Sivutoiminen ja päätoiminen opiskelu?

sivutoiminen

Aion opiskelemaan ammattioppilaitokseen. Sain sieltä lapun jossa lukee tuntimäärän olevan yli 25h/vko, mikä tarkoittaa päätoimista opiskelua, ja yritän nyt saada opiskeltua työttömyyskorvauksella sen 2 vuotta. Kuitenkaan jutun läpi menemisestä ei ole takuita, sillä työkkäri päättää koulutuksen tarpeesta eli siitä myönnetäänkö siihen työmarkkinatukea vai ei. Työryhmä kokoontuu ja päättää, kuulemma.

Opiskelu koululla on klo 17-20:30, maanantaista torstaihin (!), eli noihin virallisiin tunteihin on laskettu etätehtävät mukaan. Onko kenelläkään kokemusta menisikö tuo läpi sivutoimisena opiskeluna, jolloin en menettäisi työttömyyskorvausta ja voisin olla työnhakijana päivätyöhön?

En todellakaan haluaisi joutua opintotuelle ja ottaa lainaa kunnes saan esim päivätöitä opiskelun ohella. Velkaa minulla on jo ennestään liikaa. Haluaisin kuitenkin opiskella tämän tutkinnon, minulla ei ole ammattitutkintoa, ainoastaan lukion paperit.

Onko kenelläkään kokemusta esim tuosta sivutoimisuudesta?

13

3667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^^^^

Tutkintoon johtava koulutus ei ole koskaan sivutoimista. Ainut keino on siis, että työkkäri hyväksyy koulutuksesi työvoimapoliittisena.

• ggfftt

Siis jos sulla ei ole mitään ammattikoulutusta, niin silloinhan opintotuki on ensisijainen. Eli jos tuolla koulutuksella saa opintotukea, niin ei ole mitään saumaa työmarkkinatukee varsinkaan, jollei ole ammattikoulutusta alla.

• <zxc

Saat koulutuksen ilmaiseksi, niin maksa itse edes ruokasi.

• sivutoiminen

Täällä porukka tietää vähemmän näköjään tuosta opiskelusta työttömyyskorvauksella kuin mä. :/

• niin työtön voi tien

pummiksi

• jep jep

Aika heikoilla jäillä olet, jos ensin yrität opiskelua päätoimisena (=opiskelu työttömyysturvalla, päätoiminen opiskelija, uusi laki) ja jos ei onnistu, niin sitten vetoatkin siihen että sama opiskelu onkin sivutoimista (=työttömän statuksella, sivutoiminen opiskelu työttömyysturvaa menettämättä). Eli sinun kannattaa suunnitella taktiikkasi huolellisesti.

Jotta päätoimista opiskelua voisi tukea työttömyysturvalla, täytyy tiettyjen ehtojen täyttyä. Yksi edellytys on, että opintojen tulee olla päätoimisia. Mutta tämä on vain yksi kriteeri ja kriteereitä on myös muita. Sinun kannattaa ensin selvittää yleisellä tasolla, että olisiko ko. opiskeluun ylipäätään saatavissa päätoimista tukea. Ja että katsotaanko ko. opiskelun edistävän juuri sinun työllistymistäsi. Ja onko tilanteesi yleisesti sellainen, että työttömyysturvalla opiskelu olisi tarkoituksenmukaista. Ynnä muuta.

Ja jos tämä tie tyssää, niin sitten kannattaa lähteä selvittämään voisitko opiskella sivutoimisesti työttömyysturvaa menettämättä (siis jos ylipäätään olet oikeutettu työttömän työttömyysturvaan). Viikkotuntien tulee laskea selvästi alle 25 tunnin, jotta tuo tulisi edes kyseeseen. Pelkästään se että opinnot johtavat tutkintoon, ei sinällään tee opinnoista päätoimista. Kokonaisharkinta ratkaisee.

Lopputulos voi olla mikä tahansa, varaudu siihen.

• j. k.

taas eräs, joka haluaa kaiken ilmaiseksi. opintolaina on sijoitus tulevaisuuteen. valmistuttuasi saat työpaikan, niin sitten voit maksaa sen takaisin. on tää kumma kun nykynuoret ei halua ottaa opintolainaa. niin mekin 70-luvulla opiskelleet olemme itse rahoittaneet opintomme ottamalla opintolainaa.

• Sivu/päätoimisen opiskelun kanssa lienee sama kuin sivu/päätoimisen työn kanssa.

Jos olet riittävän kauan päätoimisen työn kanssa rinnalla vienyt opiskeluasi, se katsotaan sivutoimiseksi. Työttömyysaikana aloitettu opiskelu ei täytä kriteereitä vaikka olisikin iltaopiskelua. Ikävää, mutta totta.

• popkj

Periaatteessa sivutoiminen yritystoiminta kokoaikatyön rinnalla ei vie työttömyysturvaa kokoaikatyön päättyessä, jos sivutoiminen yritystoiminta on jatkunut väh. 10 kk kokoaikatyön rinnalla. Näin ministeriön ohjeistuksen mukaan. Käytännössä 10 kk ei yleensä riitä, sillä valtioneuvoston ohjeistus on vain ohje, ei määräys, joten työkkärillä on viimekätinen harkintavalta ja sen jälkeen tietysti valitusasteilla.

Sen sijaan osa-aikatyö ei vie työttömyysturvaa, olipa se tapahtunut sitten kokoaikatyön ohessa tai ei, olipa se jatkunut minkä ajan tahansa tai aloitettu työttömänä, jos muut kriteerit täyttyvät, ts. sivutoiminen työ max 75 % alan kokoaikatyöstä.

Sen sijaan opiskelun kanssa on eri juttu. Yleensä käytännössä taidetaan edellyttää väh. 2 vuoden opiskelua kokoaikatyön ohessa, ennen kuin työssäoloaikana aloitettu opiskelu ei vie oikeutta työttömyysturvaan.

Työttömyysaikana voi tietynlaisia opintoja harjoittaa työttömyyturvaa menettämättä, aloittaa ne ennen työttömäksi joutumista tai aloittaa työttömänä. Niihin kannattaa vain etukäteen hankkia työkkärin suostumus, koska kriteerit opiskelulle ovat tiukat.

Työttömänä aloitettu tutkintoon johtava koulutus on aina päätoimista. Päätoimiselle opiskelullekin työttömyysturvan varassa voi saada työkkärin luvan, jos sen hakee ennen opintojen aloittamista ja työkkärissä katsotaan opinnot työvoimapoliittisesti motivoiduiksi.

Minun mielestäni työttömän opiskelua pitäisi työhallinnon taholta kannustaa eikä asetella keinotekoisia rajoituksia.

• opiskelija30

Googlella löysin. Jatkan ketjua, jotta väärää infoa ei pääsisi leviämään. Edellinen kirjoitti: "Työttömänä aloitettu tutkintoon johtava koulutus on aina päätoimista. "

Tämä on virheellistä tietoa, sillä opiskelu on sivutoimista, jos opiskelua etätyöskentely mukaan lukien on alle 25 tuntia viikossa ja alle 3 opintoviikkoa kuukaudessa. Oli sitten tutkintoon johtavaa, tai ei.

• ex opiskelija

Saako jatkaa yliopisto-opinnot? Jos suorittaa pari kurssia vuodessa?

- Olen yli 25v
        - Kaikki opintopisteet on käytetty
        - Olen keskeyttänyt opinnot vuodeksi (saadakseen työttömyysrahat)
        - Ja olen ollut työttömänä nyt kohta vuoden

Haluaisin jatkaa opinnot (minulla on suoritettuna jo 240 opintopistettä) mutta ilman paineita, että jos en pääse kurssista läpi joudun maksamaan takaisin kaikki työttömyysrahat.

Nuo viimeiset kurssit ovat erittäin vaikeita ja jouduin monet uusimman 3-5 kertaa, ennen kuin pääsin edes läpi. Joten jos minulle asetetaan joku minimi, että jos saa suoritettua X opintopistettä kuukaudessa, tai en saa tehtyä gradua puolessa vuodessa niin joudun palauttamaan kaikki tuet takaisin ja elämään ilmalla, niin saavat puolestani opinnot jäädäkin keskeen.

Muuten voisin yrittää valmistua ja samalla parantaa työllistämismahdollisuuksiani.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe