Ensioireet?

Särinä

Aluksi täytyy sanoa, että skitsofrenia ei herätä minussa mitään kielteisiä tunteita. En arvioi ihmistä sen perusteella, onko hänellä skitsofrenia vai ei.

Olen kuitenkin nyt alkanut pelätä (kyllä, pelätä, koska omalle kohdalle sattuessa kaikki on aina toisin), että olen sairastumassa skitsofreniaan tms. Olen alkanut kuulla ääniä, joita kuuluu tietokoneesta (esim. hurinaa ja semmoisia "sähköisiä" ääniä). Ennen niitä kuului vain tietokoneen lähettyvillä, samassa huoneessa kun oli hiljaista, mutta nyt myös ihmisvilinässä ihan vieraissa paikoissa. Eilen töissä oikein säpsähdin, kun asiakkaan kanssa jutellessani kuulin selvästi tietokoneen äänen, vaikka konetta ei ollut lähimailla.

Joskus kuulen myös puheääntä, vaikka ketään ei olisi lähistöllä. Onko tämmöiset skitsofrenian ensioireita tai voiko esim. kuultu ääni vain jäädä kaikumaan jotenkin pään sisälle? Olen lähiaikoina ollut todella väsynyt ja stressaantunut, mutta voiko tämä johtua siitä...?

18

4576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8765788

On arveltu, että noin 20–30 prosenttia ihmisistä on vähintään kerran elämässään kuullut äänen tai ääniä. Noin puolet hiljattain leskeksi jääneistä tekee kuolleeseen puolisoon liittyviä aistihavaintoja.

Ei se siis aina tarkoita sitä että olisi sairastumassa skitsofreniaan, mutta ei sitä voi poissulkeakkaan.

• mielisairaus

Minun kohdallani skitsofrenia ilmenee siten, että kuvittelen asioita, jotka eivät tapahdu oikeasti. Toisinsanoen minulla on äärimmäisen villi mielikuvitus (en kuitenkaan kuvittele mitään luonnotonta ja raakaa, joten unohtakaa ne psyko-elokuvat ennen kuin tämän luette).
        Kuvittelen usein mielessäni onnellisia tai epäonnellisia asioita ja tapahtumia, jotka eivät oikeasti tapahdu muualla kuin omassa mielessäni. Jälkeenpäin minusta toisinaan tuntuu kuin jotkin asiat olisivat tapahtuneet oikeasti, vaikka tiedän kuvitelleeni kaiken oman mielikuvitukseni avulla (vähän samaan tapaan kuin siinä takavuosien Ally McBeal-sarjassa).
        Toisinaan voi olla vaikeaakin mieltää mitä on tapahtunut oikeasti ja mitä olen kuvitellut, koska jotkut kuvitelmistani ovat hyvin todentuntuisia. Joskus olen myös nähnyt enne-unia tapahtumista, jotka tapahtuvat yleensä muutamia päiviä tai kuukausia unen jälkeen. Tämä on ehkä omituisin seikka, mitä omassa mielenterveydessäni olen havainnut. Kuulemma kavereilla ja sisaruksilla on samantyyppisiä mielen ailahteluita, joten se tuskin on merkki seinähulluudesta vaikka vähän kylähulluutta suonista löytyykin.

• autisminen(ko)
        mielisairaus kirjoitti:

Minun kohdallani skitsofrenia ilmenee siten, että kuvittelen asioita, jotka eivät tapahdu oikeasti. Toisinsanoen minulla on äärimmäisen villi mielikuvitus (en kuitenkaan kuvittele mitään luonnotonta ja raakaa, joten unohtakaa ne psyko-elokuvat ennen kuin tämän luette).
        Kuvittelen usein mielessäni onnellisia tai epäonnellisia asioita ja tapahtumia, jotka eivät oikeasti tapahdu muualla kuin omassa mielessäni. Jälkeenpäin minusta toisinaan tuntuu kuin jotkin asiat olisivat tapahtuneet oikeasti, vaikka tiedän kuvitelleeni kaiken oman mielikuvitukseni avulla (vähän samaan tapaan kuin siinä takavuosien Ally McBeal-sarjassa).
        Toisinaan voi olla vaikeaakin mieltää mitä on tapahtunut oikeasti ja mitä olen kuvitellut, koska jotkut kuvitelmistani ovat hyvin todentuntuisia. Joskus olen myös nähnyt enne-unia tapahtumista, jotka tapahtuvat yleensä muutamia päiviä tai kuukausia unen jälkeen. Tämä on ehkä omituisin seikka, mitä omassa mielenterveydessäni olen havainnut. Kuulemma kavereilla ja sisaruksilla on samantyyppisiä mielen ailahteluita, joten se tuskin on merkki seinähulluudesta vaikka vähän kylähulluutta suonista löytyykin.

Minäkin kuvittelen tuollaisia. Esim. kun ole katsonut hyvän elokuvan minun on aivan pakko keksiä siihen omia hahmoja, ja tapahtumia. minulla on muutenkin vilkas mielikuvitus ja olen jo Tiede -lehden perusteella epäillyt itseltäni aspergeria. Olen harmikseni aina sitä mieltä mitä muut eivät ole. Jos joku kysyy onko selvästi puoliksi täynnä oleva vesilasi puoliksi täynnä, vai puoliksi tyhjä, vastaan ainoana, että puoliksi tyhjä.

Lisäksi olen täysin rehellisesti vastannut testimaan (www.testimaa.com(/fi) kyselyyn, että olen suunnitellut huolellisesti miten voisin tappaa jonkun, vaikka minulla ei ole aikomustakaan toteuttaa suunnitelmaani.

• airidiesno
        mielisairaus kirjoitti:

Voiko skitsofrenia ilmetä noinkin? Itse ajattelen _jatkuvasti_ tilanteita joissa voisin olla. Lähinnä kivoja, ja teen niissä lähes aina jotain mitä haluaisin, mutten uskalla. Teen tätä ihan joka paikassa, vaikka koulutunnilla alan miettimään että jos (kuvitelmissa oleva) poikaystävä olisi tunnilla mukana ja saisin jutella hänen kanssaan. Sitten tuon ansiosta minulla saattaa mennä vaikka mitä juttuja ohi korvien.. Muutenkin minulta saattaa mennä ohi vaikka mitä kun alan miettimään vaikka jotain aijemmin tapahtunutta.

Nuo ei ole myöskään ainoita merkkejä, olen kuullut myös ääniä jonkin verran. Monen vuoden ajan oon saattanut illalla kun on hiljaista nukkumaan mennessä alkaa kuulla älytöntä meteliä, mutta tiedän
        selkeesti että se kuuluu mun "pään sisältä". Esim. joittenkin soittimien soittamista epävireisesti ja hyvin kovaa, sekä ihmisten huutamista.

Nyt tämän vuoden puolella, taas nukkumaan mennessä, kuulin kerran naisen puhetta englanniksi. Tunsin senkin tulevan pääni sisästä, mielikuvaksi tuli että pääni sisältä tulee vihreitä väriseviä aaltoja ulospäin heh.. Kuitenkin ääni oli jotenkin ahdistava, ja hetken puhuttuaan (kyselin siltä myös jotain asioita mielessäni, en oikein kontrolloinut itteeni, vaan kysyin sitä mitä mieleen tuli), se alkoi nauraa ahdistavasti. Sitten ahdistuin ja aloin ajattelemaan muuta ja se loppui

Nyt tässä joku aika sitten kuulin n. 11v tyttöjen puhetta. Niillä oli jotkut synttärijuhlat tms. ja sinne tuli joku vanhempi poika.
        En muista yhtään mistä ne puhui, mutta kuitenkin ne sanat ja niitten äänet vaan tuli mun päähän, eikä ne ollut mitään tuttujen ääniä. Ensin mulle tuli sellanen olo että "hei mä kuulen ääniä jostain tilanteesta mikä tapahtuu jossain!", sen jälkeen taas heti että tajusin kuulen harhoja.
        Jotenka siis tiedostan kuitenkin että äänet ovat harhoja.
        Ääh pelkään todella että sairastus skitsofreniaan, vaikka kuitenkin tavallaan ihailen skitsofreniaan tai joihinkin muihin mielenterveyssairauksiin sairastuneita.. Pitäisikö tästä kertoa psykologille? (jos nyt jatkan siellä käymistä) Jotenkin tuntuisi silti niin turhalta..

• jumpe..-

Psykiatrit tuomitsisi tuon perusteella heti skitsofreenikoksi. Kannattaa tiedostaa että skitsofrenikoksi julistaminen merkitsee myös automaattisesti joutumista toisen luokan kansalaiseksi. Eli voit joutua vankeuteen, väkivallan uhriksi ja terveytesi voidaan tuhota pakkolääkityksellä.

• yksi hullu vain

No tuo nyt ei pidä ihan paikkaansa... skitsofreniikoksi diagnosoidaan hyvin varovasti ihmisiä, eikä tiettävästi yhtään väärää diagnoosia ole tehty juuri tästä syystä. Ennen skitsofreniadiagnoosia, ihminen on yleensä ollut toistuvasti tai pidempään hoidossa.. diagnoosia ei siis tehdä pelkän psykoosin tai psykoosioireiden takia. Psykoosin voi laukaista nimittäin myös masennus, kuten itselläni. Ja vaikka minullakin on suurin osa skitsofrenian oireista, ei minua, silti skitsofreenikoksi ole luokiteltu.psyykositasoinen masennus ja persoonallisuushäiriö minulta kuitenkin löytyi ja nämä luultavasti johtuvat varhaislapsuudessani johtuneista tapahtumista..

• rbeel
        yksi hullu vain kirjoitti:

No tuo nyt ei pidä ihan paikkaansa... skitsofreniikoksi diagnosoidaan hyvin varovasti ihmisiä, eikä tiettävästi yhtään väärää diagnoosia ole tehty juuri tästä syystä. Ennen skitsofreniadiagnoosia, ihminen on yleensä ollut toistuvasti tai pidempään hoidossa.. diagnoosia ei siis tehdä pelkän psykoosin tai psykoosioireiden takia. Psykoosin voi laukaista nimittäin myös masennus, kuten itselläni. Ja vaikka minullakin on suurin osa skitsofrenian oireista, ei minua, silti skitsofreenikoksi ole luokiteltu.psyykositasoinen masennus ja persoonallisuushäiriö minulta kuitenkin löytyi ja nämä luultavasti johtuvat varhaislapsuudessani johtuneista tapahtumista..

kyllä ihan kiva kuulla skitsofrenikon läheiseltä listaa mitkä oikeasti oireiksi voidaan luetella. netistä kyllä löytyy, ja ne on tosi tutulla tavalla kuitenkin niin etäisiä..
        välillä epäilen, että itselläni on skitsofrenia mutten voi jotenkin myöntää sitä kenellekkään enkä myöskään itselleni, riippuu mielialasta. jos olen masentunut, mietin paljon ja silloin tulee mieleen hakea apua mutta sen suuren osan ajasta kun en ole, ei tule edes mieleeninkään enkä halua ajatella koko asiaa vaikka kovin kiinnostunut tästä olenkin. enkä luultavasti apua saisikaan koska ''se on vain murrosiän mielialamuutoksia ja hulluja kuvitelmia'' pätee vielä näemmä kohdallani. sen kerran kun kysyin yleiseltä terveydenhoitajalta, mistä voi erottaa skitsofrenian oireita niin sain vastauksesti naurahduksen ja ettei mun ikäsen siitä vielä tarvii huolehtia. ei sitten.. kovin vakavasti ei ainakaan otettu.
        persoonallisuushäiriköin voisi vastata näitä oireita välillä mutten tiedä. olen kuitenkin vielä sen verran nuori etten itse näistä päätelmiä näemmä kykene tekemään.

• ap.

Nyt alan tosissani pelätä tätä olotilaani.

Olo on kaikinpuolin hyvä, mutta kuulen edelleen yhtä ja samaa tietokoneesta kuuluvaa ääntä. Nyt olen jo peloissani alkanut odottaa milloin se taas kuuluu. Ja joka kerta kun se kuulen, pelästyn, koska tuntuu, että pöpien kirjoissa kohta ollaan... (Anteeksi ilmaisuni, oikeasti en luokittele ihmisiä hulluiksi tms, kauhea nimitys minusta)

Olen alkanut miettiä, että voiko ääni jäädä kaikumaan päähän päiviksi? En ollut käyttänyt tietokonetta moneen päivään, ja ääni kuului silti. No, kai minä olen sekoamassa sitten...

• VI

Älä huolestu. Skitsofreniasta kyse on silloin, kun et osaa erottaa harhaa todellisuudesta. Tuskin olet skitsofreenikko, kun sulla ei ole muita harhoja tai niihin liittyviä harhaluuloja. On eri asia hallusinoida kuin olla psykoosissa. Ihminen, joka ymmärtää hallusinaatioiden olevan epätodellisia, ei määritelmällisesti ole psykoosissa.

Kyseessä saattaa olla jokin muu aivotoiminnan/kuulon hetkellinen häiriö. Käväise lääkärillä kysymässä?

• Hae apua ajoissa

Kannattaa ehdottomasti hakea apua, Auroran sairaalan akuuttivastaanotolle. Te ette ilmeisesti ole paranoideja, mikä on erittäin positiivista. Koska te kaikki itse osaatte kyseenalaista itseänne, teillä on varmasti hyvät mahdollisuudet tulla terveiksi (jos olette sairaita). Onnea matkalle!

• psykiatri

Suomessa on tehty vain yksi väärä skitsofreniadiagnoosi.

• Kymmeniä!

Ei vaan, kymmeniä väärin = totuus :)

• kanaton pää.

Skitsofrenian ensioire: Sinulla ei ole yhtään ystävää, koska epäilet heidän tekevän jotain pahaa.

• Ihmiskunta Sinde

Siis et ole ihan vielä itse kelvollinen demokratiaan, enkelin ääniin, näkymättömiin henkien ääniin ja inhimillisyyteen. Tähän on vastauksena seksi, seksuaalisuus ja seksielämä, jopa selibaatissa esim. kapitalisoitumalla demokratiaan autistisella. Onhan sekin julmaa inhimillisyyttä ja häiritsee toisen osapuolen, autistin, intimiteettiä. Mikä aiheuttaa tarpeen kapitalisoitua yhteiskuntaan ja demokratiaan autistisella sitten aiheuttaa? Julmaa ja syyllistä rumuutta sekä julmaa huvittelua kidutuksella ja frustraatiolla.
      Vastaus: Skitsofrenia

• Eioo;Sinde-82

"Mulla on tällainen skitsofrenia, etten ole kapitalisoitunut inhimillisyyteen", jankuttaa joku diakonissa.
      "Minä tahtoisin liekkinä loistaa, tulipatsaana äänille maan. En enempää pyydä, kuin kaiken, kai sen verran toivoa saa." Joulu Radio Dei
      -Leimailetko, saatana?
      *Hänet on tapettava enkelinä huoruuden. Tämä koskee myös kansan yhteistä ääntä ja sanomaa.*
      Kuule, kun jotkut äidit joutuvat tekemään tämän haista paska, haistattaa-homman itse, jonka jotkut perheelliset sosiaalialan ammattilaiset 'tätä'-kieli lapsineen kuvittelevat saavansa ilmaiseksi. Onko diakonissalla aina tätä-kielilapsi? Sitenkö liität tämän psykologiaan? 'Tätä'-kielessä ei ole marionettia.
      - Joo, kun mulla on sellainen tätä-kieli, sanoi Peter palkkarin R-kioskilla.
      - No, miksi puheterapia ei kiinnostanut? kysyin takaisin.
      Totesimme sitten pian yhdessä, että se sopii 'ihanasti* vain minulle 'tätä'-kielen aiheuttamien yleiskunto ja luustohäiriöiden takia.
      Se sopii ihanasti Sinille, se on bussi-alue-Sini.

• niinpä niin

Sinde se tulee sekoilemaan jokaiseen ketjuun. Akuutissa vaiheessa näemmä kun kirjoittaa ihan puutaheinää.

• Troll suolta mä imen

Tää on vähä off-topiccia mut tuli tosta mielee että onko kellää tietoo että onko parempi lisätä liikaa vai liian vähän sokeria kun tekee kiljua? ;d

• Tohtori Sykerö

Vähän liikaa. Siitä tulee sitten vähän makeaa, mutta alkoholiprosentti jää pieneksi jos hiivalla ei ole tarpeeksi ravintoa (siis sokeria). Ei muuta kuin kesäjuomisiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2801
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      184
      2428
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13