kertokaa kokemuksia yamaha 70:nstä. kestävyys, kulutus yms. ostin juuri siistkuntoisen vm -89 jammun, jolla on ajettu 261 h. kone on huollettu säännöllisesti, joten käyttötunteja lienee vielä jäljellä melko paljon.
yamaha 70
12
6990
Vastaukset
- Ile
Itsellä vm -85, huolloista ei hajuakaan, veneen silloisesta kunnosta päätellen voisi huoltoja epäillä. Ja silti toimii loistavasti, käy ja kukkuu kummasti.
Menee yllättävän pienellä bensalla, jos ajelee kierrosalueella 3500-4500, jos vene on pinnassa näillä kierroksilla.
Mikä vene sulla on? Onko koneessa kiinni vakiopotkuri?- tipi
mulla 01 Betol ja ihan pomminvarma laite, mutta gasosta se tykkää - siksi vaihdan nelariin ja Pirkkaa tulee perälautaan kiinni
- Tkj
on Bella 450 TL. En ole vielä päässyt ajamaan, mutta entinen omistaja kertoi veneen nousevan liukuun 2500 rpm:ssä.Viiden hengen kuormalla kiertää 5400 rpm. Potkuri on Yamahan 17 tuumainen teräspotkuri. Voisi ehkä olla loivempikin??
- Ile
Tkj kirjoitti:
on Bella 450 TL. En ole vielä päässyt ajamaan, mutta entinen omistaja kertoi veneen nousevan liukuun 2500 rpm:ssä.Viiden hengen kuormalla kiertää 5400 rpm. Potkuri on Yamahan 17 tuumainen teräspotkuri. Voisi ehkä olla loivempikin??
Ei kyllä nouse liukuun vielä 2500 rpm:ssä. Sillä kierrosmäärällä vene kyntää perä alhaalla hirveää aaltoa ja syö bensaa äärettömän paljon. Liukuunlähtökierroksia en ole ite koskaan katsonu, se on lämä tiskiin ja pudotus 4000 rpm:ään, vauhtia silloin 25 solmua.
Älä ainakaan loivempaan vaihda. Toi vastaa karkeasti 19" alua, joka koneessa on vakiopotkuri. Testaa huippukierrokset yksin ajaessa. Jos meinaat kuljetella isompia kuormia, eli veneessä on aina paljon painoa, niin sitten ehkä. Itellä on ainakin huomattavasti taloudellisempaa ajaa 21":lla kuin 19":lla, koska nopeus samoilla kierroksilla on 21":lla 5 solmua nopeampi (siis tolla n. 4000 rpm).
Jos haluat nopeamman pintaanlähdön kuormalla, niin kannattaa hommata melkein alupotkuri. Alupotkuri ei "pure" niin kovin, kuin teräs.
Oma koneeni ainakin ottaa rajoittimeen tolla 19":lla, 21" kiertää 5900 rpm. Molemmilla voi vetää vesisuksia helposti, vaikka veneessä olisi muitakin ihmisiä. - tkj
Ile kirjoitti:
Ei kyllä nouse liukuun vielä 2500 rpm:ssä. Sillä kierrosmäärällä vene kyntää perä alhaalla hirveää aaltoa ja syö bensaa äärettömän paljon. Liukuunlähtökierroksia en ole ite koskaan katsonu, se on lämä tiskiin ja pudotus 4000 rpm:ään, vauhtia silloin 25 solmua.
Älä ainakaan loivempaan vaihda. Toi vastaa karkeasti 19" alua, joka koneessa on vakiopotkuri. Testaa huippukierrokset yksin ajaessa. Jos meinaat kuljetella isompia kuormia, eli veneessä on aina paljon painoa, niin sitten ehkä. Itellä on ainakin huomattavasti taloudellisempaa ajaa 21":lla kuin 19":lla, koska nopeus samoilla kierroksilla on 21":lla 5 solmua nopeampi (siis tolla n. 4000 rpm).
Jos haluat nopeamman pintaanlähdön kuormalla, niin kannattaa hommata melkein alupotkuri. Alupotkuri ei "pure" niin kovin, kuin teräs.
Oma koneeni ainakin ottaa rajoittimeen tolla 19":lla, 21" kiertää 5900 rpm. Molemmilla voi vetää vesisuksia helposti, vaikka veneessä olisi muitakin ihmisiä.Venettä tullaan käyttämään pääasiassa 2 hengen kuormalla. Millä kierroksilla rajoitin menee päälle (eli huippukierrokset)? Liukuunnousuun käsittääkseni vaikuttaa myös veneen pohjan muoto.Bellassa oon melko kantava perä. Kaverilla on samanlaisessa veneessä 30 hp Jammu. Mikä vene sulla on?
- Jarkko
Tkj kirjoitti:
Bella liukuu aivan varmasti tuolla 2500 kierroksella nätisti. Sen verran tasapohjainen se on. Liukuun lähdössä joudut ehkä sekunnin käyttämään 3000 kierroksen tuntumassa.
Yleensä noissa Bella 450:ssä tuppaa olemaan max.50hv. joten vähän yläkanttiin on tuo kone, mutta eipä siitä mitään haittaakaan ole.
Vakio 17" jammun potkuri toimii kyseisessä veneessä varmasti aivan mainiosti vaikka lastina olisi kaikki 5 henkilöä(?) ja kamat, jotka vene kantaa. Älä siis mene suoralta kädeltä vaihtelemaan turhaan potkuria.
Itselläni oli joskus aavistuksen painavampi, mutta saman kokoluokan TL-vene kuitenkin ja hyvät kruisailukierrokset löytyi 2800 kierroksen tuntumasta niin ei ollut tukka putkella. - Ile
tkj kirjoitti:
Venettä tullaan käyttämään pääasiassa 2 hengen kuormalla. Millä kierroksilla rajoitin menee päälle (eli huippukierrokset)? Liukuunnousuun käsittääkseni vaikuttaa myös veneen pohjan muoto.Bellassa oon melko kantava perä. Kaverilla on samanlaisessa veneessä 30 hp Jammu. Mikä vene sulla on?
Joo, eli oma vene taisi tossa jäädä mainitsematta ja se on Yamarin 510S (sama kuin Finnsport 500). Veneen pohja on kuulemma aikoinaan "pöllitty" jostain jenkkikilpaveneestä, näin olen kuullut. Kestää käännellä kovassakin vauhdissa. Ite en ole uskaltanut, mutta olen nähnyt samanlaisen yhtäsuurella koneella vetävän tubea sellaista syheröä, että kaveri sieltä tubesta lensi lujaa ja korkealla todella pitkälle. Sama vene teki myös yksinään aivan järjettömän tiukkoja käännöksiä todella suurella nopeudella.
Bellassa on sitten varmaan todella tasainen pohja, jos liukuu noinkin helposti. Rajoitin on omaa mittaria lukemalla 6000:ssa, koska 19" alulla (13x19" todella on vakiopotkuri, eikä 17", niinkuin tuossa alempana väitetään).
Rajoitinpäättely on tehty siitä, että kone ottaa todella nopeasti sen 6000 kierrosta, tuntuu, että voisi ottaa enemmänkin. Vene kiihtyy huippuihinsa todella nopeasti 19":lla. Ja kulkee aina saman siitä huolimatta, vetääkö suksia vai onko veneessä 5 henkilöä. 21":ssa jo huomaa paremmin kuorman, mutta se on huomattavasti nopeampi pienemmillä kierroksilla ja huiputkin ovat muutaman solmun nopeammat. Mulla on veneessä VDO:n paineella toimiva nopeusmittari, joka ihme kyllä näyttää puolen solmun sisään oikein (GPS:llä tarkistettu). Oon saanut kulkemaan pikkuisen reilut 40 solmua. Olen kokeillut myös 21" Ballisticiä, mutta se oli turhan hidas kiihtymään.
Älä ainakaan pienempinousuiseen vaihda, jos kuormaa on noinkin vähän. Kuten jo mainitsin, niin toi 17" teräs vastaa karkeasti 19" alua. Kannattaa kokeilla tota 12 5/8 x21" Yamahan alumiinista. Se on F100:sen vakiopotkuri. - Tkj
Ile kirjoitti:
Joo, eli oma vene taisi tossa jäädä mainitsematta ja se on Yamarin 510S (sama kuin Finnsport 500). Veneen pohja on kuulemma aikoinaan "pöllitty" jostain jenkkikilpaveneestä, näin olen kuullut. Kestää käännellä kovassakin vauhdissa. Ite en ole uskaltanut, mutta olen nähnyt samanlaisen yhtäsuurella koneella vetävän tubea sellaista syheröä, että kaveri sieltä tubesta lensi lujaa ja korkealla todella pitkälle. Sama vene teki myös yksinään aivan järjettömän tiukkoja käännöksiä todella suurella nopeudella.
Bellassa on sitten varmaan todella tasainen pohja, jos liukuu noinkin helposti. Rajoitin on omaa mittaria lukemalla 6000:ssa, koska 19" alulla (13x19" todella on vakiopotkuri, eikä 17", niinkuin tuossa alempana väitetään).
Rajoitinpäättely on tehty siitä, että kone ottaa todella nopeasti sen 6000 kierrosta, tuntuu, että voisi ottaa enemmänkin. Vene kiihtyy huippuihinsa todella nopeasti 19":lla. Ja kulkee aina saman siitä huolimatta, vetääkö suksia vai onko veneessä 5 henkilöä. 21":ssa jo huomaa paremmin kuorman, mutta se on huomattavasti nopeampi pienemmillä kierroksilla ja huiputkin ovat muutaman solmun nopeammat. Mulla on veneessä VDO:n paineella toimiva nopeusmittari, joka ihme kyllä näyttää puolen solmun sisään oikein (GPS:llä tarkistettu). Oon saanut kulkemaan pikkuisen reilut 40 solmua. Olen kokeillut myös 21" Ballisticiä, mutta se oli turhan hidas kiihtymään.
Älä ainakaan pienempinousuiseen vaihda, jos kuormaa on noinkin vähän. Kuten jo mainitsin, niin toi 17" teräs vastaa karkeasti 19" alua. Kannattaa kokeilla tota 12 5/8 x21" Yamahan alumiinista. Se on F100:sen vakiopotkuri.Juuh.. Edellinen omistaja kuulemma haki kuormansietokykýkyä tällä 17" teräksellä. Se kyllä pitää paikkansa, mutta oon samaa mieltä, että tuota 21":stä vois kokeilla kunhan purkki saadaan jorpakkoon.
- Yamahaan
70 Yamaha on 70 Yamaha vaikka voissa paistais, todella kestävä kone (ei ole kierrosrajotinta). Itselläni on ollut pari konetta sport ja CES kilpailukäytössä (F4), ja niitä on kyllä ruuvattu ja rääkätty ja aina vaan ne kestää. Jammun saa aika kevyellä muutoksella ottamaan 6500-7000 runtuu ja se kyllä kestää, omista ruuvattiin parhaimmillaan 8200 runduu mutta sitä ei sitten voikkaan käyttää montaa minuuttia niin jo on renkaiden vaihto kampuran oikominen edessä.
- Ile
Joo, mulle yks kilpaveneilijä (nimeä en muista) puhu jostain parista johdosta, jotka irroittamalla saa rajoittimen veks.
Mistä sitten johtuu, että kone ei kierrä käsikaasullakaan kun sen 6000? Toi ryntäyttäminen ei oo kyllä terveellistä, mutta siinäkin toppas 6000:een.
En sano kyllä satavarmaan, mutta kun jotenkin tuntuu, että se rajoitin olis.
Kyllähän tollaisen 2-t vehkeen luuliskin kestävän vähän reippaampia kierroksia. Mitä ovat nämä kevyet muutokset? Melkein jokainen jamppa, joka on mopolla ajellut tietää miten sitä viritetään, perämoottorit ovat kyllä jääneet ainakin itsellä vähän pimentoon.
Kerros pari konstia, rupes kiinnostamaan! - olet
ajanut kilpaa, jos et edes tiedä että siinä on kierrostenrajoitin !!!
- Kiertää
olet kirjoitti:
ajanut kilpaa, jos et edes tiedä että siinä on kierrostenrajoitin !!!
Yamaha 70 Sport/CES mallissa ei ole rajotinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872