Kuljetuspuoli?

Wonder1

Kertokaas ketkä kuletuspuolen käyneet että millaista oli? Kaikki mahollinen tieto ois avuks. Ja millaiset erot jos vertaa peruspalvelukseen, siihen sissihommaan vai mikä se jalkaväki juttu nyt virallisesti onkaan. Kuinka paljon ja mitä samaa esim?
Ja kuinka paljon on lomia? Olen kuullut että ekat 2vko ollaan kiinni mutta sitten joka vkl pääsisi lomalle? onko perää? lukuunottamatta jos on leiri tms.

14

23495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaan kuitenkin

      vastaan vaikken olekaan kuljetuspuolta käynyt. älä lue jos ei kiinnosta. olen toiminut kouluttajana usealle saapumiserälle. niissä on joukossa tietysti myös kuljettajia. lähtökohta numero yksi on että kuljettaja on sotilas joka muiden töiden lisäksi ajaa ajoneuvoa. käytännössä tarkoittaa sitä että he myös ampuvat rynnäkkökiväärillä, ovat vartiossa ja tekevät kaiken muunkin. poikkeuksena on että rauhan aikana kuljettajille turvataan kuuden tunnin yhtäjaksoinen lepo ennen ajopäivää. tähän heillä on oikeus turvallisuusyistä. usein törmää kuljettajiin joiden motto on luokkaa: kuski ei kanna. tämä on aivan puppua ja tälläisiin miehiin törmätessäni voin taata että he kantavat. tämä oli siis lähtökohta.

      todellisuudessa kuljettajat jäävät paitsi monesta muusta aselajin koulutuksesta kuljettajakurssin takia joten heillä ei tietoja ja taitoja kaikkiin tehtäviin ole. niitä pyritään sitten loppuplaveluksen aikana täydentämään. kuljettajat varmaan juurikin tästä syystä ovat usein suorittamassa erityisempiä mutta ei erityistaitoja vaativia tehtäviä kuten puomivartiota ja teltan pystytystä. ei ikävimpiä hommia ollenkaan varusmiesten mielestä luulisin.

      (tähän kohtaan kuuluisi kappale, joka kertoo nakkisuojista joita kuljettajilla on ym muuta sälää mutta niistä kertokoon miehet itse. ne tiedetään kyllä. ja varuskunnasta ja yksiköstä riippuen vaihtelu on suurta!)

      jos kuljetuspuolelle pyrit niin onnea matkaan! varmansti hyvä valinta jos ala kiinnostaa. muista että mikään ei ole mukavampaa ja suoraselkäisempää kuin miehistöön kuuluva joka hoitaa käsketyt tehtävät mukisematta ja parhaansa mukaan. se riittää.

      • II/98

        Automiehen ura alkoi yllättäen sotaväestä jolloin kuski oli kuningas(autosotamies vastaa jalkaväen majuria). Jatkoin autohommia ja totesin että ei helvetin perse nykypäivänä kuski tekee viä taljo muutakin ku kantaa!!


      • wanhagonakuski

        Esikuntakomppanian kuljetusjoukkueessa käyneenä voin tiedottaa että meillä on enemmän tietoa ja taitoa sotilaan perustaidoissa kuin tavallisella jääkärillä. Syy siihen on yksinkertaisesti se että meidän palvelusaika on 9kk tai 12kk ilman AUKia.

        Me oltiin paljon metsässä eli kassulla ei paljoa aikaa vietetty. Tämä puolestaan tarkoittaa että hommat opitaan käytännössä eikä teoriassa. Koska kuljettajat kuskaa kaikkia aselajeja, me oltiin SPOL leireillä, AUKin leireillä, viestin leireillä, oikeastaan aina kun oli jollain porukalla leiri niin me oltiin siellä. Ja paljon opittiin. Ajettiin paljon kassulta keskelle ei mitään. Maisema vaihtui. Kuormana oli kaikenlaista, ampumatarvikkeita ei turvallisuussyistä anneta kuskata.

        Me saatiin erittäin kattava koulutus koska oltiin mukana niin monen aselajin harjoituksissa. Sen lisäksi opittiin huoltamaan omaa kalustoa myös kentällä. Aina silloin tällöin tulee suklaakeikkoja, esim itse pääsin kuskaamaan henkilöautolla melkoisen korkea-arvoista väkeä ja jopa erään kerran virolaisia erikoisjoukkoja jotka oli suomessa harjoittelemassa.

        Jos saisin uudestaan valita niin menisin uudestaan 12kk kuskiksi, mutta hakeutuisin enemmän leireille SPOLin ja Viestin kanssa. Mitä enemmän niillä keikoilla oli niin sitä enemmän pääsi oppimaan asioita. SPOLin harjoituksissa oltiin usein ns. maalimiehiä eli me pyrittiin karkuun ja piiloon ja SPOLlit yritti ottaa kiinni. Siinä oppi aika paljon taktiikkaa jota voisi hyödyntää sodassa jos jäisi vihollislinjojen taakse. Se on mahtavaa hommaa mennä pimeässä karkuun kokonaista SPOL joukkuetta.

        Voin myös kertoa että eräs erikoiskoulutuksen saanut SPOL komentaja piti meistä kuskeista todella paljon kun näki että halutaan olla mukana ja oppia. Oltiin eräänlaisia kroonisia vapaaehtoisia sen silmissä, kertaakaan ei jouduttu atomipartioon ja saatiin myös muita etuoikeuksia kuten saunan lämmitys ja sitä myötä pidemmän saunomisajan.

        Kuskina on tosi hyvä olla jos on sellainen asenne että haluaa olla porukan mukana ja oppia.


    • Rahikaineswägyläst

      Paskaa touhuu. Tosimiäs käy tykistös ja sen jälkehe kotio vollottaa.

      • hooheee

        Eikös se ole sanonta että "tyhmä saa olla muttei ei tykkimies" :)


      • tykkiruumis
        hooheee kirjoitti:

        Eikös se ole sanonta että "tyhmä saa olla muttei ei tykkimies" :)

        Niin tai, Tykistö tappa, jalkaväki ryöstää ruumiit


      • Anonyymi

        Ljjl


    • haminassa

      Rektaalitutkimus oli hieman kurjaa, mutta muuten ihan jees!

    • Ku5k1

      Kuskit ovat usein autopuolen amisporukkaa, eli jos heitä ei pidä penaalin terävimpinä kyninä niin ei ehkä viihdy. Toisaalta ei oman porukan kanssa tarvinnut olla koko aikaa, kun oli milloin minkäkin aselajin kanssa reissussa.

    • Tulevakuski

      Vaikuttaako kuljetuspuolelle pääsemiseen suostumus joltain rekkafirmalta kuinka paljon?

    • Inttiin

      Sotilaskuljettaja vai työkoneenkuljettaja? Mitä hyvää ja huono

    • kuljettajana-12

      Lumitraktoria ajelin melkein puoli vuota. Mitään muuta en ajanut. Kun ei ollut lunta niin lepäilin vaunuhallilla. Siinnä meni 9 kuukautta.

    • sissit

      No kyllä on ollut tylsä intti, itse tykkäsin metsä-ja sissikeikoista kuin hullu puurosta, en olisi halunnut edes nukkua kasarmilla, olisin nukkunut mieluummin kasarmin takana mäntyjen juurella, olisin voinut kaivaa itselleni poteron jossa olisin mieluusti nukkunut, ihan tosi, metsähullu on metsähullu. Ryynäsin verenmaku suussa, parhaita oli hyökkäykset ja vasta-iskut sekä tie väijytykset, taisteluparin kanssa olimme kerran suorittamassa tieväijytystä, se oli kaikille sellainen koe, kiinni jäivät vangiksi moni koska oli avoin, pientä puustoa oleva alue poistumiseen iskun jälkeen, tieltä tosin ojan jälkeen rinne ennen kuin näki karkuun pötkivät sissit.

      Autoletka tuli, kranut tielle ja rynkyllä perään niin perkeleesti ja sitten lipettiin, tiesin ettei ehditä kauas kun autoista "vihulaiset" perässä ja isolla joukolla saartavat pian joten 50 metrin pinkaisun jälkeen oli poikki-oja ja ojan reunoilla kasvoi paljon saniaisia, kuivahko oja joten hyppäsin ojan pohjalle sellaiseen kohtaan jossa kaikkein sakeimmin kasvoi saniaisia ja taistelupari pudottautui perässä ojaan ja kuiskasi että saatana jäädään kiinni, ei muuta kuin hipihiljaa ojan pohjalla polvillaan, porukkaa lappoi hyppien ojan yli aivan päämme päältä ja tuntuivat huutelevan että "mihin hittoon ne hävisi kuin pieru saharaan", niin vain pelastuttiin, takaisin tullessaan edelleen hyppivät ylitsemme ja ihmettelivät kovaan ääneen kun olimme häipyneet kuin aaveet maastoon, eivät arvanneet että olimme aivan likellä ojassa.

      Kun osa autoista starttasi liikkeelle, aloimme nousta varovasti ojasta ja kyyryssä lähdimme pois päin tiestä ja äkkiä näimme vielä muutaman "vihulaisen" lähellä tien laitaa, löimme maihin mutta onneksi eivät enää tarkastelleet maastoa vaan laskeutuivat tielle loputkin, kaverilta putosi tässä rytäkässä vyöltä kenttäpullo, sitä hetken etsimme emmekä löytäneet.

      Tästä sissi-iskusta saimme kapiaisilta kehut ja jäi kyllä mieleen tuo tapaus intistä.

    • pallaoppo

      Kuskina 90-luvulla ja ihan rentoa hommaa, mutta sai siinä toisinaan ryynätäkkin ihan tarpeeksi..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      80
      4486
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4371
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3729
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3413
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2947
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2644
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2632
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      1973
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1708
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      94
      1248
    Aihe