Vajaa 6 m daycruiserilla olisi tarkoitus pistäytyä Kotkassa, mitäs reittiä asiantuntijat suosittelevat ?
Miten muuten reittipisteitä olisi syytä merkata, tarkoitan että onko niitä syytä olla esim 5 minuutin välein ?
Kyselee kokematon, jolla onneksi navigointitaitoinen ystävätär
Helsinki-Kotka
14
6988
Vastaukset
- onneksi*
eestin kautta. miksi reittipisteitä?
- hki-kotka
meinasin syöttää plotteriin tiedot etukäteen. En ymmärrä tätä palstaa, joka toinen kommentti on vaan vittuilua.
- chn7shj
Voit ajaa 9m väylää >20kn nopeudella taikka hitaammin huvivene väylää (n 2,5m) taikka osittain vieä matalampaa(1,2m) ja kapeampaa osaa. Olen käyttänyt noita kaikkia. Mutta tärkeintä on on että hankit ajantasalla olevan kartan. Joudut käyttämään väyliä, koska tuon seudun vedet ovat todellakin kivikkoisia. Mutta jos et halua käyttää väyliä niin sitten vain ulos Suomenlahdelle ja ulkomeren kautta kahva pohjassa Kotkaan.
Mitään reittipisteitä en merkkaile mutta reitin piirrän PC'n karttaohjelmaan, koska silloin sitä on helppo seurata. - Nnsns
1) Ostat paperisen merikartan
2) teet sen kotona reittisuunnitelman, ts. piirrät kartalle lyijykynällä reitin. Katsot sopivia HELPOSTI tunnistettavia kiintopisteitä (meriviitat, kummelit, linjataulut) , joiden avulla paikanmääritys onnistuu
3) Opettelet käyttämään plotteria ja käytät sitä apuna itse ajossa paikanmääritykseen. Paperikartta myös ajossa esillä. Mielestäni plotteriin ei tarvitse tehdä reittipisteitä jos ajetaan saaristossa, hyvin etukäteen suunnitellulla reitillä pysyy ilman reittipisteitä plotterissa.
Ja itse reissusta. Vene kunnossa, vaadittavat varusteet mukana (liivit, ankkuri, mela, jne) Ja muista polttoaineen riittävyys. Tietänet tuntkulutuksen ja keskinopeuden, laske sen perusteella arvioitu kulutus ja kerro min 1.5:llä. Selvitä etukäteen tankkauspaikat ja niiden aukioloajat, tarvittaessa lisäbensaa kanistereissa, mutta muista paloturvallisuus ja kanistereiden säilytys veneessä. Esim. hyttiin vuotanut bensa haisee ja kauan. Jos ei ole kiire, niin todella kaunis reitti on:
Hevossalmen kautta liikkeelle ja sieltä Sipoon Kaunissaaren pohjoispuolelta kulkevaa väylää Porvoon suuntaan, Eämäsalon pohjoiskärjen jälkeen saaren itäpuolella kulkevaa väylää Sunisundiin, josta Kabböleen, Keipsalon kierto pohjoispuolelta jonka jälkeen Loviisaan johtavalle väylälle, ja sieltä mantereen ja Hästholmenin välisen salmen kautta sisäväylälle Kotkaan.
On upeat maisemat, ja suuria selkiä on sen verran vähän, että sääkään ei ole kovinkaan ratkaiseva :D- ei ehdi
plotterissa on hienot maisemat
- .. ..
Kaikella Kunnioituksella,
Kun sulla on kerran navigaattori mukana, niin seurailkoon hän sitä numeroa, mitä pituusaste arvo gepsissä kertoo, että kuinka kaukana Kotka vielä on. Maantievehjekin auttaa asiassa.
Ei siitä eksymään pääse, jos idän ja lännen erottaa. Pohjoinen ja etelä lienee helpompi arvata.
Ja vielä, ei tämä vttuilua ole. Aivan vain ajantasaistettua navigoinnin opastusta. Itse olen huomannut, että esimerkiksi Airisto ja Itämeri ovat lähes samanlaisia lammikoita. Vähän kokoeroa vain. 60-luvulla osasin käydä veneellä Helsingistä Sipoossa ja takaisinkin osasin. Siitä vain. - stormwindsim
Tuohon menee aikaa 5-6 tuntia yhteen suuntaan, jos ajat ilman taukoja ja nopeus on 20 solmua. Reittivalintasi on kyllä täysin riippuvainen siitä paljonko aikaa löytyy?
Sipoossa on kaunis (ja suojattu) sisäväylä joka alkaa Kalkstrandin kohdalla, itään päin. Sitten olisi Porvoo jossa pitäisi ehdottomasti käydä (vieraspaikat ovat jäätelökioskien vieressä, joen keskimmäisen ylityssillan kohdalla). Huom! Porvoon joessa ei ole tankkauspaikkaa, ne ovat Emäsalon sillan alla ja heti sen jälkeen Hammars. Kun Porvoosta lähtee, pitäisi ehdottomasti kokea "Fladan" joka on noin 3 km pitkä kanava (ja väylä); näin ei tarvitse kiertää koko Vessölandetia. Kun taas ulompana, Pellingissä löytyy Cafe Benita ja siitä vähän matkaa koilliseen päin Tirmo, molemmissa on tankkausmahdollisuus (Tirmossa kyläkauppa terassi). Loviisassa on sitten "pikku-suomenlinna" eli Svartholm, näkemisen arvoinen.
Plus sitä sun tätä muuta :-). Onko aikaa?- stormwindsim
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Laajensit edelleen minun aikaisemmin ehdottamaa reittiä :)
Hehe, joo. Uskon kyllä että samanlainen tai parempi versio olisi sultakin irronnut.
Viime kesänä yövyin Rosalan lähellä, kiireetön aamukahvi, sitten useita tunteja Jurmossa, Kasnäsilla jonkun aikaa, sukulaisen mökillä Barösundetissa pari tuntia ja vielä Barösundetin kalliokahvilassa. Kello 22 illalla Suomenojan venesatamassa, kaikki tämä yhden ja saman päivän aikana. Jos polttaa löpöä kerkiää tehdä paljon, mutta eihän sitä tavallisesti tuolla vauhdilla mennä. Hki-Kotka pikkuveneellä yhden päivän aikana saattaa kyllä olla jopa rankkaa.
- Jack Flash
Valitset reitin tietysti kelin mukaan. Jos on tyyntä eikä merenkäyntiä ole niin vetelet tolpalta tolpalle. Jos merenkäyntiä on oletettavissa ajelet sisäkautta. Älä kysele reittiä täältä, vaan suunnittele se kartalla. Jos et pysty suunitelemaan reittiäsi olkkarin sohvalla kartalle, niin älä lähde.
Merikoulussa aikanaan opetettiin, että reittisuunnitelun vähimmäisvaatimus on kartalle piirretty viiva ja sitä ei ole syytä unohtaa vaikka olisi kuinka komea plotteri.- Tattista kaikille
kaikille, loistavia vinkkejä !
- Not-real
Tattista kaikille kirjoitti:
kaikille, loistavia vinkkejä !
Viipuri - Helsinki karttasarjassa ( A ) on muistaakseni jo valmiiksi
merkattu vihreällä sopiva rantareitti...
- Pellinge
tapaus. Teimme 2009 loppukesästä vastaavan, itsellemme pisimmän "merimatkan" hki- kotka - hki, siihen asti "lähiveneilyä". Opettelin kartasta ulkoreitin moneen kertaan kotona ja lähtöpäivänä olikin lounais / länsituuli noin takaa vain 2- 3 m/s. Puoliplaanarilla 12-13 solmua Pyhtään Kaunissaareen ulkoväylää / avomeri "koko" ajan oikealla n. 5 h (kepiltä kepille ja maamerkiltä maamerkille, plotterista vain tarkistettiin että sekin on samaa mieltä kuin oma sormi kartalla sijainnista, koko ajan siis tiedettiin missä oltiin, huom. keli / sää siis kirkas, jo sateella olisi ollut noviisille paljon haastavampaa. Oli iltapäivä joten päivän merituuli oli ehtinyt nostaa kohtuullisen aallokon tähän mennessä vaikka melko tyyntä oli tähän asti ollutkin. Kaunissaari oli täynnä joten siitä vielä 1 h Kotkaan. Lokikirja on veneessä mutta kesto noin 6 h ja noin 63 mpk. Valmiit eväät hyvä olla jos haluaa ajaa pysähtymättä. Yöpyminen. Toinen yö tuossa kaunissaaressa. Siitä 1,5 - 2 h suorimpia väyliä edelläkin mainittuun linnakesaareen Svartholmiin Loviisan kohdalle. Yöpyminen. Tästä sitten edelläkin kerrottua kaislikkoreittiä hki: iin (keli oli erittäin kevyt joten Tirmosta jatkopimme Emäsalon eteläpuolelta Sipoonselälle. Kuten joku sanoi, reittivalinnassa hyvä olla kelin mukainen "varasuunnitelma".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2037154- 512733
- 1882241
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101603Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1391546Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191217- 741180
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty491003