lapseni murisee, auttakaa!

huolestunut äiti

Minun 3-vuotias poikani ei enää muuta tee kuin murisee koko ajan. Tätä on nyt jatkunut kohta kuukausi, ensin tämä alkoi siitä kun poika leikki karhua, mutta nyt ei tahdo millään lopettaa. Mikä pojassa on vikana? Olen ihan tosissani, en ole provo tai feikki.

6

3762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Coconut

...tilanne oli tädillä, kun tämän poika oli 2-3v.

Katsoi muutaman kerran liikaa "Kaunottaren ja Kulkurin" putkeen videolta, ja otti mallia koirista ja alkoi vain haukkumaan ja murahtelemaan.

En muista kauanko tuota 'leikkiä' jatkui, mutta muistan että täti oli ihan ihmeissään, kun poju hyppi nelinkontin pitkin lattioita ja haukkui ja räksytti ilman järjen häivääkään.

Myöhemmin, isompana poika on omannut varsin vilkkaan mielikuvituksen ja on saattanut leikkiä päivät pitkät esim. Pikachua (Pokémon-hahmo), Simbaa (Leijonakuningas) tai jotain muuta piirrettyjen eläinhahmoa, mutta leikkiminen on ollut kyllä 'hallittua', eli on vastannut vanhemmille kun on jotain kysytty ja on puhunut ruokapöydässä normaalisti, ei mitään "leijonaa" :P

Viimeksi, nyt 6-vuotiaana oli vetänyt kuperkeikkaa pitkin eteisen kumimattoa ja sanonut että hän leikkii Stitchiä (elokuvasta Lilo & Stitch)

• -d-

aiheuttaa paljoltikin tuollaista käytöstä, senverran älyvapaita ne ovat nykyään.

• Coconut
        -d- kirjoitti:

aiheuttaa paljoltikin tuollaista käytöstä, senverran älyvapaita ne ovat nykyään.

Pikemminkin se on niin että kaikki piirretyt luokitellaan samalla tavalla (pienten lasten) "lastenohjelmiksi" eikä tarkastella ohjelmia yksittäisinä sarjoina jonka mukaan määriteltäisiin sarjalle sopiva katsojaryhmä.

Itse olen useita lastenohjelmia seurannut ihan mielenkiinnosta, ja olen tehnyt seuraavia päätelmiä:

8-12 vuotiaille suunnattuja sarjoja:
        Digimon, Pokémon, Tehotytöt, useimmat USA:laista alkuperää olevat ns. "toimintapiirretyt", Beyblade, Turtles, He-Man, Lintuset, Max Steel

6-8 vuotiaille:
        Muumilaakson Tarinoita

Alle kouluikäisille:
        Puuha-Pete, Pikkuväki, Pikku Kakkosen ohjelmat, Maikki ja Pelottava Ponzo, Teletapit

Tuossa listauksessa olen ottanut huomioon sarjojen sisältämän "actionin", pelottavat ja ahdistavat aiheet ja tilanteet, ja muutenkin asiat jotka 'aukeavat' vasta tietyn ikäisille lapsille.
        Esimerkiksi Digimonia pidetään päiväkoti-ikäisten ohjelmana, mutta sarjassa päähenkilöinä olevat lapset kohtaavat ja pohtivat aika kipeitäkin ja vaikeita asioita, kuten sisaruksen kuolema, avioero jne. jne. enkä voi sanoa että se olisi pienten lasten ohjelma millään tavoin.

Jos sarjassa on toimintaa ja 'kypsiä' asioita, ei voida olettaa että se olisi tarkoitettu alle kouluikäisille.

On typerää samaistaa kaikki animaatio lastenohjelmiksi, mutta Suomi onkin tuolla saralla tyhmä maa.

Samaten on typerää mollata lasta tyyliin "sähän olet jo 10v, eikö ole vähän tyhmää katsoa vielä jotain lastenohjelmia".

Toiselta puolelta katsottuna se on järkyttävää että 10-vuotiaat katsovat aikuisille tarkoitettuja toimintaelokuvia yms. ja tietenkin kotona omalta sohvalta, ei missään teatterissa.

Tämä sivuaa aika hyvin nykyistä "lapset eivät halua olla lapsia vaan pikkuaikuisia" -asetelmaa.

• eräs

No anna murista, kun puhut lapsellesi normaalisti ja olet niin kuin et huomaisikaan hänen murinaansa hän kyllä lopettaa.
      Ystäväni halusi suunnilleen samanikäisenä leikkiä vauvaa ja neuvolan tädit olivat käskeneet leikkiä vauvaa jos kerran halusi, ja aikansa hän sitä jatkoi kunnes lopetti itse kun huomasi ettei saa huomiota murisemalla.

• Tapiiri

Kaikista parhaiten murina menee ohi kun annat lapsen murista, etkä itse välitä asiasta mitään. Meillä on ollut ties minkälaisia ihmejuttuja, mutta ne ovat kaikki menneet ohi sillä kun en itse välitä asiasta mitään. Jos hoet lapselle koko aika että älä murise, niin ei varmaan lopeta.Meillä lapsi on ollut leijona ties kuinka kauan, on ollut myös norsu ja yks kerta oli sellanen kausi kun lapsi ei astunut olenkaan paljaalle lattialle vaan pomppi matoilla ja sohvilla. Eli tämä kaikki kuuluu ikään ja menee ohi. Lapsessasi ei ole mitään vikaa.

• minä vaan

Aivan kuin muutkin vastaajat, kehotan vain olemaan huomioimatta, jos ei se murina perheen elämää kohtuuttomasti haittaa. Oletko seurannut, missä tilanteissa murina alkaa. Jos hän vain leikkii ei asia ole vakavaa, jokainen lapsi käy läpi näitä erilaisia vaiheita. Oma poikani murisi ja karjahteli myös, tilanne kesti pitkään ja alkoi rasittaa niin meitä vanhempia, kuin päivähoidon henkilökuntaakin. Tilanteen laukaisi yleensä joku vaikea tilanne, esim pettymys tai suuttumus. Lapsella ei ilmeisesti ollut muuta keinoa tunteitaan osoittaa. Jos tilanne on teillä samansuuntainen, voi lasta auttaa saamaan sanoja tunteilleen, ja tehdä tunteet luvallisiksi. Jos lapsi suuttuu, voi hänelle sanoa vaikka näin: ymmärrän, että olet vihainen, mutta... tms. Valtaosa lapsista kuitenkin elää näiden vaiheiden ohi, ja kohtaa taas kohta uuden vaiheen. Sillä hetkellä voi tuntua turhauttavalta, kun sitä elää, mutta kun se käyttäytyminen loppuu, sille voi jo salaa nauraakin muistellessaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      86
      6338
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe