Oon 11v tyttö ja oon jättäny kertomatta että mulla on kihomatoja ja nyt mun pepusta tulee verta! Mistä tää vois johtuu? Siis tää on kai vääräpalsta mut mun peräaukosta sieltä tulee verta!! ;/ Onko tää vaarallista??
Apua tarvitsen :(
9
2158
Vastaukset
- hoitsu,
äidillesi/isällesi, ei ole normaalia että peräaukosta tulee verta.
- mjbg
Mulla alko menkat, ja mun pepusta tuli vähäsen verta. Mulla ei kyl oo kihomatoja, tuskin tiedä mitä ne on. Mut entä menkkojen aikana? Onko tavallista että pepusta tulee vähän verta?
- häädä kihomadot
Joskus voi olla vaikea erottaa, tuleeko veri virtsaputkesta, emättimestä vai peräaukosta.
Vähän paperia tuhraava verentulo peräaukosta ei yleensä ole vaarallista. Jos uloste on ollut kovalla, niin se tekee helposti haavaumia peräaukon suulle. Peräpukamat taitavat myös yleistyä yhä nuoremmilla. Tärkeintä molemmissa tapauksissa on miettiä, onko ravitsemus kohdallaan ja saako riittävästi nestettä päivittäin.
Alkuperäisellä kysyjälllä pieni määrä verta voi liittyä myös kihomatoihin. Ne kutisevat ja nukkuessaan voi helposti raapia peräaukon suuta.
Kihomadot pitää hoitaa hyvällä käsihygienialla. Yleensä niiden paljain silmin näkymättömät munat siirtyvät yhä uudelleen ja uudellen suun kautta suolistoon. Kihomatojen häätöön saa apteekistä lääkkeen ja hoito-ohjeen. Googlettamalla löytyy lisää tietoa. Madot leviävät helposti koko perheeseen, joka koskettelee samoja elintarvikkeita.
- el
mulla tuli yöllä verta peräaukosta. mulla on runsaat menkat , mutta sitä peräaukostasta tullutta verta oli paljon myös. siitä meni osa lakanalle, koska en ollu laittanu pitkää sidettä. mua vaan pelottaa, että onko se semmonen verentulo normaalia?
- el
ja tiedättekö mitään siitä, kannattaisko käydä lääkärissä? siis tän aikasemman asian takia?mulla on myös kutittanu alapäätä, onko normia?
- el
voisitteko vastata? mä oon aika paniikissa, koska mä en viitti kertoo äidille tai isille. mutta haluisin silti tietää, mite tehä! vastatkaa, pliis!
- hoida pois
Mene koulun terveydenhoitajalle. Saat ohjeet kihomadon häätöön. Samalla kun aloittaa kihomatojen häätölääkityksen pitää pestä myös lakanat ja uusia homma kahden (?) viikon kuluttua.
Ja kyllä. Suosittelen asian kertomista kotona. Kihomatoja voi olla teidän perheessänne. Saat ne aina uudelleen, jos kaikkia ei hoideta.
Olet kihomatojen takia voinut raapia itseäsi niin, että sekin kutittaa alapäässä. Raapimisesta johtuen kihomadot voivat aiheuttaa myös vähäistä verentuloa. Toisaalta olet myös siinä iässä, että kuukautiset voivat alkaa. Silloin vuoto on kyllä yleensä runsaampaa.
On vaikea erottaa, mistä veri tulee. - -nurse-
Eikös niitä kihomatoja ollut tuolla aloittajalla ja aloitus on yli vuoden takainen?!
Nimimerkki EL; ei ole normaalia että peräaukosta tulee verta,ellei sitten ole esim. vuotavat peräpukamat. Kaikki ylim. verenvuodot on aina tutkittava, joten kerrohan äidillesi asiasta, hän sitten varaa sinulle lääkäriajan.
Mistä muuten tiedät että veri on tullut peräaukosta eikä emättimestä?
Kutina voisi viitata esim. hiivaan. - itse smassa ollut
tyttöhyvä,mene terkkarille ja puhu kotona,missä voi muillakin olla tartunta.ei se ole häpeä,sen voi saada ihan mistä vain kuten täit ym hoidettavat.mullakin olin lapsena enkä uskaltanut kehannut puhua kellekään,sitten v 11v jouduin anemian takia kokeisiin ja ja tehtiin ulostusnäytekin,ja sain matokuurin.sen jälkeen ei ole ollut.mun tyttäreni kaverilla oli ja koko koti pestiin vuodevaatteet ja aluskuteet ,ja pyrvin-lääkekuuri 2kertaa kahden viikon välein.niitä tulee mullasta ,pesemättömistä käsistä ja ei ole menkkojen aikana hyvä olla kun madot muhii.puhu kodissasi ja saatte lääkekuutin.muista käsihygienia aina ennenkuin laitat suuhusi sormia tai ruokaa ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833