Mitä koti teille edustaa

Minulle koti on sellainen paikka ettei sinne tulla kutsumatta. Loukkaannun syvästi enkä halua asua paikkakunnalla jossa ei kunnioiteta yksityisyyttä eikä omaa tahtoa.

20

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotini on linnani

so simple

• Sisältä kultaa

Kotini on maailman paras paikka.
      Minulle ei tule koskaan kutsumattomia vieraita,usein pyydän lapseni ja muutkin rakkaat ihmiset kylään luokseni.Lapset toki kysyvät,että saavatko tulla äipän hoiviin .Vastaukseksi saavat,että" ei sitä tartte edes kysyä".Mutta joka viikko kuitenkin kysyvät:)Ovat kellonajasta huolimatta aina tervetulleita luokseni.

• ilmoitus

En halua kutsumattomia vieraita. En avaa!
        Kerran yksien sukulaisten kanssa oli sovittu päivä jolloin he tulevat vierailulle. olin siitä iloinen.
        Sovittua päivää edellisenä päivänä oli tarkoitus leipoa ja laittaa alustavasti ruokaa, että jää aikaa seurusteluun. Nämä "fiksut" tuli päivää ennen. Ilmoittivat vaan ovella, että ajateltiinkin tulla jo tänään. En ollut ehtinyt leipoa enkä tehdä muutakaan. Kunpa olisin häipynyt jonnekin niin olisivat saaneet ajella saman tien pois.
        Siitä vierailusta en nauttinut vaan olin typertynyt moukkamaisesta käytöksestä.
        Itse sovin aina ajan milloin menen kun menen jonnekin vierailulle.
        Kotini on linnani ja niin myös toisten koti heidän linnansa. Ei ole vaikeaa kysyä sopiiko tulla ja milloin.

• te.li

Koti, lämmin, mieluinen, juuri sellainen kuin olen halunnut. Oma väki ja ystävät saavat tulla ilmoittamattakin, harmina vain jos en satu olemaan kotona. Siksipä pirauttavat nykyään ennen lähtöään "ookko kotona" :)

• samilja

rauhan tyyssija, Eldorado. Paikka, missä mieli saa levätä, ajatus olla vaikka poissa käytöstä, ainakin hetkittäin.

Enpä usko, että kunnioittaminen on kiinni paikkakunnasta, vaan itsestä, miten omaa rauhaa haluaa ja vaatii kunnioitettavan.

• eräs naislukija

ja turvallisin paikka maailmassa. Ystävät ja tuttavat soittavat tulostaan, jotta tiedän olla kotona.
      Kutsukortteja ei lähetellä, eikä tarvitse hullun lailla siivota tai oikoa matonhapsuja.
      Näin se on ollut ja näin se on toiminut. Kotirauhaa ei kukaan vielä ole "häirinnyt ".

• Koti on kaikinpuolisen huollon tukikohta.

Minusta on mukava kun ohikulkevat tuttavat poikkeavat tilanteessa, melkein missä tahansa.
      Ok:ssa asuessamme, jos oli joku askare menossa niin vieras osallistui siihen. Tai sitten ei.

Tuttavillemme on selvää ettemme teeskentele mitään vieraanvaraisuutta tai muutakaan.
      Hoidamme normaalit rutiinimme. Tosin, nykyään niitä on vähän.
      Vakiomenomme on tuttujen tiedossa.
      Arkisin asunto tyhjenee klo 9.00. Minä salille, vaimo kaverinsa kanssa lenkille.

Kaikein kamalimpia ovat ne muutamat tutut jotka odottavat audienssimenettelyä.
      Ymmärrän sen joidenkin perhejuhlien, esimerkiksi lakkiaisten, synttäreiden tai vastaavien yhteydessä mutta muu kanssakäyminen saa mielestäni olla spontaania muodollisuuksia vailla olevaa vuorovaikutusta.

Ei tässä tahto ole mihinkään kadonnut.

• ei tulisi kuuloonkaa

Niin minullekin. En edes meinaakaan mennä avaamaan jos ovikello soi. Tutut ei tule ylläreinä, koska eivät tiedä kummassa asunnossa olen.
      Jos soittaa ns. väärään aikaan voi kertoa olevansa jossain muualla, et - voi sääli ja läpä lää- !
      Se on entiaikaa, kun poikkeiltiin toisten huusholleissa , ohimennen, nyt se vaan ei enää käy!
      Opetettu on sukulaisiakin ettei niin vaan tulla - ilmoittamatta. Niin no minähän siitä olen ´pahan´nimen saanut vaan ei häiri mitenkään!
      Siis älä avaa , älä mene kurkkimaan ovisilmästä tj. anna rimputella ovikelloasi, kylläpä häipyvät kun kylläkseen saavat. Sano suoraan puhelimessa ettet halua ylläreitä ovesi taakse, ettei ole tulemista ellei ole sovittu. Helppoahan se on puhelimessa sanoa, jollei pysty päin pläsiä sanoon!

• Lähinnä kyse siitä jos jotakin ei pyydä sisään niin silloin ei sisään tulla. Eteiseen voi tulla, mutta jos en pyydä olohuoneeseen tai työhuoneeseen, niin silloin ei ängetä sisään ja esitellään ketä ollaan.

• Meriläinen

Kyllä naapurit tulee joskus kutsumatta mutta niille voi sanoa jos ei passaa ja niin ne tekee itekin.
      Muut tutut soittaa automaattisesti, se on sellainen tapa nykyään.
      Koti on paikka jossa saa levätä maailman murheilta, jossa saa ottaa ehtooks kun siltä tuntuu milloin vaan.

• Tuli mieleeni kun yksi höperö nainen tuli usein koputtamatta sisään ja käveli suoraan keittiöön. Laitoin sitten keittiön oveen säpin ettei tulisi ihan suoraan, niin eikös yhtenä aamuna aikaisin hän tuli ulko-ovesta sisään ja kokeili keittiön ovea. Kun oli säppi, niin olin hyvilläni kun ei päässytkään, niin se perhana kiersi olohuoneen kautta ja tuli toisesta ovesta keittiöön.
        Arvaa vaan kiukuttiko. Siinä olisi ehkä komedian aineksia, mutta kyllä se vähän kiukuttaa kun ei kunnioiteta toisen yksityisyyttä. Niin eikä sillä naisella edes ollut mitään kummempaa asiaakaan, kunhan tuli katselemaan.

• on se paikka jossa ollaan puhtaimmillaan omia ittiämme, kaikella lailla, se on myös rauhan tyyssija, kun siltä tuntuu, ihan ikioma reviiri:))
      Tykkään jos ystäviä ja sukulaisia tulee kyläilemään, mutta työnikin puolesta tykkään, että tulemiset sovitaan etukäteen.
      Tuntui kerran ikävältä kun olin iltavuoroon menossa, yht'äkkiä aamupäivästä tuntui takapihalla olevan liikettä, itte olin olkkarin sohvalla lepäilemässä, no, katoin sit patiolle menevästä oven ikkunasta, ni anoppihan se siel yhden toisen vanhemman naisen kanssa istumassa, he tulivat sinne ihan vaan istuskelemaan, oli meil ketä kotona tai ei. Siitä minä en todellakaan pitänyt. En minäkään mene millo sattuu siltä tuntumaa kenenkään pihoille istuskelemaan, olkoon kuinka tuttu tahansa):

• Ihan samoilla linjoilla :)

Rauhan tyyssija, tuli ensimmäisenä mieleen, ja myös itsellä vuorotyö, niin yllärivierailut ei kivoja..
        Siksi niitä ei myöskään juuri ole, hiukka liian pienellä "varoitusajalla" joskus, jos esim. yövuoro. :)

• Sibone kirjoitti:

Ihan samoilla linjoilla :)

Rauhan tyyssija, tuli ensimmäisenä mieleen, ja myös itsellä vuorotyö, niin yllärivierailut ei kivoja..
        Siksi niitä ei myöskään juuri ole, hiukka liian pienellä "varoitusajalla" joskus, jos esim. yövuoro. :)

jälkeinen päivä ns. nukkupäiväki menee nii tokkurassa, ettei aina jaksa oikein aatellakkaa vierailuja.:))

• Minulle koti on lähinnä nukkumapaikka ja en halua vieraita öisin. Nyt kumminkin alkoi kesäloma maanantaina ja joutoaikaa on hieman olla kotosallakin.

• Mukavaa ja aurinkoista lomaa sulle:)))
        Kodeilla tuntuu olevan monenlaisia merkityksiä, mutta kait se on sit, kiinni siitäki, mikä on elämän tilanne, ym..

• sasus kirjoitti:

Mukavaa ja aurinkoista lomaa sulle:)))
        Kodeilla tuntuu olevan monenlaisia merkityksiä, mutta kait se on sit, kiinni siitäki, mikä on elämän tilanne, ym..

Pikkbussi on vuokrattu ja ensviikolla lähdetään sitä oikeaa kotipaikkaa kohti...

• Kyllä varmasti ärsyttävää, jos esim. naapurit "tietää" omat asiat paremmin kuin itse..

'Oma tupa, oma lupa'.. ja mahdollisista vierailuista mielellään haluaa tietää etukäteen.. jo vuorotyön
      vuoksi..

• solstice50

on se ihana oma paikka.
      Olen sisustanut kotini sitä silmälläpitäen, että viihdyn siellä!
      Jos vaikka tulisi jonkinlainen kriisi.
      Pystyn oelmaan kotosalla kuukausia.
      Ei tule mistään puutetta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      146
      1100
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1092
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1055
    4. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      44
      807
    5. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      788
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      69
      785
    7. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      735
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      720
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      701
    10. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      652
    Aihe