Teipit pois

Lakkaaja

Onkos kellään vinkkiä millä saa auringon sulattamat maalarinteipit irti veneen kannesta? Tuli jätetty liian kauaksi teipit pintaan kun lakkailtiin puusosia. Onko muovilasta ainoo keino, aikas helkutinmoinen homma on edessä.

Asetoni sulattaa ja sotkee. Sitäpaitsi se ei edes sulata kunnolla koska se ei pääse teipin alle.

14

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • upi k.

      Teipit lähtee kun rälläkällä varovasti sipaisee. Toinen vaihtoehto on kuppiteräsharja, tätäkin kannattaa käyttää varovasti. Lopuksi voi pyyhkäistä liimanjämät thinnerillä.

      • 28

        Yksi aine, aika kallis kyllä:
        "AutoGlym Intensive Tar Remover"
        Minulla sattui olemaan tuota ja se kyllä näytti toimivan, mutta asetoni taisi kuitenkin olla tehokkaampaa. Minulla teipit olivat alumiinipinnassa.
        Kuunmailmapuhallin voisi auttaa aluksi, loput tahmat sitten pois kemikaaleilla.


    • Veneensä maalannut

      vanhat maalirin teipit lasikuituveneen ulkopinnasta kuumailmapuhaltimella varoen lämmittäen ja käsin repien sekä liima jämät bensiiniin kastellulla rätillä pyyhkien kumihansikkaat kädessä,
      lähti hyvin ja ei tullut vaurioita veneeseen.

    • toimii...

      Monettakohan kertaa, mutta annetaan tämä neuvo jälleen kerran. 3M Cleaner on sitrusöljypohjainen aine, joka hyvin mukavasti irrottaa pidempäänkin kuivuneen maalarinteipin. Se ei kuitenkaan sisällä kovin vahvoja liuottimia, joten lakkapinta ei siitä kärsi, tuoreehko myrkkymaali sentään voi lähtee osittain liukukenemaan. Sitrusöljy haihtuu hitaasti toisin kuin useimmat liuottimet ja jämät huudeltavissa vedellä. Monet teipinjämät ja purjenumerot tuolla on saatu siististi pois. Teollisuuspuolen tavarana sitä saa vaikka 10 l pänikässä, mutta myös meikäläisille kätevässä spray-pullossa. Joissain rauta- ja maalikaupoissa olen sitä nähnyt, mutta ainakin 3M:n tuotteita myyvästä Hot Melt Oy:stä Pitäjänmäellä sitä saa.

    • yksinkertaista?

      poistin nappaamalla teipin päästä kiinni ja vedin irti. Pitemmissä tai lyhyemmissä pätkissä. Sitten liimat ja muut jäänteen tärpätillä/lakkabensiinillä ja osa sitten Sinolilla. Lasikuitukanteen sopi ainakin hyvin; paremmin kuin rälläkkä!

      • paskakääpänen

        Rälläkkä kuulostaa aika brutaalilta teipin irrotukseen... aseenukseen niinkin.


    • teippari

      ...automeikkarit irroittavat teipit ja niiden liimat xyleenillä..

      • mutta...

        Automeikkarit harvemmin irrottelevat pahasti kiinni kuivaneita teippejä, eivätkä ikinä lakatusta puupinnasta. Ksyleeni on asetonin jälkeen seuraavaksi vahvin liuote tärväämään lakkapintaa ja lisäksi nopeasti haihtuvaa, eli sitä joutuu lisäämään vähän väliä.


    • s/y Avec

      Vanhat teipit ja tarrat lähtee lämmittämälla. Kuumailmapuhallin on liiankin tehokas, jos alusta tai ympäristö on arka palamaan, hiustenkuivaajakin riittää. Liimajämät lähtee tavallisella 95 bensalla, asetoni, ksyleeni tai tinneri voi taas olla liian rajuja lakalle ja maalille. Ensin kannattaa enimmät liimat pyörittää peukalolla rullalle. Sitten bensaa rättiin ja pari pyyhkäisyä. Irrotin kerran vanhasta lasten lelulaatikosta yli sata tarraa (15 vuotta vanhoja) ja kaikki lähti siististi. Myös muovista tuulilasi-jääskrapaa voi käyttää.

      • 21

        Vanhat teipit ja tarrat ovat tuskin harjoitusvastustajia kuivahtaneeseen maalarinteippiin verrattuna. Siitä ei lähde mikään osa siististi ja lakkapintaan ei missään tapauksessa voi soveltaa muovistakaan skrapaa. Minulla myös on kokemuksia jo mainitusta 3M Cleanerista. Se on paras tähän saakka annetuista neuvoista. Jotakuinkin vastaavaa, ainakin samalla tavalla sitruunalle tuoksuvaa, on ollut kuulemma myynnissä bilhelvetessä, mutta käyttökokemusta siitä ei ole.


    • LG

      Nyt se on tietysti myohaista mutta..., Sita tavallista maalarinteippia ei kannata kayttaa lakkauksessa ollenkaan. Oikea tuote on ns. "fine line tape" joka on polypropyleeni teippia kumi liimalla.
      3Mn sininen ja vihrea masking teippi on myos ihan OK, mutta se vaaleanruskea ns. "maalarin teippi" ei kuulu venehommiin lainkaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei ne haittaa.

    • Anonyymi

      3m citron cleaner

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe