoat, siivoan, vien lapsia ulos ja harrastuksiin jne...mitä vielä? Olenko muka väittänyt ettei arki suju tai ettei se toimi? Aivan ihmeellisesti teet jotain typeriä johtopäätöksiä siitä, ettei meillä arki sujuisi. Rutiinithan meillä pyörii hyvin. Pitäisikö minun pomppia innosta sen vuoksi että saan juhlien vuoksi tehdä ylimääräisiä kauppareissuja ja käyttää tuntitolkulla valmisteluihin? Kas kun meillä lapset täyttävät vain kerran vuodessa enkä laske noiden juhlatarjottavien tekoa meillä arjen pyöritykseksi. Sen kun pyörittelet niitä kakkuja päivittäin kun se teillä on arkeen kuulunut... - aaaeeep
kumminkin kirjoitti:
Kysymys oli juhlien järjestämisestä eikä arjen sujumisesta. Äly hoi...
- välittäkö!
aaaeeep kirjoitti:
Kysymys oli juhlien järjestämisestä eikä arjen sujumisesta. Äly hoi...
Älkää tuosta marttyyriäidistä välittäkö. Hän ei ole selvästi koskaan saanut apua lastenhoitoon tai mihinkään muuhunkaan ja siksi hän esittää niin tärkeää ja kaikesta täytyisi selvitä yksin. Katkeruus paistaa läpi, kun moittii äitejä uusavuttomiksi ja ties miksi.
Lapsia on todella erilaisia. Vaikka olisi kaksi puuhakasta, nekin ovat aina erilaiset ;-) - päivittelijä
päivittelet kirjoitti:
"Olisi syytä reipastua kun sinulla ei muuta mahdollisuutta ole."
Ja mitäs reippaudessani sitten on vikaa ja miksi minun pitää vielä reipastua? Jos hoidan arjen hyvin, käyn kaupassa, teen ruoat, siivoan, vien lapsia ulos ja harrastuksiin jne...mitä vielä? Olenko muka väittänyt ettei arki suju tai ettei se toimi? Aivan ihmeellisesti teet jotain typeriä johtopäätöksiä siitä, ettei meillä arki sujuisi. Rutiinithan meillä pyörii hyvin. Pitäisikö minun pomppia innosta sen vuoksi että saan juhlien vuoksi tehdä ylimääräisiä kauppareissuja ja käyttää tuntitolkulla valmisteluihin? Kas kun meillä lapset täyttävät vain kerran vuodessa enkä laske noiden juhlatarjottavien tekoa meillä arjen pyöritykseksi. Sen kun pyörittelet niitä kakkuja päivittäin kun se teillä on arkeen kuulunut...kodinhoitotuella pitää elää, oliskohan oma valinta ? Mitä valitat lapsen syntymäpäivien järjestämistä, ole järjestämättä äläkä narise. Kuinka äiti voi mennä paniikkiin yksien synttäreiden takia, älä naurata. Meillä tosiaan pyöritellään kakkuja usein, kateuttasiko nipotat,
- päivittelijä
välittäkö! kirjoitti:
Älkää tuosta marttyyriäidistä välittäkö. Hän ei ole selvästi koskaan saanut apua lastenhoitoon tai mihinkään muuhunkaan ja siksi hän esittää niin tärkeää ja kaikesta täytyisi selvitä yksin. Katkeruus paistaa läpi, kun moittii äitejä uusavuttomiksi ja ties miksi.
Lapsia on todella erilaisia. Vaikka olisi kaksi puuhakasta, nekin ovat aina erilaiset ;-)avunsaannit ? Aikas uusavutonta on jos alkaa stressata jostain leipomisista, olisi suoraan ilmottanut että ei ole rahaa järjestää juhlia.
Minulla ei tosiaankaan ole aihetta katkeruuteen, miksi olisi . Minun ei tarvitse selviytyä mistään yksin, MINULLA ON AVIOMIES :D - Hihih...
päivittelijä kirjoitti:
avunsaannit ? Aikas uusavutonta on jos alkaa stressata jostain leipomisista, olisi suoraan ilmottanut että ei ole rahaa järjestää juhlia.
Minulla ei tosiaankaan ole aihetta katkeruuteen, miksi olisi . Minun ei tarvitse selviytyä mistään yksin, MINULLA ON AVIOMIES :D...no meillä useimmilla on aviomies :) Leipooko se muuten teillä pullaa?
Itse en ole mikään hyvä leipuri ja myönnän sen. Silti en koe olevani uusavuton, sillä osaan tehdä paljon muita asioita, jotka koen kiinnostaviksi. Minusta ei siten ole vääriä tai oikeita stressinaiheita, kuten nyt taas tärkeänä yrität selvittää ;) On vain erilaisia ihmisiä ja kiinnostuksen kohteita. Minäkin koen tarjottavien miettimiset ja kakkujen leipomiset epämiellyttäviksi asioiksi, silti ne on vain oltava. Mutta onneksi on kaupan hyllyt ja mummot olemassa. Juhlien järjestelyyn kuuluu paljon muutakin.
- Pyydä apua
Pitäkää "nyyttikestit". Tai ainakin mummoilta voisit pyytää apua tarjottaviin? Pyydä vaikka mummoa leipomaan kakku ja koristele se itse? Sitten ostat vain keksit, jäätelöt ja pikkusuolaiset valmiina. Siivouksessa ja kattauksessa on tarpeeksi tehtävää.
Miksi pitää olla yleensä niin ylpeä, ettei voisi sukulaisilta apua pyytää jos ei vain jaksa tehdä kaikkea itse? Ei sitä ole sen uusavuttomampi tai huonompi äiti silloin. - voimia sinne
Tee tosiaan sellaiset juhlat kuin jaksat ja pystyt. Ja pyydä apua.
Onko sinulla mahdollista saada joku vähäksi aikaa lasten kanssa, että pääset kauppaan? Ja onko esim. joku ystävä tai sukulainen, joka voisi tulla avuksesi. Apua kannattaa pyytää, siitä että yrittää selvitä kaikesta yksin oman jaksamisen uhalla, ei yleensä hyvää seuraa (ainakaan oman kokemukseni mukaan...)
Kakku on ainakin oman lapsen synttäreillä ollut lastenkutsuilla turha. Suolaiset ovat uponneet parhaiten. Kaikkein suosituin taisi olla, kun lämmitin lapsille ranskalaisia ja nakkeja, lisäksi dipattavaa kurkkua, ja porkkanaa.
Jäätelötikut ovat myös ihan kiva juttu lasten kutsuille. Niitä saa melko halvallakin, esim. euroshopperin paketit?
Ja jos et ole lapselle juhlia luvannut, niin voitteko sitten juhlia ihan omalla porukalla? Miten vanha lapsesi on? Toivottavasti saat taas nukuttua ja kaikki menee teille sopivalla tavalla hyvin.- Perinne jo
Nämä eivät olleet lastenjuhlat. Vaan sukulaisia (aikuisia) pyydetään syntymäpäiville.
Mutta sukulaisilta vaan apua pyytämään! Esim. mummot ja sisaret.
Minulla on niin avoimet välit vanhempiin ja anoppiinkin, että uskallan pyytää apua jos sitä tarvitsen. Varsinkin leipomisapu on meillä jo perinne :) Se auttaa yllättävän paljon, kun on ihan riittävästi muutakin puuhaa. - turha stressi pois
Enpä lukenut kunnolla.
No sukulaisia on turha jännittää. Ne on sukulaisia aina, vaikka niille tarjoaisi pelkät kahvit:) Jätskikakku ja vohvelia vaikka lisäksi.
- 7+7
kehottaisin pyytämään reilusti apua lähimmäisltä. Joko lastenhoidon suhteen tai sitten leipomisapua. Ihmiset yleensä auttavat mielellään, jos vain tietävät, että toinen tarvitsee apua.
Lisäksi kannattaa miettiä, minkä kokoiset synttärit ovat tarpeen. Minkä ikäinen lapsesi on? Meillä on ollut tapana ihan oman perheen kesken vain viettää lapsen synttäreita, kunnes lapsi on sen ikäinen, että haluaa kutsua kavereita. Korkeintaan on siis kutsuttu vanhempian sisarukset perheineen ja isovanhemmat. He taas ovat niin tuttua porukkaa, että mitääs stressiä ei tarvitse ottaa. - kestit
Pakettijäätelöä, nomparelleja, vohveleita, suklaakastiketta ja karkkirakeita.
Siinä hyvien synttäreiden perusidea.
Älä suotta stressaa leipomisilla, lapset eivät niistä välitä eivätkä sellaisia odota, sinun tarvitsee vain itse laskea irti siitä "mun täytyy" ajatuksesta.
Laita kynttilä siihen jäätelökuutiokulhoon, sen voi puhaltaa ihan yhtä hyvin siitäkin!
Tsemppiä ja hauskoja juhlia!- 16+17
nyt kunnolla aloittajan viesti, kyseessä EI ole lastensynttärit.
- opittelen lukemaan
16+17 kirjoitti:
Hyvä, että täällä joku valvoo kuria ja järjestystä:D
Niin sitä pitää;) - ---
opittelen lukemaan kirjoitti:
Hyvä, että täällä joku valvoo kuria ja järjestystä:D
Niin sitä pitää;)Opettelisitko myös kirjoittamaan?! =)
- not?
16+17 kirjoitti:
Miksi jäätelökestit eivät sopisi kaikenikäiselle vierasjoukolle!?
En ymmärrä..
- Yh täälläkin
Pakastepullaa (paistamalla tulee hyvä tuoksu), jäätelökakku (tai muu valmis pakaste kakku), keksiä paria erilaista ja karkkia, ainakin meillä karkit kelpaa aikuisillekkin Hinta= alle 15 jos ostaa halvinta. Opin aikoinaan että kaikkea ei tarvitse tehdä itse, kun lapsen kutsut meni odottaessa että pääsis nukkumaan. Nykyään leivon helpon täytekakun ja muut tulee suoraan kaupasta ja jaksan itsekkin nauttia juhlista. Voimia arkeen ja juhlaan!!!
- :D :D
tuntemukset niin älä pidä juhlia. Olet valmiiksi juhla vastainen että suotta pilaat muiden iloa, etenkin lapsesi.
- vastanneille...
Ja miten niin, saanen kysyä? Olenko muka pilannut lapseni syntymäpäiväjuhlat koskaan? Pilasinko tosiaan lapsen juhlat? Tai yhdenkään vieraan? Oisit voinut jättää kommenttisi väliin.
Kiitos niille jotka ovat asiallisesti vastanneet. Kivoja ideoita oli monta :). - :D :D
vastanneille... kirjoitti:
Ja miten niin, saanen kysyä? Olenko muka pilannut lapseni syntymäpäiväjuhlat koskaan? Pilasinko tosiaan lapsen juhlat? Tai yhdenkään vieraan? Oisit voinut jättää kommenttisi väliin.
Kiitos niille jotka ovat asiallisesti vastanneet. Kivoja ideoita oli monta :).valitat: stressistä, kauppareissut ovat rankkoja, oksettaa, ei tule unta ja vielä paniikki päällä. Mitä olet kirjoituksellasi hakenut ? Minäpä luulen että sinä liiottelet asioita, nariset ja haet myötätuntoa etkä kestä jos sinulle muuta kirjoitetaan. Jos oksettaa järjestää lapselle juhlat niin kyllä silloin pilaa kaikkien juhlatunnelman.
Lueskelin viestiketjua ja huomaan että myötätuntoa olet saanut, etkö olekkaan tyytyväinen ? Olisit kysynyt reilusti miten järjestät halvalla lapsen juhlat, ei siihen olisi tarvinnut koko kurjuuttaan selitellä. - huhhuttaa nyt
:D :D kirjoitti:
valitat: stressistä, kauppareissut ovat rankkoja, oksettaa, ei tule unta ja vielä paniikki päällä. Mitä olet kirjoituksellasi hakenut ? Minäpä luulen että sinä liiottelet asioita, nariset ja haet myötätuntoa etkä kestä jos sinulle muuta kirjoitetaan. Jos oksettaa järjestää lapselle juhlat niin kyllä silloin pilaa kaikkien juhlatunnelman.
Lueskelin viestiketjua ja huomaan että myötätuntoa olet saanut, etkö olekkaan tyytyväinen ? Olisit kysynyt reilusti miten järjestät halvalla lapsen juhlat, ei siihen olisi tarvinnut koko kurjuuttaan selitellä.Se nyt vaan on tosiasia, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, ja joskus asiat saattavat tuntua vaikeilta/ jopa suorastaan mahdottomilta. Sellaisetkin mitkä toiselle ovat halppoja, ja mieleisiäkin.
Ihan oikeutettua siitä on tänne kirjoittaa, juuri sen mitä haluaa.
Eikä mielestäni kenelläkään ole oikeutta tuomita,heitä joilla voimavarat arkisiinkin asioihin saattavat olla vähissä.
Sellaisella tuomitsemisella voi olla ikävät seuraukset, kun ihmiset eivät uskalla ajoissa hakea apua.
Alkuperäiselle toivon, että ottaa ne hyvät vinkit täältä ja jättää muut kommentit omaan arvoonsa. - ppaaaappp
valitat: stressistä, kauppareissut ovat rankkoja, oksettaa, ei tule unta ja vielä paniikki päällä. Mitä olet kirjoituksellasi hakenut ? Minäpä luulen että sinä liiottelet asioita, nariset ja haet myötätuntoa etkä kestä jos sinulle muuta kirjoitetaan. Jos oksettaa järjestää lapselle juhlat niin kyllä silloin pilaa kaikkien juhlatunnelman.
Lueskelin viestiketjua ja huomaan että myötätuntoa olet saanut, etkö olekkaan tyytyväinen ? Olisit kysynyt reilusti miten järjestät halvalla lapsen juhlat, ei siihen olisi tarvinnut koko kurjuuttaan selitellä.Hetkellisiä tuntemuksia voi olla kellä vaan väsyneellä tai vähemmän väsyneellä. Eikä kaupassakäynti mitään herkkua ole varmaan yhdellekään yksinhuoltajalle. Kysynpä kuka niistä tuntemuksista tietää kun eihän ne ulospäin näy joten tuskin pilaa mitään tunnelmaa. Ja mitä sinä siitä tuohdut jos joku yksinäinen kaipaa edes anonyymiä myötätuntoa?
ppaaaappp kirjoitti:
Hetkellisiä tuntemuksia voi olla kellä vaan väsyneellä tai vähemmän väsyneellä. Eikä kaupassakäynti mitään herkkua ole varmaan yhdellekään yksinhuoltajalle. Kysynpä kuka niistä tuntemuksista tietää kun eihän ne ulospäin näy joten tuskin pilaa mitään tunnelmaa. Ja mitä sinä siitä tuohdut jos joku yksinäinen kaipaa edes anonyymiä myötätuntoa?
oletko ap. Myötätunnon kerjäläisiä täällä on palstat väärällään. Lapsien hankinta on oma valinta ja jokainen tietää mitä se tuo elämään. Myötätunnolla ei pitkälle potkita on vaan osattava elää tilanteiden mukaan.
- päippä
oletko ap. Myötätunnon kerjäläisiä täällä on palstat väärällään. Lapsien hankinta on oma valinta ja jokainen tietää mitä se tuo elämään. Myötätunnolla ei pitkälle potkita on vaan osattava elää tilanteiden mukaan.
Miksi et saa/hae toimeentulotukea, eihän kotihoidontuella elä! :(
päippä kirjoitti:
Miksi et saa/hae toimeentulotukea, eihän kotihoidontuella elä! :(
minä en tarvitse tukia, minä kun en ole ap jolle oli tulossa kamalat juhlat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781