Viittomakieliset nimitys harhaanjohtava?

meluna

Hei!

Tiedän,että viittomakielisiksi lasketaan syntymäkuurot,huonokuuloiset ja jonkin asteisen kuulovamman omaavat henkilöt.Olen törmännyt henkilöihin,jotka eivät koe olevansa viittomakielisiä!Mistä tämä johtuu?Johtuuko se siitä,että miten henkilö määrittelee itsensä vähemmistössä?
Kysyn tätä siksi kun jotkut ihmiset hermostuvat siitä, että kutsutaan vammaiseksi tai viittomakieliseksi!Mikä nimitys on nyt sitten oikea?Lähipiiristäni löytyy huonokuuloinen ihminen enkä ole kutsumassa häntä vammaiseksi tai viittomakieliseksikään, koska a)en nää häntä vammaisena b)hän ei viito.Sen sijaan syntymäkuuroja olen aina kutsunut mieluiten joko kuuroiksi tai viittomakielisiksi.Entäs ne kuurot, jotka eivät viito?Kokevatko he olevansa viittomakielisiä vaiko jotain muuta?Asiallisia vastauksia kiitos!

1

636

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Viittomakielinen-termi on vielä varsin uusi, ja suurin osa kuuroista ei vielä osaa sanoa, kokeeko itseäänsä kuuroksi vai viittomakieliseksi. Joten käytetään mieluummin termiä kuuro tai huonokuuloinen.
      Mutta kuulovammaiseksi ei enää ketään kutsuta, koska käsite on laaja, eivätkä kuurot pidä siitä termistä johtuen siitä, että kuurot kokevat itseään enemmän kielivähemmistöksi.
      Toivottavasti tämä tarkensi sinua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1924
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1670
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1276
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      63
      1192
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      862
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe