lantatietoa

Tellu

Jos haette tallilta hevosenlantaa, on oltava tarkkana, mitä kuiviketta siellä käytetään. Jos kuivikkeena käytetään sahajauhoa tai kutterinlastua, lannoitusarvo voi olla jopa pakkasenpuolella eli miinusmerkkinen ja kasvit voivat kuolla. Kerron tämän omasta kokemuksesta, ennen kuin oli edes hevosia. Eräältä tallilta sain tällaista lantaa ja mikään ei kasvanut.

Nyt on oma talli ja kuivikkeena on olki ja osittain juuri kutterinlastu (ilmaista!). Kompostoin tätä lantaa ensin lantalassa talven, sitten viedään laitumelle kasaan, missä saa olla vielä pari vuotta. Siltikin tuntuu että sen lannoitusarvo ei ole kauhean hyvä, vaikka lastua ei ole paljon.

Jos saat kerätä esimerkiksi hevosten tarhasta irtokikkaroita, niitä voi panna omaan kompostoriin ja tulee tehokasta ainetta. Tai sitten jos kuivikkeena on käytetty turvetta, lannasta tulee erinomaista ravinnetta. Mutta sitä ei aina saa ilmaiseksi, koska turve on tallinpitäjälle kuitenkin aika kallista.

Hevosen lanta ei haise erityisemmin, siksi levitän sitä joskus tuoreeltaan esimerkiksi pensasaidan lähelle, kun en viitsi nähdä kovin suurta vaivaa. Siitä se aikanaan häviää matojen ym. mukana juuriston ravinnoksi. Mutta on tärkeää että tuore lanta jätetään maan pintaan.

5

1052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tellu

Puhun vähän sekavasti koko ajan lannasta, mutta siis irtolanta jota levitän suoraan maahan ei sisällä sitä kuiviketta, mihin virtsa imeytetään. Lantalassa ne siis kyllä sekoittuvat eli kun saa tallilta lantaa siinä on sen varsinaisen lannan lisäksi kuivikkeeseen imeytettyä virtsaa.

• vpeukku

Tuo kutterinpuru imee tehokkaasti lannasta lähes kaiken typen, olki siis paras kuivike .Itse olen käyttänyt patterissa 2 vuotta palanutta lantaa ja hyvää lannotetta on .

• aurinko

Niin toellakin kutterinpurussa tapahtuu ns. biologinen pidättäytyminen ja typpi vapautuu kasven käytttöön viiveellä. Eli vasta kun kutteri on kunnolla maatunut.
      Tämä sama ilmiö tapahtuu myös mm. kuorikatetta käytettäessä ja kannattaa ottaa huomioon lannoituksessa ja laittaa typpilannoitus katteen alle.

• yksi

turpeeseen imeitettyä hevosen lantaa myytävänä 14 euroo säkki. Onko kallista tahi halpaa???

• Tellu

kallista! En kehtaisi pyytää kuutta euroa enempää, kun ei tuollainen tallilla pussitettu lanta kuitenkaan ole kunnolla palanutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45349
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2239
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1629
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe