elikkäs täysimetän, poika nytten kohta 4kk ja maitoa on tullut tosi hyvin, välillä liikaa kun suihkuilee ja joutuu pumpata alvariinsa maitoa talteen. sitten ihan yks kaks maidon tulo jotenkin tyssähti, eli ennen nousi oikeestaan enemmän toiseen kuin toiseen maitoa ja vähän väliä nipisteli rinnuksissa ja heti kun vauva imee niin maitoahan tuli ja tuli. mutta nyt kuljeksin täällä tissit tyhjinä riippuen ja vauvan imiessä satunnaisesti heruu enmmän. kyllä sitä maitoa kuitenkin tulee koska kyllähän vauva muuten siitä ilmottas. tosin eilen iltana ei millään meinannut nukahtaa, yleensä nukahtaa puolessa tunnissa rinnalle, nyt meni 1,5h aina pääsee rtinta irti ja hätäisesti hamuaa uudelleen suuhun. aijempana iltana teki myös näin ja silloin annoin heti toista rintaa minkä tiesin olevan täydempi, joi hetken ja sitten nukahti eli selvästi auttoi. en nyt ihan kumminkaan usko että nälkäiseksikään jää, mutta epäilyttää tämä tilanne.
monestihan sanotaan ettei maidon tulo vain voi loppua tai vähetä ja yleensä on niin että -no mä vähän annan korviketta yöks ja sitten ehkä vähän päiväks ja HUPS maitoo ei vain tuu on pakko siirtyä kokonaan pullolle. muttakun tuosta ei ole kyse, en ole korvikkeita antanu ikänä koska oli allergia epäily, joka osottautui turhaksi mutta siitä syystä en annellut maitoja eikä ollut tarvekkaan tutteleille. ja kun vauva sitten nukahti niin nukkui 04 asti että tuskin nälkäseks jäi.
lähinnä mietin tuota jatkoa kun kyllähän vauva tarvii enemmän maitoa kun kasvaa, eli riittääkö tuo maito sitten, sanottu on että 4kk iässä aikasintaan soseita, peruna, porkkana, mutta allergialääkäri totesi että ei kannata ennen 5-6kk ikää antaa kun voi olla herkkä maha, ja ihan totta joo mutta jos tätä maitoa ei ala nousta niin mitäs sitten tapahtuu..
ainut asia mikä tulee mieleen on että ressasin aika lailla tuota allergia juttua kun ei mainannut saaha selkoa tapahtumaan. mutta asia on nyt kuitenkin selvä, mutta tissit tyhjinä :) ei sitä tarviikkaan suihkuta niinku ennen mutta jotenkin välillä tuntuu hurjalta kun vauva vaan riipputissiä lupsuttaa että tuleeko sieltä tarpeeks.
imettäjät kertokaa kokemuksia, miten teillä maitoa riittänyt jne.
ja ihan samalla lailla imetys menny ku aina kun ei ole lisämaitoja tms saanu. yöllä tosin välit pidentyneet mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa?!
täysimettäjät!
6
830
Vastaukset
- montaa imettänyt
Alussa maito nousee rintoihin niin, että sen huomaa. Rinnat suurenevat, kuumottavat, ovat täysinäisen tuntuiset. Tämä mnenee kuitenkin ohi muutaman kuukauden kuluttua. Itse olen imettänyt montaa lasta ja nytkin imetän puolitoistavuotiasta ja tissit on koko ajan ihan normaalit. Joskus lapsen imiessä tulee vielä pieni herumisrefleksi, mutta ei enää semmoista kuin vauvan ollessa pieni. Maitoa tulee siis silti, vaikka siltä ei tuntuisikaan. Joskus toki tulee sellaisia suvantoja, että hetkellisesti maidontuotanto vähenee (stressi, sairaus, liian vähäinen juominen...) mutta tilanne sitten korjaantuu kun lepää ja muistaa juoda noin 3 litraa vettä päivässä. Kyllä neuvolassa sitten sanotaan jos paino ei tarpeeksi nouse. Sitten vasta siirrytään korvikkeisiin, ei muuten.
- Tissittäjä...
Riittää se. Minulla on heruminen heikentynyt juuri tuossa neljän kuukauden kieppeillä kaikilla neljällä imetyskerralla. Se on tarkoittanut sitä, että maito ei enää roisku eikä sitä pumppaamalla niin hyvin saanut ulos, mutta vauva pysyi tyytyväisenä. Kuten edellinenkin sanoi, eivät ne tissit enää imetyksen jatkuessa ole isot ja kovat kuten alkuvaiheessa. Toki vauvallakin tulee niitä tiheän imun kausia, jolloin kasvaessaan tarvitsee enemmän maitoa ja silloin saattavat tissit olla hetkittäin "tyhjinä" ennen kuin vauva on saanut kasvatettua tuotannon kysyntää vastaavalle tasolle.
Jatka siis vanhaan malliin ja kaikki on hyvin. Neuvolassa seurataan lapsen kasvua, joten kaikki on ok niin kauan kuin hän kasvaa kunnolla.- ap.
kiitos :)
- Laiheliinin äiti
Minulla nyt kolmas lapsi, jonka täysimetin puolivuotiaaksi. Pitkä poika, mutta painokäyrä laski pikkuhiljaa sinne -2:een ja ehkä ihan hivenen allekin. Syntymäpaino (ja pituus) tällä nuorimmalla oli kuitenkin huomattavasti suurempi kuin kahdella aiemmalla.
Täytyy tunnustaa että jos kyseessä olisi ollut ensimmäinen lapseni, olisin todennäköisesti hätääntynyt, panikoinut, hankkinut pullot ja korvikkeet. Mutta kun kyse oli jo kolmannesta...
Kaksi aiempaa imetettyä, molemmat kasvoivat jossain 2 käyrällä (esikoinen ehkä vähän ylikin). Valtavia michelin-ukkoja (tai toinen oli kyllä akka ;D). Ja molempia siis imetin. Samat systeemit, samat tissit. Itseasiassa tätä kolmatta imetin nyt paljon tiuhemmin, oli kokoajan kainalossa mukana ja tarjoilin tissiä joka käänteessä.
Mikäs näissä sitten on erona jos ei se tissimaito?? No geenit varmaankin. Tämä kolmas puglasi, aivan uskomattomia määriä. Siinä missä esikoinen ei puglannut kertaakaan, tämä kuopus puglasi kyllä koko sukunsa puolesta. Ei se mitään, maitoa minulta on tullut reilusti yli tarpeiden, olihan se aika näppärää kun ei tarvinnut pumppailla pois.. ;)) Mutta siltikin, se aivan oleellinen asia: Mieheni on tosi pitkä, ja hoikkarakenteinen. Minä taas olen keskipituinen ja normaalivartaloinen, mieluumin lihavuuteen taipuvainen (siis joudun katsomaan mitä syön etten ihan hirveästi liho). Tämä kuopus on isänsä mallinen hoikkarakenteinen poika. Ja isänsä voi syödä litroittain jäätelöä ilman että se näkyy missään. Kaksi vanhempaa lasta ovat puolestaan perineet minun "vartalonmallini", ovat normaalivartaloisia ja alkavat kyllä kerätä sitä läskikerrosta jos syövät roskaruokia...
Jaa niin, jottei nyt ihan täysin ohiteta niitä neuvolan viisaita ammattilaisiakaan, niin neuvolan täti oli toki kauhuissaan tästä meidän oman tiensä (käyränsä) kulkijasta, kun taas lääkäri katsoi käyrää ihan hymyillen ja totesi että ihan normaali käyrä tämä on, pitkä hoikka poika.
Itse ongelmaan (joka on varmaan mennyt jo ajat sitten ohi), tuo kuulostaa aivan täysin normaalilta tiheän imun kaudelta :)) Oikeastaan erittäin hyvin kuvailtu tiheän imun kausi ;)
Aijuu, PS: Tämä kolmas on nyt siis puolitoista vuotias, eli vuoden syönyt niitä kiinteitä. Syö paremmalla ruokahalulla kuin isosisaruksensa yhteensä. Ja syö isompia annoksia kuin isosisaruksensa (joista toinen on jo esiteini-iässä). Niin ja tietenkin tissimaitoa päälle, paljon ja usein. Ja SILTI poitsu on edelleenkin hyvin hoikan mallinen ja pitkä ;)
- hh
Onko sinulla paino pudonnut paljon? Mulla kävi keskimmäisen lapsenn kohdalla niin että raskauskiloja oli laitokselta lähtiessä noin 30 jäljellä!! Paino putosikin siitä hyvin reippaasti ja pojan ollessa alle 5 kk paino oli entisensä. Mutta niin myös loppui maito! Kaikki sanoi että ei se noin vaan lopu kun kerroin että rinnat tuntuu oikeasti tyhjiltä! Poika oli kuitenkin tyytyväinen niin annoin olla. Vauva ei edes huolinut pulloa eli mistään korvikkeen annosta ei ollut kyse. Soseet oli kylläkin jo aloitettu mutta ei kai sen pitäis silti maidontuloa lopettaa!? Niin.. Eli 5 kk neuvolassa oli pojan paino laskenut ja syöttöpunnitus kun tehtiin ja poika oli syönyt kummastaki rinnasta niin vaaka ei värähtänytkään! Sit alko taistelu siitä että huoliiko poika pullon ja 6 kk iässä lopetin koko imetyksen! Olin pettynyt vaikka hyvinhän tuokin oli. Ja tein tosiaan paljon töitä asian eteen! Tiheitä yöimetyksiä sekä päivällä usein rinnalle. Imetysteetäki ostin ja söin ja join muutenki enemmän.
Nyt kolmannella kerralla olin viisaampi. (nyt 40 kg painoo jäi laitokselta ja tippuu tosi nopeeta.) Puhuin tästä imetysasiasta neuvolassa ja suosittelivat primperanin käyttöä. Tyttö nyt 3 kk ja samanlailla kävi, pari viikkoa sitten selvästi maito väheni ja tyttö nälkäinen. Yötki kamalia. (syön ja juon riittävästi) Nyt muutaman päivän primperania ja tehoimetystä niin maidontulo taas tuntuu normaalilta ja vauvaki on tyytyväinen =)
Tämä tietty vain minun tarina mutta jos oikeesti epäilyttää niin vaakahan sen totuuden kertoo ja voithan kysyä siitä lääkkeestä. Se on reseptillä saatava pahoinvointilääke jolla on semmonen mukava sivuvaikutus että se lisää maidon määrää =) - mammafor4
olla enemmän SÄÄNTÖ kuin poikkeus tuo 4kk maidon vähenemisen tunne,
joka johtuu siitä että vauva itse "nostattelee" maidon tuloa ns. "tiheänimun-kaudella"!
Muutaman päivän kun annat vaan rinnalla pötkötellä omaan tahtiin, niin maidon riittävyys on taattu!
Kokemuksella sanon, kun kahden ekan kanssa en tästä tiennyt, ja aloin silloin jo korvikkeitä käyttämään,
mutta nyt kahden vauvan kanssa saman asian toisin läpikäynyt, eli 6kk asti täysimetyksellä ja 1v asti muuten.
Kyllä se siitä, malttia vaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241