Kuinka paljon lenkkeilyä

koira tarvitsee?

Kuinka paljon tarvitsee lenkkeilyä keskikokoinen/iso koira? Kuinka monta tuntia/kilometriä päivässä? Riittääkö yhteensä puoli tuntia päivässä nuorelle koiralle?

15

7942

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirasta13224242

Kilometreillä ei niin väliä, mutta aika jonka viettää juoksu- tai kävelyladulla merkitsee. Koiraahan saa juoksuttaa vaikka kuinka monta kertaa päivässä, varsinkin nuorella iällä. N. 60min päivässä pitäisi riittää tyydyttämään koiran "mieli". Oma on ilman tuota 60minuutin jaksoa(vaikka aamulla 30min, illalla 30min) levoton ja alkaa käymään sisustuksen päälle :D

• njifyj

Minkä ikäinen tarkalleen koirasi on ? Kyllä nuorikin koira tarvitsee jo aika lailla liikuntaa, kun aivan pennustahan ei ole kyse.

Aikuisena jotkut koirat vaativat jopa taakkojen vetämistä päivittäin sekä aivotyöskentelyä, vapaana juoksentelua ym. melkein kaiken laista toimintaa, esim. bordercollie ja siperianhusky. Minkä rotuinen koira on kyseessä? Jos koirasi on terve, niin se suostuu varmasti liikkumaan melkein väsähtämättä lainkaan, mutta nuorena sitä ei saa vielä liikaa rasittaa, jos sen luusto ei ole vielä kypsynyt täysiin mittoihinsa.

• roturoturotu++++

rodusta.

Eri rodut tarvitsevat eri tyyppistä toimintaa pysyäkseen ok mieleltään ja kropaltaan. Ja ainahan yksilöissä on eroja.

Aktiviteettien laatu ratkaisee, ei aika. Koiralle on puuduttavaa juosta suoraa tietä hihnassa 60 min, mieluummin vapaansa metsässä 30 min.

• sanotaan vaikka

näin: jos koira on n.vuosi ja siitä ylöspäin, niin ajassa vähintään 2 tuntia, mieluummin 5-8 tuntia, joka tietysti yksinelävälle koiranomistajalle on mahdoton yhtälö mikäli töissä. Perheelliselle helpommin järjestettävissä.

Matkassa tämä sama voisi olla 3-5 kilometriä minimissään ja kun aikaa on käyttää niin matkaakin tulee enemmän, eli monelle koiralle 10 kilsan päivittäinen lenkkimäärä olisi kuin jokapäiväistä kauraa. Joten enemmänkin jaksaisivat(mutta enemmistö omistajista ei).

Koiran kanssa lenkkeilyn ei koskaan tulisi olla sellaista pakkopullaa että kävellään vain lähikorttelin ympäri ja takaisin sisälle. Puhumattakaan että käytetään koiraa vain nopeasti naapurin tontilla asioilla ja takaisin.

• kertaa kaks

Mulla on onnistunut monet vuodet työn ohella aamulla 2 tuntia ja sama illalla.
        koskaan ei ole tympinyt lähteä lenkille koiran kanssa.
        Yksin olen elellyt ja se on ollut etu. Ei ole tarvinnut korjailla muiden jälkiä, olla kokkaamassa ym. vaan on saanut nauttia ulkoilusta. Varsinainen kuntohoitaja siis koira mulle!

• aikaakoiralle
        kertaa kaks kirjoitti:

Mulla on onnistunut monet vuodet työn ohella aamulla 2 tuntia ja sama illalla.
        koskaan ei ole tympinyt lähteä lenkille koiran kanssa.
        Yksin olen elellyt ja se on ollut etu. Ei ole tarvinnut korjailla muiden jälkiä, olla kokkaamassa ym. vaan on saanut nauttia ulkoilusta. Varsinainen kuntohoitaja siis koira mulle!

kanssa pitää ulkoilla vähintään 2-3h päivässä. Jos koira ei ole lenkkeilijä tyyppiä, voi istuskella vaikka nurmikolla ja hissukseen kuljeskella jotta saisi virikkeitä.

• frefrf
        aikaakoiralle kirjoitti:

kanssa pitää ulkoilla vähintään 2-3h päivässä. Jos koira ei ole lenkkeilijä tyyppiä, voi istuskella vaikka nurmikolla ja hissukseen kuljeskella jotta saisi virikkeitä.

Ulkoilu on tärkeää myös koiran päälle, saa katsella, seurata, nuuhkia muutakin kuin valkoisia seiniä.

• sddgerg

5-8h xD xD xD xD
      Sain päivän naurut.... ::D :D :D :D

Laittakaa koiranne ulos häkkiin huutamaan, silloin se saa olla ulkona 24/7

• ylös ulos ja

Tää on taas joku provoilusekoilu. Eipä silti, kyllähän joku koirista mitään tietämätön tämmösiä voi ja saakin kysellä. Ja valitettavasti näitä "meillä on sakemanni, ulkoillaan sen kanssa yht. 15 min per päivä" tapauksiakin on, kun nuoria kiinnosta enemmän ryyppäys kuin koiran hoito. Pääasia, että imago on kohillaan.

Tommonen terve nuori tai aikuinen koira tarvitsee noin pari tuntia päivässä liikuntaa. Liikunnan määrään riittyy tiety liikunnan laatu, onko juoksua vai rauhallisempaa kävelyä.

Kunnnon aivojumppa on sitäpaitsi ihan yhtä tärkeää kuin fyysinenkin rasitus. Jo 15-30 min päivässä koulutusta, temppuilua tai muuta pään käyttöä on hyvä.

Mutta jos koira esim. pureksii luvattomia tavaroita, käyttäytyy häritsevästi (riehuu ja on levoton) ym. niin voi päätellä että aktiviteettien määrä ei ole riittävä.

• Rubi-koiran omistaja

Mikä kukaan on sanomaan toiselle, miten paljon sen pitäis koiransa kanssa lenkkeillä? Sehän on jokaisen oma asia....Olen toki samalla kannalla, että koira tarttee liikuntaa, että pääsee ees jonku verran jumppaamaan kunnolla....Tarkotan ihan todella jumppaamaan, urheilemaan kunnolla, vähän juoksemaan....Mutta ei kenenkää silti tarvi hoitaa koiraa just täsmälleen sillä tavalla, miten joku toinen ajattelee.....Mua esim. ärsyttää se, että jotkut ihmiset väittää, että koiran kanssa pitäis tehä pitkä lenkki joka päivä ja paljon, paljon liikuntaa niinku ois joku kisahevonen konsanaan ja sitte ne toitottaa jollekulle, joka ei käy jotain 5-10 km:n lenkkejä joka päivä, että toi ei riitä....Mä en ainakaan kuuntele kenenkää muun mielipiteitä, vaan mä käyn ulkona ja lenkillä mun koiran kanssa niinku musta itestä tuntuu eikä se kuulu kenellekään muulle, koska mun koira on hyvin hoidettu....Mä pidän huolen siitä, että se saa liikuntaa ees kohtalaisesti joka päivä ja pääsee liikkumaan kunnolla ees vähän, tarkotan edelleen, että kunnolla hikoilemaan, ei vaan rauhallista kävelyä, vaan esim. juoksemista ja se pääsee lenkille 3 kertaa päivässä, vaikka ei aina käytäskään pitkiä lenkkejä eikä me käydäkään, kun ei oo aikaa eikä aina jaksa, mut kyllä nyt kuitenki vähän lenkille....Heitetään ees joku lenkki ja ainaki kerran päivässä kunnolla liikkumaa, yleensä koirapuistoon tai sitte vähän pidemmälle lenkille....ei kai kukaan lähe 10 kilsan maratoonia vetää, jos väsyttää....Mun mielestä se ei kuulu koiran kasvattajille tai kenellekään muulle, miten paljon lenkkeilee koiran kanssa, jos koira kuitenki saa liikuntaa ihan hyvin päivässä, että ei makaa vaa pelkkänä sohvaperunana....Jotenki ärsyttää, jos jotkut kasvattajat tai muut puuttuu toisten koiranpitoon, jos koira voi hyvin ja on tyytyväinen....Mun mielestä jo 1 kilsan lenkki 3 kertaa päivssä on jo tyydyttävä....Sit on jo hyvin, jos koira pääsee vähän juoksemaan ja riehumaan siihe päälle....Tämän verran mä liikun mun koiran kanssa ja me tehhään välillä pitempiäkin lenkkejä ku 1 km, mä ajattelen, että pari kilometriä on hyvä ja jos ei tehä sellasta lenkkiä, ni sit käydään koirapuistossa tai mä vien sen leikkimään ulos pallolla....Mielipiteitä saa olla, mutta jokainen omalla tavallaan, riippuu tietty, miten hyvin koiran kanssa käy lenkillä...Jos se on vaa sohvaperuna, ni sellasilla ei pitäs koiraa ollakaan....:)

• matkana, ei aikana..

Minä en ajallisesti mieti ulkoilua, vaan matkana. Juoksutan (siis koko matkan ravaa/laukkaa) 13km-16km.
      Vanhus koiruus juoksee vain 3-4km, muuten saavat olla ulkona ihan niin paljon kuin haluaa.

• 20

Minun koirani liikkuu hitaasti eteenpäin, haistelee kaikkea. Hän on melkein 6 v ja ollut todella vähän ulkona - jos ollenkaan - saatu eläinsuojelun kautta. Olemme kolme kertaa päivässä ulkona, joka kerran yksi viiva puolitoista tuntia. Pitää hirmuisesti ulkona olemisesta ja katselee kaikkea uutta ympärillään. Mennään eteenpäin koiran ehdoilla, koiralla on niin paljon ihmettelemistä. Tietysti jos päivällä on helle ollaan vähemmän aikaan, koska koira on lyhytkuonoinen ja pitkäturkkinen. Silloin ollaan aikaisin aamulla ja myöhään illalla pitempään. Ulkoilu on tosi tärkeää koiralle.

• hauhau

meidän koira, yhdeksän kuukautta, sekarotuinen uros, käy lenkillä ainakin kolme kertaa päivässä puolen tunnin lenkin, eli ainakin puolitoista tuntia per päivä. :)

• LIIAN VÄHÄN!

nii, ja loput 22,5 tuntia sisällä, ihanaa koiran elämää. Miettikääpä sitä!

• Seropit

Meillä on vähintään kolme lenkkiä päivässä, välillä enemmän. Aamulla viemme n: 30min, päivällä n: 2-3h ja illalla n: 1h. Kesällä yleensä enemmän harrastukset vielä päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe