Mikä vetää

grewrt

luokanopettaja koulutukseen? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Miksi luokanopettaja koulutukseen pyrkii niin valtava joukko etenkin nuoria naisia erinomaisilla pepereill? Mikä siinä työssä kiinnostaa? Pienellä palkalla opettamaan levottomia ryhmiä. Ja työ pitää paljon muutakin kuin opetustyötä sisällään: sosiaalityötä, perhetyötä... En tiedä kuinka paljon tätä puolta käsitellään koulutuksesa.

4

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • book worm

      Erikoista että henkilö joka ilmeisestikään ei kyseistä alaa opiskele (negatiiviset mielikuvat alasta) tulee varta vasten palstalle sitä kyselemään ..

      Itselläni ainakin kiinnostus luokanopettajan työhön liittyy haluuni tehdä hyvää maailmassa ja vaikuttaa jollain alalla positiivisena voimavarana. Koen että opettajan rooli lapsen elämässä on niin suuri, että siinä työssä pääsisin haluamallani tasolla vaikuttamaan muiden elämään, tukemaan, kannustamaan ja opettamaan. Tiedän että alalla on haasteita vaikka muille jakaa, ja sellaisten, jotka haasteita pelkävät, ei kannattaisikaan luokanopettajaksi ryhtyä. Kaikille kun se raha ei merkitse kaikkea, vaan se, että kokee tekevänsä arvokasta työtä, joka vastaa omia kiinnostuksen kohteita, vahvuuksia ja arvoja.

      • Tseppiä työssäsi

        vastauksesta. Vaikka veikkauksesi ap. kysyjän taustasta menee aivan pieleen. Lienee oma tulkintasi, että mielikuvani olisivat negatiivisia. Kysyin asiaa puhtaasta mielenkiinosta. Miksi kysymykset usein tulkitaan arvosteluksi?

        Arvostan luokanopettajan työtä suuresti, itse en sitä jaksaisi. Varsinkin niitä opettajia, jotka asennoituvat oppilaisiin tasavertaisesti ja silti jaksavat huomioida yksilölliset tarpeekin. Ja osaavat käyttää opetuksessa monipuolisia menetelmiä. Toki vaatii toisilta pitemmän kokemuksen opettajana, että uskaltaa toimia oman näkemyksensä mukaisesti silti noudataen opetussuunnitelmaa.

        Olen myös seurannut vierestä kuinka työlästä voi olla vanhempien jatkuva yhteydenotto vanhempiin riippumatta onko kesä-, heinä- tai elokuu. Tai la-su.

        Itse olen toiminnut 20 vuotta opettajana toisella asteella, joten kyllä minulla on jokin käsitys opetustyöstä ja lomista. Enkä ole edes leipääntynyt työhöni (ainakaan omasta mielestäni.) Ja omassa työssänikin sivuan peruskoulumaailmaa työoppimisen ohjaajana


    • Kolme syytä:

      kesä-, heinä- ja elokuu!

    • ex!

      on asiaa täälläkin, ja päädytty vaihtamaan alaa. Kymmenen vuotta jaksoin pienellä korvauksella painaa opena, ja se riitti omalta kohdaltani. Kouluttauduin uudelleen täysin toiselle alalle, enkä ole katunut. Koiranhomma ja sylkykuppina olemista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe