Mitenhän nuo uudet skootterit kuluttavat yhtä paljon kuin autot. Mun veljelläni on skootteri ja se syö ainakin 6 litraa satasella. Ennenhän ne söivät vain jotain pari litraa. Liikkeestä josta me ostettiin se skootteri sanoivat, että se kuluttaa vain pari litraa, mutta taisi olla kusetusta.
kuluttaa
32
8613
Vastaukset
- Mopomies
Jotain vikaa siinä pitää olla. Eikös ne kuluta 1,5 - 2L / 100km ?
Mulla on PV:ssä sama juttu, jotain häikää siinä on, kun kuluttaa hieman liikaa, 5L / 100km.
Mikähän siinä voisi olla ?- Mopoimes
Piti jatkaa tähän, kun ei sopinut enää tuohon sun viimeiseen vastaukseen jatkamaan.... kokeile vaikka vastata siihen minkä viimeksi kirjoitit....
No, kyllähän siinä ryyppy on, mutta kun sitä käyttää, niin pakkasilla kastelee, "lämpimänä" ei kastele.
Kipunat tulee, bensaa kyllä saa, mutta ei käynnisty, niin ei käynnisty.
Sitten jos on lämpimämpää kuin -10 astetta, niin ryyppy päällä lähtee käyntiin hyvin, mutta jos pakkasta -10 --> ei käynnisty lämmittämättä. - Pappa
Mopoimes kirjoitti:
Piti jatkaa tähän, kun ei sopinut enää tuohon sun viimeiseen vastaukseen jatkamaan.... kokeile vaikka vastata siihen minkä viimeksi kirjoitit....
No, kyllähän siinä ryyppy on, mutta kun sitä käyttää, niin pakkasilla kastelee, "lämpimänä" ei kastele.
Kipunat tulee, bensaa kyllä saa, mutta ei käynnisty, niin ei käynnisty.
Sitten jos on lämpimämpää kuin -10 astetta, niin ryyppy päällä lähtee käyntiin hyvin, mutta jos pakkasta -10 --> ei käynnisty lämmittämättä.ominaisuus? Luulen, että se tosikylmänä käynnistymättömyys saattaa olla jo ominaisuus. Kuinkahan toisten vastaavat? Voisihan olla, ettei kipinä olisi jostain syystä täydellinen.
Ei minunkaan Honda CB 500 Four -72 lähde nollakelillä käyntiin, vaikka on koneeltaan uudenkarheassa kunnossa ja kesällä lähtee hipaisusta käyntiin.
Kerran siinä oli sellainen vika, että puolan sisältä oli tulpalle menevä johto hapettunut melkein poikki. Silloin kulutus lisääntyi kolmanneksen, ja oli huono lähtemään käyntiin.
Mopossa se tulppa, tulpan hattu ja se johto voisi olla kipinää heikentäviä, jos niissä on vikaa, mutta todennäköisesti ovat viattomia. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
ominaisuus? Luulen, että se tosikylmänä käynnistymättömyys saattaa olla jo ominaisuus. Kuinkahan toisten vastaavat? Voisihan olla, ettei kipinä olisi jostain syystä täydellinen.
Ei minunkaan Honda CB 500 Four -72 lähde nollakelillä käyntiin, vaikka on koneeltaan uudenkarheassa kunnossa ja kesällä lähtee hipaisusta käyntiin.
Kerran siinä oli sellainen vika, että puolan sisältä oli tulpalle menevä johto hapettunut melkein poikki. Silloin kulutus lisääntyi kolmanneksen, ja oli huono lähtemään käyntiin.
Mopossa se tulppa, tulpan hattu ja se johto voisi olla kipinää heikentäviä, jos niissä on vikaa, mutta todennäköisesti ovat viattomia.no, tuo johtojuttu pitää tarkistaa, ainakin pientä hapettumaa on.
- Mopomies
Mopomies kirjoitti:
no, tuo johtojuttu pitää tarkistaa, ainakin pientä hapettumaa on.
No, nyt on kulutus 1,7l / 44km.
Taitaa olla vähän liian paljon....
Sitä tulpan johtoa en ole vielä tarkastanut, pitää tarkastaa. Se voi olla vaikka löysällä.
On vain se puola niin hankalassa paikassa siellä tankin alla, että on niin pirun vaikea sitä tarkastaa. Pitää joskus irrottaa tankki, ja katsoa se kunnolla.
Minkalainen sen kipinän pitäis olla ? Ainakin se tulpassa näkyy hyvän sinisenä kipinänä. Entäs ilman tulppaa pelkästä johdosta, kuinka kaukaa sen pitää kipinöidä ?
- Pappa
etelänmatkoilla vuokratut skootterit 5L/100.
Saman verran kuin pienet henkilöautot.
Epäilen syyksi variattoria. Mukavuudesta joutuu maksamaan.
Aikanaan oli hihnavetoinen auto Daf/Volvo. Myös se oli syöppö, tavallisiin vastaaviin verraten, joten poistui hiljalleen markkinoilta.
Neljäkymmentä vuotta sitten ajelin Soliferilla, joka kulutti sen 2-3L/100.- Mopomies
Mikäs mun mopossa on vikana, kun kuluttaa 5L / 100 km ? Se on vakio PV. Joku saatananvittuperkele sitä riivaa...
- Pappa
Mopomies kirjoitti:
Mikäs mun mopossa on vikana, kun kuluttaa 5L / 100 km ? Se on vakio PV. Joku saatananvittuperkele sitä riivaa...
ne mainitsemasi sitä vaivaa. Mutta katsoppa näitä:
Ilmanputsari puhdas.
Pakoputki ei ole tukossa.
Tulpassa kunnon kipinä.
Kaasuttimen koho ehjä. Neula oikeassa lovessa. Ei tulvi.
Jarrut ei laahaa, eikä ole mitään muutakaan kitkaa. Siis rullaa vapaasti.
Puristukset kunnossa.
Epäilisin eniten pakoputkea.Pojan S1 putken karstat poltin kaasuhitsillä pois. Helpposti tukkeutuva pilli kun on.
Kaasuttimesta en ole varma, minkälainen lienee nykyään. Onkohan siinä säädettävä suutin, tai numeroa pienemmän jos laittaisi.
Kun silloin joskus laitoin uudet männänrenkaat, tuntui selvä tehon lisäys. Jos ei puristus ole kummoinen, tuntee käyntiinpolkaisussa, niin ehkä kannattaisi porata ja uusia mäntä renkaineen.
Paljonkohan ne kaverien vastaavat vie ainetta?
Variaattoripeleiltä en alle vitosen kulutusta odottaisi kokemuksen mukaan. - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Mikäs mun mopossa on vikana, kun kuluttaa 5L / 100 km ? Se on vakio PV. Joku saatananvittuperkele sitä riivaa...
Ajatko muuten sen kaiken bensan itse, vai olisiko lukollinen korkki hyvä sijoitus? Kunhan nyt tuli mieleen tuokin varmistaa.
- Mopomies
Pappa kirjoitti:
Ajatko muuten sen kaiken bensan itse, vai olisiko lukollinen korkki hyvä sijoitus? Kunhan nyt tuli mieleen tuokin varmistaa.
No, ensiksikin: mulla on lukollinen korkki, ja tankissakaan ei ole vuotoa, joten sitä ei tarvitse epäillä...
Ja sitten:
- pakoputki voi olla karstainen
- kaasuttimesta ei varmaa tietoa, mutta ainakaan "ylivuoto" letkusta ei tule vuotoa.
- ilmanputsari on puhdas
- kaverin mopo menee 80 km tankilla, mun n. 50 km.
- Puristuksista ei tietoota. Miten sen voi testata, muutenkuin mittarilla, vai voiko pelkästään mittarilla ? Mulla ei ole nimittäin mittaria. Talvella on käynnistysvaikeuksia kylmänä, että se puristus homma voi olla...
Voiko se vuotaa puristukset jotenkin vaihteiston puolelle ? Miten sen voi testata ? - Mopomies
Pappa kirjoitti:
ne mainitsemasi sitä vaivaa. Mutta katsoppa näitä:
Ilmanputsari puhdas.
Pakoputki ei ole tukossa.
Tulpassa kunnon kipinä.
Kaasuttimen koho ehjä. Neula oikeassa lovessa. Ei tulvi.
Jarrut ei laahaa, eikä ole mitään muutakaan kitkaa. Siis rullaa vapaasti.
Puristukset kunnossa.
Epäilisin eniten pakoputkea.Pojan S1 putken karstat poltin kaasuhitsillä pois. Helpposti tukkeutuva pilli kun on.
Kaasuttimesta en ole varma, minkälainen lienee nykyään. Onkohan siinä säädettävä suutin, tai numeroa pienemmän jos laittaisi.
Kun silloin joskus laitoin uudet männänrenkaat, tuntui selvä tehon lisäys. Jos ei puristus ole kummoinen, tuntee käyntiinpolkaisussa, niin ehkä kannattaisi porata ja uusia mäntä renkaineen.
Paljonkohan ne kaverien vastaavat vie ainetta?
Variaattoripeleiltä en alle vitosen kulutusta odottaisi kokemuksen mukaan.Tulpassa on kunnon kipinä.
Jarrut tuskin laahaa.... eikä kytkinkään luista.
Laitettiin uusi mäntä renkaat, ym. viime tammikuussa. Samalla kannentiivisteet, ym. uusittiin tietysti.
Liittyköhän liika kulutus ja talven kylmäkäynnistys ongelmat toisiinsa ?
Onko normaalia, että pakoputkesta tulee vettä ? Mulla se roiskii sitä käynnissäolon aikana, käynnistettäessä vähän reilumminkin. - Pappa
Mopomies kirjoitti:
No, ensiksikin: mulla on lukollinen korkki, ja tankissakaan ei ole vuotoa, joten sitä ei tarvitse epäillä...
Ja sitten:
- pakoputki voi olla karstainen
- kaasuttimesta ei varmaa tietoa, mutta ainakaan "ylivuoto" letkusta ei tule vuotoa.
- ilmanputsari on puhdas
- kaverin mopo menee 80 km tankilla, mun n. 50 km.
- Puristuksista ei tietoota. Miten sen voi testata, muutenkuin mittarilla, vai voiko pelkästään mittarilla ? Mulla ei ole nimittäin mittaria. Talvella on käynnistysvaikeuksia kylmänä, että se puristus homma voi olla...
Voiko se vuotaa puristukset jotenkin vaihteiston puolelle ? Miten sen voi testata ?Jos mäntä yms. uusittu, ei pitäisi olla väljä, mutta jos männänrengas on poikki, pitäisi kuulua sirinää ja puristukset voisivat olla silloin huonot. Tuntuuko raskaammalta polkaista kaverin mopoa käyntiin samalla hidastetulla nopeudella? Siitä voisi päätellä puristuksia.
Kampikammio ja vaihteisto on eri tilat. Ohivuoto menee siis kampikammioon.
Jos käynti on raskaan tuntuinen, ei siis ota herkästi kierroksia, saa silloin liikaa bensaa. Siinä kaasarin kyljessä on luultavasti messinkinen ruuvi, jossa on jokin numero. Se olisi pääsuutin. Laittamalla vähän pienempinumeroisen, voisi kierrosherkkyys parantua, jos on ollut hukassa.
Tämä kaasaripuoli olisi nyt ykkösepäily. - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Tulpassa on kunnon kipinä.
Jarrut tuskin laahaa.... eikä kytkinkään luista.
Laitettiin uusi mäntä renkaat, ym. viime tammikuussa. Samalla kannentiivisteet, ym. uusittiin tietysti.
Liittyköhän liika kulutus ja talven kylmäkäynnistys ongelmat toisiinsa ?
Onko normaalia, että pakoputkesta tulee vettä ? Mulla se roiskii sitä käynnissäolon aikana, käynnistettäessä vähän reilumminkin.Pakoputkista voi tulla kondensoitunutta vettä. Normaalia, autoista tulee välillä reilustikin.
Kyllä talven harmit voisivat johtua samoista vaivoista kuin liika kulutuskin. Katsoppa alempaa se kaasarikohta. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
Jos mäntä yms. uusittu, ei pitäisi olla väljä, mutta jos männänrengas on poikki, pitäisi kuulua sirinää ja puristukset voisivat olla silloin huonot. Tuntuuko raskaammalta polkaista kaverin mopoa käyntiin samalla hidastetulla nopeudella? Siitä voisi päätellä puristuksia.
Kampikammio ja vaihteisto on eri tilat. Ohivuoto menee siis kampikammioon.
Jos käynti on raskaan tuntuinen, ei siis ota herkästi kierroksia, saa silloin liikaa bensaa. Siinä kaasarin kyljessä on luultavasti messinkinen ruuvi, jossa on jokin numero. Se olisi pääsuutin. Laittamalla vähän pienempinumeroisen, voisi kierrosherkkyys parantua, jos on ollut hukassa.
Tämä kaasaripuoli olisi nyt ykkösepäily.Mäntä on siis uusittu, ja sirinöitä ei kuulu.
Tuosta käyntiinpolkaisusta en tiedä, kevyesti lähtee, mutta minusta se on normaali.
Kierroksia ottaa, ja käynti on hyvä.
Ei siinä kaasarin kyljessä ole kuin kaksi ruuvia: luistin säätöruuvi, eli tyhjäkäynnin säätö, ja seos ruuvi. Ja tuon seos ruuvin asento hieman epäilyttää...?
Tällä hetkellä kulutus on: 0,05l / 1km, eli 0,5 L /10 km. Satasella kulutusta tulee äkkiä laskettuna: 5L.
Mitenkäs on, vaikka tämä ei asiaan liity, niin jos on vaihteistoöljyn määrä 3,5 dl, ja mulla on siellä 0,5 l, eli 5 dl ? Onko vaarallista, valutan kyllä liiat pois, mutta kuitenkin ? - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Mäntä on siis uusittu, ja sirinöitä ei kuulu.
Tuosta käyntiinpolkaisusta en tiedä, kevyesti lähtee, mutta minusta se on normaali.
Kierroksia ottaa, ja käynti on hyvä.
Ei siinä kaasarin kyljessä ole kuin kaksi ruuvia: luistin säätöruuvi, eli tyhjäkäynnin säätö, ja seos ruuvi. Ja tuon seos ruuvin asento hieman epäilyttää...?
Tällä hetkellä kulutus on: 0,05l / 1km, eli 0,5 L /10 km. Satasella kulutusta tulee äkkiä laskettuna: 5L.
Mitenkäs on, vaikka tämä ei asiaan liity, niin jos on vaihteistoöljyn määrä 3,5 dl, ja mulla on siellä 0,5 l, eli 5 dl ? Onko vaarallista, valutan kyllä liiat pois, mutta kuitenkin ?Ei siitä lootaöljystä kannata murehtia. Otat liiat pois. Korkeintaan on vähän rasittanut stefoja, jos sitäkään. Se ahtaus siellä lootassa tekee vähän lisää painetta seinämiä kohtaan.
Kaasari on silloin oikein säädetty, kun ottaa herkästi kierroksia ja tehot löytyy. Laiha seos > herkät kierrokset, voiman puute.
Rikas Seos > Hitaasti kierroksia, raskas käynti.
Sinulla ilmeisesti tuo kunnossa. Voithan kokeilla varttikierroksen kiristää kerrallaan suutinta. Muista mitä teit. Palaa takaisinpäin, jos huononee, tai toisinpäin parantuessa. Hakemalla se optimi löytyy.
Jos jollain olisi kaasuhitsit, voisit irrottaa pakoputken ja poltattaa karstat pois. Jos putki on niklattu ja hieno, silloin en yllytä tuohon. Jokatapauksessa itse poltin S1 putken joskus 10v sitten, kun pojalla oli mopo. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
Ei siitä lootaöljystä kannata murehtia. Otat liiat pois. Korkeintaan on vähän rasittanut stefoja, jos sitäkään. Se ahtaus siellä lootassa tekee vähän lisää painetta seinämiä kohtaan.
Kaasari on silloin oikein säädetty, kun ottaa herkästi kierroksia ja tehot löytyy. Laiha seos > herkät kierrokset, voiman puute.
Rikas Seos > Hitaasti kierroksia, raskas käynti.
Sinulla ilmeisesti tuo kunnossa. Voithan kokeilla varttikierroksen kiristää kerrallaan suutinta. Muista mitä teit. Palaa takaisinpäin, jos huononee, tai toisinpäin parantuessa. Hakemalla se optimi löytyy.
Jos jollain olisi kaasuhitsit, voisit irrottaa pakoputken ja poltattaa karstat pois. Jos putki on niklattu ja hieno, silloin en yllytä tuohon. Jokatapauksessa itse poltin S1 putken joskus 10v sitten, kun pojalla oli mopo.Tällä hetkellä ajettu 60 km isolla tankilla, eikä bensa ole vielä loppunut, eli kulutus on parantunut. Joten kaasaria tuskin täytyy varttikierrosta enemmän "säätää". Pakoputken karst6at poltan toholla, pakoputken alkukäyrän voi polttaa, mutta sitten tulee ohut, maalattu osuus, jota ei passaa mennä polttelemaan.
Kierroksia se ottaa, ehkä "pientä" säätöä tosiaan saa pitää tehdä...
Vaihteistoöljystä pitää valuttaa liiat pois... - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Tällä hetkellä ajettu 60 km isolla tankilla, eikä bensa ole vielä loppunut, eli kulutus on parantunut. Joten kaasaria tuskin täytyy varttikierrosta enemmän "säätää". Pakoputken karst6at poltan toholla, pakoputken alkukäyrän voi polttaa, mutta sitten tulee ohut, maalattu osuus, jota ei passaa mennä polttelemaan.
Kierroksia se ottaa, ehkä "pientä" säätöä tosiaan saa pitää tehdä...
Vaihteistoöljystä pitää valuttaa liiat pois...Jos se kulku on ok. niin tuskin kannattaa tehdä mitään. Ei ainakaan avarimmalle kohdalle siinä putkessa. Kriittisin kohta on se ahtain kohta ja jos kone kulkee, ei sekään ahdista.
Kun kulku oli tukkoista meidän S1:ssä, auttoi putken polttaminen. Eikös kaksitahtisessa jarrutella tehoja juuri tuolla ahtaudella? Vrt. kevarit. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
Jos se kulku on ok. niin tuskin kannattaa tehdä mitään. Ei ainakaan avarimmalle kohdalle siinä putkessa. Kriittisin kohta on se ahtain kohta ja jos kone kulkee, ei sekään ahdista.
Kun kulku oli tukkoista meidän S1:ssä, auttoi putken polttaminen. Eikös kaksitahtisessa jarrutella tehoja juuri tuolla ahtaudella? Vrt. kevarit.Joo, ahtaudellahan sitä tehoa säädellään. Kuristuksia laitetaan putkeen, ym.
- Mopomies
Mopomies kirjoitti:
Joo, ahtaudellahan sitä tehoa säädellään. Kuristuksia laitetaan putkeen, ym.
Nyt meni yllättävän paljon tankillisella: 75 km, ja varatankki vielä jäljellä !
Mitenkähän tämä kulutus homma nyt näin meni: ensin kulutti paljon, ja nyt vain 0,03 L / 1km !
Yleensä ajan vain alle 5 km viikossa, en jokapäivä, niin nyt tällä viikolla oli jokapäivä ajoa n. 10 km / päivä, että vaikuttaakohan jokapäivinen ajo asiaan.... kone lämmin, pitkää ajoa, karstat lähti pakoputkesta...
Toivottavasti tämä ei ole lyhytaikainen "vähäkulutus" ilmiö. Tässä lähipäivinä on tiedossa pakoputken karstanpoisto muuta huoltoa mopoon.
Mutta tosiaan; vaikuttaako se että ajoin jokapäivä 10 km mopolla, ja sen takia kulutus vähäistä, kun kone pääsi kuumumaan kunnolla ja poltti karstat putkesta ja höyrysti pakoputken vedetkin ? [ pakoputkesta tuli vettä tässä viikolla useaankin kertaan, käynnistettäessä sellanen teelusikallinen, että jospa ne nyt höyrystyivät pois sieltä kunnolla....] - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Nyt meni yllättävän paljon tankillisella: 75 km, ja varatankki vielä jäljellä !
Mitenkähän tämä kulutus homma nyt näin meni: ensin kulutti paljon, ja nyt vain 0,03 L / 1km !
Yleensä ajan vain alle 5 km viikossa, en jokapäivä, niin nyt tällä viikolla oli jokapäivä ajoa n. 10 km / päivä, että vaikuttaakohan jokapäivinen ajo asiaan.... kone lämmin, pitkää ajoa, karstat lähti pakoputkesta...
Toivottavasti tämä ei ole lyhytaikainen "vähäkulutus" ilmiö. Tässä lähipäivinä on tiedossa pakoputken karstanpoisto muuta huoltoa mopoon.
Mutta tosiaan; vaikuttaako se että ajoin jokapäivä 10 km mopolla, ja sen takia kulutus vähäistä, kun kone pääsi kuumumaan kunnolla ja poltti karstat putkesta ja höyrysti pakoputken vedetkin ? [ pakoputkesta tuli vettä tässä viikolla useaankin kertaan, käynnistettäessä sellanen teelusikallinen, että jospa ne nyt höyrystyivät pois sieltä kunnolla....]jäljillä olet. Noin kaikki moottorikäyttöiset tekee.
Veteraanimoottoripyöräilijöiden lehdessä oli just` juttu, kun 70-luvun mopolla ajettiin 12h putkeen 2,1 L/100 km. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
jäljillä olet. Noin kaikki moottorikäyttöiset tekee.
Veteraanimoottoripyöräilijöiden lehdessä oli just` juttu, kun 70-luvun mopolla ajettiin 12h putkeen 2,1 L/100 km.Siis, nytkun ei ajua ole niin paljon, alle 10 km viikossa, palautuu kulutus ennalleen ?
- Pappa
Mopomies kirjoitti:
Siis, nytkun ei ajua ole niin paljon, alle 10 km viikossa, palautuu kulutus ennalleen ?
lyhyt kylmä ajo lisää kulutusta, koska koneen lämpiäminen kestää vähän aikaa. Silloin polttoaine ei pala parhaalla hyötysuhteella ja karstaa muodostuu enemmän. Samoin laakerien ja lootan kitka on isompi kylmillä öljyillä.
Ihan normaalia siis , että ainetta palaa noin lyhyessä ajossa paljon enemmän. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
lyhyt kylmä ajo lisää kulutusta, koska koneen lämpiäminen kestää vähän aikaa. Silloin polttoaine ei pala parhaalla hyötysuhteella ja karstaa muodostuu enemmän. Samoin laakerien ja lootan kitka on isompi kylmillä öljyillä.
Ihan normaalia siis , että ainetta palaa noin lyhyessä ajossa paljon enemmän.Joo, no viimeviikolla ajut 5 päivän ajan tapahtuivat seuraavan kaavan mukaan:
8.40: 3 km ajo
11:30: 2 km ajo
12:15: 2 km ajo
14:30: 3 km ajo
Eli moottori kyllä jäähtyi ajon välillä, muutaman kerran auringonpaisteessa oli ollut, ja hieman lämmin, mutta yleisesti moottori jäähtyi täydellisesti.
Noista ajoista tuli siis 10 km, ja tuo toistui 5 päivän ajan, eli sinä tuli semmonen 50 - 60 km ajoa.
Mitenkä on, kun moottori jäähtyi, mutta kulutti tavallista vähemmän ? - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Joo, no viimeviikolla ajut 5 päivän ajan tapahtuivat seuraavan kaavan mukaan:
8.40: 3 km ajo
11:30: 2 km ajo
12:15: 2 km ajo
14:30: 3 km ajo
Eli moottori kyllä jäähtyi ajon välillä, muutaman kerran auringonpaisteessa oli ollut, ja hieman lämmin, mutta yleisesti moottori jäähtyi täydellisesti.
Noista ajoista tuli siis 10 km, ja tuo toistui 5 päivän ajan, eli sinä tuli semmonen 50 - 60 km ajoa.
Mitenkä on, kun moottori jäähtyi, mutta kulutti tavallista vähemmän ?Nyt meni jo niin tieteelliseksi, että papan resussit ei riitä. Tarvitsi olla jo moottorilaboratorio.
On hienoa, että olet tarkka ja kiinnostunut kulutuksesta. Mikähän Sinusta tulee isona?
En minäkään pysty polttamaan bensaa silmät ummessa, vaan aina tulee laskettua kulutuksia, jo mopoiästä alkaen. Muuten, voitin kolmossijan rättisitikoiden taloudellisuusajoissa kolmekymmentä vuotta sitten. Kulutus oli 3,2 L/100 km. Tuo noin vertailun vuoksi. Mopot on välillä janoisia. - Mopomies
Pappa kirjoitti:
Nyt meni jo niin tieteelliseksi, että papan resussit ei riitä. Tarvitsi olla jo moottorilaboratorio.
On hienoa, että olet tarkka ja kiinnostunut kulutuksesta. Mikähän Sinusta tulee isona?
En minäkään pysty polttamaan bensaa silmät ummessa, vaan aina tulee laskettua kulutuksia, jo mopoiästä alkaen. Muuten, voitin kolmossijan rättisitikoiden taloudellisuusajoissa kolmekymmentä vuotta sitten. Kulutus oli 3,2 L/100 km. Tuo noin vertailun vuoksi. Mopot on välillä janoisia.Jaa, no kai se siitä. Pakoputken muuten irrotin, eikä siellä nyt niin kauheasti karstaa näyttäis olevan.
Ja kaipase kulutus siitä, kesällä ajoa riittää, lumien tultua en paljoa ajele, ehkä suurin syy siihen, etten talvella mopolla ajele on se että sitä ei saa käyntiin, jos ei lämmitä ensin punahehkuseksi kuumailmapuhaltimella....Mikähän lie siinäkin...
Ja kai minusta sitten isona tulee polttoaineen kulutuksen asiantuntija....
Kulutuksia kannattaa laskea, koska siitä saa tavallaan tietoa itse moposta: jos kulutus lisääntyy paljon, voi olla jokin stefa, ym. mennyt paskaksi. - Pappa
Mopomies kirjoitti:
Jaa, no kai se siitä. Pakoputken muuten irrotin, eikä siellä nyt niin kauheasti karstaa näyttäis olevan.
Ja kaipase kulutus siitä, kesällä ajoa riittää, lumien tultua en paljoa ajele, ehkä suurin syy siihen, etten talvella mopolla ajele on se että sitä ei saa käyntiin, jos ei lämmitä ensin punahehkuseksi kuumailmapuhaltimella....Mikähän lie siinäkin...
Ja kai minusta sitten isona tulee polttoaineen kulutuksen asiantuntija....
Kulutuksia kannattaa laskea, koska siitä saa tavallaan tietoa itse moposta: jos kulutus lisääntyy paljon, voi olla jokin stefa, ym. mennyt paskaksi.Kulutuksen asiantuntijahan Sinä jo olet. Tuolle tarkkuudelle on varmasti vielä käyttöä. Epäilen insinööriä. Minusta tuli omatarve rasvanäppi. Mopoa, moottoripyöriä,autoja ja työkoneita on tarvinut pitää kunnossa .Poika ei mopoista paljon välittänyt. Tarkka oli, joten tuli IT- insinööri.
Siihen edelliseen kysymykseesi yritän senverran sanoa, että ne ulkoilmalämpötilat olivat jo senverran korkeita, verrattuna talvipakkasiin, etteivät ne lisänneet kulutusta paljonkaan.
Talvikäynnistyksessä tarvitsisi olla kuristin, siis ryyppy. Onkohan siinä sellainen? Ainakin kaikissa sahoissa, ruohonleikkureissa yms. on ja tosi tarpeeseen.
- viritetty
meillä hankittiin uusi Yamahan skootteri ja sen kulutus oli päältä viiden litran, muutta kun poika oli antanut asiantuntevan tuttavansa virittää sitä, niin kulutus kasvoi tuntuvasti ja noeus vajaat 10 kilsaa.
Muuten mikä on pakoputken kupeessa haarautuva umpiperäinen putki "umpisuoli" , mikä sen tarkoitus on. - Karva
Suurin syy tuohon kulutukseen löytyy kaasun käytöstä. Se on nyt sanomattakin selvää, et tommonen vakioskode kuluttaa paljon, koska sitä pitää ajaa kaasu pohjassa että se johonkin kulkee.
Yleisimmin skoottereissa on astetta isompi kaasari (esim 14mm) kuten omassanikin, kaverin vakioskodessa on 17.5mm kaasari. Pakoputkessa on yleensä hukkaputki, joka lähtee alkukäyrästä ja jonka toinen pä on puristettu umpeen. Se sekottaa virtauksia ja alentaa tehoa. Isolla kaasarilla saadaan parempi vääntö, jolla kompensoidaan variaattorin aiheuttamaa tehohäviötä. Sahasin omasta skodestani tuon hukkaputken pois ja hitsasin syntyneen reiän tilalle paikan. Kiihtyvyys parani kummasti ja huippunopeus kasvoi 70kmh. Myös kulutus väheni. Skootterini variaattorissa ei ollut rajoittavaa prikkaa, joten siihen se viritys sit jäikin.
Olen ajanut 80km noin 2.4 litralla bensaa. Ajoin pintakaasulla 50kmh nopeutta. Kaasua ei siis tarvitse painaa paljoa, että skode kulkis vakiovauhtia. Mukava myöskin ajaa kun pysyy esim. kaupungissa liikenteen mukana. Poliiseja pitää tietty vältellä, ettei tuu ikäviä yllätyksiä. Olen ajanut jo kohta 3 vuotta, enkä ole kertaakaan joutunut ratsiaan. Asiaan vaikuttaa ilmeisesti se että paikka missä asun on melko landella. Jos poliisi näkyy niin nopeus hiljennetään siihen 45kmh. Kaasun käyttö on suurin syy tohon kulutukseen. Kokeile ajaa esim. pintakaasulla joku matka ja vertaa kulutuksia. Suuri kaasari ja kuristettu pakoputki on suurimmat syyt suureen kulutukseen. Asian voi korjata pakoputkea modifoimalla, kuten itse tein tai ostamalla tehari, mikä on suositeltavampi ratkaisu, mikäli rahaa löytyy. Vakioputken etuja on se, että kytät eivät sitä välttämättä huomaa. Kunnon teharin taas erottaa helposti. Yleensä kannattaa myös hankkia suurempi suutin. Kokeileminen kannattaa. - Jäiköalalle
Jokohan tämän ketjun aloittaja on löytänyt kutsumuksensa työelämässä?
- Anonyymi
Kylläpä on ollut kuluttavia mopoja. Vuonna 1966 kuljin rippikoulussa 2-vaihteisella väljällä Pappatunturilla. Kulki noin 30 km/h koko matkan kaasu pohjassa. Pappatunturin papereissa luvattiin muistaakseni 1,4L/100km. Matkaa tuli yli 50km päivässä ja joka kolmantena päivänä oli tankattava. Siis kulutus jotain 2,6-3,3L/100km. 70-luvulla minulla oli 2-tahtinen moottoripyöräskootteri Lambretta 200SX 199cm3. Sen kulutus oli jotain 4, 5L/100km ja kulki kahdeksaakymppiä. Onko noiden kulutuksen syy variaattori kun nämä normaalivaihteistoiset kulki paljon vähemmällä?
- Anonyymi
Saattaa muisti pettää, kun aikaa on mennyt noin paljon.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että modernit vähäpäästöisemmät antavat kivoja lukemia labraoloissa, mutta tehottomuus vaatii koneen rääkkäämistä, jolloin oikeassa käytössä ylämäkineen, kone onkin lyhytikäinen ja nälkäinen?
Jotkin skootterit eivät meikäläisittäin kuristettuna pääse edes ylämäkeen aikuisen ajamana.
- Anonyymi
Mopoissa kannattaisi varmasti siirtyä sähkömopoihin. Ajomatkat ovat sen verran pieniä, ettei tarvita isoa akkua. Siis lataus onnistuu hitaallakin laturilla kotona eikä kuluteta turhaan energiaa kuljettamalla mukana raskasta akkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875