Käsitän hyvin kapeasti näitä persoonallisuushäiriöihin liittyviä asioita. Ei mikään ihme, koska alan korkeakouluoppineillakin riittänee näiden tulkinnassa vielä paljon työtä.
Pomppaa kuitenkin silmille enemmän mututuntumalla tehdyt 'diagnoosit'. Nämä Haren tai Sam Vakninin julkaisut otettiin vastaan hurmiossa kuin pyhimysten tokat tulemiset.
Miksi tämä palsta sitten kiinnostaa meikää? Ei kiinnosta vai, kerronpa kuitenkin. No.
Alueradiossamme vieraili joku monialataituri, tuottaja, sijoittaja, filosofi, mensalainen ym. ym. Hänellä oli psykopaattitutkija Haren teoksen 'faktat' hallussaan.
Tri Harella oli 40 vuoden ajalta tutkimustietoa myös kanalalaisten kriminaalien haastattaluista, tekemisistä ja vaikutuksista omassa ympäristössään.
Yle aluetoimittajalla syttyi ns. lamppu. Hän tietää yhden varman psykon. Tuntomerkit tyypistä sopivat niin yks yhteen, että tunnistin niistä itseni.
Yhteystietojen kapeuden vuoksi kirjoitin toimittajalle aluetoimistoon. Hän otti yhteyttä. Puhuimme luurissa suurilla kirjaimilla.
Mies kertoi saaneensa paikkakuntamme naiselta puhelun. Hän kertoi pelottavasta tapauksesta työpaikallaan. Olin käyttäytynyt uhkaavasti - psykopaatin tavoin.
Käsitin menetelleeni typerästi ja hyvitellä aggessiivista käyttäytymistäni seuraavissa tapaamisissani hänen työpaikallaan. Hän veti 'liinat kii' - tyyppi on hengenvaarallinen.
Minä sitä vaan, että narsismikeskustelu on pompsahtanut leimaustasolle, jossa isketään silmät kiinni, oma suojaus unohtaen. Ihmiset rakastuvat vääriin tyyppeihin, sukupuolista riippumatta.
Kun on on tarjolla oiva astalo, nimeltään narsismi, paiskataan nyt ainakin sillä.
Katson, että persoonallisuushäiriöt on kuin maalajit, kivikunta, sora hiesu, muta tai mustamulta. Ne tulevat kyllä luonnossa keskenään juttuun. Maatakin voi parantaa, tietävät jo palstaviljelijät.
Näin myös ihmismieliä, jos tahtoa - ja vain omaa tahtoa riittää. Ilman oman tahtotilan muuttamista kierretään samaa ympyrää. Ellei mieli käsitä vikaa itsessä, toinen ei voi siihen vaikuttaa.
Korostunut narsismikeskustelu.
15
324
Vastaukset
- totuus sairauksista
Jos narsismi on pelkkä käytösongelma joka paranee kun itse pyrkii parantumaan niin sama koskee silloin myös skitsofreniaa, sekin paranee jos potilas vain haluaa muuttaa tapojaan.
- Luota tuntemuksiisi
En ihan tarkkaan tiedä, mitä nimimerkki hakee kirjoituksellaan. En osaa "hienosti" keskustella erilaisin koukeroin. En ole tyhmä kuitenkaan. Luulisin.
Mutta yksinkertaisesti, on hyvin tärkeää keskustella narsismista. Ja myös narsisteille tyypillisistä toimintatavoista. Tiedon lisääntyessä voidaan pelastaa ihmisiä joutumasta narsistien uhreiksi. Jopa joidenkin henki.
On turhaa saivartelua syyllistää mututuntumalla tehdyistä diagnooseista. Ja eihän narsistit edes mene diagnosoitaviksi, joten turha niitä virallisia diagnooseja on vaatia tai odottaa.
Eli yksinkertaistetusti sanottuna: jos lähipiirissä tai puolisona on henkilö, johon ammatti-ihmisten tunnuspiirteet narsistista/psykopaatista sopivat ja hänen käyttäytymistään leimaa narsisteille ominaiseksi tiedetty käytös, niin se on selvää, tällaisen ihmisen kanssa ei kannata olla tekemisissä ja tällaiselle ihmiselle ei pidä antaa mitään valtaa itsensä suhteen, ellei halua tuhota itseään.- Survivor
Veit sanat suustani.
- Luota tuntemuuksiisi
Survivor kirjoitti:
Veit sanat suustani.
:)
- hyvä herra
Ihmisellä, kuten 'alemmillakin' eläimillä on itsesuojeluvaisto. Fyysisen, kuten henkisenkin väkivallan uhkan alaisena toimimisesta voi saada lievemmän tuomion oikeusistuimissa.
Miksi jäädä roikkumaan suhteeseen, jossa oma tai lasten turvallisuus on uhattuna. Eikö nämä liity jo vaistonvaraiseen toimintamalleihin? - metall-leidi
Nyt tuli sellaisia mielipiteitä sulta joista puuttuu jonninjoutava "akateeminen# ja muka älyllinen kikkalointi.
Jos on ajatunut narsistin vaikutuspiiriin ja uhriksi niin kait sitä puhuu kokemuksen syvällä rintaäänella.
Minä olen tehnyt sen virheen, että olen antanut narsistille valtaa ja nyt kun pari vuotta sitten räpistelin pois
valtapiiristä niin mua tympii se , että pitäisi nyt muka tieteellisesti koettaa ymmärtää narsistin käytöstä.
Multa ei liikene mitään ymmärrystä narsisteille vaan koetan herra nähköön varomasta etten joudu enää kenekään rusentamaksi. metall-leidi kirjoitti:
Nyt tuli sellaisia mielipiteitä sulta joista puuttuu jonninjoutava "akateeminen# ja muka älyllinen kikkalointi.
Jos on ajatunut narsistin vaikutuspiiriin ja uhriksi niin kait sitä puhuu kokemuksen syvällä rintaäänella.
Minä olen tehnyt sen virheen, että olen antanut narsistille valtaa ja nyt kun pari vuotta sitten räpistelin pois
valtapiiristä niin mua tympii se , että pitäisi nyt muka tieteellisesti koettaa ymmärtää narsistin käytöstä.
Multa ei liikene mitään ymmärrystä narsisteille vaan koetan herra nähköön varomasta etten joudu enää kenekään rusentamaksi.Sodankäynnin yksi stradegia; pidä ystävät lähelläsi, mutta vihamiehesi vielä lähempänä. No joo. Eroon hankalasta suhteesta, että saa aikaa ajatella.
Mutta kun pahin tuska on ohi, niin kyllä narsismia/narsistia kannattaa yrittää ymmärtää koska tapahtumaketju sisältää avaimia oman itsensä ymmärtämiseen ja paranemiseen. Miksi voin pahoin(?)
En ihmettele pahaa oloasi..et olisi ihminen jos et kokisi noin. :)
Niimpä, pyydä siinä sitten anteeksi kun toinen on niin ylireagoituneessa tilassa että lyö luukut kiinni?
Moni ihminen tässä maailmassa haluaisi muuttaa toisia ja heidän käytöstään, vastaamaan itselleen sopivaa. Mutta totuus on että vain itseään voi muuttaa. Jos mainitsemaasi tahtotilaa riittää. :)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683099
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)743004Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672859On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632554Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli391997- 601637
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181619- 351585
- 591536
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,201510