Olen 3 kk lapsen äiti ja kaikki sujuu muuten hyvin, mutta mieheni on masentunut.. On vaikeaa hoitaa yksin kaikki, mutta toisen ollessa masentunut en voi hänelle valittaakaan siitä, ettei aina pysty osallistumaan kodin- ja lastenhoitoon. Olen kuitenkin niin rikkipoikkiväsynyt, etten tiedä miten jaksan!!!!
Masentunut isä
4
689
Vastaukset
- salmirakki
Tarvitset apua, et jaksa yksin pienen lapsen kanssa ja masentuneen miehen. Saako miehesi jotain hoitoa masennukseensa?
- Emma---
Hän saa hoitoa, onneksi sain hänet psyk polille.. Hänellä on lääkitys, mutta se aloitettiin juuri ja tuloksia ei ole vielä näkynyt. Välillä tuntuu, että lääkkeet määrätään mielellään, mutta itse syytä ei tutkita tarpeeksi. Minua kehotettiin olemaan kärsivällinen ja olla lisäämättä hänen pahaa oloaan. Niin olen yrittänytkin, mutta silti tuntuu vaikealta olla tilanteessa, jossa ei saa vaatia toiselta mitään, kun toivonut lapsenhoitoon apua.. Olen onnellinen ihanasta lapsestamme, mutta tunnen oloni sellaiseksi, jolla on kaksi lasta hoidettavanaan.. Mitä te muut tekisitte? Kai parasta on yrittää kestää ja odottaa tilanteen muuttuvan, mutta näin pienen vauvan kanssa se ei ole helppoa.. Onneksi on hyvä tukiverkosto muuten!
- salmirakki
Emma--- kirjoitti:
Hän saa hoitoa, onneksi sain hänet psyk polille.. Hänellä on lääkitys, mutta se aloitettiin juuri ja tuloksia ei ole vielä näkynyt. Välillä tuntuu, että lääkkeet määrätään mielellään, mutta itse syytä ei tutkita tarpeeksi. Minua kehotettiin olemaan kärsivällinen ja olla lisäämättä hänen pahaa oloaan. Niin olen yrittänytkin, mutta silti tuntuu vaikealta olla tilanteessa, jossa ei saa vaatia toiselta mitään, kun toivonut lapsenhoitoon apua.. Olen onnellinen ihanasta lapsestamme, mutta tunnen oloni sellaiseksi, jolla on kaksi lasta hoidettavanaan.. Mitä te muut tekisitte? Kai parasta on yrittää kestää ja odottaa tilanteen muuttuvan, mutta näin pienen vauvan kanssa se ei ole helppoa.. Onneksi on hyvä tukiverkosto muuten!
Odottele josko miehesi alkaa voida paremmin. Juttele tukiverkostosi kanssa, sieltä varmasti saat ymmärrystä. Kaikkihan tietävät, että pienen vauvan kanssa on raskasta jo oman hormonitoimintansa takia joka on synnytyksestä ja imetyksestä sekaisin.
Itse suhtaudun varauksellisesti masennuslääkkeisiin, ehkäpä ne auttavat miestäsi, toivotaan. Voisit myös kokeilla tukilääkitystä vitamiinien ja hivenaineiden muodossa, myöskin itsellesi. Monet ovet hoitaneet masennuksensa pois pelkästään lisäravinteita nauttimalla. Ainakaan niistä ei ole mitään haitavaikutuksia vaikka masennuslääkkeitä syökin.
- ldoejf
Voin sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu. Minun mieheni alkoi oireilla viime kesänä. Itse hän ei tunnistanut sairauden oireita. Lopulta tilanne paheni ja mies alkoi olla psykoottinen. Sain hänet lopulta hoitoon ja lääkitys vaikeaan masennukseen aloitettiin alku vuodesta. Itselle tämä rupeama on ollut todella rankka koska olin raskaana ja juuri viimeisilläni sairauden ollessa pahimmillaan. Mieheni käy säännöllisesti psyk.polilla keskustelemassa ja myös minä olen ollut mukana joillakin käynneillä. Miehen vanhemmat ovat käyneet viikottain ja "ulkoiluttaneet" miestäni. Itse olen huomioinut häntä positiivisessa mielessä kyselemällä mielipiteitä asioista ja pyytämällä mukaan esim.ulkoilemaan tai katsomaan telkkaria. Vauvaa vein hänen lähelleen vähän kerrassaan ja pyysin aluksi huolehtimaan vauvasta wc-reissujeni ajan ja annoin hänelle tilaa ja aikaa rueta itse "ottamaan kontaktia". Välillä itsestäkin tuntui ettei jaksa ja silloin huolehdin ainoastaan lasten tarpeista ja omista ruokailuista. Siivoukset ja muut saivat jäädä. Siivousapua sainkin omalta äidiltä. Omaa jaksamista auttoi myös muutaman hyvän ystävän kanssa keskustelu. Kun on avoin ja kertoo jollekin luottamuksellisesti asiasta se auttaa jaksamaan. Pyydä apua arkaskareisiin lähimmäisiltäsi. Nyt vuoden kuluttua asiat näyttävät valoisammilta :) Voimia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000606990824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102448Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2101805Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231583- 711010
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43963Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74862Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57852En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43822Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä80766