Mieli tekee vesille, mutta rahat eivät riitä muuhun kun vanhaan Jenkki Baylineriin.
Ikää veneellä on todennäköisesti ainakin riittävästi, mutta moottori Volvo Penta 125 hv käy kauniisti, ja muutenkin tekniikka toimii.
Tekeekö näillä mitään ?
Tarkoitus olisi risteillä Saimaan vesistössä.
Onko Jenkkivene käyttökelpoinen ?
19
18023
Vastaukset
- kyra
Jos sulla on mettää mitä kaataa aina silloin tällöin,niin mikä ettei,mut löytyyhän asiahintaan muitakin veneitä,mut jos vauhtia tarvit niin eikun beilaineri vaan vesille.Harkitse nyt kerran vielä ja kartoita tarpeesi uudelleen.Eikun hyvää kesää.
- Fiskari
HUOM! Keskiverto jenkkivene saattaa kuluttaa monia kymmeniä (10) litroja bensaa tunnissa ja ajettaessa. Nuukalle ihmiselle jenkkivene ei ole sopiva.
Verrataan:
Minulla on 7m fiskari, joka kuluttaa 2 dl dieseliä/mpk.
Kaverilla jenkkivene, joka kuluttaa bensaa n. 20 l/mpk.
Kaverille yhden kahvireissun polttoaineet maksaavat yhtä paljon, kun minulle koko ensi kesän dieselit!!! - varmaan
Fiskari kirjoitti:
HUOM! Keskiverto jenkkivene saattaa kuluttaa monia kymmeniä (10) litroja bensaa tunnissa ja ajettaessa. Nuukalle ihmiselle jenkkivene ei ole sopiva.
Verrataan:
Kaverille yhden kahvireissun polttoaineet maksaavat yhtä paljon, kun minulle koko ensi kesän dieselit!!!...Ole kovin pieni vene, jos kuluttaa 20l/mpk.
Tuollainen Capri sarjan Beikku kuluttaa matkavauhdilla, 22kn/h tuollaiset 20litraa, eli alle litran / merimaili, kun koneena on nelipyttyinen. Ei paha kuluttamaan. - Fyysikko
Fiskari kirjoitti:
Verrataan:
Kaverille yhden kahvireissun polttoaineet maksaavat yhtä paljon, kun minulle koko ensi kesän dieselit!!!Tais mennä vähintäänkin pilkut tai yksiköt sekaisin???
- vale
Fiskari kirjoitti:
Verrataan:
Kaverille yhden kahvireissun polttoaineet maksaavat yhtä paljon, kun minulle koko ensi kesän dieselit!!!Kyllä nyt puhut paskaa ja oikein kunnolla.
Vai 20litraa merimaililla. Eli tuntikulutus suunnilleen 400litraa. tollanen pikku beikku vie tunnissa 15-20 litraa ja sen pienemmällä ei mee mikään (n.100kg:n vene) jos ei aleta hiuksia halkomaan. Jos jollakin vene vie 2dl dieseliä merimaililla niin ei voi vauhti päätä huimata. - kulutus
vale kirjoitti:
Kyllä nyt puhut paskaa ja oikein kunnolla.
Vai 20litraa merimaililla. Eli tuntikulutus suunnilleen 400litraa. tollanen pikku beikku vie tunnissa 15-20 litraa ja sen pienemmällä ei mee mikään (n.100kg:n vene) jos ei aleta hiuksia halkomaan. Jos jollakin vene vie 2dl dieseliä merimaililla niin ei voi vauhti päätä huimata.Minulla puupaatti, joka kuluttaa matka-ajossa noin neljä litraa polttoöljyä. Nopeus on noin 8 solmua.
Minä en olisi nuuka jos olisi varaa, mutta kun ei ole varaa isoa bensakonetta pitää.
Joudun pakostakin nopeuden pitämään tällä uimamiesten tasolla vesillä ollessa.
Mutta toisaalta mukavahan tuo on retkivauhtia seilata silloin kun vesillä ollaan.
Tuliko virhe tuossa sadan kilon veneessä?
Toisaalta aika pieneltä tuntuisi tuo kulutus 15-20 litraa tuollaiselle 125 heppaiselle koneelle.
Meneeköhän oikeasti noin vähällä? - tuntematon
kulutus kirjoitti:
Minulla puupaatti, joka kuluttaa matka-ajossa noin neljä litraa polttoöljyä. Nopeus on noin 8 solmua.
Minä en olisi nuuka jos olisi varaa, mutta kun ei ole varaa isoa bensakonetta pitää.
Mutta toisaalta mukavahan tuo on retkivauhtia seilata silloin kun vesillä ollaan.
Toisaalta aika pieneltä tuntuisi tuo kulutus 15-20 litraa tuollaiselle 125 heppaiselle koneelle.
Meneeköhän oikeasti noin vähällä?Karkea laskentatapa 4-t bensakoneen kulutukselle on jakaa teho kolmella. Tässä nimenomaisessa tapauksessa siis 125/3 eli noin 42 l/h. Tämä siis täysillä. Matka-ajossa tyypillisesti kuluu noin puolet tosta.
Dieselin kulutus on karkeasti teho/4 eli 18hv Yanmar vie täysillä noin 4-5 litraa tunnissa.
Vanha 2-tahtinen vie vastaavasti suunnilleen teho/2 ja uudet tavalliset noin teho/2,5. Eli uusi 50hv perus-2-t kone siis vie 20 litraa tunnissa, ehkä hieman yli. Orbitalit ja Fichtit pärjäävät 4-tahtisille.
125hv Volvolla ei siis saa menemään missään olosuhteissa missään veneessä enempää kuin tuon 42 l/h.
Keskivertoveneilijälle tulee kaudessa 50-100 ajotuntia. Volvolla palaa siis kesässä 1000-2000 litraa bensaa, a 1,10€. Max 2200€.
18hv dieselillä varustettu fiskari kuluttaa samassa ajassa 100-200 litraa, a 0,80€. 160€
Hintaero on huomattava mutta hommakin on erilaista ja Baylinerilla ehtii jonkin verran pidemmälle. Onko se sitten tarpeellista jää jokaisen itsensä pääteltäväksi. Molemmissa veneissä on puolensa. - OMC
kulutus kirjoitti:
Minulla puupaatti, joka kuluttaa matka-ajossa noin neljä litraa polttoöljyä. Nopeus on noin 8 solmua.
Meneeköhän oikeasti noin vähällä?Mulla oli viime kesä ensimmäinen nykyisellä veneellä, Bayliner 1952 2.3 L:n koneella. Pidin lokikirjaa, tunnit n. 50 ja bensaa vähän yli 700 litraa. (en muista tarkkoja lukuja kun lokikirja ei ole nyt tässä saatavilla). Kuitenkin kulutus tunnissa oli 15-16 litraa. En ajanut tosiaan sitten kovilla kierroksilla, sen verran vauhtia että vene menee plaanissa (vauhti riittää minulle matkavauhdiksi)
- Vastuu siirtyy Lukijalle
OMC kirjoitti:
Mulla oli viime kesä ensimmäinen nykyisellä veneellä, Bayliner 1952 2.3 L:n koneella. Pidin lokikirjaa, tunnit n. 50 ja bensaa vähän yli 700 litraa. (en muista tarkkoja lukuja kun lokikirja ei ole nyt tässä saatavilla). Kuitenkin kulutus tunnissa oli 15-16 litraa. En ajanut tosiaan sitten kovilla kierroksilla, sen verran vauhtia että vene menee plaanissa (vauhti riittää minulle matkavauhdiksi)
Volvo B sarjan mottoreiden ominaiskulutus on n. 250 g/Hv/h joten kaikki 125 hevosvoimasi kuluttavat teoriassa rapiat 31 l/h.
Tämä on vain teoriassa, ja edellyttää, että moottoria kuormitetaan jatkuvasti 125 hv teholla.
Jos ajat esim 60% teholla (75 hv) on kulutuksesi noin 19 l/h mikä on tullut esille edellisistä vastauksista.
Omaan veneeseeni olen varannut, lastin painosta riippuen 0,5 - 0,6 l/km, eikä ole vielä tuuli tuonut takaisin.
Diesel moottoreiden ominaiskulutukset ovat luokkaa 175 g/hv/h, joten säästöä kieltämättä tulee, mutta,,, dieselmoottori painaa enempi, tarvitaan lisää tehoa, joka osaltaan kaventaa kulutusta.
Jos dieselöit veneesi,dieselöinnin hinnalla ostat monen kesän bensat. - OMC
Vastuu siirtyy Lukijalle kirjoitti:
Volvo B sarjan mottoreiden ominaiskulutus on n. 250 g/Hv/h joten kaikki 125 hevosvoimasi kuluttavat teoriassa rapiat 31 l/h.
Tämä on vain teoriassa, ja edellyttää, että moottoria kuormitetaan jatkuvasti 125 hv teholla.
Jos ajat esim 60% teholla (75 hv) on kulutuksesi noin 19 l/h mikä on tullut esille edellisistä vastauksista.
Omaan veneeseeni olen varannut, lastin painosta riippuen 0,5 - 0,6 l/km, eikä ole vielä tuuli tuonut takaisin.
Diesel moottoreiden ominaiskulutukset ovat luokkaa 175 g/hv/h, joten säästöä kieltämättä tulee, mutta,,, dieselmoottori painaa enempi, tarvitaan lisää tehoa, joka osaltaan kaventaa kulutusta.
Jos dieselöit veneesi,dieselöinnin hinnalla ostat monen kesän bensat.Moottorini on pikku-beikun ns. vakiokone, 2.3L OMC 128 hp, jolla olen päässyt tuohon 15 L:n tuntikulutukseen. Kaikkihan on suhteellista, ja varmaanhan se vie tuon laskemasi 19l/h matkavauhdilla, mutta laskemanai 15l/h kuuluu luonnollisesti kanavassa oloajat, satamaan tulo ja sieltä lähtö (jolloin ajetaan hitaampaa tai ollaan tyhjäkäynnillä)
Samaa mieltä dieselöinnistä, mielestäni ainakaan näillä minun ajoilla (alle 50 h kesässä) liian kallis projekti ja suorituskyky laskee.
Nyt menee jo alkuperäisen asian vierestä, parempi lopetella. - sea ray
tuntematon kirjoitti:
Karkea laskentatapa 4-t bensakoneen kulutukselle on jakaa teho kolmella. Tässä nimenomaisessa tapauksessa siis 125/3 eli noin 42 l/h. Tämä siis täysillä. Matka-ajossa tyypillisesti kuluu noin puolet tosta.
Dieselin kulutus on karkeasti teho/4 eli 18hv Yanmar vie täysillä noin 4-5 litraa tunnissa.
Vanha 2-tahtinen vie vastaavasti suunnilleen teho/2 ja uudet tavalliset noin teho/2,5. Eli uusi 50hv perus-2-t kone siis vie 20 litraa tunnissa, ehkä hieman yli. Orbitalit ja Fichtit pärjäävät 4-tahtisille.
125hv Volvolla ei siis saa menemään missään olosuhteissa missään veneessä enempää kuin tuon 42 l/h.
Keskivertoveneilijälle tulee kaudessa 50-100 ajotuntia. Volvolla palaa siis kesässä 1000-2000 litraa bensaa, a 1,10€. Max 2200€.
18hv dieselillä varustettu fiskari kuluttaa samassa ajassa 100-200 litraa, a 0,80€. 160€
Hintaero on huomattava mutta hommakin on erilaista ja Baylinerilla ehtii jonkin verran pidemmälle. Onko se sitten tarpeellista jää jokaisen itsensä pääteltäväksi. Molemmissa veneissä on puolensa.Olen ajellut muutaman kesän kahdella bensakoneella (2 * 4,3l Mercruiser) varustetulla Jenkillä (Sea Ray). Pienimmillään kulutus on ollut n. 40l/h n. 3200r/min (23kts) tyynellä säällä sisävesillä. Enimmillään merellä aika raskaassa lastissa ja aallokossa n. 60-65l/h. Veneellä on leveyttä n. 3m, pituutta 9m ja kuivapaino jossain 4-4500kg paikkeilla.
Ketä tämä sitten kiinnostikaan.. :-) - Kosla
Fiskari kirjoitti:
Verrataan:
Kaverille yhden kahvireissun polttoaineet maksaavat yhtä paljon, kun minulle koko ensi kesän dieselit!!!Meikäläisen vene kuluttaa mäyräkoiran kaljaa kolmessa tunnissa eikä liiku mihinkään. Pistäkääpä paremmaksi ;)
- kori
Kosla kirjoitti:
Meikäläisen vene kuluttaa mäyräkoiran kaljaa kolmessa tunnissa eikä liiku mihinkään. Pistäkääpä paremmaksi ;)
En moista venettä ostaisi. Mieluummin nekin kaljat joisin itse.
Mihin se vene muuten kuluttaa ne kaljat? - Kateellinen
Kosla kirjoitti:
Meikäläisen vene kuluttaa mäyräkoiran kaljaa kolmessa tunnissa eikä liiku mihinkään. Pistäkääpä paremmaksi ;)
On kiva että on Hauskaa!
- d62624
OMC kirjoitti:
Mulla oli viime kesä ensimmäinen nykyisellä veneellä, Bayliner 1952 2.3 L:n koneella. Pidin lokikirjaa, tunnit n. 50 ja bensaa vähän yli 700 litraa. (en muista tarkkoja lukuja kun lokikirja ei ole nyt tässä saatavilla). Kuitenkin kulutus tunnissa oli 15-16 litraa. En ajanut tosiaan sitten kovilla kierroksilla, sen verran vauhtia että vene menee plaanissa (vauhti riittää minulle matkavauhdiksi)
Mulla viime kesän Beikku 1952 2,3 kyllä kulutus noin 17 litraa ja kyllä Beikku yhtä hyvä vene kuin muutkin jenkit paljon puhutaan pas,,,,, esm: muka ikkunat Beik huonosti kiinni ovat muuten samanlailla Sea Reyssä eli sama paska kuin Beikku
- jenkki
Itse oon ollu tyytyväinen omaan baylineriin, viimeistely nyt ei oo mitääm huippuluokkaa mut tosi kiva paatti muuten.Itsellä järvikäytössä edelllisellä omistajalla merellä, molemmissa pärjää kyllä. Eikä toi kulutus mikään niin älytön ole, (120hp kone) siinä 20l/tunti sopivassa marssivauhdissa. Menee kyllä pienelläkin jos hissuksiin ajelee, siinä 5l/tunti ollaan perhe kyydissä otettu aurinkoa.
Veneenä Bayliner 2455 vm -89 OMC V8 5,8 230 hp. Kulutus matka-ajossa (vauhti noin 25 solmua) noin 30 litraa tunnissa. Meno miellyttävää ja maisemat vaihtuu, ajettavuus varsinkin aallokossa todella mahtava. Ei keinu, ei rullaa. Sopuhinnalla ostin, kolme huoletonta kesää on ajettu. Syys- ja talvihuollot ammattimiehellä Lappeenrannassa teetetty, ongelmia ei ole tullut. Uusi vastaava vene maksaa bensalla 70.000 euroa!
- masfdd
vertaatko 20vuotiasta beikkua uuteen 70 000e veneeseen,ei toi beikku ole uutenakaan tuota maksanut
- Osta kanootti
masfdd kirjoitti:
vertaatko 20vuotiasta beikkua uuteen 70 000e veneeseen,ei toi beikku ole uutenakaan tuota maksanut
Kompaan aiempaa kirjoittajaa joka päätyi 128 Hp/1750 Beikku täysikaasu 42 L/h nopeus noin 40 solmua
ja 20 L/h nopeus noin 20 solmua.
Mutta mutta eikös siinä mene vähän tunnelma pilalle jos yrittää kokoajan "alamäkeen liuuttaa".
Parasta nautintoa joka tapauksessa tossa 42 L/h kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 253760
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402732Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532290Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122261Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131749Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191540Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip531512- 971399
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621251Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951204