netistä lopullisesti eroon, miten?

eielämää88

Tarinani on tässä. Vielä 5 vuotta sitten en käyttänyt tietokonetta ollenkaan, sillä minulla ei ollut tarvetta siihen. Kuitenkin lukion puolessa välin koulutöitä oli niin paljon, että tarvitsisin koneen. Aluksi koneen käyttö oli hallittua, mutta yliopistoon mennessäni netin käyttö riistäytyi käsistä. Skippaan luennot ja uskottelen itselleni, että jään kotiin lukemaan tenttejä varten. Todellisuudessa avaan koneen ja vietän päiväni sen ääresssä. Tentit olen saanut juuri ja juuri läpi, mutta arvosanoilla ei ole hurraamista. Minulta ovat jääneet harrastuksetkin kokonaan pois. Ennen kävin lenkeillä ja näin kavereita, mutta "opiskeluelämä" vei aikani. Lohduttauduin liittymällä facebookiin ja sekin vie nykyään osan aina päivän nettiajasta. Minulla ei ole enää todellisia ystäviä. Jos jotain pahaa tapahtuu, menen nettiin piristämään itseäni. Mietin jo vakavissani tietokoneesta luopumista, mutta tarvitsen sitä oikeasti opiskeluihini. Aineita on hankala kirjoittaa yömyöhällä kirjastossa ja materiaaliekin haku onnistuu parhaiten netistä. Minulla kuluu päivittäin 6-9 h koneella. Tämä ei ole vitsi. Miten tästä riippuvuudesta pääsisi oikeasti eroon?

Miten saisin lopetettua järjettömän netin käytön? Tarvitsen todellakin apua! Muu elämä kärsii! (eli mulla ei oo muuta elämää)

30

6469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kompuutteri

      Minäkin taidan olla `vähän`riippuvainen, koneella päivittäin 6-10h! En tajua miten pääsen tästä eroon, olen yrittänyt monta kertaa mutta olen onnistunut vain pari kertaa olemaan pari päivää poissa koneelta. Aina kun tulen koulusta menen suoraan koneelle ja olen siellä iltamyöhään asti. Masentaa entistä enemmän kun en saa itseäni sen vertaa niskasta kiinni että pysyisin erossa koneelta. Kaverisuhteetkin kärsii tämän takia. :( Varmaan tähän riippuvuuteen auttais jos keksisi jotain muuta tekemistä, vaikka jonkun mieluisan harrastuksen... varmin keino mun kohalla ois että nakkais koko koneen roskiin

      • Vnaa

        Pahempaa kuin huume. Varsinkin tää facebook-pelleily. Huumeriippuvaisen aika aineensa kanssa kuluu varmasti vähemmän aikaa kun koneista riippuvaisen?


      • 18+4

        Facebook ei ole mikään ohjelma, vaan sivusto.


      • kalispera
        18+4 kirjoitti:

        Facebook ei ole mikään ohjelma, vaan sivusto.

        Kiva kuulla, että on muitakin netti riippuvaisia, kun minä. Kun herään, suoraa koneelle, kun tuloe ulkoa, suoraa koneelle. Olen päivittäin koneellä 6 -10 tuntiin. Minullakin kaikki ystävät facebookissa. Siss virtuaaliystäviä. Tietty on muitakin. En liiku juuri mihinkään, kun olen eläkkeellä ja vakavasti sairasstunut muuta, kun fysioterapiassa 2 kertaa viikossa. Olen nettiriippuvainen.


      • niinpä niin...
        18+4 kirjoitti:

        Facebook ei ole mikään ohjelma, vaan sivusto.

        taas piti yhden älypään esitellä tietojaan täällä. nuija ei tajua että kyllä kaikki tietää mikä fäsäri on.


      • niinpä niin... kirjoitti:

        taas piti yhden älypään esitellä tietojaan täällä. nuija ei tajua että kyllä kaikki tietää mikä fäsäri on.

        En ymmärrä


      • StreetProfessor
        Vnaa kirjoitti:

        Pahempaa kuin huume. Varsinkin tää facebook-pelleily. Huumeriippuvaisen aika aineensa kanssa kuluu varmasti vähemmän aikaa kun koneista riippuvaisen?

        Ei kai pahempaa? 24/7 -osastoa molemmat.

        Rajat ovat rakkautta: saat multa halvalla avauspaketin katkoon. Kiinnostaako?


      • web-sovellus
        18+4 kirjoitti:

        Facebook ei ole mikään ohjelma, vaan sivusto.

        Tarkkaan ottaen kyse on web-sovelluksesta eli se on sekä sivusto että ohjelmisto!

        Näin meillä ainakin it-alalla tämä asia ymmärretään.


    • Miposa

      No kyllä tuli aikoinaan vietettyä netissä 16h päivässä.Joskus sattu,että heräsin kesken yöunien ja avasin tietokoneen ja menin tapaamaan virtuaalimaailmaan ystäviä.Kotityöt alkoi jäädä pahasti rästiin ja syöminenkin unohtui täysin.Ystäviä ei ole yhtään muutakuin netissä.Mulla auttoi se kun laitoin kellon tietokoneen viereen ja pistin sen soimaan ajastuksella,jolloin sammutin koneen ja aloin touhuaan muuta.Nykyään vietän netissä aikaa ehkä n.2-3h päivässä.Joskus saattaa kone olla pois päältä koko päivänkin.
      Pistä itsellesi jokin tavoiteaika,minkä jälkeen kylmästi vaan sammutat koneen ja sitten ei muuta kuin ulos käveleen tai juokseen niin se myös piristää kummasti:-)

      • qw

        Käsittääkseni nettiriippuvuudesta vapautumiseen ei ole muuta keinoa kuin hankkia elämä. Korvaavaa toimintaa pitää olla. Netti vaan on niin helppo tapa toimia. Tietysti koko kone pitäisi hävittää.
        Tilanne on sama kuin alkoholistilla, Ei ollenkaan alkoholia.
        Toisaalta korvaavan elämän hankkiminenkin on nykyisin hankalaa, kun kaikki muutkin roikkuvat netissä.

        Kaikki nettiriippuvuudesta eroon haluaisivat voisivat perustaa yhteenliittymän paikkakunnittain ja alkaa tavata livenä, muodostaa harrastusryhmiä ja alkaa käydä niissä. Olisko sellaisesta apua?


      • irtautuminen,
        qw kirjoitti:

        Käsittääkseni nettiriippuvuudesta vapautumiseen ei ole muuta keinoa kuin hankkia elämä. Korvaavaa toimintaa pitää olla. Netti vaan on niin helppo tapa toimia. Tietysti koko kone pitäisi hävittää.
        Tilanne on sama kuin alkoholistilla, Ei ollenkaan alkoholia.
        Toisaalta korvaavan elämän hankkiminenkin on nykyisin hankalaa, kun kaikki muutkin roikkuvat netissä.

        Kaikki nettiriippuvuudesta eroon haluaisivat voisivat perustaa yhteenliittymän paikkakunnittain ja alkaa tavata livenä, muodostaa harrastusryhmiä ja alkaa käydä niissä. Olisko sellaisesta apua?

        On helppoa,kun hankkii itselleen harrastuksia ja ihka eläviä ihmisiä ystäviksi,joita tapaa sitten ihan oikeasti,ei siis virtuaalisesti.


      • Epätoivo91
        irtautuminen, kirjoitti:

        On helppoa,kun hankkii itselleen harrastuksia ja ihka eläviä ihmisiä ystäviksi,joita tapaa sitten ihan oikeasti,ei siis virtuaalisesti.

        Nuo jutut varmasti auttavatkin nettiriippuvuuteen, mutta kaikkien ei ole helppo hankkia sitä muuta tekemistä koneella olon tilalle... :/

        Itse olen hyvin ruma ja ujo. En käy ulkona juuri koskaan, saan sellaisen ulkoiluinnostuksen muutaman kerran vuodessa, esimerkiksi eilen yöllä, koska oli pimeää ja satoi vettä. Kävelystä enkä ulkoilusta muutenkaan en voisi nauttia kaupungissa valoisaan aikaan. Joten en voi ottaa tilalle tuota liikuntaa kovin helposti.

        Harrastuksetkin ovat ongelmallisia: vihaan liikuntaa, monet harrastukset maksavat, eikä ole oikein varaa; olen epäsosiaalinen enkä halua tavata ihmisiä, ja eiköhän niitä (teko?)syitä lisääkin löydy.

        Kavereita en edes halua. Se on hyvin monimutkainen asia, jota en tässä osaa edes kunnolla selittää.

        Ellen ole koneella, niin katson telkkaria. Jos en tee kumpaakaan, niin nukun tai pakon sanelemana olen joko koulussa (jonka senkin haluaisin tämän häpeän ja rasituksen vuoksi lopettaa) tai asioilla kuten kaupassa.

        Koneen voisin tosiaan heittää menemään, mutta en jotenkin halua tehdä sitä, koska koneesta on myös hyötyä. Tiedän silti, että siitä on enemmän haittaa. Jos konetta ihan oikeasti tarvitsee, voi mennä vaikka kirjastoon (tosin siellä ei pääse niille sivustoille, joille minä käyn, samoin koulun koneella on estot), vaikka se hävettääkin ihan sairaasti, koska olen tällainen.


      • :( plääh
        irtautuminen, kirjoitti:

        On helppoa,kun hankkii itselleen harrastuksia ja ihka eläviä ihmisiä ystäviksi,joita tapaa sitten ihan oikeasti,ei siis virtuaalisesti.

        sanottu kuin tehty tuo ystävien hankkiminen näin ujolla ja aralla ihmisellä


    • Yks Paavo

      Meitä on paljon sellaisia ihmisiä, joilla on riippuvuus johonkin asiaan. Joillakin on riippupuus useampiinkin asioihin. Kenellä mihinkin. Minulla on riippuvuus alkoholiin. En pääse siitä millään irti vaikka haluaisinkin. Olen jo alkanut kuluttamaan loppuun elämäni toista tietokonetta, mutta ei minulla ole riippuvuutta nettiin. Kun hetken aikaa olen netissä, niin johan on pian kiire kapakkaan ja ihmisten ilmoille. Ei kapakassa ole kivaa. Ei ole netissäkään kivaa. Jossain se aikansa kuitenkin täytyy kuluttaa. Juuri tulin kapakasta, kävin suihkussa ja laitoin likapyykin pesukoneeseen. Täytyy nyt ainakin siihen asti roikkua netissä, että saa pyykkinsä ripustetuksi kuivumaan. Mitä sen jälkeen? Ehkä taas kapakkaan?

    • yötöni

      netti on hyvä olen työtön ja aika kuluu netissä nopeasti.täällä on kanavat moalimaan.

      • Minnaviisa

        ………………………………………/””~,
        ……………………………………../:::::/
        …………………………………..,-”””¯””-,
        ……………………………….,~”……….\ ……………………………,~”…………,..\
        …………………...…,-“………….…..|..|.
        …………….…….,-“……………………/..|
        ………….………/……………………..’...|
        ………………../………………………...|
        ………………./…………………..,„_„...|
        ………………/…………………,-,-~-,-~’,
        ……………../……………….,-“ ( . . o)_º)
        ……………./………………./ . . .“-~“ . . ¯¯¯¯¯””~-,
        ……………|………………..| . . . . . . . . . . . . . ,-~“~,
        ……………|…………….....| . . . . . . . . . . . . . /:::::::\
        ……………|…………….....| . . . . . . . . . . . . . |::::::::l
        ……………|………………..\ . . . ._ . . . . . . . . “-,„„„-”
        …………....|………………..”-, . .(..”~,------------~”
        …………….|._………………..”~,..”~-‘---,………………,--~~-,
        ………….,~” . ¯”~,……………….¯”~~-”,-\………….,-“-,”~, . .”-,
        ……….,-“….,~”,-~”\…..-‘.,„„„………………”-,……….| . . “-, ”-, .
        ………..\,,-“,~”……/…..,-“ . .”-,…………..’-,.”-,……..) . . . .”-,,-
        ………….’-,……..(,--,.,-“ . . . . |…………….”-,”-,,(“-~”-,””~~~”
        …………….¯”””¯,-“, .), . . . . ,-“……………….”-,\,.”..,-“
        ………………….’-, .”.,“-,_„„~”……………………”.”-,”
        …………………..”~”-,.\,…,--~~~-,………………,~’,
        …………………………¯”~/ . . . . . .)……………,”-~’,
        …………………….....…./ . . . . . . |--„„„„„„--,~””¯ . . .)_
        ………………………….,-“ . . . . . .,-“………/ . . . . . . , .)
        …………………………( . . . . . ,. . , “)……”-, . . . . .) ,’-
        …………………………..”~-,„_ . .)_,|-“……….¯”””

        Tämä netin käyttö...


      • piuhat poikki
        Minnaviisa kirjoitti:

        ………………………………………/””~,
        ……………………………………../:::::/
        …………………………………..,-”””¯””-,
        ……………………………….,~”……….\ ……………………………,~”…………,..\
        …………………...…,-“………….…..|..|.
        …………….…….,-“……………………/..|
        ………….………/……………………..’...|
        ………………../………………………...|
        ………………./…………………..,„_„...|
        ………………/…………………,-,-~-,-~’,
        ……………../……………….,-“ ( . . o)_º)
        ……………./………………./ . . .“-~“ . . ¯¯¯¯¯””~-,
        ……………|………………..| . . . . . . . . . . . . . ,-~“~,
        ……………|…………….....| . . . . . . . . . . . . . /:::::::\
        ……………|…………….....| . . . . . . . . . . . . . |::::::::l
        ……………|………………..\ . . . ._ . . . . . . . . “-,„„„-”
        …………....|………………..”-, . .(..”~,------------~”
        …………….|._………………..”~,..”~-‘---,………………,--~~-,
        ………….,~” . ¯”~,……………….¯”~~-”,-\………….,-“-,”~, . .”-,
        ……….,-“….,~”,-~”\…..-‘.,„„„………………”-,……….| . . “-, ”-, .
        ………..\,,-“,~”……/…..,-“ . .”-,…………..’-,.”-,……..) . . . .”-,,-
        ………….’-,……..(,--,.,-“ . . . . |…………….”-,”-,,(“-~”-,””~~~”
        …………….¯”””¯,-“, .), . . . . ,-“……………….”-,\,.”..,-“
        ………………….’-, .”.,“-,_„„~”……………………”.”-,”
        …………………..”~”-,.\,…,--~~~-,………………,~’,
        …………………………¯”~/ . . . . . .)……………,”-~’,
        …………………….....…./ . . . . . . |--„„„„„„--,~””¯ . . .)_
        ………………………….,-“ . . . . . .,-“………/ . . . . . . , .)
        …………………………( . . . . . ,. . , “)……”-, . . . . .) ,’-
        …………………………..”~-,„_ . .)_,|-“……….¯”””

        Tämä netin käyttö...

        höh, mikä on ongelma. Tietokoneella ei pääse nettiin. Pitää olla nettiliittymä. Laitat yksinkertaisesti nettiliittymän poikki ja se on siinä. Tietokonetta voi edelleen käyttää opiskeluun, johon sitä alkuperin tarvitsit.


      • 14+1
        piuhat poikki kirjoitti:

        höh, mikä on ongelma. Tietokoneella ei pääse nettiin. Pitää olla nettiliittymä. Laitat yksinkertaisesti nettiliittymän poikki ja se on siinä. Tietokonetta voi edelleen käyttää opiskeluun, johon sitä alkuperin tarvitsit.

        nettiriippuvainen mutta luettuani ylläolevat kirjoitukset huomaan että se ei ole ongelmani.

        Minulla on pakkomieli etsiä tietoa tietotekniikka sivulta sekä historiasta Suomen kielipolitiikkaan ja erityisesti pakkoruotsiin, mutta kun avaan koneen ja näen aloitteen jostakin muusta mielenkiintoisesta aiheesta niin jään vastaamaan ja joskus se vie aikaa jos tulee vastauksia ja pitkä ketju.

        Enimmäkseen vietän kolme tuntia koneella päivittäin. Tästä hommasta voi saada päänsärkyä ja huonoa vointia joten on päästävä ulos kävelemään.


      • OlenSossu
        14+1 kirjoitti:

        nettiriippuvainen mutta luettuani ylläolevat kirjoitukset huomaan että se ei ole ongelmani.

        Minulla on pakkomieli etsiä tietoa tietotekniikka sivulta sekä historiasta Suomen kielipolitiikkaan ja erityisesti pakkoruotsiin, mutta kun avaan koneen ja näen aloitteen jostakin muusta mielenkiintoisesta aiheesta niin jään vastaamaan ja joskus se vie aikaa jos tulee vastauksia ja pitkä ketju.

        Enimmäkseen vietän kolme tuntia koneella päivittäin. Tästä hommasta voi saada päänsärkyä ja huonoa vointia joten on päästävä ulos kävelemään.

        Muistakaa kuitenkin sossuilu eli sosiaalinen media on trendikästä. Siellä ovat kaikki.
        www.tinyurl.com/sosmed

        Sanokaa olen sossu- sossu on ykkänen. Sossu Sossu Sosialisoi


      • 15
        OlenSossu kirjoitti:

        Muistakaa kuitenkin sossuilu eli sosiaalinen media on trendikästä. Siellä ovat kaikki.
        www.tinyurl.com/sosmed

        Sanokaa olen sossu- sossu on ykkänen. Sossu Sossu Sosialisoi

        Voi lähteä pois kotoa esimerkiksi kyläilemään vaikka 3 päivää tai 2 viikkoa ei tule edes mieleen koko tietsikka. Muta kotona istun tieto koneella kokoajan. En edes tiedä muita kuin yleiset keskustelu sivut ja lehtien luvun, mutta 4-16 tuntia vuorokaudessa olen koneella.

        Asun yksin, koti on sekaisin ja siivoamatta pintoja en ole pyyhkinyt varmaan vuosiin..

        Olen miettinyt mikä on tuo netti tikku juttu auttaisiko se?
        Voiko sen laittaa eri koneisiin, jos hankkisi sen ja pitäisi näin nettiyhteyttä vaikka puoliksi jonkun toisen kanssa??
        Minulla olisi muuan tuttava jolle voisin viedä nettitikun vaikka illalla ja hän voisi sen palauttaa aamulla. Hän on yö eläjä minä voi elää päivisinkin..

        Mitäs luulette voisiko niin jakaa nettiyhteyden?


    • nyyyyyyyh

      kirjoittaja vastaa...

      kiitos vinkeistä, olen pohtinut asiaa ja olen varma että tulen tarvitsemaan konetta jatkossa laskujen, vuokran maksamiseen, kirjojen varaamiseen jne..., kuitenkin aion laittaa netin käytön kerrasta poikki, aion pitää itselleni vieroitusjakson, nyt kesällä minulla ei ole syytä mennä nettiiin vasta kuin elokuussa joten tämä on viimeinen yöllinen viesti jota täällä päivittelen, jatkossa aion sopia itselleni vain yhden päivän kuussa jolloin saan mennä nettiin, jolloin hoidan aina kaikki asiat pois, koulutyöt hoidan yliopistolla uuden lukuvuoden alkaessa ja pyrin muutenkin tekemään kaikki mahdolliset järjestötoiminnat aina siellä pois alta, yksi "hupipäivä" kuussa netissä ei kuulosta pahalta, facebookista lopetin jo tilini ja sain pahoja kommentteja kännykkääni =(, yritän pysyä kovana vaikka netti poltteleekin mua, enkä aio sortua toivon mukaan... =) yritän oikeasti löytää elämääni muuta sisältöä, jos tämä ei onnistu näin, niin laitan muussa tapauksessa netin kokonaan pois elämästäni ja katkaisen tarvittaessa yhteyden, katsotaan olenko mä heikko ihminen vai en? mitä mä tässä enää selittelen, hyvää yötä ja kuukautta ja toivottavasti ette kuule musta pitkään aikaan!

    • dewfewf334

      Ei mut oikeesti, kuka määrittelee sen että nettikin on riippuvuus? Ihan totta se että sen äärellä kuluu aikaa helposti mutta niin kuluu myös vaikkapa joissain urheiluharrastuksissa. Aina kun koulu loppuu niin pitää lähtee treeneihin ja sitten voi olla pelejä vielä jossain. Siinäkin hommassa ollaan todellisuudessa yksin eikä sielläkään ole välttämättä aitoja ystäviä.

      Sama se on erilaisissa pähdyttävissä aineissa, niihinkin voi tulla riippuvuus.

      Kirjallisuus aiheuttaa myös riippuvuutta, tiedän monia jotka lukee harry potterin paksuisia kirjoja 1-2 viikossa...

      Aina on joku loukku mikä voi olla riippuvuus. Jos jätät toisen niin sinulle on tulossa jo uusi riippuvuus. Se on tosiseikka että ihmisellä pitää olla jokin harrastus tai asia minkä parissa kuluttaa aikaa. Koin ehkä ennen huonoa omaatuntoa myös netin käytöstä mutta kun tajusin ajatella asiaa tältä kantilta niin sain rauhan.

      Ystäviä ei minulla oikeastaan montaa ole mutta se on nykysuomessa todella yleistä, ei jakseta nähdä vaivaa, ihmiset on monesti passiivisia ja ihmisiltä vaaditaan niin paljon että se oma aika on niin arvokasta ettei sitä halua jakaa pois.

      Jos tää talous kaatuisi niin koittaisi sosiaalisesti onnelliset ajat kun tarvittaisiin toinen toista, mutta nyt eletään tälläisessä hyvinvointivaltiossa ettei tarvita muita.

    • Riippuvainen :(

      Lueskelin näitä monien laittamia juttuja ja harmittaa kyllä että tietokoneella saattaa mennä jopa 16 tuntiakin :(( eikä harrastuksille ja kaverisuhteille jää aikaa..Itse rupesin muistaakseni käymään öhww..10vuotiaasti lähtien koneella ja olen ollut jo5vuotta enemmänkin riippuvainen netin käytöstä.pelaan yleensä jotain virtuaali hotellipelejä ja oleskelen fasebookissa.Koulu menestystäkään ei voi sanoa ainakaan 100% kokeista on tullut 5- ja on tullut 8 ja 6 ja 7.En oo kylä ylpee..Tänään myöskin sain liikunnan kuntotestistä 5...Sori mutta VITTUUTTAA!!oon yrittäny monesti lopettaa koneen käytön ja aina meen vaan koneelle :(( yritin olla koko päivän etten mee koneelle..en mene..en..mene..Mut sitte meen kuitenki koneelle ja se on vielä hankalampaa kun isä sanoo aina kun se menee lämmittää mökkiä että "aukasen sen koneen sitte sulle:)" Nii en voi vastustaa sitä etten menis koneelle :( Oikeesti Auttakaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Yksinäinen lukiolainen

        Sitä lukee näitä ja ajattelee, että itellä menee hyvin, mutta ei sitten iskee että oli tänäänkin tietokoneella 10 tuntia ja vielä jatkuu illalla puhelimen ja tvn käytöllä..

        Tulee kyllä syötyä ja koulumenestys on erinomainen.. Silti vituttaa ku on tämmönen noidankehä että on netissä kun ei oo kavereita ja ei saa kavereita ku on netissä..

        Sitte ei osaa enää olla sosiaalinen ja istuu jossaki pimeässä nurkassa yksin puhelimen ääressä eikä osaa lopettaa..

        Meijän lukiossa on 34 oppilasta ja itellä koulukiusatun tausta.. Vieläkin jatkuu ja tekis mieli vetää turpaan saatana mutta on liian ujo ja ajattelee seuraamuksia liikaa..

        Sitten iltasin ajattelee näitä kaikkia asioita ja rupee kirjottamaan tämmösiä valituksia, tekosyitä ja muuta ku ei osaa tai pysty tai halua... Voi vittu..


    • Saat lopetettua nein käytön takuuvarmasti niin,että julkaiset pomminteko-ohjeen netissä,ja pyydät heittämään sen pääministerimme niskaan.Tuo oli tehokkain neuvo.Muita neuvoja olisi,että alat harrastaa vaikkapa mieleistäsi liikuntaa,siinä menee mukavasti aika,kuntokin nousee sekä mieliala.Jotakin kuitenkin tilalle keksit.

    • Apuatarvitseville

      No niin. Näköjään täällä on jos jonkinmoista netti/koneriippuvaisuutta, ja HYVIN pahaa semmoista. Itsekin olen.. Vähän, riippuvainen, tai no, aika paljon riippuvainen, mutta yhteen aikaan oääsin siitä eroon, nyt alan taas yrittämään enkä vain yrittämään vaan pääsemään. Elikkäs, ohjeet jotka TOIMIVAT!

      1. Ensiksi on osattava pääsää irti. Jos sinulla on jotain mitkä pitää tehdä tietokoneella, tee ne nyt, mahd nopeasti. Ja jotta voi päästää irti, niin varmista kaikki "syyt" miksi sinun täytyy nyt tulla koneelle pois. Pyydä sitten jotain luotettavaa ihmistä (vaikka äitiä) pistämään tietokoneelle salasana jota ei kerro viikkoon.Viikko ilman konetta.
      2. Jos onnistuit edelliseen, niin nyt saat olla päivän, niin paljon koneella kuin haluat. Tee kaikki tekemiset (esim. Laskujen maksu, sähkiksen tsekkaus..) nyt. Pidä PÄIVÄ tietokoneella niin kauan kuin haluat, mutta ei vuorokautta. Aikaa klo 6.00-20.00.
      3. Riippuvuus lähti jo nyt, jos se ei ollut paha, mutta jos oli, niin jatka. Nyt 10 päivää ilman konetta, sitten päivä koneella.
      4. Jatka tätä 2 viikolla, sitten 20 päivällä ja jne. Kunnes et enään ole riippuvainen.

      Tästä näet, oletko riippuvainen:
      1. Päivä ilman konetta, tuntuu, että et pysty.
      2. Viikko ilman konetta, mahdotonta!!
      3. Sinua huomautetaan riippuvaiseksi.
      4. Tunnet häpeää ollessasi koneella, etkä halua kenenkään näkevän.
      5. Kun olet hetken ilman konetta ja menet koneelle, tunnet kovaa riemua.
      6. Keksit tekosyitä olla koneella.
      7. Jos koneaikaasi kysytään, vastaat todellisuutta vähemmän.
      8. Tiedät olevasi riippuvainen.
      9. Jos et pääse koneelle, suutut.
      10. Tulit tälle palatalle!!

      Et ole enään riippuvainen:
      1. Ajattelet viikkoa ilman konetta, hymyilet ja pystyt olemaan sen helposti.
      2. Sinulla on sosiaalista elämää.
      3. Olet pirteämpi, masennus on vähentynyt, sinulla on muutakin tekemistä.
      4. Kun ei ole tekemistä, et tule ensiksi koneelle.
      5. Pystyt kertomaan todellisen ajan mitä olet koneella, ja enemmän suurennat sitä kuin pienennät.
      6. Pystyt tunnustamaan, että et ole enään riippuvainen.
      7. Et lähde lomalle koneen kanssa.
      8. Olet huomannut, että elämääsi on tullut paljon elämää, esim harrastuksia, ystäviä, urheilua yms.
      9. Kone vai kirja/juoksulenkki? Jos et vastaa kone.
      10. Sinusta tuntuu, että tämä on viimeinen kerta kun tulit tänne.
      Onnea tuhannesti halin kera jos pääsit eroon!!!! Halit sulle, ois kiva jos kerroit päässeesi eroon

    • noaddictions

      Olen käyttänyt tietkoneita 80-luvun loppupuolelta asti. Usein 6-10 h/pvä. Surffaan vapaa-aikana, töissä, autossa, veneessä, salilla jne. Katon pornoa, lätkätuloksia, F1-juttuja. Facetan, olen useassa forumissa jäsen, kirjoittelen paljon nettiin, bloggaan, etsin tietoa, kulutan aikaa, käytän sitä kuin tietosanakirjaa, pelaan vieläkin online fps-pelejä kuten Black Ops ja Enemy Territory... silti en ole koskaan tuntenut riippuvuutta tai hinkua päästä koneelle.Tulin juuri vanhemmiltani, jossa olin viikon. Sielläkin on tietokone ja netti, mutta en avannut konetta kertaakaan. Luurillani kävin yhtenä iltana etsimässä vitsejä, muuten olin ihan irti verkosta. Enkä tuntenut mitään tarvetta päästä koneelle. Tiedän, että tätä ei pitäisi sanoa, mutta... mistä ihmeestä ne riippuvaisuudet oikein syntyy?

      • dopamiini_on_avain

        Kaiken avain riippuvuuksissa on aivojen dopamiini-välittäjäaine, se liittyy niin nettiriippuvuuteen, alkoholismiin, huumeiden käyttöön ja peliriippuvuuteenkin. Joka tapauksessa dopamiini säätelee mielihyvän tunnetta ja sitä meistä monet tavalla tai toisella hakevat. Miten se mekanismi sitten ihan oikeasti toimii, onkin sitten monimutkainen aivokemiallinen prosessi, eikä sitä vielä varmaan täysin ymmärrä tutkijatkaan.


    • IsmoMatias
    • Anonyymi

      Pitäisi jollain tapaa kyllä päästä irti. Aamulla herään neljältä ja avaan koneen. Olen koneella viiteen kun lähden töihin. Olen taas kotona 14:30. Kone heti auki ja istun koneella yhdeksään kun menen nukkumaan.
      Ja sama homma seuraavana päivänä.

      En harrasta sosiaalista mediaa. Oli minulla joskus instagram kun oli vähän aikaa älypuhelin mutta siitä älypuhelimesta olen luopunut. Pitäisi kyllä sellainen varmaan hankkia kun laskujen maksaminen köy sillä niin nätisti. Mutta jos tulenkin siitä riippuvaiseksi kuten työkaverini jotka eivät tee töitä vaan ovat netissä puhelimella?

      TIedän että kun olisi tekemistä niin en olisi koneella. Mutta en tiedä mitä tekisi. Kavereita ei ole vahvan sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi.
      Haaveilen lukevani kirjoja mutta netti voittaa. Haaveilen tosissani nettivapaasta elämästä.
      Kesällä voisin taas alkaa kalastamaan. Ja hommasin moottoripyörän viime vuonna. Silläkin voisi ajella kesällä. Mutta kun nuo on kesähommia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe