Elementit itse tehtynä ?

KT 47

Kivitaloista valtaosa taitaa olla omia, ainutkertaisia yksilöitä. Tämä näkyy hinnoissa erittäin konkreettisesti. Voisiko runkoelementit tehdä itse ? Ei tarvita muuta kuin elementtikuvat, plaani, hiukan vaivaa ja aikaa. Palkoille pääsisi ihan varmasti. Tilantarvekaan ei olisi iso, jos tekisi elkkuja päällekkäin.

10

1136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piipaapiipaa--------

Mitä järkeä?

Seinän osuus koko rakentamisesta on luokka 5-10 %.

Ensin suunnittelutat sitten puuhastelet muotit, raudoitukset ym.

Hoh hoijaa

Autotkin varmaan kannattaa ostaa tee se itse rakennussarjana.

• yksrakentaja

se runko tuppaa ainakin kivitalossa haukkaamaan melkoisesti enemmän kuin 5% kustannuksista.

Jos suunnittelukustannuksia ei huomioida (kaikki talot pitää suunnitella ja hintojen vaihtelut suuria) niin elementit itse tekemällä säästöpotentiaali on varmasti ihan kohtuullinen.

Jos nyt lähtee laskemaan ihan materiaali materiaalilta niin teräsbetoniosat (betoni tehtaalta verkot) n. 25e/m2 siihen päälle styroxia 10e/m2. ja muottikama vielä jonkun euron (vaikea arvioida koska riippuu toistojen määrästä) Kuitenkin n.40e/m2 olisi materiaalikustannus. Jossain normiharkkotalossa taitaa huidella tuo hinta ainakin tuplassa, ettei peräti lähellä kolminkertaista. Lisäksi ammattitaitoisella tekijällä nopeus olisi varmasti melkoinen.

Eli semmosessa perus 150m2 talossa voisi selvitä 150m2:llä seinää eli säästöä tuosta voisi tulla 6-9 tonnia. Mahdolliseen hankalampaan (=kalliimpaaan) suunnitteluun ja logistisiin ongelmiin en ota kantaa.

• Rakentaja 2011

Hei!

Samaa olen miettinyt. Vesivanerit tasaista alustaa vasten ja siten valetaan suurin elementti alle, päivän päästä EPS ja valu päälle ja homma jatkuu, kunnes kerros tms. on valmis. Pihamaalta nostellaan kerralla varvi paikalleen. Muottimateriaalikustannus jää näin minimaaliseksi, asennuskustannus myös koska homma nopeaa. Rakennesuunnittelijan tavitset joka tapauksessa.
      Minulla olisi mahdollisuus lainata muottikasetit ja harkitsen valaako paikallaan vai elementeistä. Olisi mielenkiintoista nähdä saumadetalji miten toteutetaan, jotta ei tarvitse jättää liikuntasaumaa näkyviin julkisivuun. Joka tapauksessa tuolla menetemällä isossa talossa säästöpotentiiali huima, etenkin itse tehtynä.

• KT 47

Ensimmäistä kertaa en ole tekemässä työmaalla betonielementtiä. Eräällä teollisuustyömaalla valmistimme elkkuja kuin kerrosvoileipää.
        Alimpana hyvä murskepeti jonka päällä koolaus ja muottivanerit.
        - vanereihin kiinnitetiin kertopuut laidoiksi mahdolliset ikkuna-aukot ja varaukset
        - raudoitus (osittain esivalmistettuja ja verkkoa)
        - tarvittavat helyt kiinni raudoitukseen ja mahdolliset putkitukset
        - valu suoraan rännistä
        - tuoreeseen valuun eristeet muovikiinnikkeillä
        Em. toimenpiteet sujuivat päivässä. Seuraavana aamuna levitettiin uudet vanerit tehtyjen elementtien päälle ja toistettiin työvaiheet. Neliötä kohden meni aikaa n. 1h. Neljä elkkua meni hyvin päällekkäin, viides nousi turhan korkealle jolloin työ vaikeutui. Elkut nostettiin suoraan paikoilleen. Betoni oli rapidia jolloin pääsimme viikon "muottikiertoon" eli maanantait oli elkkujen asennuspäivä.

Omakotitalokohteen voisi tehdä toisin: ensin eristeet jonka läpi työnnetty muurausramlat (jos julkkari muurataan) , sitten raudoitteet eristeen päälle ja lopuksi valu. Tällä menetelmällä säästyy muottivanerit ja eristeet on tiivisti valua vasten Eristeet on järkevä nostaa holvin paksuuden verran ylös jolloin ne toimivat holvivalun muottina.

• Rakentaja 2011
        KT 47 kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa en ole tekemässä työmaalla betonielementtiä. Eräällä teollisuustyömaalla valmistimme elkkuja kuin kerrosvoileipää.
        Alimpana hyvä murskepeti jonka päällä koolaus ja muottivanerit.
        - vanereihin kiinnitetiin kertopuut laidoiksi mahdolliset ikkuna-aukot ja varaukset
        - raudoitus (osittain esivalmistettuja ja verkkoa)
        - tarvittavat helyt kiinni raudoitukseen ja mahdolliset putkitukset
        - valu suoraan rännistä
        - tuoreeseen valuun eristeet muovikiinnikkeillä
        Em. toimenpiteet sujuivat päivässä. Seuraavana aamuna levitettiin uudet vanerit tehtyjen elementtien päälle ja toistettiin työvaiheet. Neliötä kohden meni aikaa n. 1h. Neljä elkkua meni hyvin päällekkäin, viides nousi turhan korkealle jolloin työ vaikeutui. Elkut nostettiin suoraan paikoilleen. Betoni oli rapidia jolloin pääsimme viikon "muottikiertoon" eli maanantait oli elkkujen asennuspäivä.

Omakotitalokohteen voisi tehdä toisin: ensin eristeet jonka läpi työnnetty muurausramlat (jos julkkari muurataan) , sitten raudoitteet eristeen päälle ja lopuksi valu. Tällä menetelmällä säästyy muottivanerit ja eristeet on tiivisti valua vasten Eristeet on järkevä nostaa holvin paksuuden verran ylös jolloin ne toimivat holvivalun muottina.

Hei KT 47

Menetelmäkuvaus oli selkeyttävän yksinkertainen. Osaatko sanoa, miten elementtisaumat saadaan valettua umpeen ilman tarvetta liikuntasaumoille? Betonin tartunta EPS:iin lienee yli EPS:n murtolujuuden, joten lohenpyrstöuritusta tuskin tarvitaan.

• KT 47
        Rakentaja 2011 kirjoitti:

Hei KT 47

Menetelmäkuvaus oli selkeyttävän yksinkertainen. Osaatko sanoa, miten elementtisaumat saadaan valettua umpeen ilman tarvetta liikuntasaumoille? Betonin tartunta EPS:iin lienee yli EPS:n murtolujuuden, joten lohenpyrstöuritusta tuskin tarvitaan.

Saumaratkaisut on vielä hiukan auki.Vaihtoehtoina perinteinen hakasmalli missä elkkujen päädyistä tulee hakaset tai sitten joku Peikko-valmisosa. Perinteinen on työläämpi ja Peikko vähän kallis. Valmiita detali-kuvia löytyy aika hyvin netistä. Saumavalun teen joko pystysaumamassalla tai normaalisti valamalla.
        Mm. aukkojen detalit on syytä miettiä hyvin etukäteen paperilla. Miten mm. asennetaan ikkunaukon ympärille puut ?
        EPS-eristeiden tartunta varmaankin riittää. Itse olen päätynyt uretaanieristeisiin. Niissä tartunta pitää varmistaa lohenpyrstöurituksella.
        Nostovaiheessa (kun nostetaan pois muotista) elkun paino on osittain eristeen varassa mikä on pieni probleema. Eristeet saattaa irrota tai vähintäin hiukan vaurioitua. Tätä pitää miettiä ja suunnitella.

Kantavat seinätkin teen elkuista.

Omanatyönä tehtynä, ilman palkkoja ja eristeitä, elkut asennuttuna maksaa alle 40€/m2. Hinnassa mukana nosturikustannus ja saumavalut. Oman talon välipohjat (2kpl) ja yläpohjan teen paikallavaluna. Jäykistää rakenteen ja tekniikkareitit on helppoja. Ontelot olisi saman hintaisia mutta arvostan enemmän paikallavalun tuomia etuja

Elkun työvaiheet on helkutin simppeleitä, eli ne voidaan valmistaa talkootyönä, turvallisesti.

• betoniukko
        KT 47 kirjoitti:

Saumaratkaisut on vielä hiukan auki.Vaihtoehtoina perinteinen hakasmalli missä elkkujen päädyistä tulee hakaset tai sitten joku Peikko-valmisosa. Perinteinen on työläämpi ja Peikko vähän kallis. Valmiita detali-kuvia löytyy aika hyvin netistä. Saumavalun teen joko pystysaumamassalla tai normaalisti valamalla.
        Mm. aukkojen detalit on syytä miettiä hyvin etukäteen paperilla. Miten mm. asennetaan ikkunaukon ympärille puut ?
        EPS-eristeiden tartunta varmaankin riittää. Itse olen päätynyt uretaanieristeisiin. Niissä tartunta pitää varmistaa lohenpyrstöurituksella.
        Nostovaiheessa (kun nostetaan pois muotista) elkun paino on osittain eristeen varassa mikä on pieni probleema. Eristeet saattaa irrota tai vähintäin hiukan vaurioitua. Tätä pitää miettiä ja suunnitella.

Kantavat seinätkin teen elkuista.

Omanatyönä tehtynä, ilman palkkoja ja eristeitä, elkut asennuttuna maksaa alle 40€/m2. Hinnassa mukana nosturikustannus ja saumavalut. Oman talon välipohjat (2kpl) ja yläpohjan teen paikallavaluna. Jäykistää rakenteen ja tekniikkareitit on helppoja. Ontelot olisi saman hintaisia mutta arvostan enemmän paikallavalun tuomia etuja

Elkun työvaiheet on helkutin simppeleitä, eli ne voidaan valmistaa talkootyönä, turvallisesti.

perinteisesti sandwich elementeissä sisä- ja ulkokuori ole sidottu toisiinsa ansasraudoitteella eikä millään eristeen urituksilla. Vaikuttaa siltä, että olet tutkinut ladottavan harkon leikkausta ja siirtänyt sen koko seinään.

Eikä ikkuna aukkoihin kannata mitään puureunusta tehdä vaan ikkunan kiinnityskohtiin joku 1-1,5 mm paksut peltilevyt mihin karmin saa ruuvattua kiinni.

• KT 47
        betoniukko kirjoitti:

perinteisesti sandwich elementeissä sisä- ja ulkokuori ole sidottu toisiinsa ansasraudoitteella eikä millään eristeen urituksilla. Vaikuttaa siltä, että olet tutkinut ladottavan harkon leikkausta ja siirtänyt sen koko seinään.

Eikä ikkuna aukkoihin kannata mitään puureunusta tehdä vaan ikkunan kiinnityskohtiin joku 1-1,5 mm paksut peltilevyt mihin karmin saa ruuvattua kiinni.

Sandwich elementeissä ansaat sitovat ulko- ja sisäkuoren toisiinsa. Tällöin eristeet eivät tarvitse uritusta tai muutakaan mekaanista kiinnitystä. Paikallamuurattuun julkkariin ansaat eivät sovellu. Esim. Lujakivitalon sydänmuurielementeissä eristeet on kiinni "lohenpyrstöllä", sieltä plagion kiinnitystavan. Simppeli ja varma systeemi. Vielä jos joku myy valmiiksi uritettua eristettä, ettei itse tarvitsisi alkaa jyrsimään.

Toi ikkuna-aukko idea on hyvä, kiitti ! Kylmäsillat jää huomattavan pieneksi ja nyhrääminen vähenee.

Hyviä ideoita otetaan mielellään vastaan.

• Daadaadee

Huom seinästä kirjoittaa aloittaja ei koko rungosta.

Valmiin harkkotalon rapattu seinä maksaa noin 150 € m2.
      Omakotitalon 200m2 huom. rapatun seinän arvo on noin 30 000 €
      200m2 laadukkaan kivitalon kokonaiskustannus on 440 000 € ja oman työn osuus 0.

Näin ollen ulkoseinien osuus kokonaiskustannuksista on 7 % luokkaa.

• jep jeåp

PERSE! se on kuule ihan sama kivitaloprojektissa, maksaako runko 50t vai 100t! jos seon 50t päälle unohda koko helvetin juttu! nimimerkillä 2vuotta täynnä hartiapankkiprojektia.

t. selkänahka ripustettu 6,5m korkealle olohuoneenseinälle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe