Evinrude 4 ylikuumenee?

iosdfjio

Moi. Evinrude 4 1980-luvun lopusta tai 90-luvun alusta saattaa sammua jonkin aikaa käytyään.

Miten alakerta otetaan auki, että vesipumpun saisi tarkistettua? Miten puhdistaa huuhtelukanavat? Kannattaako koekäyttää vesitynnyrissä vai puutarhaletkun kanssa? Mitä muita huoltokohteita moottorille on, esim. tarviiko lisätä vaihteistoöljyä \ rasvaa? Kiitos vastaajille.

6

3950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletan että moottorisi on 2tahtinen?
      Miten olet todennut ylikuumenemisen? onko maalit palaneet pakoputkiosasta tai sylinteriryhmästä? vai oletko mitannut mittarilla ylilämpöä? vai leikkasiko moottorisi männät jo kiinni? vai oletko vain arvioinut ylilämmön käsikopelolla?

      Älä nyt avaa vielä moottorisi alaosaa ennen kuin varmistat vedenkierron tai sen puuttumisen.

      Ota potkuri irti ellei moottorissa ole vapaata vaihdetta (tai jos potkuri muuten pyörii jatkuvasti moottorin kanssa) ja käytä moottoriasi tynnyrissä niin näet heti tuleeko niistä ylimmäisistä pienistä pakoaukoista vettä käynnin aikana? jos tulee niin pumppu on todennäköisesti kunnossa ja jäähdytyskin toimii silloin.

      Alavaihteisto pitää olla käynnin aikana täynnä vaihteistoöljyä ja laadun (API-GL4 tai 5 ja SAE 80 tai 90) saat selville ohjekirjasta, maahantuojalta tai huoltoliikkeestä.

      Sytytystulpat on hyvä vaihtaa joskus aina 1..3v välein ja samoin niiden kärkivälin säätö (myös uusista tulpista 0,5mm lankatulkilla mitaten) käyttömäärästä riippuen ja samoin jos on polttoainesuodatin niin vaihdat sen sekä puhdistat polttoainetankin vuosittain.

      Sammumiseen voi vaikuttaa sopimaton polttoaine/ilmaseos jota voit säätää seosruuvista, sitä avaamalla 1/8 osakierrosta kerrallaan seos rikastuu ja toisinpäin laihenee.

      Tässä linkki moottorin kuviin:
      http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=d57ca5dd-9375-4d80-aefc-b9e3ce15ea62&brands=ej&dealerlocator=no

      Koitahan saada moottorisi toimimaan ja kysele tarvittaessa lisää.

      • ksdfkerfjk

        2-tahtinen on ja sylinterinkannesta on maalit lähteneet.

        Laitetaanko vaihteistoöljyä potkurin tasalla olevasta reiästä jonka ruuvissa on talttapääkanta? Muuta ruuvia en löytänyt vaihteistoöljyn lisäämiseen? Käytetäänkö rasvaprässiä?

        Miksi potkuri irti koekäytön ajaksi, ja pitäisikö potkurin akselia rasvata säännöllisesti?


      • ksdfkerfjk kirjoitti:

        2-tahtinen on ja sylinterinkannesta on maalit lähteneet.

        Laitetaanko vaihteistoöljyä potkurin tasalla olevasta reiästä jonka ruuvissa on talttapääkanta? Muuta ruuvia en löytänyt vaihteistoöljyn lisäämiseen? Käytetäänkö rasvaprässiä?

        Miksi potkuri irti koekäytön ajaksi, ja pitäisikö potkurin akselia rasvata säännöllisesti?

        Kyllä se sitten melko varmaan on moottorisi ylikuumentunut varsinkin jos maalikin on palaneen näköistä? ettei se ole muuten hapettumien/ruostumisen takia lähtenyt?

        Vaihteistoöljyn voit lisätä siitä alimmasta öljyntyhjennys "propusta" joka on yleensä muovitiivisteellä varustettu n.8mm harvakierteinen suorauraisen ruuvin näköinen osa, elikä "talttapääkanta", ehkä sen öljyntäytön voi tehdä rasvaprässilläkin mallista riippuen? mutta onnistuu sopivalla muovituubilla joissa myydään noita öljyjä.
        Näissä pikkumoottoreissa ei kaikissa ole kuin yksi tyhjennys/täyttöproppu ja öljyä pitää olla ihan täynnä ettei jää ilmatilaa jonne vesi voisi päästä.
        Jos moottorissasi on 2kpl noita öljyproppuja niin täytön ja tyhjennyksen aikana on hyvä olla myös ylempi proppu auki.

        Koekäytön helpottamiseksi on hyvä olla potkuri pyörimättä (irroitettuna) koska jos potkuri pyörii tynnyrissä/saavissa niin se astia tyhjenee useimmiten aika nopeaan tai vesi ainakin räiskyy kovasti ja silloin et näe tuleeko niistä ylimmistä vesireiistä vettä.
        Kyllä sen potkuriakselin voi rasvata vaikka vuosittain ettei se tartu kovin lujasti kiinni potkuriin, vaan jos on väljä niin voi olla ehkä ilmankin rasvaa?

        Jos tosiaan on vesipumpun siipipyörä rikki niin siitä "kavitaatiolevyn" kohdalta se alaosa pitäisi avautua muutamien ruuvien irrottamisella., tuon linkin kuvista kyllä näet asiat oikein hyvin.


      • Jarmokalervo
        Juha58 kirjoitti:

        Kyllä se sitten melko varmaan on moottorisi ylikuumentunut varsinkin jos maalikin on palaneen näköistä? ettei se ole muuten hapettumien/ruostumisen takia lähtenyt?

        Vaihteistoöljyn voit lisätä siitä alimmasta öljyntyhjennys "propusta" joka on yleensä muovitiivisteellä varustettu n.8mm harvakierteinen suorauraisen ruuvin näköinen osa, elikä "talttapääkanta", ehkä sen öljyntäytön voi tehdä rasvaprässilläkin mallista riippuen? mutta onnistuu sopivalla muovituubilla joissa myydään noita öljyjä.
        Näissä pikkumoottoreissa ei kaikissa ole kuin yksi tyhjennys/täyttöproppu ja öljyä pitää olla ihan täynnä ettei jää ilmatilaa jonne vesi voisi päästä.
        Jos moottorissasi on 2kpl noita öljyproppuja niin täytön ja tyhjennyksen aikana on hyvä olla myös ylempi proppu auki.

        Koekäytön helpottamiseksi on hyvä olla potkuri pyörimättä (irroitettuna) koska jos potkuri pyörii tynnyrissä/saavissa niin se astia tyhjenee useimmiten aika nopeaan tai vesi ainakin räiskyy kovasti ja silloin et näe tuleeko niistä ylimmistä vesireiistä vettä.
        Kyllä sen potkuriakselin voi rasvata vaikka vuosittain ettei se tartu kovin lujasti kiinni potkuriin, vaan jos on väljä niin voi olla ehkä ilmankin rasvaa?

        Jos tosiaan on vesipumpun siipipyörä rikki niin siitä "kavitaatiolevyn" kohdalta se alaosa pitäisi avautua muutamien ruuvien irrottamisella., tuon linkin kuvista kyllä näet asiat oikein hyvin.

        Ohjeita ja kysymyksiä:
        Kannattaa tosiaan tarkistaa siipipyörän kunto. Saattaa muutaman vuoden seisomisen jälkeen hajota siihen kun tallissa testaa, ettei kone ole jumissa. Pitäisi pyörittää vain vedessä. Perää kiinnittäessä vahdi, että sekä vaihtajan akseli, että vesiputki menevät oikeisiin reikiinsä. Jäävät yläosaan perää irrottaessa. Mutta siihen omaan kysymykseeni. Miten saan kaasarin kunnolla näkösälle. Sama Evinrude 4hv twinn:inä. Yläkoppa tuntuu olevan tiukasti kiinni.


    • nipa96_

      mikäs on evinrude 4 hv:sen kaasuttimen merkki ja koko kun tuosta ei oikein ota selvää...

    • kirjaudu sisään

      Merkki on omc

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2486
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2106
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1779
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      91
      1732
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1527
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      127
      1086
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1001
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe