Edullinen pikkuvene kulutukseltaan?

Parempi yhteysvene

Eli mietin esim 3.30m pitkän kovapohjaisen kumiveneen hankintaa 20hp koneella. Itse ainakin kuvittelisin tämän olevan melko edullinen vaihtoehto kulutuksen ja matkanopeuden kannalta. Osaako joku sanoa tuollaisen yhdistelmän kulutusta ja huippunopeutta? Onko parempia ehdotuksia? Helsinki - Espoo väliä ajelen, joten mitään avomeri ominaisuuksia ei tarvita.

7

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneissa kulutus on karkeasti kun pistät 0. heppojen eteen joten tuolla siis 0.2l nml.
      Menee kyllä aika P*****:ti tuolla yhdistelmällä.

    • Joakim_

      Kevyt pieni vene (oli sitten kumia, alumiinia, lasikuitua tai ABS:ää) kulkee 20 hv koneella 20-30 kn tyypillisesti ehkä 22-25 kn. Nelitahtinen 20 hv kone kuluttaa täysillä noin. 7 l/h. Täysillä siis kulutus on 0,23-0,35 l/mpk. Sopivalla matkavauhdilla kulutus tippuu tuosta merkittävästi l/h ja myös jonkin verran l/mpk.

      • PuSe

        Kyllä tuo suunnittelemasi yhdistelmä -kokoluokka on kuljetun matkan suhteen edullisimmasta päästä kun eri kokoluokkia vertaillaan polttoaineen suhteen. 15 hepoakin varmaan riittäisi.

        Jos vertaa johonkin 5 heppaiseen joka ei nosta kunnolla venettä liukuun, isompi menee pienemmällä polttoaineella, pienemmillä kierroksilla, pienemmällä melulla. Lisäksi matkavauhti on paljon miellyttävämpi.


      • Joakim_
        PuSe kirjoitti:

        Kyllä tuo suunnittelemasi yhdistelmä -kokoluokka on kuljetun matkan suhteen edullisimmasta päästä kun eri kokoluokkia vertaillaan polttoaineen suhteen. 15 hepoakin varmaan riittäisi.

        Jos vertaa johonkin 5 heppaiseen joka ei nosta kunnolla venettä liukuun, isompi menee pienemmällä polttoaineella, pienemmillä kierroksilla, pienemmällä melulla. Lisäksi matkavauhti on paljon miellyttävämpi.

        Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.

        Sitten kun tuollaisen laittaa sopivaan kumiveneeseen, avoveneeseen tai kilpaveneeseen, saattaa vauhti nousta 15 kn paikkeille, jolloin osakaasulla saattaa alittua 0,1 l/mpk. Paljon kuormaa ei saa olla, mutta kyllä jopa 2 hengen kuormalla on mahdollista päästä plaaniin 5 hv koneella.

        10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk.


      • 3 sylinteriä
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.

        Sitten kun tuollaisen laittaa sopivaan kumiveneeseen, avoveneeseen tai kilpaveneeseen, saattaa vauhti nousta 15 kn paikkeille, jolloin osakaasulla saattaa alittua 0,1 l/mpk. Paljon kuormaa ei saa olla, mutta kyllä jopa 2 hengen kuormalla on mahdollista päästä plaaniin 5 hv koneella.

        10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk.

        ..hyviä pointteja kulutuksesta, mutta jos ajatellaan koko paketin taloudellisuutta niin tuon kokoluokan koneissa kulutuksella ei ole mitään kokonaistaloudellista merkitystä. Ostohinta ja muut kiinteät kustannukset ovat suuruusluokiltaan selvästi isompia.

        Oma rakkine kuluttaa täyskaasulla 40 litraa tunnissa. Ei stressaa, koska sillä ei ole kovin suurta kokonaistaloudellista merkitystä veneen pidossa..


      • venemiees
        3 sylinteriä kirjoitti:

        ..hyviä pointteja kulutuksesta, mutta jos ajatellaan koko paketin taloudellisuutta niin tuon kokoluokan koneissa kulutuksella ei ole mitään kokonaistaloudellista merkitystä. Ostohinta ja muut kiinteät kustannukset ovat suuruusluokiltaan selvästi isompia.

        Oma rakkine kuluttaa täyskaasulla 40 litraa tunnissa. Ei stressaa, koska sillä ei ole kovin suurta kokonaistaloudellista merkitystä veneen pidossa..

        Morjesta..

        Mulla oli pari kesää brig kumivene oisko just 3,30 pitkä 15hp marinerilla..

        Lähti neljällä hengellä hyvin liukuun ja pitkiä matkoja ajettiinkin vielä.. Yksinään kun ajeli nopeus gps taisi olla 26-28 solmua.. kulutus todella pieni.. hölmönä sitte vaihdoin isompaan..


      • VeikkoKK
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.

        Sitten kun tuollaisen laittaa sopivaan kumiveneeseen, avoveneeseen tai kilpaveneeseen, saattaa vauhti nousta 15 kn paikkeille, jolloin osakaasulla saattaa alittua 0,1 l/mpk. Paljon kuormaa ei saa olla, mutta kyllä jopa 2 hengen kuormalla on mahdollista päästä plaaniin 5 hv koneella.

        10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk.

        Yamahan uusi 20hv on aika kevyt ja pienikulutuksinen mutta myös sairaan kallis. No, siitä saisi moottorin pieniin kulutuksiin. Veneeksi joku kevytkulkunen nopea vene, esim Marino Swing tai Yamarin 405 niin täydeksi vauhdiksi saa noin 26s. Osakaasulla pääsee varmasti alle 0,2L/maili ja kohtuu nopeasti. Itse ajan 15hv 4T koneella ja Swingillä alle 0,2L/maili 20s nopeudella. Jos laskisi nopeutta hieman voisi ehkä päästä 0.15L...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      619
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      49
      510
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe