Kertokaa mikä ihme mua vaivaa..

Kutinatar

Tätä on kestänyt jo yli pari vuotta.
Saan yhtäkkiä sietämättömiä kutinakohtauksia ympäri kehoa, reiteen, selkään, mahaan, päänahkaan, käsivarteen... varsinkin illalla sänkyyn mennessä kutina alkaa jossain kohtaa ja kun kohtaa luonnollisesti alkaa raapimaan (pakostakin) se alkaa kutiamaan kahta kauheammin, menee punaiseksi ja kohtaan kohoaa pieniä muhkuroita..?

lääkärit on sanoneet että atooppinen iho mutta samalla todenneet että ihoni ei näytä kuivalta,, ja sitä se ei olekkaan, ei hilseile tms.

Kun levitän kutinakohtaan kosteusvoidetta se lievittää kyllä ja apteekkarit kehottivat kokeilemaan antihistamiinia ja ne todellakin auttavat, kutina lähti kokonaan! mutta voiko niitä lääkkeitä syödä koko elämän?? ja olis muutenkin kiva tietää mikä vaivaa?? nyt on lääkkeet tilapäisesti loppu ja päänahka kutiaa aivan sietämättömästi.....

16

2327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      kenties urticaria?

    • st1978

      vaikuttaa allergiselta reaktiolta , kuten nokkosrokkoreaktio, mutta sen tiedän itse yksilönä, että esim. allergeenit itse aiheuttavt allergisia oireita käytetystä tuotteesta, kuten homehtunut leipä/vehnävilja, vanhentuneet rasvat, homeidätetty kanamuna ...jne.

    • dfafefae

      Yliherkkyys pölypunkeille. Joka aamu petivaatteet tuuletukseen ja vaihto usein.

    • Kokeile sinäkin!

      Vaikuttaa siltä, että elimistössäsi jyllää hiiva ja muut suoliston huonot bakteerit. Todennäköisesti elimistösi on myös hapan. Paula Heinosen ohjeiden mukaan, kun alat syömään niin kyllä ne kutinat lähtee, mutta ei ihan seuraavana päivänä. Eli viljat ja sokeri pois. Greippiä, sitruunaaa, laadukasta suolaa ja kookosöljyä tilalle sekä muita ravinnerikkaita ruokia.
      Myös maito (myös maitojauhe) ja lisäaineet ja hiiva voivat tehdä kutinaa.
      Isselläni oli muutama vuosi sitten kutina jalkapohjasta niskaan asti ja yön jälkeen olin aivan verillä. Muutaman vuoden päästä tippui tukka, koska vitamiinit eivät imeytynee. Lääkärit hoisivat aina atooppista ihoa, vaikka ihoni ei ollut kuiva. Tukasta erikoislääkäri sanoi, että se on pälvikalju, tukka tulee ehkä takaisin, ehkä ei. Tuolloin käytin jo peruukia. Ylävatsakipuihin sain närästyslääkettä, muttaa itse syytä vaivaan ei vaivauduttu etsiä.
      No nyt 2 vuoden ruokavalioremontin jälkeen kaikki vaivat ovat poissa, tukka kasvaa ja elämä on mukavaa.

    • Lääkeallergia?

      Tuli mieleen, että jos käytät jotakin muutakin lääkettä (kuin antihistamiinia), voi sillekin olla allerginen. Ja täytyy muistaa myös, että greippi ei käy kaikkien lääkkeiden kanssa !!

    • 266

      Ihankuin minun kirjoittama tuo aloitusviesti.
      Ihotautilääkäri sanoi heti kun tulin huoneeseen, että sulla on nokkosrokko. Siitä on jo yli puoli vuotta, syön antihistamiinia pahimpiin kutinakohtauksiin ja käytän hajusteettomia tuotteita. Eipä ole auttanut pahemmin. Kortisonia jotuu joskus käyttämään, mutta se pahentaa aknea. Allergiatesteissä olen käynyt, mitään ei ole löytynyt. Silti ihoni saattaa mistä tahansa kohtaa punottaa, kutittaa, siihen nousee pieniä näppylöitä jotka katoavat.
      Olen jo vuoden noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota, joka sopii ainakin vatsalleni. Vitamiinien saanti on kunnossa.
      Nokkosrokko lääkärin mukaan altistaa muille ihotulehduksille ja sen vuoksi kärsinkin pienimuotoisesta aknesta, josta en pääse eroon koska nokkosrokkoa ei saa katoamaan! Jumalauta mikä kierre.
      Onko kenelläkään vinkkejä selviytymiseen? Tai omakohtaisia kokemuksia?

    • vähemmän viljaa

      Onko vilja-allergiat tutkittu varmasti esim. prick ihotestillä ?

      Itsellä koko kehon kutinoita ollut vuosia käytännössä lapsesta saakka, antihistamiini rauhoittaa, harvoin paukamia eikä iho ole ollut kuiva ennen talvea 2010-2011 jolloin leukaperiin nousi atooppisia laikkuja. Muutama vuosi sitten lehahti kerran taiveihottuma mystisesti silmäluomiin asti mutta työterveys ei tutkinut asiaa pyynnöstä huolimatta.
      10 vuotta olen ollut gluteenittomalla kasvisruoka ruokavaliolla todetun keliakian takia ja lievä laktoosi-intoleranssi on myös mutta kutinat selittynee juuri todetulla vilja-allergialla gluteeniviljojen lisäksi myös kauralle. Eli ns. kotimaisista viljoista peräisin olevien tärkkelysten ja glukoosisiiraappia sisältävien tuotteiden poisto ruokavaliosta on seuraava askeleeni. Lääkäritkään eivät osaa esittää kysymystä että mistä sitten ne nokkosrokot tulee. Kuinka paljon karppausdieetti parantaa oloa pelkästään sen takia että kotimaisiakin viljoja vähennetään ruokavaliosta? Ihmisen ruokavalion tulisi olla lähempänä kädellisen sukulaisemme simpanssin ruokavaliota hammasluuston rakenteen ja maha-suolikavan rakenteen ja pituuden perusteella. Ihminen asettui aloilleen ja alkoi viljelemään vehnää. Roomalainen mies söi kilon vehnää päivässä. Länsimainen kulttuuri on vehnäkulttuuri pohjainen. Viljat eivät ole alkuperäisen luonnollista ruokaa kehoillemme suuressa määrin eikä jalostettuina satojen vuosien ajan ja erityisesti viimevuosikymmenien ajan runsaasti. Viljojen jalostus on samaa kuin koirien rodunjalostus. GMO on vain jalostuksen viimeisin hifistely. Olemme länsimaissa vehnän ja suomessa rukiin ja kauran kanssa samassa tilanteessa kuin aasialainen valkoisen riisin kanssa eli tabu jota ei kyseenalaisteta ollenkaan tarpeeksi, valitettavasti monille köyhille se ainoa syötävä myös. Ravintoympyräsuositukset voi nakata kierrätykseen. Allergia epidemiaa vähätellään ja tukahdutetaan niin yleisellä tasolla kuin yksilötasolla. Syynä varmaan rokotusohjelmat eli koekaniinikansaa. Tietävät varmasti mutta eivätpä julkisesti koskaan epäilee sillä tutkimusraha ja lääketeollisuus puhuu, ei ihmisten hyvinvointi oikeasti ole prioriteettinä niinkuin sikainfluenssa tapaus osoitti ja avasi niitä sinisiä silmiä, mutta toivottavasti ei sinisimmiksi- aika näyttää.

      Tiesittekö että rokotetutkimusta tehdään yksiköissä joita on Espoo, Etelä-Helsinki, Itä-Helsinki, Itä-Vantaa, Järvenpää, Kokkola, Kotka, Kuopio, Lahti, Länsi-Vantaa, Oulu, Pori, Seinäjoki, Tampere, Turku. Keskuspaikkana on Tampereen rokotetutkimuskeskus Tampereen yliopiston alaisuudessa.

    • maitoonmyrkkyä

      mulla maitoallergia alko nokkosihottumalla...aina ku hikoili tai kävi suihkussa tai kosketuksesta nousi kyljet,, reiden sisäpinnat nokkosihottumalle..sitte turpos myös huulet ja silmät välillä. sit alko tulee kuivia ihottumia pikkuhiljaa ja sit meninki jo lääkäriin...et voi olla joku allergiaki...

    • kutinaa iholla

      Kansankielellä nokkosihottuma. Allerginen reaktio, mutta se voi kuulemma myös jäädä elimistölle päälle vaikkei olis syytäkään.

      Mulla sen laukas rankka lääkekuuri ja se vaan jatkui. Tosin asuimme silloin homekämpässä...joten mikä lie oli se suurin syyllinen. Mun kaikki allergiat paheni siinä kämpässä. Liekkö home katalyyttinä.

      Antihistamiini auttoi. Aloevera geeli ja suihke iholle iltaisin suihkun jälkeen iltaisin päästä varpaisiin hellitti ilta- ja yökutinaan. Lopulta se rahoittui kun muutimme pois homeasunnosta. Ihottuma leimahtelee joskus (yhä harvemmin ja miedompana) , edelleen iltaisin...mutten tiedä syytä.

    • Kokemusta on

      Oireet viittaisivat ruoka-aineallergiaan. Sulje pois jokin ruoka-aine kokonaan esim. viikoksi. Ainakin täyttä viljattomuutta kannattaisi kokeilla.

    • niittysalvia

      Jospa olet allerginen pyykinpesuaineille. Minäkin sain eilen juuri kutisevaa ihottumaa ja rokkoa varmaankin LV:n pyykinpesujauheesta.

    • Rantakivikko

      Vaikuttaako ympäristön vaihdos mitään?

      Omat oireeni ovat erilaiset, mutta maalaistalot, jopa uudet kerrostalot ovat vaikeita paikkoja. Ulkoilmassa rannalla paras vointi.

    • punkkis

      Ihopunkit. Ei hätää, ne saa kyllä katoamaan, kun jaksaa siivota ja voidella ahkerasti. Mitään ihmelääkettä tähän ei ole, vain siivoaminen.

      Yleensä jos ihmisellä on aknen oloista näppylää niskassa, kyseessä on sikaripunkit eli demodex.

      Jos kutina on häiritsevää, ikäänkuin iholla käveltäisiin, kokeile ivermektiiniä, saa lääkärin lähetteellä nimellä Stromectol.

      Pese vuodevaatteet ja vaatteet kuumalla ohjelmalla pari kertaa viikossa ja tuuleta muina päivinä lakanat.

      Imuroi ja siivoa päivittäin ikkunanpesusuihkeella koko huusholli, klooraa kylppäri.

      Säilytä vuodevaatteita ulkona talvella, tai kesällä pakastimessa.

      Suihkussa voi käyttää keltaista saippuaa, jota saa tilattua amazonista "sulphur soap", tai käytä tervasampoota suihkugeelinä. Nämä eivät paranna, mutta pitävät kurissa. Pese karkealla pesusienellä. Suihkun jälkeen oliiviöljyä tai kookosöljyä vartalovoiteeksi. Pihkasalvaakin voi kokeilla.

      Vietä aikaa muualla kuin kotona, ulkoile paljon. Tuuleta kotia päivittäin.

      Heitä pois kaikki pölyisen näköiset vanhat vaatteet ja hanki tarrarulla takkeja varten.

      Silitä kaikki vaatteet ennen käyttöä.

      Puhdista tietokoneen näppäimistö pari kertaa viikossa vanupuikoilla, jotka kastat ikkunanpesusuihkeeseen.

      Älä rupea panikoimaan asiasta, sen kuin siivoat ja peset vuodevaatteita. Bio Luvil on minusta hyvä pesuaine, jotkut lisäävät booraksia.

    • Suosittelisin sinulle herbalifen tuotteita. Olen saanut atooppisen ihon rauhoittumaan, en tarvi 4 h päikkäreitä ja herään ennen aamu kuutta. Herbalifeltä löytyy myös ulkoisia tuotteita. Shamppoo- ja hoitoaineita, päivä-, yö- ja dekolteevoide. Kuorintavoiteet niin keholle kuin kasvoille sekä ihanat voiteet myös koko vartalolle. Aivan ihana aloegeeli, sillä voi pestä jopa hampaat. Tuotteissa ei ole maaöljyä eikä parabeenejä. Tuoksua on hyvin niukasti. Olen päässyt eroon antihistamiineista ym. allergialääkkeistä. Jos lopetan tuotekäytön, niin kurja elämä alkaa hyvin pian. Lääkärissä käynti johtuu 70 % ruokavaliosta!

    • virusnokkonen

      Itselleni iski syksyn virusinfektion jälkitautina raapimis nokkosrokko, reakoin myös veteen, kuumaan, kylmään, paineeseen, ym ulkoisiin ärsykkeisiin. Hajuherkkyys on pahin, en voi mennä ruokakauppaan lainkaan. Hoitona 4 antihistamiinia päivässä. Voin kertoa että erittäin vaikea selvittää lääkärille millaisia oireita on ja mitä epäilee, kun itsekkään ei välillä tiennyt mistä ne tulee, kasvot turposivat ja koko keho välillä täynnä nokkosrokkoo. Se hirveä kutina, mikä välillä oli, olisi hyvä kidutuskeino. Ihotautilääkärissä tehtiin allergia testit kaikille mahdollisille testattaville aineille ja kynällä ilman terää raavittiin ihoa. Allergia testin tulos oli olen kaikelle allerginen, koska jokaisesta nousi paukama, johtuen raapimisyliherkkyydestä. Raapimisyliherkkyys näkyy siinä että ne raapimisjäljet eivät katoa iholta 20-30 sekunnissa, vaan pysyvät ja pysyvät. Tästä löytyy hyvää infoa netistä, jos joku epäilee. Hyvä ystäväni sanoi kun kuuli tästä, eikös nyt olisi parempi vaan mennä istumaan lasivitriiniin ja olla tekemättä yhtään mitään. Nyt muutaman viikon antihistamiinin syönnin jälkeen, on ihanaa kun voi tehdä normaalia ruokaa tai käydä vessassa haisemassa, ilman että saa näppyjä. Ja kaikki tämä viruksen jälkitautina ja voi helpottaa 3-5 vuoden kuluttua.

    • raaps raaps

      Minulla nokkosrokko puhkesi siprofloksasiini antibioottikuurista ja on nyt jatkunut on-off tyylillä vuoden. Ei paljon ärsytystä tarvita kun koko keho on punaisen nypylän peitossa ja kutisee niin hitosti... Ja kuten urtikariaan kuuluu, kaikki on ohi alle vuorokaudessa tullakseen takaisin taas kohta jostain mysteerisestä syystä.

      Olen huomannut, että ihon mekaaninen ärsytys ja hikoilu laukaisee urtikarian - kesä oli helvettiä. Hieman karhea tai pesuainejäämäinen vaate, hankaus, pitkä istuminen (hikoilu), liikunta... harmittavaa. Käytännössä olen oireeton jos pysyn kotona alasti/alusvaatteisillaan enkä tee mitään raskasta - heti kun vaatteet laittaa päälle ja lähtee liikkeelle, alkaa kutina. Palaa hermo.

      Antihistamiiinit auttaa onneksi. Toivon, että tämä vielä joskus loppuu... Lapsena minulla oli urtikariaa myös, laukaisevaa tekijää ei keksitty. Katosi se silloinkin, joten toivon, että lähtee nytkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe