Ei tiedä mikä on SILMÄNEULA

vanhanaikainen..

Voih hyvät hyssyrät sentään. En ollut uskoa korviani, kun ekakaupasta kysyin, et onks teillä silmäneuloja. n. 30:nen mies, myyjän tittelissä sanoi, että mikä se on?
Yritin selittää, sitten hän tulkitsi, että onko se sellanen, jossa päässä on koukku..... "ei, se on virkkuukoukku, mut tässä pitää olla reikä neulan päässä, ja pakkauksessa on useita oikein ohkasi metallisia tikkuja".

Sitten toiseen ns. jokamiehen tavarataloon. Kysyin myyjiltä, mistäpäin löydän silmäneuloja. N. 40 ikäinen naishenkilö sanoi, että mitähän ne ovat. Yritin selittää, mutta eihän niitä tunnistanut. Ei edes tiennyt, mitä niillä tehdään.

Enpä olisi uskonut, että silmäneula jää noin unholaan, ettei enää nelikymppisetkään edes tiedä, mitä niillä tehdään. Miten ihmeessä voi tulla toimeen ilman silmäneulaa? Ainahan joku sauma jostain ratkeaa, tai nappi irtoaa, napinläpilanka lähtee purkaantumaan, että vähintään silmäneulaa tarvitaan. Vai onko nykykulttuuri jo niin kertakäyttökulttuuriksi siirtynyt, ettei edes vähimmäistäkään vaatekappaleta korjaa?

Onko näin jo tapahtunut meidänkin ikäluokalle?

30

2602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • demeter

Eikös meillä silmäneula ole vielä kaikilla kotona ? Armeijassakin se tunnetaan, kuuluu varustuksiin, vai miten ?
      Sen kyllä tiedän, etteivät nuoret korjaa vaatteitaan. Jos vetoketju menee rikki, tuote menee roskiin ja ostetaan uutta, enkä ole nähnyt kenenkään tutuista käyttävän ompelukonettakaan. Ja ilmeisesti vaatevalmistajat tietävätkin tämän, koska laatuun ei välttämättä enää satsata. Suurta tuhlausta tietenkin, mutta minkäs teet ?

• On, on tapahtunut

heiltähän se kasvatus on noilla myyjilläkin.
      Mene sinäkin kirppikseltä hakee melkein uusia vaatteita kuten itse olen jo 10-vuotta tehnyt. Ei tarvitse silmäneuloja edes ompelukoneeseen.

• demeter

todellinen runsaudensarvi. Ne ovat olleet minun ostospaikkojani vuosia. Ei pelkästään rahan vuoksi vaan ihan sen vuoksi, että tykkään kaikesta vanhasta. Uusi on jotenkin hengetöntä. Vain kodin tekniset laitteet ostan uusina, ihan turvallisuussyistä.

• On, on tapahtunut
        demeter kirjoitti:

todellinen runsaudensarvi. Ne ovat olleet minun ostospaikkojani vuosia. Ei pelkästään rahan vuoksi vaan ihan sen vuoksi, että tykkään kaikesta vanhasta. Uusi on jotenkin hengetöntä. Vain kodin tekniset laitteet ostan uusina, ihan turvallisuussyistä.

Kyllä minulla on markka ajalta ostettu Upo-pesukone kierrätyskeskuksesta, kehtasivat pyytää siitä vieläpä 650 mk ilman takuuaikaa, maksoin lopulta 300 mk, ja takuuaikaa tuli niin pitkästi kun takavalot näkyy ?

• 44+44
        On, on tapahtunut kirjoitti:

Kyllä minulla on markka ajalta ostettu Upo-pesukone kierrätyskeskuksesta, kehtasivat pyytää siitä vieläpä 650 mk ilman takuuaikaa, maksoin lopulta 300 mk, ja takuuaikaa tuli niin pitkästi kun takavalot näkyy ?

Aikoinaan kierrätyskeskuksesta ostettiin erittäin hyväkuntoinen, täysin toimiva, nelilevyinen sähköliesi mökille. Maksoi 50 mk.

• vanhanaikainen..

En vaan ymmärrä, mitä minä siellä kirpparilla tekisin?
        En minä pysty seisoskelemaan ja pyöriskelemään. Ja eipä siellä minulle mitään edes olisikaan, kun ei ole kaupoissakaan.
        Mun on vaatteet oltava sellaisia, että selviän itseni kanssa, jonka "parasta ennen" aika on jo mennyt vuosikymmeniä sitten.

En edes takkia itse saa päälle ilman ulkopuolista apua. Takit on todella oltava sellasia että joskus loppuisi tämä mekkosillaan kulkeminen, niin että takinpukijalla (apuvälineellä) edes onnistuu. Ja mekot, ei ole olemassakaan valmiina, ei kirppiksellä, eikä kaupoissakaan, joita voisin pitää. Mekkojen kun on kuitenkin peitettävä sairauden vaatimat apu- ja tukilaitteet jaloissa.

Hihat on oltava sellaiset, että ne saa ylös ilman, että pitää riisua, koska riisuminenkaan ei ole mikään itsestään selvyys ilman apua. Ja verikokeita otetaan ja mielettömän tiuhaan sekä muita hoidollisia juttuja käsivarresta. Eli hiihat on oltava lähes purjeet. Tiistainakin oli niin hyvä, kun oli purjeenkokoiset hihat, niin ei tarvinnut alkaa riisumaan, kun lääkäri ultrasi olkapäät, ja piikitteli niitä.

En ole muutamaan vuoteen pystynyt edes ompelemaankaan, mutta nyt kun sain uuden käden, voin taas yrittää, ja näinä vuosina kun minun ompelimossani on pyörinyt muutakin sakkia, ei ainuttakaan silmäneulaa löytynyt, kun olisin vähän korjannut jotain.

Sormustimia en löytänyt. Neulansilmään pujottajaa en löytänyt.... pitänee jatkaa tänään etsintäkierroksia. Ihana kangaskauppakin on kadonnut sairauksieni aikana, joten ei saakkaan enää omalta paikkakunnalta ompelutarvikkeita.

• Juuson mummo

Olisit kysynyt mikä on paras keskiolut,tai persefarkkumerkki.

• Juuso ite

Tai mikä on läskitunika.

• i_a*

Minua vanhempi siskoni oli kaupassa kesätöissä... Tuli iäkäs isäntämies ja kysyi: "Onko teillä lehmänkenkiä"... "Hetkinen", sanoi siskoni ja kiipesi varaston vintille... Kävi läpi kaikki hevosenkengät, palasi myymälään todeten isännälle: "Ei siellä niin pieniä hevosenkengissä ollut"... Isäntä nauramaan ja tarkentamaan pyytämäänsä!!! :)

Mikähän muuten "lehmänkenkä" on???

• On, on tuttujuttu

"lehmänkenkä"= tunnetaan myös nimellä ura tai yleisavain, purkurauta eli sorkkarauta

• On, on tuttujuttu

Tuli mieleen tuosta silmäneulasta, sellainen satu kun kameli meni tuon silmäneulan läpi. eli Jerusalemissa on sellainen neulansilmä portti.

Ei oo tainneet kuulla moisia satuja ?

Mutta nyt hyvää yötä Hanna ja lapset.

• jocus*

Jeesus sanoi, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan. Siitä lähtien on yritetty keksiä kiertotietä taivaaseen, ja tämä Neulansilmä-portti on niistä yksi. Jerusalemin muurissa vain ei - harmi - ole Neulansilmäksi sopivaa porttia, sanovat asiantuntijat.

• Winsu bugaa

"Silmäneula" on vanhahtanut slangi-ilmaus ompeluneulalle. Neuloja on monenlaisia, kaikenlaisia lääkkeiden ruiskuttamiseen tarkoitettuja, erilaisia neulaventtiileitä, neulalaakereita. Mutta takuuvarmasti ikinä ei ole missään tukkumyynti kaupassa ole "simäneuloja".

Jos et osaa ilmaista itseäsi ymmärrettävästi asioidessasi kaupoissa, se tuskin on kauppojen vika.

• okkigaam

Koulun käsitöihin kuuluu neulatyynyn teko. Minulla oli molempien tyttöjen tekemä. Kun muutin tänne jaoin koulutyönsä heille takaisin neulatyynyt neuloineen. Nuorin on 36v.
        Luin tuossa eräänä päivänä naamakuvaa, siellä eräs nuori neito kiroili kun olisi töissä ? joutunut prässäämään housut. Toista se oli muinoin, minun teryleeneissä oli terävät prässit.
        Olen motkottanut lapsilleni, että ei se vetoketju niin paljoa maksa, annoin jopa ompelukoneeni, joka kuulema meni rikki.
        maagikko

• silmä-neula

• meirikki

Minä olen ostanut monenlaisia neuloja kangaskaupasta. Kuten silmä, parsin, kanava ja ompelukoneen-neuloja. Emäntäkouluajalta on kintaiden tekoon tarkoitettu äimäneula, jossa silmä on neulan keskellä.
        En ymmärrä sanaa ompeluneula, en lainkaan, se voi olla vain neulojen yhtenäinen nimike.

Eli suunta seuraavalla kerralla kangas/nappikauppoihin niin takuulla tietävät mitä tarkoittaa silmäneula.
        Niin ja tieten hakaneulojakin aina joskus tarvii, on hyvä olla aina jokunen laukussa...jos vaikka vetskari pettää, apu löytyy. Myös käsityöliikkeistä olen löytänyt tarvitsimiani.

Mites se Mikko Alatalon biisi meneekään, ettei "tämänpäivän naiset vellejä keittele", ei taida myöskään ompelukoneella vetoketjuja osata vaihtaa, ja farkkuihin saakin olla tarkkana ompeluksissaan ettei katko koneen neulaa.

• kaikki kummat
        meirikki kirjoitti:

Minä olen ostanut monenlaisia neuloja kangaskaupasta. Kuten silmä, parsin, kanava ja ompelukoneen-neuloja. Emäntäkouluajalta on kintaiden tekoon tarkoitettu äimäneula, jossa silmä on neulan keskellä.
        En ymmärrä sanaa ompeluneula, en lainkaan, se voi olla vain neulojen yhtenäinen nimike.

Eli suunta seuraavalla kerralla kangas/nappikauppoihin niin takuulla tietävät mitä tarkoittaa silmäneula.
        Niin ja tieten hakaneulojakin aina joskus tarvii, on hyvä olla aina jokunen laukussa...jos vaikka vetskari pettää, apu löytyy. Myös käsityöliikkeistä olen löytänyt tarvitsimiani.

Mites se Mikko Alatalon biisi meneekään, ettei "tämänpäivän naiset vellejä keittele", ei taida myöskään ompelukoneella vetoketjuja osata vaihtaa, ja farkkuihin saakin olla tarkkana ompeluksissaan ettei katko koneen neulaa.

että onko teillä mäyräkoiria, niin kyllä olis tietoa löytynyt!

• on hyvä nimi

Silmäneula on neula, jossa on silmä, ei suinkaan mikään rokotusneula, se on rokotusneula, tajutako?
        Mikäs autuus siinä ompeluneulassa on? Ei se selvennä asiaa yhtään enempää, yhtä pelleilyä uusavuttomilta.

Kyllä vaan on silmäneuloja tukkumyynnissä. Taidat olla niitä uusavuttomia, jotka ei ymmärrä, mikä on esim. siivooja. Siivoojaakin yritettiin vääntää välillä vaikka miksi, mutta todettiin, että yhtä pelleilyä on, ja jälleen on palattu siivoojanimitykseen takaisin.

No sairaaloissa se taitaa olla joku osastoavustaja, vai milläköhän nimellä se olikaan, mut yleensä ottaen siivoja ymmärretään, mitä sen tehtäviin kuuluun. Se ei noilla nimien vääntelyllä tule yhtään paremmaksi asi. Hyvät termit ovat vanhan kansan ihmiset antaneet.

Hyvä nimi ei muuttamisesta parane.

• uusavuttomalle

"Mutta takuuvarmasti ikinä ei ole missään tukkumyynti kaupassa ole "simäneuloja"."

Heh, siinä vasta pasikaa puhutaan. Kävin tänään kangaskaupassa, vai pitäsikö sitäkin sanoa ompelukaupaksai? Kysyin piruuttani, että milläs nimellä hänen tukkulistoillaan ovat silmäneulat? Hän katsoi vähän hämmästyneenä, että mitä tarkoitan. Kerroin, että joku uusavuton väittää, etteivät tukut edes tunne slimäneuloja.

Kauppias näytti tukkulistoja, että aivan silmäneulojen nimellä ne ovat ja tilaan myös silmäneulojen nimellä. Että se siitä Sinun TUKKUMYYNNISTÄSI.

• Karhunkieli

Meitin suuressa piäkaupunkissa nuoret naisetkin silmäneulan sentään tuntevat, sen sijaan tulitikkupuntti oli tässä vähän aikaa sitten ylivoimainen käsite kassatytölle. Jospa nuori mies ei ole itse ommellut nappejaan, vaan niitä ovat neuloneet äityli ja tytöt tai olisko peräti kyseessä poikuli, joka ostaa uuden paidan, kun nappi irtoaa? Tai tapaus, joka on onnistunut aina pukeutumaan niin, että kuteissa ei ole nappeja lainkaan eli vaikka vetoketjuilla onneen? Mitä vastineita on silmäneulalle? Parsinneula (lienee vielä tuntemattompi käsite nuorisolle), neula ( voi tarkoittaa kaikenlaisia neuloja pinsseistä alkaen) ei - kyllä silmäneula on vielä käypä käsite yleiskeskustelussa, mutta miehet eivät vaan harrasta ompelutöitä. Olisikohan karhunlanka ollut tuttu tavara?

• hämmästyttävää

avaajan viestistä kopsattu:
        "Sitten toiseen ns. jokamiehen tavarataloon. Kysyin myyjiltä, mistäpäin löydän silmäneuloja. N. 40 ikäinen naishenkilö sanoi, että mitähän ne ovat. Yritin selittää, mutta eihän niitä tunnistanut. Ei edes tiennyt, mitä niillä tehdään."

Siis n. 40:nen nainenkaan ei tiedä, mikä on silmäneula? Hämmästyttävää, eikö totta?

• nuppineula...

meillä kyllä ihan cm ja prismatkin myyvät silmäneuloja.
      En muista koskaan joutuneeni etsimään, tai kyselemään. Olen osannut hyllystä hakea.
      Monissa tarjoustaloissa, ja vastaavissakin on. Kaikissa lanka-kangaskaupoissa myös.aivan kuin virkkuuneulojkin, ja puikkoja.
      Paketin kun ostaa riittää siitä vuosiksi.
      Ompelen myös koneella, nuppineulojakin löytää. Anttiloissakin on.
      Ihmettelen kovin?

• vanhanaikainen..

"meillä kyllä ihan cm ja prismatkin myyvät silmäneuloja."

Kyllä varmaan teillä, mut meillä molempiin on matkaa edestakaisin 100 km joten silmäneuloja ei varta vasten kyllä kukaan lähde sieltä hakemaan.

"En muista koskaan joutuneeni etsimään, tai kyselemään. Olen osannut hyllystä hakea."

Niin minäkin, mutta kun niitä ei ole hyllystä löytynyt...

"Monissa tarjoustaloissa, ja vastaavissakin on. Kaikissa lanka-kangaskaupoissa myös.aivan kuin virkkuuneulojkin, ja puikkoja."

Niin varmaan myös niissäkin on, kun vain sellaisia olisi täälläkin. Tuossa kyläkeskuksen halpistavaratalossa ollut silmäneuloja. Tarjoustaloa ei ole myöskään, taitaa tulla 100 km keikka sinnekkin. Lankapuotiin sama matka, ei ole lähimaillakaan. Taitaa sekin mennä tuonne lähikaupungin liepeille, joten 100 km:n keikka sinnekkin olisi.

"Anttiloissakin on." Niin varmaan sielläkin, kun olisi edes Anttila, mutta sinnekkin se 100 km kertyy.

"Ihmettelen kovin?"

Totta tosiaan, ihmettelemistä sulle riittääkin, kun kaikki eivät ole ahtautuneet kehä kolmosen tuntumaan. Paikallisista K-kaupoista katsoin, ja varmuuden vuoksi kysyin, toisessa myyjä ei edes tiennyt, mikä on silmäneula. Toisessakaan ei ollut.

Siinä sulle ihmettelemistä kylliksi.

• Siivilävanu

kyseleen värttinää, luultavimmin tulet kaupasta ulos cd- levyn kanssa. Ei tuollaista kieltä enää kukaan ole käyttänyt kymmeniin vuosiin. Jos joku ompelee jotain, se tekee sen ompeluneulalla ja langalla.

• Ninnimaaria

Mutta luitteko palstaa kohdanneesta tietomurrosta ?

• IsoKari
        Ninnimaaria kirjoitti:

Mutta luitteko palstaa kohdanneesta tietomurrosta ?

Suomi24-palvelussa laaja tietomurto 12.06.2010 .

• ompelukauppa

Puhut palturia. Silmäneula on virallinen nimi myös tukkulistoilla. Mitä se ompeluneula pelastaa, antavat ompelukoneen neuloja, siinä sun ompeluneulas. Varmaan kangaskauppakin on sitten ompelukauppa kun kauppoja jossa myydään erlaisia kankaita, on mutiakin, kuin ompeluun tarkoitettuja kankaita, niin lukeeko sun sivistyssanakirjassasi myös kangaskaupan kohdalla OMPELUKAUPPA josta haetaan ommeltavia kankaita?
        SILMÄNEULA, se on aina ollut ja on TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ, myös tukkulistoilla.

• beessi
        ompelukauppa kirjoitti:

Puhut palturia. Silmäneula on virallinen nimi myös tukkulistoilla. Mitä se ompeluneula pelastaa, antavat ompelukoneen neuloja, siinä sun ompeluneulas. Varmaan kangaskauppakin on sitten ompelukauppa kun kauppoja jossa myydään erlaisia kankaita, on mutiakin, kuin ompeluun tarkoitettuja kankaita, niin lukeeko sun sivistyssanakirjassasi myös kangaskaupan kohdalla OMPELUKAUPPA josta haetaan ommeltavia kankaita?
        SILMÄNEULA, se on aina ollut ja on TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ, myös tukkulistoilla.

useimmiten pelkästä neulasta, tyyliin "onko kellään neulaa ja lankaa mukana".
        Isossa marketissa tms. ilmeisesti kysyisin, "mistä päin löytäisin ompelutarvikkeita".
        Niin muistaakseni kysyin tässä taannoin, kun tarvitsin jotain, minkä oikeaa nimeä en tiennyt. Sellaista silitettävää teippiä yhden helman lyhentämiseen. Löytyihän sitä, ja neuvoja oli miespuolinen, ei suomalaista syntyperää, ja ihan oli eri kerroksessakin hyllyttämässä.

• beessi kirjoitti:

useimmiten pelkästä neulasta, tyyliin "onko kellään neulaa ja lankaa mukana".
        Isossa marketissa tms. ilmeisesti kysyisin, "mistä päin löytäisin ompelutarvikkeita".
        Niin muistaakseni kysyin tässä taannoin, kun tarvitsin jotain, minkä oikeaa nimeä en tiennyt. Sellaista silitettävää teippiä yhden helman lyhentämiseen. Löytyihän sitä, ja neuvoja oli miespuolinen, ei suomalaista syntyperää, ja ihan oli eri kerroksessakin hyllyttämässä.

Jos haluaa tehdä pirunviulun pikilangasta.

• beessi
        maagikko kirjoitti:

Jos haluaa tehdä pirunviulun pikilangasta.

mielihalu yllättäin tulisi, niin luultavasti rupeaisin kyselemään neuvoja netistä. Täältä vaikka.
        Yhden vanhan ajan suutarin tiedän, häneltä voisin kysäistä pikilankaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe