Katsastuslakko alkaa

lada

Aiheellinen vai aiheeton lakko? Katsastusala on mennyt tänä aamuna klo 7 lakkoon. Kaikki A-Katsastus -konsernin yritykset ovat lakossa koko Suomessa. Eli noin puolet koko SUomen katsastamoista on kiinni. Lakon aikana erityisesti teoriakokeen ja inssin suorittaminen vaikeutuu. Lakon piiriin kuuluva Ajovarma on ainoa paikka josta voi saada kuljettajantutkinnon. Oma kortti on jo taskussa että se ei huoleta, mutta harmittaisi jos olisin juuri 18v täyttänyt nuori joka haluaa päästä huristelemaan kesälaitumille ensimmäistä kertaa. En ole kyllä ihan selvillä siitä mitä katsastajat haluavat?

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/lakko_sotkee_kuljettajatutkinnot_1725454.html

29

2817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolesta

      tuossa hieman tuumit sitä onko lakko aiheellinen vai ei niin tässä on se mitä katsastajat hakevat ja mitä työnantaja ei halua antaa..

      http://www.pardia.fi/?x1257455=1549263

      mielestäni kaikkia muitakin katsastus paikkoja pitäisi boikotoida ja ainakin noita A-katsastuksen asemia mitkä ovat auki. Ovat kyllä hyvällä asialla..ei muuta kuin tsemppiä pojat..

      • Jussi-Pekka

      • yksityinenkatsastaja
        Jussi-Pekka kirjoitti:

        yhtykäämme boikottiin kaikki muutkin

        http://www.pardia.fi/a-katsastus-konsernin_boikotti/

        Mikä ero on Kalmilla ja Jarmo Korhosella ?
        >> ei mikään, paitsi Korhonen tunnetumpi - molemmat pellejä

        http://www.petrikalmi.fi/3

        ....ei olla lakossa. Kyllä se valitettavasti A-Katsastuksen työntekijöidenkin pitäisi siirtyä tälle vuosituhannelle. Ei mikään työnantaja pysty pitämään tuollaisia sopimuksia tällaisessa kilpailutilanteessa. Trafikin kun vielä väkisin murjoo uuden toimilupalain läpi niin alkaa asemia tulla kun sieniä sateella ja viimeistään sillon A-puulaakille käy kehnosti, jos työntekijät ei jousta yhtään. Itse olen ainakin tuohon yleiseenkin autoalan sopimukseen ihan tyytyväinen, jota Aalaiset ei hyväksy. Mun työnantaja on tosin suomalainen eikä mikään ulkomainen sijoittajafirma....


      • 21 v. alalla ollut
        yksityinenkatsastaja kirjoitti:

        ....ei olla lakossa. Kyllä se valitettavasti A-Katsastuksen työntekijöidenkin pitäisi siirtyä tälle vuosituhannelle. Ei mikään työnantaja pysty pitämään tuollaisia sopimuksia tällaisessa kilpailutilanteessa. Trafikin kun vielä väkisin murjoo uuden toimilupalain läpi niin alkaa asemia tulla kun sieniä sateella ja viimeistään sillon A-puulaakille käy kehnosti, jos työntekijät ei jousta yhtään. Itse olen ainakin tuohon yleiseenkin autoalan sopimukseen ihan tyytyväinen, jota Aalaiset ei hyväksy. Mun työnantaja on tosin suomalainen eikä mikään ulkomainen sijoittajafirma....

        A-Katsastuksen työntekjät ihan turhaan. Ei nämä tällä hetkellä olevat sopimukset niin hääppöisiä ole, että A-Katsastus ei niillä pärjäisi. Kyse on vain ahneudesta, nyt kun hintoja ei enää voida nostaa, on otettava duunarin selkänahasta se mitä jäljellä on. A-Katsastuksessa on liikaa byrokratiaa ja kallispalkkaista johtajaa pilvinpimein, rakenteissa on vikaa. Kyllä täällä joustetaan siinä missä yksityisellä jos siitä kohtuullisesti korvataan. Mieluummin oltaisiin mekin suomalaisen työnantajan alla, se oli näin jälkeenpäin ajateltuna Suomen Autokatsastuksen aikaan ihan hyvä. Kyllä katsastus on oltava riippumatonta, bisnes on nykyään pääasia. Minulle kyllä sopii, että oman aseman perustaminen helpottuu ja raskaan kaluston vaatimus poistuu.


      • JNGFHR
        yksityinenkatsastaja kirjoitti:

        ....ei olla lakossa. Kyllä se valitettavasti A-Katsastuksen työntekijöidenkin pitäisi siirtyä tälle vuosituhannelle. Ei mikään työnantaja pysty pitämään tuollaisia sopimuksia tällaisessa kilpailutilanteessa. Trafikin kun vielä väkisin murjoo uuden toimilupalain läpi niin alkaa asemia tulla kun sieniä sateella ja viimeistään sillon A-puulaakille käy kehnosti, jos työntekijät ei jousta yhtään. Itse olen ainakin tuohon yleiseenkin autoalan sopimukseen ihan tyytyväinen, jota Aalaiset ei hyväksy. Mun työnantaja on tosin suomalainen eikä mikään ulkomainen sijoittajafirma....

        VITTU KAIKKI OLETTE YHTÄ AHNEITA ROSVOJA!!!OISPA MARKKA VALUUTTANA!!!SAATANA 550-650 MARKKAA KATSASTUKSESTA!!!KYLLÄ JÄÄ TUNTIPALKKAA FIRMALLE!!!!VAI VÄITÄTTEKÖ TOISIN?????????????????


      • sivonen

        ottavat vaalivoiton 2011, heehhhee iso luuta lakaisee mm. keskustassa. Perussuomalaiset jyrääväät armottomasti....2011 vaalit muistetaan kauan.


      • Fuude
        JNGFHR kirjoitti:

        VITTU KAIKKI OLETTE YHTÄ AHNEITA ROSVOJA!!!OISPA MARKKA VALUUTTANA!!!SAATANA 550-650 MARKKAA KATSASTUKSESTA!!!KYLLÄ JÄÄ TUNTIPALKKAA FIRMALLE!!!!VAI VÄITÄTTEKÖ TOISIN?????????????????

        CapsLock päälle ja näppäimistölle istumaan?


    • Armageddon on juu

      Kyllä nyt 18-vuotiaita karvaperseitä varmasti harmittaa, kun eivät pääse ajamaan pillurallia kirkonkylälle, samalla, kun tuhansia ihmisiä kuolee nälkään toisella puolella maailmaa.

      • pyörälläkin pääsee

        tosin, kesätyöt alkais ja autokorttia olis vähän niinkon tarvittu, mutta tulipa feilattua eka inssi ja lakko alko just sopivasti nyt seuraavana päivänä. mut tosiaan, kenenkään elämä ei kaadu tälläseen.


      • bnbfbghnbhd

        Haista mulkku vittu!
        Niinhän sinä luulet..


    • Voih...

      Toivottavasti ei pitkään jatku... Ens viikolla pitäisi saada B-kortti ajettua, niin pääsisi kesätöihin. Aika paljon oon laskenu sen varaan, että kortin pystyy tekemään ja sitten tällänen...

      • ...oikein. A-katsastus vetää rahaa kuin suokuokalla, ja työtekijöiden koulutusvaatimukset pilvissä. Silti insinöörin pitäisi tehdä töitä apumiehen liksalla. Joku roti tuohon rosvoamiseen pitäisi saada muutenkin.
        Korkeita hintoja perustellaan koulutuksella, tiloilla ja välineillä. Jokaisella korjaamollakin pitää olla koulutus, tilat ja välineet. Usein jopa hieman enemmänkin niitä välineitä. Puhumattakaan siitä, että korjaamolla on vastuu tekemästään työstä..... Silti katsastuskonttorin tuntiveloitus on kolmikertainen verrattuna vaikkapa merkkikorjaamoihin. Myydään postikin vaan jollekin sijoitusyhtiölle, niin saadaan joulukortin postimerkille hintaa ihan koko kymppi!!!


      • !"¤%&"/#%&(#%
        siilisimo kirjoitti:

        ...oikein. A-katsastus vetää rahaa kuin suokuokalla, ja työtekijöiden koulutusvaatimukset pilvissä. Silti insinöörin pitäisi tehdä töitä apumiehen liksalla. Joku roti tuohon rosvoamiseen pitäisi saada muutenkin.
        Korkeita hintoja perustellaan koulutuksella, tiloilla ja välineillä. Jokaisella korjaamollakin pitää olla koulutus, tilat ja välineet. Usein jopa hieman enemmänkin niitä välineitä. Puhumattakaan siitä, että korjaamolla on vastuu tekemästään työstä..... Silti katsastuskonttorin tuntiveloitus on kolmikertainen verrattuna vaikkapa merkkikorjaamoihin. Myydään postikin vaan jollekin sijoitusyhtiölle, niin saadaan joulukortin postimerkille hintaa ihan koko kymppi!!!

        ei usko enää kukaan. Siinä on meillä oikeat satusedät.


    • -W-

      EI HAITTAA, KUN EI OO AUTOO!! FILLARI KULKEE!!

    • korttia odotellessa

      Olisi hetken päästä pitänyt saada kevarikortti mutta nyt tuli tuo lakko. Eniten asiassa risoo se, että joissakin paikoissa pidetään inssejä, mutta vain B-kortille. Mielestäni aika epäreilua kun miettii, että moottoripyörän ajokausi on kesä jota tässä koko ajan kuluu, kun taas autolla ajokausi on ympärivuotinen. Jos autoille inssejä niin miksi ei sitten moottoripyörille?

      • Niilo Sch.

        Pidä tuo mielessä kun aikanaan mietit mihin viet autosi katsastukseen.


    • dwsgsdgsgae

      sais olla vaikka vuodenkiinni,ei kiinnosta tippaakaan,parempi vaan

    • Järki käteen

      Hei,

      Miksi juuri A-Katsastuksen pitäisi maksaa työntekijöilleen enemmän ja tarjota paremmat edut kuin mitä heidän kilpailijat? Kuinka moni muu yritys tarjoaa vapaaehtoisesti kovassa kilpailutilanteessa työntekijöilleen huomattavasti paremmat edut kuin kanssa kilpailijat? Miksi järjestöt eivät ole aiemmin menneet boikottiin toisten asemien katsastajien vuoksi, koska heillä on ollut heikommat sopimukset kuin A-Katsastuksella? Uskoisin, että A-Katsastus säilyttäisi nykyiset edut mielellään jos muutkin katsastusyritykset järjestäisivät työntekijöilleen vastaavat edut. Sitten juuri alla kirjoittelevien kaltaiset nurisijat tulevat tänne valittamaan siitä, että A-Katsastuksella katsastus maksaa jonkun euron enemmän kuin kilpailijoilla, joiden ei tarvitse kustantaa työntekijöilleen mitään extraa.

      Kun puhutaan työntekijöiden riistämisestä, niin voin hyvällä omallatunnolla todeta, että juuri ketjuihin kuulumattomat pikkuasemat ja pienet muutaman aseman ketjut riistävät työntekijöitään sen minkä ehtivät. Jos menee pyytämään TES:n lupaamia etuja, niin näytetään ovea ja kerrotaan, että jos ei kelpaa niin voit häipyä paikalta. Tämä on koettu myös omakohtaisesti.

      Boikotoidaanko tässä vääriä asemia?

      • totta turiset

        Nyt siirryttiin puhumaan asiasta niin kuin se oikeasti on. Täytyykö näitä uusia suppean toiminnan yksityisiä kermankuorija riistäjiä vielä palkita poikotoimalla niitä, jotka ovat vuosien saatossa kohdelleet työntekijöitään huomattavasti muita paremmin ja tarjonneet mukisematta TES mukaiset edut. Pardian edustajat katsokaa peiliin.


      • taputtelija

        taas!


      • Tietoa on

        Jos olet pääkaupunkiseudulta ja sinulla on katsastus oikeudet niin mene kysymään töitä näiltä sinun mielestä riistäviltä yksityisltä katsastusasemilta. (tes. palkka on alkaen 2145€).Maksavat muuten jonkun verran paremmin ja eivät edellytä että siirryt muihin toimipisteisiin 70 km sääteellä ilman korvausta.Jos sinulla ei ole katsastusoikeuksia niin ei ole todennäköisesti oikein tietoakaan tai olet joesuusta.


      • LAKKO
        Tietoa on kirjoitti:

        Jos olet pääkaupunkiseudulta ja sinulla on katsastus oikeudet niin mene kysymään töitä näiltä sinun mielestä riistäviltä yksityisltä katsastusasemilta. (tes. palkka on alkaen 2145€).Maksavat muuten jonkun verran paremmin ja eivät edellytä että siirryt muihin toimipisteisiin 70 km sääteellä ilman korvausta.Jos sinulla ei ole katsastusoikeuksia niin ei ole todennäköisesti oikein tietoakaan tai olet joesuusta.

        AIVAN TURHA LAKKO TAAAAS ! OISIVAT TYYTYVÄISIÄ KUN SAAVAT TEHDÄ TÖITÄ !!


      • Zuido
        LAKKO kirjoitti:

        AIVAN TURHA LAKKO TAAAAS ! OISIVAT TYYTYVÄISIÄ KUN SAAVAT TEHDÄ TÖITÄ !!

        Itse en ottaisi töihin sellaista työntekijää, joka kirjoittaa kommenttinsa CapsLock päällä.


      • Lakko
        Zuido kirjoitti:

        Itse en ottaisi töihin sellaista työntekijää, joka kirjoittaa kommenttinsa CapsLock päällä.

        Aivan turha lakko taaaas! Oisivat tyytyväisiä kun saavat tehdä töitä !!


      • totta turiset kirjoitti:

        Nyt siirryttiin puhumaan asiasta niin kuin se oikeasti on. Täytyykö näitä uusia suppean toiminnan yksityisiä kermankuorija riistäjiä vielä palkita poikotoimalla niitä, jotka ovat vuosien saatossa kohdelleet työntekijöitään huomattavasti muita paremmin ja tarjonneet mukisematta TES mukaiset edut. Pardian edustajat katsokaa peiliin.

        Mihin koko kaikille pakollista katsastusta tarvitaan? On todistettu fakta ettei yhtään mihinkään. Koko katsastus boikottiin. Tämä on koko asian ydin.

        Miksi katsastus pitää olla olemassa jos tiedetään ettei pakollinen katsastus todistetusti vaikuta liikenneturvallisuuteen. Miksi uhrataan vuosittain satoja miljoonia euroja autolijoiden varoja toimeen joka ei vaikuta mihinkään.

        Pakollinen katsastus voidaan ja pitää lakkauttaa.


      • Lakko kirjoitti:

        Aivan turha lakko taaaas! Oisivat tyytyväisiä kun saavat tehdä töitä !!

        Itse en ottaisi sellaista työntekijää, joka ei osaa kirjoittaa.


      • -jep-

        ... on olemassa jokaisella alalla. Miksi siis "tyytyä" huonompaan.
        Jos tessissä on mainittu työaika - miksi kummassa joustat? Vai eikö sinulla ole muuta elämää?
        Kun annat työnantajalle pikkusormen, se kyllä vie koko käden!

        Meillä A-katsastuksella on niin hyvät oltavat, että viime keväänä YT-neuvotteluissa irtisanottiin porukkaa. No lähes vuosi siinä revittiin jäljelle jääneiden selkänahasta kaikki irti mitä saatiin. Oliko irtisanomiset perusteltuja viitaten "huonoihin aikoihin", jos firma kuitenkin ostelee pitkin maailmaa sekä kotimaassa uusia asemia? Lisäksi pääkonttoriin palkataan vaikka millä nimikkeillä olevia mitä-lie-pellejä, joiden liksa on ihan varmasti paljon korkeampi kuin kentällä työskentelevän duunarin. Ja kaiken huippuna nämä irtisanotut työntekijät on jouduttu ottamaan takaisin töihin! Niin että olipa perusteltuja irtisanomisia.

        Firman mottona näyttää aina olevan: asiakaspalvelun parantaminen. Markkinoinnissa opetettu lause: "paha kello kauas kuuluu" tuntuu olevan epämääräistä mutinaa johdolle. Niin, eikös se "hyvä olo tule sisältäpäin"?
        Eli paljonko kuvittelette huonosti voivan henkilöstön palvella hymyssä suin asiakkaita.
        Perustetaan uusia asemia, pidennetään aukioloaikoja mutta henkilökuntaa ei palkata lisää!
        Kuinka moni tätä jaksaa? Siis ihan rehellisesti. Tuleehan jossain vaiheessa jo työaikalakikin vastaan!
        Ja tästä meidän pitäisi joustaa, että työnantaja voi parantaa asiakaspalvelua.

        Entäs liikkuvuus työpaikkojen välillä, joka myös hiertää. Olisitko oikeasti valmis lähtemään toiselle asemalle 70 km linnuntietä mitattuna omalla ajalla, omalla kustannuksella? Minä en!

        Eli tässä sopimuksessa on palkkaneuvottelut ihan toissijainen asia - emme ole hinkumassa parempaa liksaa vaan realiteettia! Kyllä A-Katsastuksen johto on se, joka saa katsoa peiliin ja miettiä missä raja kulkee!


      • fdfdsfsda
        -jep- kirjoitti:

        ... on olemassa jokaisella alalla. Miksi siis "tyytyä" huonompaan.
        Jos tessissä on mainittu työaika - miksi kummassa joustat? Vai eikö sinulla ole muuta elämää?
        Kun annat työnantajalle pikkusormen, se kyllä vie koko käden!

        Meillä A-katsastuksella on niin hyvät oltavat, että viime keväänä YT-neuvotteluissa irtisanottiin porukkaa. No lähes vuosi siinä revittiin jäljelle jääneiden selkänahasta kaikki irti mitä saatiin. Oliko irtisanomiset perusteltuja viitaten "huonoihin aikoihin", jos firma kuitenkin ostelee pitkin maailmaa sekä kotimaassa uusia asemia? Lisäksi pääkonttoriin palkataan vaikka millä nimikkeillä olevia mitä-lie-pellejä, joiden liksa on ihan varmasti paljon korkeampi kuin kentällä työskentelevän duunarin. Ja kaiken huippuna nämä irtisanotut työntekijät on jouduttu ottamaan takaisin töihin! Niin että olipa perusteltuja irtisanomisia.

        Firman mottona näyttää aina olevan: asiakaspalvelun parantaminen. Markkinoinnissa opetettu lause: "paha kello kauas kuuluu" tuntuu olevan epämääräistä mutinaa johdolle. Niin, eikös se "hyvä olo tule sisältäpäin"?
        Eli paljonko kuvittelette huonosti voivan henkilöstön palvella hymyssä suin asiakkaita.
        Perustetaan uusia asemia, pidennetään aukioloaikoja mutta henkilökuntaa ei palkata lisää!
        Kuinka moni tätä jaksaa? Siis ihan rehellisesti. Tuleehan jossain vaiheessa jo työaikalakikin vastaan!
        Ja tästä meidän pitäisi joustaa, että työnantaja voi parantaa asiakaspalvelua.

        Entäs liikkuvuus työpaikkojen välillä, joka myös hiertää. Olisitko oikeasti valmis lähtemään toiselle asemalle 70 km linnuntietä mitattuna omalla ajalla, omalla kustannuksella? Minä en!

        Eli tässä sopimuksessa on palkkaneuvottelut ihan toissijainen asia - emme ole hinkumassa parempaa liksaa vaan realiteettia! Kyllä A-Katsastuksen johto on se, joka saa katsoa peiliin ja miettiä missä raja kulkee!

        Onko siinä lakossa jo alettu päästä yhteisymmärrykseen tai mitään? : S
        ..ja kauankohan vielä kestääs?


      • .
        fdfdsfsda kirjoitti:

        Onko siinä lakossa jo alettu päästä yhteisymmärrykseen tai mitään? : S
        ..ja kauankohan vielä kestääs?

        Ei oo yhteisymmärrystä ei. Neuvottelut jatkuvat maanantaina 7.6. Toivotaan parasta.

        Käykää kertomassa mielipiteitänne myös Facebookissa, ryhmä löytyy nimellä Katsastusasemien työntekijät-.Kaikki toki saa liittyä ja kertoa mielipiteitään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      118
      2177
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1308
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      312
      1013
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      83
      949
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      85
      913
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      680
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe