perhepäivähoitajan tutkinto

Hanna**

Moikka! saiskohan tätä kautta selvempää tietoo?? :) eli siis.. olen ollut työssä kutakuinkin 5 vuotta päiväkodissa ilman minkäänlaista koulutusta avustajana. Nyt sitten loppuu työt eikä tiedossa ole jatkoa. Eli kouluun olisi pakko mennä.. Avustajan töitä haluisin edelleen tehdä ja kyselisinkin täältä et onko muita mahollisuutta saada paikka, kun opiskelemalla lähihoitajaksi? Voiko perhepäivähoitajakoulutuksella saada esim vaki paikkaa päiväkodissa?..

9

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menneepi...

Kyllä perhepäivähoitajana voi saada vakituisen työn. Koulutukseltaan eroavat siinä, että perhepäivähoitajaksi voit käydä noin 10kk:ssa ja lähihoitajaksi min. 2 vuodessa. Lähäri koulutus antaa tietysti laajemmat mahdollisuudet työmarkkinoilla, jos jossain vaiheessa vaikka päätäkin mennä vanhusten pariin. Itse valitsisin perhepäivähoitaja koulutuksen, jos tavoitteeni olisi päiväkotityö.

• ....

Itse valitsisin perhepäivähoitaja koulutuksen, jos tavoitteeni olisi päiväkotityö.

-Kai sillä töitä saa, mutta luulisi että lähihoitajia arvostetaan enempi, koska parempi koulutus. Jos valitsee suuntaaviksi lapset ja nuoret, niin se kokonaisuus on jo yksistään pph:n tutkinnon pituinen, ellei laajempikin.

• lähäri80
        .... kirjoitti:

Itse valitsisin perhepäivähoitaja koulutuksen, jos tavoitteeni olisi päiväkotityö.

-Kai sillä töitä saa, mutta luulisi että lähihoitajia arvostetaan enempi, koska parempi koulutus. Jos valitsee suuntaaviksi lapset ja nuoret, niin se kokonaisuus on jo yksistään pph:n tutkinnon pituinen, ellei laajempikin.

Tietysti lähihoitaja on kattavampi, onhan se ilman pohjaa 3 vuoden koulutus. Tarkoitin nyt vaan lähinnä sitä, että jos päiväkotityötä ihmeempää tavoittele, niin perhepäivähoitajan koulutus kyllä riittää.
        Itse olen lähihoitaja ja en sitä kyllä muuhun vaihtaisi. Toisaalta minun tavoitteeni on vanhusten puolella ja amk opinnoissa. Sillä tavalla siis myös eroavat, että lähärinä voit hakea amk opintoihin, mutta perhepäivähoitajana et. Se edellyyttää perustutkinnon, jonkun 3 vuotisen. (lukiokin käy)

• kokemusta...
        lähäri80 kirjoitti:

Tietysti lähihoitaja on kattavampi, onhan se ilman pohjaa 3 vuoden koulutus. Tarkoitin nyt vaan lähinnä sitä, että jos päiväkotityötä ihmeempää tavoittele, niin perhepäivähoitajan koulutus kyllä riittää.
        Itse olen lähihoitaja ja en sitä kyllä muuhun vaihtaisi. Toisaalta minun tavoitteeni on vanhusten puolella ja amk opinnoissa. Sillä tavalla siis myös eroavat, että lähärinä voit hakea amk opintoihin, mutta perhepäivähoitajana et. Se edellyyttää perustutkinnon, jonkun 3 vuotisen. (lukiokin käy)

Täällähän kirjoitellaan mitä sattuu olettamuksia ja vanhentuneita arvauksia.

Lähihoitajatutkinto 3 vuotta. Perhepäivähoitajan ammattitutkinto 2 vuotta, jonka tutkintotodistuksella voi myös hakea ammattikorkeakouluihin.
        Perhepäviähoitajan ammattitutkinto on laajuudeltaan varhaiskasvatuksen, hoidon ja huolenpidon osalta laajempi kokonaisuus lapsia ajatellen kuin lähihoitajan koulutus, joka antaa pätevyyden myös moniin muihin hoitotöihin.

Vanhanaikaisa pph:n kursseja (muutama kuukausi) ei taideta enää edes järjestää, eivätkä ne anna samaa pätevyyttäkään, koska eivät ole perustutkintoja.

On kaupunkikohtaista pätevöittääkö pph:n ammattituktinto päiväkotöihin. Meidän kaupunki ei ota pph:n ammattitutkinnon suorittaneita päiväkoteihin, sillä lastenhoitajan tutkinto on taas toisenlainen.

Lähihoitajan paperiella voit hakea minne vain hoitoalan töihin, oli suuntautuneisuus mikä vain.

Itse olen suorittanut pph:n ammattituktinnon 2006 ja lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattituktinnon 2009. eli yhteensä 4 vuotta, varhaiskasvatusta, hoitoa huolenpitoa erityisvarhaiskasvatusta jne.. ja silti en ole lastenhoitaja, en voi hakea töihin päiväkotiin.
        Kouluissa (molemmissa) kyllä sanottiin aluksi että antaa pätevyyden, käytännössä ei kuitenkaan mene näin.. Lastensuojelupuolella voisin työskennellä, samoin kerhoissa, seurakunnassa, lastenkodeissa, nuorisokodeissa jne.

• eikä arvauksia!
        kokemusta... kirjoitti:

Täällähän kirjoitellaan mitä sattuu olettamuksia ja vanhentuneita arvauksia.

Lähihoitajatutkinto 3 vuotta. Perhepäivähoitajan ammattitutkinto 2 vuotta, jonka tutkintotodistuksella voi myös hakea ammattikorkeakouluihin.
        Perhepäviähoitajan ammattitutkinto on laajuudeltaan varhaiskasvatuksen, hoidon ja huolenpidon osalta laajempi kokonaisuus lapsia ajatellen kuin lähihoitajan koulutus, joka antaa pätevyyden myös moniin muihin hoitotöihin.

Vanhanaikaisa pph:n kursseja (muutama kuukausi) ei taideta enää edes järjestää, eivätkä ne anna samaa pätevyyttäkään, koska eivät ole perustutkintoja.

On kaupunkikohtaista pätevöittääkö pph:n ammattituktinto päiväkotöihin. Meidän kaupunki ei ota pph:n ammattitutkinnon suorittaneita päiväkoteihin, sillä lastenhoitajan tutkinto on taas toisenlainen.

Lähihoitajan paperiella voit hakea minne vain hoitoalan töihin, oli suuntautuneisuus mikä vain.

Itse olen suorittanut pph:n ammattituktinnon 2006 ja lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattituktinnon 2009. eli yhteensä 4 vuotta, varhaiskasvatusta, hoitoa huolenpitoa erityisvarhaiskasvatusta jne.. ja silti en ole lastenhoitaja, en voi hakea töihin päiväkotiin.
        Kouluissa (molemmissa) kyllä sanottiin aluksi että antaa pätevyyden, käytännössä ei kuitenkaan mene näin.. Lastensuojelupuolella voisin työskennellä, samoin kerhoissa, seurakunnassa, lastenkodeissa, nuorisokodeissa jne.

Ei ole mitään olettamuksia vaan ihan todellista tietoa. Perhepäivähoitajaksi voi opiskella 9kk:ssa, ei tarvitse 2 vuoden opintoja. Ja nuo 9kk:den opinnotkin voi käydä monimuotoopintoina.
        Lähihoitaja tutkinto on nuorille 3 vuotta, mutta aikuisille hopsin mukaan ja voi suorittaa kahdessakin vuodessa. Kannattaa ottaa asioista selvää, ettei anna väärää tietoa.

• pph..
        eikä arvauksia! kirjoitti:

Ei ole mitään olettamuksia vaan ihan todellista tietoa. Perhepäivähoitajaksi voi opiskella 9kk:ssa, ei tarvitse 2 vuoden opintoja. Ja nuo 9kk:den opinnotkin voi käydä monimuotoopintoina.
        Lähihoitaja tutkinto on nuorille 3 vuotta, mutta aikuisille hopsin mukaan ja voi suorittaa kahdessakin vuodessa. Kannattaa ottaa asioista selvää, ettei anna väärää tietoa.

Ainakin Kouvolassa perhepäivähoitajan ammattitutkinto kestää kaksi vuotta ja se suoritetaan samassa ammattioppilaitoksessa, mistä lähihoitajatkin valmistuvat. Tämä tutkintotodistus antaa oikeuden myös ammattikorkeakouluun hakeutumiselle.

• ainakin voi
        pph.. kirjoitti:

Ainakin Kouvolassa perhepäivähoitajan ammattitutkinto kestää kaksi vuotta ja se suoritetaan samassa ammattioppilaitoksessa, mistä lähihoitajatkin valmistuvat. Tämä tutkintotodistus antaa oikeuden myös ammattikorkeakouluun hakeutumiselle.

Hesassa ja Hyvinkäällä ainakin nuo perhepäivähoitaja koulutukset ovat olleet sen 9kk. Voita tarkistaa vaikka amiedun sivuilta.
        Ammattikorkeasta kun kyselin aiemmin asiaa, niin sanoivat että sinne hakiessa pitää olla joku 3 vuotinen toisen asteen tutkinto käytynä, ei siis käy 2v perhepäivähoitaja koulutus, koska 1 vuosi jää uupumaan.

• pph...
        ainakin voi kirjoitti:

Hesassa ja Hyvinkäällä ainakin nuo perhepäivähoitaja koulutukset ovat olleet sen 9kk. Voita tarkistaa vaikka amiedun sivuilta.
        Ammattikorkeasta kun kyselin aiemmin asiaa, niin sanoivat että sinne hakiessa pitää olla joku 3 vuotinen toisen asteen tutkinto käytynä, ei siis käy 2v perhepäivähoitaja koulutus, koska 1 vuosi jää uupumaan.

Joku on saanut virheellistä tietoa. ks. toiseen ketjuun laittamani vastaus.

• pph...
        pph... kirjoitti:

Joku on saanut virheellistä tietoa. ks. toiseen ketjuun laittamani vastaus.

Katsoin myös mainitsemasi sivut pph:n koulutuksista muualla.
        Tahti on varmasti tiukka jos tuolla ajalla kaiken sen oppii...
        Meillä samat opinnot kestivät 2 vuotta ja kiirettä piti silti, harjoitelujaksot per näyttö olivat aina kuukauden mittaisia ja kaikki eri paikoissa, niitä ei voinut oman työn ohella suorittaa.

Omituista, että juuri kun tämän työn arvostusta nostetaan koulutuksen myötä, niin sitäkin supistetaan :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe