Aikuisen lapsen velvollisuus elättää vanhempansa?

tietoa kaipaava

Toinen vanhemmista asuu aikuisen lapsen kanssa, lapsi on parikymppinen. Vanhempi on työttömänä, saa ansiosidonnaista nettona alle 600 €/kk, (noin vuokran määrä). Lapsi on kesätöissä, nettopalkka noin 1000 €/kk, tilillä hänellä säästössä hieman yli 1000 €. Asumistukea ei myönnettä, koska ruokakunnan bruttotulot juuri ja juuri ylittävät valtioneuvoston asetuksessa mainitun määrän. Lapsi maksaa neljäsosan vuokrasta, osallistuu kodin välttämättömiin hankintoihin ja maksaa omat elämiseensä liittyvät menot, myös ruuan. Otetaanko ja millä tavoin lapsen säästöt ja tulot huomioon vanhemman toimeentulotuesta päätettäessä? Voiko työtön vanhempi yleensä ollenkaan tässä tapauksessa saada toimeentulotukea, vai onko lapsen velvollisuus elättää vanhempansa?

10

833

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siskot_

Arveluni on ettei. Meillä ei ainakaan siskon tuloja oteta huomioon kun asumme kahden (tosin saamme 85% tukea kun kerta olemme siskokset). Täysi-ikäisen lapsen kyllä varmaan oletetaan maksavan omansa kuluista, mutta niinhän tuo tekeekin.

Viisaammat varmaan kertovat olenko oikeassa? :)

• Petu...

Kun vanhempi ja täysi-ikäinen lapsi (ei-opiskelija) asuvat samassa taloudessa niin heitä käsitellään tt-tuessa erikseen. Vanhemman tulona tietysti huomioidaan lapsen maksamat vuokrat yms.

http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/

• tietoa kaipaava
        Petu... kirjoitti:

Kun vanhempi ja täysi-ikäinen lapsi (ei-opiskelija) asuvat samassa taloudessa niin heitä käsitellään tt-tuessa erikseen. Vanhemman tulona tietysti huomioidaan lapsen maksamat vuokrat yms.

Kiitos vastauksista! Ymmärrän, että tässä tapauksessa lapsen kuukausitiliotteita ei tarvita hakemuksen liitteeksi. Kysyisin vielä sellaista, kun muutimme 7 kk sitten asumisoikeusasunnosta pienempään, (myös uusi on aso-asunto) välirahaa jäi noin 3000 euroa, josta vajaa puolet meni heti päällekkäisiin vuokriin ja loput huonekaluihin ja tietokoneen hankintaan. Otetaanko tuollainen "tulo" vielä tässä vaiheessa vähentävänä huomioon ja pitääkö se ilmoittaa myyntitulona? Itse olin töissä vielä tuolloin.

• siskot_
        tietoa kaipaava kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ymmärrän, että tässä tapauksessa lapsen kuukausitiliotteita ei tarvita hakemuksen liitteeksi. Kysyisin vielä sellaista, kun muutimme 7 kk sitten asumisoikeusasunnosta pienempään, (myös uusi on aso-asunto) välirahaa jäi noin 3000 euroa, josta vajaa puolet meni heti päällekkäisiin vuokriin ja loput huonekaluihin ja tietokoneen hankintaan. Otetaanko tuollainen "tulo" vielä tässä vaiheessa vähentävänä huomioon ja pitääkö se ilmoittaa myyntitulona? Itse olin töissä vielä tuolloin.

Sossun ei pitäisi tuohon summaan enää puuttua, sillä heidän ei pitäisi kysellä kahta kuukautta pidemmälle vanhoja tiliotteita. Itse en tuota mainitsisi sossuille ettei ne ala vänkäämään. Tosin onhan tuosta aikaa jo ettei siitä paljon vänkäämistä voi olla.

• Kaikkea ei uskota
        Petu... kirjoitti:

Miksi sinä Petu annat aina näitä tietojasi kuin ne olisivat totta. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Jos jossakin kunnassa tai tapauksessa asiat menevät tietyllä tavalla, et voi sanoa, että se on joku yleinen käytäntö.
        Itselläkin oli niin, että lapsi "elätti" eli lapsen tulot otettiin huomioon, eikä tt-tukea tippunut.

• Lukekaa varauksella
        Kaikkea ei uskota kirjoitti:

Miksi sinä Petu annat aina näitä tietojasi kuin ne olisivat totta. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Jos jossakin kunnassa tai tapauksessa asiat menevät tietyllä tavalla, et voi sanoa, että se on joku yleinen käytäntö.
        Itselläkin oli niin, että lapsi "elätti" eli lapsen tulot otettiin huomioon, eikä tt-tukea tippunut.

Petu nyt on harrastelija jonka kirjoituksia ei niin täydestä kannata ottaa muutenkaan. Harmi kun jotkut uskoo joka kirjaimen minkä nimimerkki kirjoittaa ja saattaa tuottaa jopa todellista hallaa virhellisillä neuvoillaan. Itse olen tällä palstalla käynyt noin 3 vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja aika pötyä on nimimerkki sinä aikana kirjoitellut hyvinkin usein, toki myös asiaa kuten muutkin.

• Petu...
        Kaikkea ei uskota kirjoitti:

Jos täysi ikäinen lapsi asuu vanhempiensa luona niin hän saa toimeentulotukea täysin vanhempien tuloista ja varoista riippumatta, ja kyllä saman pitäisi päteä toisinkin päin. Se, että jossain kunnissa tehdään päätökset toisin ei tarkoita, että ko. kunta tekisi päätöksen lain mukaan ja että ne pitäisivät jos asia vietäisiin oikeuteen. Yleensä kun neuvon niin pidän lähtökohtana sitä, että mikä olisi lopputulos oikeudessa. Tosin kaikissa tapauksissa sitäkään ei voi ennustaa, mutta se on selvä, että tyytymällä kunnan "virheelliseen" päätökseen ei ainakaan mitään saa. Mutta pelkästään sen perusteella, että jossain kunnassa toimitaan tavalla A en lähtisi sanomanna, että tapa B on väärä ja A oikea. Monta kertaa voi kuitenkin sanoa, että juuri se tapa A on todennäköisesti väärä.

• Naaasdakki

Ainaki tuttava aikoinaan haki toimeentulotukea kun joutui työttömäksi ja joutui odottamaan korvauksia kuukausia, ei saanut toimeentulotukea koska hänen kotona asuva täysi ikäinen tytär oli töissä ja hänellä oli säästöjä pari tuhatta euroa tilillä. Olivat siis vaatineet myös kotona asuvan täysi ikäisen lapsen tiliotteet tai tukea ei myönnetä.

• Petu...

Ja tyytyivät siten kunnan päätökseen ja nyt saarnaavat, että niin se menee. Vaan kun asia olisi pitänyt viedä oikeuteen ja vasta sen jälkeen sanoa miten sen kuuluu lain mukaan mennä, sanon minä!

• zxcvvcxzcv

"Otetaanko ja millä tavoin lapsen säästöt ja tulot huomioon vanhemman toimeentulotuesta päätettäessä"
      Otetaan!
      "Ymmärrän, että tässä tapauksessa lapsen kuukausitiliotteita ei tarvita hakemuksen liitteeksi"
      Jos niitä pyydetään niin pitää olla, esim kaikilta perheenjäseniltä tiliotteet kaikista pankkitileistä, niin silloin ne pitää olla!.

Tuo riippuu tietysti paljon siitä millainen henkilö tukea hakee. Mitä paremmassa asemassa oleva, niin sitä vähemmän höykyytetään ja mitä huonommassa niin sitä enemmän pyritään etsimään kohtia joilla saatais pienennettyä tai olla myöntämättä sitä tukea?!?.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      176
      1530
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      96
      736
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      725
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      588
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      536
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      126
      536
    7. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      518
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      500
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      483
    Aihe