Kuinka monella Rh- on negativiinen?
Alussa itseäni mietitty paljonkin tuo asia, neuvolasta yritin kysellä,mitä se tarkoittaa, onko vaarallistakin, mutta eipä ollut neuvolasta oikein hyötyä/apua tuohon asiaan.. Sanoivat vain että verikokeita otetaan normaalia enempi, mutta muuta ei sitten virkattu vaikka kuinka yritti kysellä.. Ei kai itselläänkään hänellä ollut tarkkaa tietoa asiasta,vai mikä lie(?)
Netistä sitten yritin katsella asiaa,sieltäkin löytyi monenlaista, samaa ja erilaistakin tietoa..
Ei tietoa mikä on pienen isän rh, onko negatiivinen vai positiivinen..
Mutta kaippa pienellä masussa on kaikki hyvin, kun jaksaa ilmoitella itsestään joka päivä :) vilkas tapaus tämä kyllä, liikkuvaista sorttia :)
Rh-negatiivinen
10
605
Vastaukset
Minä kanssa Rh-negatiivinen.Kolme vauvaa olen odottanut,eikä onneksi ongelmia tuon asian tiimoilta.Tosiaan kolme verikoetta/raskaus otetaan,joilla seurataan,ettei veressä ole sinne kuulumattomia vasta-aineita..Itse myös kyselin neuvolasta,mutta TODELLA huonosti asiasta tiesivät,tunsin noloutta heidän puolestaan,ammatti-ihmiset..Mutta,näin olen ymmärtänyt,että jos vereen ilmestyy vasta-aineita,verensiirto hoitokeinona.Please,tosiaan,jos joku selventää tätä asiaa tänne,ois kiva!
Tsemppiä teidän odotukseen!!- Aia'
Itselläni tämä on ensimmäinen raskaus.. Kun jostain luin että tuo ei vaarallista,tai haittaa ensimmäiseen raskauteen,mutta sitten voi toisena raskautena ollakin (jos pieni on rh positiivinen). Joku järkevämpi voisi selventää :D
Kumma miten neuvoloissa ei osata tuohon sanoa oikein mitään,ja sieltä sitä apua pitäisi suada, ja neuvoja. Miulle sanoivat että pari kertaa ottaa verinäytteet,ei puhuttu kolmesta mitään tai siitä useammasta.. Se on varmaan paikallista,mitenkä ottavat?
Ja luin myös,että annetaanko synnytyksen jälkeen äidille (lapselle?) tuohon rhnegatiivisuuteen jokin piikki...? - .........
Aia' kirjoitti:
Itselläni tämä on ensimmäinen raskaus.. Kun jostain luin että tuo ei vaarallista,tai haittaa ensimmäiseen raskauteen,mutta sitten voi toisena raskautena ollakin (jos pieni on rh positiivinen). Joku järkevämpi voisi selventää :D
Kumma miten neuvoloissa ei osata tuohon sanoa oikein mitään,ja sieltä sitä apua pitäisi suada, ja neuvoja. Miulle sanoivat että pari kertaa ottaa verinäytteet,ei puhuttu kolmesta mitään tai siitä useammasta.. Se on varmaan paikallista,mitenkä ottavat?
Ja luin myös,että annetaanko synnytyksen jälkeen äidille (lapselle?) tuohon rhnegatiivisuuteen jokin piikki...?mulle sanottiin että jos olisi rh negariivinen niin synnytyksen jälkeen saisi jonkin rokotteen että tulevat raskaudet onnistuu...
- Myös Rh -
......... kirjoitti:
mulle sanottiin että jos olisi rh negariivinen niin synnytyksen jälkeen saisi jonkin rokotteen että tulevat raskaudet onnistuu...
Minulla myös Rh negatiivinen, neuvolassa kolme kertaa ottavat tosiaan sen verinäytteen ettei sieltä löydy vasta aineita.. Minulla on nyt toinen tulossa ja Rv 37 menossa verikokeet otettu ja kaikki on normaalisti.
Ensimmäinen lapsi kun syntyi oli myös rh Negatiivinen. Jos olisi ollut positiivinen niin sitten olisi ollut jotenkin vaarallista, tiedä sitten miten kun täälläkään neuvolassa ei asiaa osattu paremmin kertoa!! - maiskiii
Myös Rh - kirjoitti:
Minulla myös Rh negatiivinen, neuvolassa kolme kertaa ottavat tosiaan sen verinäytteen ettei sieltä löydy vasta aineita.. Minulla on nyt toinen tulossa ja Rv 37 menossa verikokeet otettu ja kaikki on normaalisti.
Ensimmäinen lapsi kun syntyi oli myös rh Negatiivinen. Jos olisi ollut positiivinen niin sitten olisi ollut jotenkin vaarallista, tiedä sitten miten kun täälläkään neuvolassa ei asiaa osattu paremmin kertoa!!Hei!
Itse olen kans Rh negatiivinen eikä mullekkaan neuvolassa sanottu melkein mitään.. Ekaa lasta odottelen rv:lla 16 5 ja itteeni on vaivannu asia..
Vaikuttaako asiaan se jotenkin jos lapsen isä sattuis olemaan Rh positiivinen? Mulla ei ole mitään hajua pikkusen isän veriryhmästä edes. - :)
maiskiii kirjoitti:
Hei!
Itse olen kans Rh negatiivinen eikä mullekkaan neuvolassa sanottu melkein mitään.. Ekaa lasta odottelen rv:lla 16 5 ja itteeni on vaivannu asia..
Vaikuttaako asiaan se jotenkin jos lapsen isä sattuis olemaan Rh positiivinen? Mulla ei ole mitään hajua pikkusen isän veriryhmästä edes.Moi!
Toivottavasti tästä vastauksesta tajuaa jotakin...
Rh-negatiivinen tarkoittaa sitä, että punasoluista puuttuu D-antigeeni. Jos tällaista antigeenia pääsee Rh-negatiivisen verenkiertoon, on se sille vierasaine, ja Rh-negatiivisen keho rupeaa tuottamaan vasta-aineita sitä vastaan -> pyrkii tuhoamaan sen.
Rh-positiivisilla on veressään tämä D-antigeeni, ja se on heille siis luonnollista. Jos sitten vauva perii isältään Rh-positiivisuuden, ja sen punasoluja pääsee jostain syystä Rh-negatiivisen äidin verenkiertoon, alkaa äiti tuottaa vasta-aineita vauvan (Rh ) punasoluja vastaan. Osa vasta-aineista on haitallisia sikiölle.
Tätä pystytään nykyään onneksi ennaltaehkäistä antamalla äidille anti-D -pistoksen niissä tilanteissa, jolloin sikiön verta voi päästä äidin verenkiertoon: lapsivesinäytteen, istukkatutkimuksen ja synnytyksen yhteydessä.
Yleensä sikiön verta pääsee äidin verenkiertoon vasta synnytyksen yhteydessä, jolloin ensimmäinen lapsi on turvassa. Yleensä ongelmia aiheuttavat vasta seuraavat raskaudet - paitsi nykyään Suomessa, sillä tätä todella seurataan ja osataan hoitaa.
Eli rauhallista odotusta teille, vaikka vauvanne olisikin Rh-positiivinen. Nykyisen lääketieteen ansiosta se ei ole ongelma :) - maiskiii
:) kirjoitti:
Moi!
Rh-negatiivinen tarkoittaa sitä, että punasoluista puuttuu D-antigeeni. Jos tällaista antigeenia pääsee Rh-negatiivisen verenkiertoon, on se sille vierasaine, ja Rh-negatiivisen keho rupeaa tuottamaan vasta-aineita sitä vastaan -> pyrkii tuhoamaan sen.
Rh-positiivisilla on veressään tämä D-antigeeni, ja se on heille siis luonnollista. Jos sitten vauva perii isältään Rh-positiivisuuden, ja sen punasoluja pääsee jostain syystä Rh-negatiivisen äidin verenkiertoon, alkaa äiti tuottaa vasta-aineita vauvan (Rh ) punasoluja vastaan. Osa vasta-aineista on haitallisia sikiölle.
Tätä pystytään nykyään onneksi ennaltaehkäistä antamalla äidille anti-D -pistoksen niissä tilanteissa, jolloin sikiön verta voi päästä äidin verenkiertoon: lapsivesinäytteen, istukkatutkimuksen ja synnytyksen yhteydessä.
Yleensä sikiön verta pääsee äidin verenkiertoon vasta synnytyksen yhteydessä, jolloin ensimmäinen lapsi on turvassa. Yleensä ongelmia aiheuttavat vasta seuraavat raskaudet - paitsi nykyään Suomessa, sillä tätä todella seurataan ja osataan hoitaa.
Eli rauhallista odotusta teille, vaikka vauvanne olisikin Rh-positiivinen. Nykyisen lääketieteen ansiosta se ei ole ongelma :)Hei!
Kiitoksia vastauksesta! Tajusin itse ainakin tuosta vastauksesta pointin :) - mievaaaa
Moi!
Eli rauhallista odotusta teille, vaikka vauvanne olisikin Rh-positiivinen. Nykyisen lääketieteen ansiosta se ei ole ongelma :)jos on vuotoja raskauden aikana niin pitäs tuo piikki saada odotus aikana.
Mulla esikosta vuotoja, ei mitää ongelmia odotus aikana ja poika rh positiivinen ja piikki synnärillä pistetty sit siitä..
Ja toisessa raskaudessa joka meni kesken en piikkiä saanut ku päivystävän mielestä ei tarvetta..
Ei auttanut vaikka kuin perustelin että miks..
Nyt taas raskaana ja pelkään että ei suju..Mutta mulla vielä verikokeissa käymättä, että en tiedä mikä vasta-aineiden tilanne..
Mutta, itseä kyllä hirvitti ku selvittelin tota asiaa ja kyselinki neuvolasta, missä sit osasivat jotai kertoa..
Mutta tosiaan, tiedänpä sen että saattaa joutua se kohdussa oleva lapsikin verensiirtoon, jos tilanne todella paha, että ei ainankaa mulle tullut kovin luottavainen olo, ku joka kerta pelkäs et jos nyt onki verikokeissa vasta-aineita.. - Aia'
Moi!
Eli rauhallista odotusta teille, vaikka vauvanne olisikin Rh-positiivinen. Nykyisen lääketieteen ansiosta se ei ole ongelma :)Kiitoksia ":)" nimimerkille, selventi asiaa tosi hyvin! Hyvin osasit selittää ja kertoa, kiitoksia sinulle =)
- 17 + 8
Aia' kirjoitti:
Kiitoksia ":)" nimimerkille, selventi asiaa tosi hyvin! Hyvin osasit selittää ja kertoa, kiitoksia sinulle =)
Tuossapa jo pariin otteeseen selvitettiin hyvin, mitä asia tarkoittaa.
Itselläni on Rh- ja kaikki kolme lasta ovat Rh . Raskauksien aikaan otettiin kolmesti ne vasta-ainekokeet, eli seuranta on hyvä, eikä omakohtaisesti ongelmia tullut. On erittäin harvinaista, että komplikaatioita tulee, mutta silti hyvä kun raskausaikainen kontrolli pelaa. Sain jokaisen synnytyksen jälkeen sen antiD- pistoksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849