AFGAANIT!

sakura___

Meille on tulossa afgaaninvinttikoira,aikuinen, itsellä kokemusta villakoirista eli turkin hoidon puolesta kyselisin..
Koira tulee ihan kotikoiraksi ja turkin varmaan lyhennän, miten turkki kannattaa lyhentää tai lähinnä millä?
Ja jos ajella tarvitsee niin käykö villakoirille suunnattu Moser Rex merkki?
Miten hankala tuo turkki loppu peleissä on jos kotikoirana on?
Koska villakoiraakin suositellaan pesemään 1-2vko välein mutta itse pesen n.1kk välein riippuen ilmasta ja turkin kunnosta mutta paljon löysemmin hoidan kuin opastetaan.. Eli päteekö sama afgaaniin?
Kiitos jos jaksatte vastata...

6

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afganis

      Mutta en viitsi jaella tietoja sellaiselle, joka lyhentää rotukoiran arvokkaan turkin, koska hankkii pitkäkarvaisen rodun, vaikka haluaa koirallaan olevan lyhyt karva. Eikä afgaaninvinttikoira ole mikään kotikoira, vaan se vaatii paljon liikuntaa ja aktivointia. Itse harrastan koirani kanssa näyttelyitä ja agilitya sekä käyntiä koirapuistoissa ja olen käytän sitä uimassa ja heittelen sille frisbeetä.

      Rotumääritelmänkään mukaan afgaaninvinttikoiran turkkia ei saa lyhentää, sillä se pilaa rodun, josta minä olen samaa mieltä.

      Afgaaninvinttikoiraa ei pidä hankkia, jos karttaa pitkää turkkia ja turkinhoitoa. Minä hoidan koirani turkkia oikein menetelmin, enkä koskaan ehdota ketään hankkimaan afgaania, jos ei pidä huolta sen ulkonäöstä, jonka tekee ennen kaikkea turkki.

      Sen verran voin sanoa, että afgaaninvinttikoira on totutettava pennusta lähtien vieraisiin ihmisiin, koiriin, paikkoihin ja tilanteisiin, eikä sen koulutuksessa saa käyttää aggressiota. Afgaani on luonteeltaan aivan omalaatuinen vinttikoira.

      • sakura___

        Kotikoiralla tarkoitan että en näyttelyihin vie, koira pääsee joka ikinen päivä juoksemaan irti ja kunnon lenkeillä plus maastojuoksua kokeilemaan..pääsee uimaan ja sun muuta.
        Koira on pelastettu entisestä kodista turkki niin takussa ettei mitään rajaa, mutta nosta ihmeessä hirveä show.
        Ja toiseksi jos koira ei näyttelyissä käy miksi ihmeessä sillä pitäisi olla pitkä kuuma turkki kesällä?
        Ja miksi ihmeessä sen pitäisi pitkään kestäviä pesuja ja harjauksia kestää?
        Turkin hoito on tuttua kun talossa on isovillakoira joten kyse ei ole siitä että olisi helpompi hoitaa lyhyt turkki vaan ettäs e on käytännöllsiempi koiran kannalta!

        Ja turkin lyhentäminen pilaa rodun?? Auta oikeesti, eihän tuo ole enää todellista?
        Eiköhän jokaisen oma sia vaikka ajelisi koko turkin, sama villakoirilla, näyttely aikaan nähdään aikaa ja vaivaa mutta tasan jokainen leikkaa sitten turkin pois eikäs e pilaa rotua mitenkään..
        Eihän tuollainen ajattelu ole edes totta, mieluummin kesällä lyhyt turkki jo koiranki takia jos ei näyttelyissä käy!!


      • Afgaanipoika

        Se hieno ja arvokas ROTU on nyt varmasti pilalla, kun tekovika-afgaanillani on lyhyt turkki! Voi voi teitä kaikkia pilaantuneen rodun harrastajia! Meinasin leikata sen löwchen-tyyliin, mutta laitoin kuitenkin tasalyhyeksi :)


      • sakura___
        Afgaanipoika kirjoitti:

        Se hieno ja arvokas ROTU on nyt varmasti pilalla, kun tekovika-afgaanillani on lyhyt turkki! Voi voi teitä kaikkia pilaantuneen rodun harrastajia! Meinasin leikata sen löwchen-tyyliin, mutta laitoin kuitenkin tasalyhyeksi :)

        Siiis minä en oikeasti älyä miten MIKÄÄN ROTU voisi mennä pilalle turkin myötä??! Siiis HUH HUH Oikeesti sitä ajattelu tyyliä! Kuulostaa niin PINNALLISELTA! Itsensä ajettelulta että on hieno koira hienoine turkkeineen! Jos koira itse saisi valita olisi se varmasti lyhyessä turkissa ja lyhyissä pesuissa!!!!
        Miettikää niitä koirianne elkääkä itseänne hölmöt pinnalliset! Koiran on voitava elää koiran elämää!


      • Agouna
        sakura___ kirjoitti:

        Siiis minä en oikeasti älyä miten MIKÄÄN ROTU voisi mennä pilalle turkin myötä??! Siiis HUH HUH Oikeesti sitä ajattelu tyyliä! Kuulostaa niin PINNALLISELTA! Itsensä ajettelulta että on hieno koira hienoine turkkeineen! Jos koira itse saisi valita olisi se varmasti lyhyessä turkissa ja lyhyissä pesuissa!!!!
        Miettikää niitä koirianne elkääkä itseänne hölmöt pinnalliset! Koiran on voitava elää koiran elämää!

        Minun afgaani tykkää juosta pusikoissa ja se kierii mutelikossa, märässä sammalessa ja ravaa edestakaisin, jos löytää lorisevan ojan. Silti minä olen sen turkin pitänyt kunnossa. Siis pitkänä. En ole turkkifriikki, mutta minulle se pitkä turkki on osa tätä harrastusta. Ja välillä se on ihan hirvitys, kun kantaa kaikki risut metiköstä mukaansa, mutta en viitsi stressata. Ne saa nypittyä pois ja pesupalju on tuttu paikka. Kai se sitten tämäkin vielä pilalle menee ;-D Näyttelyissä ollaan käyty ja sijoituksia on pu-kehissä, varasertejä ja oikeita sertejä, yksi cacib.

        Mutta nyt on koira sairastunut ja olen päättänyt, että jos se diagnoosi on niin paha, kuin lääkäri enteilee, niin leikkaan turkin lyhyeksi. Ja saa nauttia siitä koiranelämästä niin kauan, kuin on voimia. Helpottuu ainakin niiden pesujen ja harjausten osalta tuon elämä.

        Ei turkki tee koiraa, kyllä se paras osa sitä koiraa on sen turkin sisällä.


      • -oHo-
        Agouna kirjoitti:

        Minun afgaani tykkää juosta pusikoissa ja se kierii mutelikossa, märässä sammalessa ja ravaa edestakaisin, jos löytää lorisevan ojan. Silti minä olen sen turkin pitänyt kunnossa. Siis pitkänä. En ole turkkifriikki, mutta minulle se pitkä turkki on osa tätä harrastusta. Ja välillä se on ihan hirvitys, kun kantaa kaikki risut metiköstä mukaansa, mutta en viitsi stressata. Ne saa nypittyä pois ja pesupalju on tuttu paikka. Kai se sitten tämäkin vielä pilalle menee ;-D Näyttelyissä ollaan käyty ja sijoituksia on pu-kehissä, varasertejä ja oikeita sertejä, yksi cacib.

        Mutta nyt on koira sairastunut ja olen päättänyt, että jos se diagnoosi on niin paha, kuin lääkäri enteilee, niin leikkaan turkin lyhyeksi. Ja saa nauttia siitä koiranelämästä niin kauan, kuin on voimia. Helpottuu ainakin niiden pesujen ja harjausten osalta tuon elämä.

        Ei turkki tee koiraa, kyllä se paras osa sitä koiraa on sen turkin sisällä.

        Yhdyn täysin edellisen kirjoittajan viimeisiin lauseisiin! Tärkeintä on se, mitä koiran karvojen alta löytyy! Itse en omista afgaania, mutta pari muuta turkkikoiraa kylläkin. Kumpikaan ei kelpaa näyttelyihin, joten kesiksi leikkaan aina suosiolla karvat lyhyeksi. Sen vain huomaa miten niiden hengitys ja olotila muutenkin helpottuu, kun muovipusseittain karvaa katoaa kropasta!

        Aloitttajalle: Leikkaa lyhyeksi vain se karva. Se ei tee mielestäni sinusta sen huonompaa harrastajaa. Voit kokeilla mikä on paras tapa. Karvanlaatu toki afgaanilla on sellainen, että ainakin saksien jälki jää näkyviin helposti, jos ei ole ammattitrimmaaja. Kokeilemalla selviää. Turkin leikkaat kuitenkin koiran elämän aikana useampaan kertaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2950
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2174
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe