Silkkipainotekniikka ja tarvikkeet?

väkertäjä

Haluaisin opetella silkkipainomenetelmän, jotta voisin painaa mm. vaatteisiin omia kuva-aiheita. Mistä silkkipainoon tarvittavia värejä ym. tarvikkeita voi ostaa, ja mitä ne maksavat?

11

19281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muotoilija

      kankaanpaino vai oikeaa silkkipainotekniikkaa?
      Ammattilaisen näkukulmasta kuvauksesi sopisi ennemmin kankaanpaino tekniikkaan kotikäytössä.

      Eli tässä tulee vinkkejä siihen:
      tee haluamasi seula esim seuraavasti:
      Kuvio:
      Piirä kuva kalvolle.
      Leikkaa kalvosta ne kohdat pois johon haluat väriä.
      Kiinnitä kalvo vaikka paitaan teipillä.
      Tee tuputin superlonista tiukaksi palloksi.

      Värit:
      Sekoita väri peittopastaan silloin kun haluat painaa tummapohjaiselle materiaalille. Ja silloin tavalliseen pastaan kun materiaalin väri on vaalea. Muista pestä/kutistaa materiaalin ennen painamista. Väriä tarvitaan erittäin vähän joten tee sitä vaikka pilttipurkin kanteen.

      Painaminen:
      Ota väriä tutputtimeen vähän ja aloita tuputtamaan väriä kalvon reunoista. Liian paljon väriä tuputtaessa värit leviävät kalvon alle ja tulee sottaiset reunat.
      Reunat tuputettuasi jatka tuputtamista niin, että koko kuva on värissä.
      ota kalvo varovasti pois ja pese kaikki välineet välittömästi ennen kun ne kuivaa.

      Kiinnitys:
      silitä kuvio kiinni sen kuivattua 24 H, niin että silität ensin nurjalta puolelta 5 min ja sitten oikealta vaikka silkkipaperin läpi toiset 5 min.

      Painamisohjeet löytyvät myös sinooperin nettisivuilta!

      Hinta:
      Hinnat ovat todella korkeita erikoisliikkeissä. 45ml väriä maksaa sinooperissa esimerkiksi 4.70 €.

      Jos tarkoitat silkkipainoa siihen tavitaan puinen seula, seulakangasta, valotusemulsiota, valotuspöytä, pimiön jne. Eli ammattilaishommaa mikä ei onnistu kotioloissa kovin helmposti.

      Eikun työn iloa sitten vain!

      • väkertelijä

        Kyllä minä tarkoitin ihan oikeaa silkkipainotekniikkaa, en töpöttelyä :). Sabloonan käyttö on aikaa "karkeaa" hommaa, eikä sillä saa sellaista lopputulosta, jota kaipaan. Olen joskus tehnyt silkkipainolla t-paitoja, mutta en itse tehnyt kaaviota, ja väritkin oli toinen henkilö hankkinut. Henkilö, joka kaavion teki, hoiti pimiöosuuden mustalla kankaalla peitetyn pöydän alla - itselläni olisi kyllä saatavilla vähän kehittyneempikin pimiö...

        Mutta olen lukenut engl. kielisiltä sivuilta silkkipainamisesta, ja kyllä se on kai mahdollista vähän harrastelijamaisemminkin...


      • painaja
        väkertelijä kirjoitti:

        Kyllä minä tarkoitin ihan oikeaa silkkipainotekniikkaa, en töpöttelyä :). Sabloonan käyttö on aikaa "karkeaa" hommaa, eikä sillä saa sellaista lopputulosta, jota kaipaan. Olen joskus tehnyt silkkipainolla t-paitoja, mutta en itse tehnyt kaaviota, ja väritkin oli toinen henkilö hankkinut. Henkilö, joka kaavion teki, hoiti pimiöosuuden mustalla kankaalla peitetyn pöydän alla - itselläni olisi kyllä saatavilla vähän kehittyneempikin pimiö...

        Mutta olen lukenut engl. kielisiltä sivuilta silkkipainamisesta, ja kyllä se on kai mahdollista vähän harrastelijamaisemminkin...

        Moi. tarvitset "valotuspöydän",kapillaaria,silkin,raakkelin,värit ja uunin/kuivurin.Laita lisää infoa mitä haluat tietää niin yritän auttaa:) Värejä voit katsella seri/paino tarvike liikkeistä.


      • deko
        väkertelijä kirjoitti:

        Kyllä minä tarkoitin ihan oikeaa silkkipainotekniikkaa, en töpöttelyä :). Sabloonan käyttö on aikaa "karkeaa" hommaa, eikä sillä saa sellaista lopputulosta, jota kaipaan. Olen joskus tehnyt silkkipainolla t-paitoja, mutta en itse tehnyt kaaviota, ja väritkin oli toinen henkilö hankkinut. Henkilö, joka kaavion teki, hoiti pimiöosuuden mustalla kankaalla peitetyn pöydän alla - itselläni olisi kyllä saatavilla vähän kehittyneempikin pimiö...

        Mutta olen lukenut engl. kielisiltä sivuilta silkkipainamisesta, ja kyllä se on kai mahdollista vähän harrastelijamaisemminkin...

        Ei sitä seulaa tarvitse välttämättä valottamalla tehdä jos painat vai yhden tai kaksi samalla kuvalla, sen voi leikata painopaperista (litofosteri, saa arkeittain askarteluliikkeistä). Seula ja raakeli pitää toki hankkia ja tietenkin painopasta. Itse käytän Emon värejä eli kirkasta pastaa ja siihen sitten lisäilen pigmenttiä maun mukaan. Valmiita värisekoituksiakin myydään eli jos jonkun värin tarve on todella satunnaista niin voi ostaa valmiin sekoituksen.


      • kyssäri
        deko kirjoitti:

        Ei sitä seulaa tarvitse välttämättä valottamalla tehdä jos painat vai yhden tai kaksi samalla kuvalla, sen voi leikata painopaperista (litofosteri, saa arkeittain askarteluliikkeistä). Seula ja raakeli pitää toki hankkia ja tietenkin painopasta. Itse käytän Emon värejä eli kirkasta pastaa ja siihen sitten lisäilen pigmenttiä maun mukaan. Valmiita värisekoituksiakin myydään eli jos jonkun värin tarve on todella satunnaista niin voi ostaa valmiin sekoituksen.

        Mistä voisi ostaa valmiita seuloja?
        Voihan sen tehdä itsekin mutta on aikaa vievä homma kun pitää lakata niin monta kertaa.


      • SilkscreenHarrastelija
        painaja kirjoitti:

        Moi. tarvitset "valotuspöydän",kapillaaria,silkin,raakkelin,värit ja uunin/kuivurin.Laita lisää infoa mitä haluat tietää niin yritän auttaa:) Värejä voit katsella seri/paino tarvike liikkeistä.

        Rimoista puinen kehys - itse käytän noin a4 kokoista kehystä. Ostin kangaskaupasta jäännöspalan valoverhoa seulakankaaksi - 2 euroa :) nidoin sen niittipistoolilla kiinni kehykseen ja leikkasin muutamia sabluunoja piirtoheitinkalvolle jolle laserilla tulostin kuvan - kiinnitin ne tekemääni seulaan maalarinteipillä. Itse painamisen teen omatekoisella "raakelilla" joka koostuu muovilevystä ja ohuehkosta vaahtomuovista. Ainakin Seriväri OY:n peittovalkoisella sujuu jo harrastelu loistavasti kunhan muistan nostaa seulan heti raakelinvedon jälkeen suoraan ylöspäin... (Muutamia T-Paitoja toki pilasin harjoitellessa...)


      • painaja kirjoitti:

        Moi. tarvitset "valotuspöydän",kapillaaria,silkin,raakkelin,värit ja uunin/kuivurin.Laita lisää infoa mitä haluat tietää niin yritän auttaa:) Värejä voit katsella seri/paino tarvike liikkeistä.

        hei! voisitko kertoa minulle että miten toi seulan tekeminen oikein tapahtuu ja mitä litkuja siiheen tarvitsee? kattonu videoita mutta jääny vähän vajaaksi se tieto:) (sis se kuvan valoitus)

        itsellä on kaikki muut tarvikkeet paitsi maalit ja litkut. mitä tarvitsen?


    • SilkscreenHarrastelija

      Vastasin erehdyksessä jo saamaasi vastaukseen, joka on otsikolla Silkkipaino - lue sieltä hiukka harrastelijamaisemmat ohjeet...

      • harrastelijaaaa

      • hth**
        harrastelijaaaa kirjoitti:

        hei! voisiko joku auttaa ja selventää minulle että mitä on se aine jota levitetään silkkikankaaseen että haluttu kuva jää/valottuu siihen? ettei tarvi leikata mitään..
        hyvä linkki!
        http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=fXUakh5JmmM&NR=1

        Sitä kutsutaan valotusemulsioksi. Sitä saa useilta eri merkeiltä.

        Emo-tuotannon sivuilla vinkkikirjasessa kerrotaan lyhyesti, miten homma toimii.

        http://www.emotuotanto.fi/vinkit.htm

        Valotuksessa on puolensa, mutta itse tykkään leikata kaaviot, koska valotusseula on sitten käytössä just sen ajan, kunnes sen seulan pesee, muovikaavioita voi käyttää vuosia ja niitä voi olla kymmeniä erilaisia samaan aikaan käytössä. Toki valotuskaavioitakin voi vuosikausia säilyttää ja olla monia yhtäaikaa, mutta aika kalliiksi tulee, jos joka kuvalle on oma seula.


    • Anonyymi

      Hei!
      Miten pirulla sitä sais tehtyä sapluunan, millä sais mustaan paitaan esim Elviksen näköiskuvan. En tarkoita mitää outline kuvaa, vaan näköiskuvaa, Vaalealle kankaalle mä saan kyllä, mut kuis on tummalle kankaalle vaalealla värillä. Kyse on ihan muovisesta sapluunasta ja peittoväri hommasta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe