Parkkisakot tanskasta

DK-FI auto

Tervehdys,

Kävin talvella Tanskassa ja sain parkkisakot kiekkopysäköintialueella. Sakot oli tullut, kun olin unohtanut palata autolle ajoissa ja aika oli n. tunnin yli sallitun. Sain pysäköintivirhemaksun jota en sitten maksanut, ja ajattelin etten tuosta varmaan mitään kuulisi.

Noh yllätys oli sitten suuri, kun postissa tuli "ilmoitus rikesakosta" jonkin brittiläisen perintätoimiston kautta. Ja kirje oli ihan suomeksi, ja maksua vaadittiin SEB bank finlandin tilille, summa 97€

Olen ymmärtänyt että pysäköintivirhemaksut ovat viranomaismaksuja, eivätkä siis todellisa sakkoja. Ja olen ymmärtänyt että EU:ssa rikesakkojen perintä on v. 2006 alkaen ollut mahdollista maiden välillä, mutta tuo ei koske muita maksuja. Ja lisäksi olen ymmärtänyt että tuo perintäsopimus koskee vain yli 100€ maksuja. Tämä on alle tuon rajan.

Lisäksi soitin vielä ulosottovirastoon ja kysyin sieltä, ja ulosottomies totesi, että eipä ole koskaan nähnyt ainoakaan ulkomailta tulevaa parkkisakkoa tulevan ulosottoon. Joten eipä sitten kai tuolla perintätoimiston kirjeellä ole mitään lainvoimaa.

Kokemusta?

18

2151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut.

      Tuota maksua ei pidä maksaa kun se on alle 100 egee. Odota että se menee kiertoon ja kustannukset nousee yli satasen ja maksa vasta sitten kun on pakko. Niin minä tein samassa tilanteessa

      • OPSERVERI

      • opserveri
        OPSERVERI kirjoitti:

        TÄSSÄ KESKUSTELUA ULKOMAISISTA PARKKIVIRHEMAKSUISTA...EI SIIS LIIKENNESAKOISTA..... JOTKA POLIISIN MÄÄRÄÄMÄT




        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9694708

        EU-sakkojen täytäntöönpano (ei pysäköintivirhemaksut)
        EU:n jäsenmaat ovat sopineet yhteistyöstä sakkojen täytäntöönpanossa. 22.3.2007 lähtien Suomessa asuvalta henkilöltä voidaan periä toisessa EU-jäsenmaassa tuomittu sakko. Vastaavasti Suomi voi lähettää täällä tuomitun sakon täytäntöönpantavaksi toiseen jäsenmaahan.

        Toimeenpaneva viranomainen Suomessa on Oikeusrekisterikeskus. Se vastaanottaa muilta jäsenmailta saapuneet täytäntöönpanopyynnöt ja lähettää pyyntöjä muille jäsenmaille.

        Täytäntöönpantavaksi voi tulla sakkoja, oikeudenkäynnistä tai hallinnollisesta menettelystä aiheutuneita kuluja ja julkiselle rahastolle tai rikoksen uhrien tukijärjestölle maksettavaksi määrättyjä summia.

        Päätettyään täytäntöönpanoon ryhtymisestä Oikeusrekisterikeskus lähettää maksuvelvolliselle päätöksen, valitusosoituksen ja maksukehotuksen. Maksuvelvollinen voi valittaa Oikeusrekisterikeskuksen päätöksestä 30 päivän kuluessa Pirkanmaan käräjäoikeuteen. Jos maksuvelvollinen aloittaa seuraamuksen maksamisen maksukehotuksen saatuaan, hänen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä ja 30 päivän valitusaika alkaa kulua maksupäivästä. Muussa tapauksessa maksuvelvollinen saa todisteellisesti tiedon päätöksestä ulosottomieheltä.

        Oikeusrekisterikeskus voi kieltäytyä täytäntöönpanosta seuraavilla perusteilla:

        1. Todistus puuttuu:
        Asiakirjoista puuttuu todistus, jolla asian lähettänyt valtio todistaa, että asia on EU-puitepäätöksen mukainen.

        2. Samasta asiasta on annettu päätös kahdesti:
        Henkilölle on Suomessa annettu samoja tekoja koskeva päätös.

        3. Teko ei ole rangaistava Suomessa:
        Päätös liittyy tekoihin, jotka eivät ole rangaistavia Suomen lainsäädännön mukaan. Täytäntöönpanosta ei voida kieltäytyä, jos teko on ns. listarikos. Listarikoksella tarkoitetaan puitepäätöksessä erikseen lueteltuja tekoja.

        4. Vanhentuminen:
        Oikeus täytäntöönpanoon on vanhentunut Suomen lainsäädännön mukaan.

        5. Tekopaikka:
        Päätös liittyy tekoihin,jotka katsotaan tehdyiksi kokonaan tai osittain Suomen alueella.

        6. Diplomaattinen suoja:
        Päätös koskee vieraan valtion diplomaattista edustajaa.

        7. Rikosoikeudellinen vastuuikäraja:
        Päätös koskee henkilöä, joka tekohetkellä on ollut alle 15 vuotias.

        8. Tuomittu poissa ollessa:
        Jos henkilö ei ole päätöksen antaneen valtion lainsäädännön mukaisesti saanut henkilökohtaisesti tai edustajan kautta tietoa asian käsittelystä taikka henkilö on tuomittu hänen poissa ollessaan ja hän on ilmoittanut riitauttavansa asian. Kohdan soveltamisen edellytyksenä on, että Oikeusrekisterikeskus saa tässä tarkoitetun tiedon päätösvaltion täyttämästä todistuksesta.

        9. Seuraamus on alle 70 euroa tai sitä vastaava summa.

        10. Perusoikeuksien loukkaaminen:
        Täytäntöönpanosta voidaan kieltäytyä, jos on objektiivisia perusteita katsoa, että taloudellisella seuraamuksella on tarkoitus rangaista henkilöä hänen sukupuolensa, rotunsa, uskontonsa, etnisen alkuperänsä, kansallisuutensa, kielensä, poliittisten mielipiteidensä tai sukupuolisen suuntautumisensa perusteella tai että jokin kyseisistä syistä voi vahingoittaa hänen asemaansa.

        Täytäntöönpano

        Täytäntöönpano tapahtuu Suomen lainsäädännön mukaisesti. Kertyneet varat jäävät Suomen valtiolle.

        Maksuvelvolliselle voidaan myöntää asiassa maksuaikaa samoin kuin kotimaiselle saatavalle.

        Jos maksuvelvollinen ei maksa saatavaa Oikeusrekisterikeskuksen lähettämällä maksukehotuksella eikä asiassa tehdä maksuaikapäätöstä, asia lähetetään ulosottoon perittäväksi.

        EU-sakkoa ei muunneta vankeudeksi Suomessa.

        Lisätietoa hallituksen esityksessä HE 142/2006: linkki Finlexiin

        Tiedustelut Oikeusrekisterikeskuksessa:
        toimialajohtaja Tauno Aalto, 010 36 65729 tai 050 3258 662


      • SAATAVAN PERINTÄAIKA
        opserveri kirjoitti:

        EU-sakkojen täytäntöönpano (ei pysäköintivirhemaksut)
        EU:n jäsenmaat ovat sopineet yhteistyöstä sakkojen täytäntöönpanossa. 22.3.2007 lähtien Suomessa asuvalta henkilöltä voidaan periä toisessa EU-jäsenmaassa tuomittu sakko. Vastaavasti Suomi voi lähettää täällä tuomitun sakon täytäntöönpantavaksi toiseen jäsenmaahan.

        Toimeenpaneva viranomainen Suomessa on Oikeusrekisterikeskus. Se vastaanottaa muilta jäsenmailta saapuneet täytäntöönpanopyynnöt ja lähettää pyyntöjä muille jäsenmaille.

        Täytäntöönpantavaksi voi tulla sakkoja, oikeudenkäynnistä tai hallinnollisesta menettelystä aiheutuneita kuluja ja julkiselle rahastolle tai rikoksen uhrien tukijärjestölle maksettavaksi määrättyjä summia.

        Päätettyään täytäntöönpanoon ryhtymisestä Oikeusrekisterikeskus lähettää maksuvelvolliselle päätöksen, valitusosoituksen ja maksukehotuksen. Maksuvelvollinen voi valittaa Oikeusrekisterikeskuksen päätöksestä 30 päivän kuluessa Pirkanmaan käräjäoikeuteen. Jos maksuvelvollinen aloittaa seuraamuksen maksamisen maksukehotuksen saatuaan, hänen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä ja 30 päivän valitusaika alkaa kulua maksupäivästä. Muussa tapauksessa maksuvelvollinen saa todisteellisesti tiedon päätöksestä ulosottomieheltä.

        Oikeusrekisterikeskus voi kieltäytyä täytäntöönpanosta seuraavilla perusteilla:

        1. Todistus puuttuu:
        Asiakirjoista puuttuu todistus, jolla asian lähettänyt valtio todistaa, että asia on EU-puitepäätöksen mukainen.

        2. Samasta asiasta on annettu päätös kahdesti:
        Henkilölle on Suomessa annettu samoja tekoja koskeva päätös.

        3. Teko ei ole rangaistava Suomessa:
        Päätös liittyy tekoihin, jotka eivät ole rangaistavia Suomen lainsäädännön mukaan. Täytäntöönpanosta ei voida kieltäytyä, jos teko on ns. listarikos. Listarikoksella tarkoitetaan puitepäätöksessä erikseen lueteltuja tekoja.

        4. Vanhentuminen:
        Oikeus täytäntöönpanoon on vanhentunut Suomen lainsäädännön mukaan.

        5. Tekopaikka:
        Päätös liittyy tekoihin,jotka katsotaan tehdyiksi kokonaan tai osittain Suomen alueella.

        6. Diplomaattinen suoja:
        Päätös koskee vieraan valtion diplomaattista edustajaa.

        7. Rikosoikeudellinen vastuuikäraja:
        Päätös koskee henkilöä, joka tekohetkellä on ollut alle 15 vuotias.

        8. Tuomittu poissa ollessa:
        Jos henkilö ei ole päätöksen antaneen valtion lainsäädännön mukaisesti saanut henkilökohtaisesti tai edustajan kautta tietoa asian käsittelystä taikka henkilö on tuomittu hänen poissa ollessaan ja hän on ilmoittanut riitauttavansa asian. Kohdan soveltamisen edellytyksenä on, että Oikeusrekisterikeskus saa tässä tarkoitetun tiedon päätösvaltion täyttämästä todistuksesta.

        9. Seuraamus on alle 70 euroa tai sitä vastaava summa.

        10. Perusoikeuksien loukkaaminen:
        Täytäntöönpanosta voidaan kieltäytyä, jos on objektiivisia perusteita katsoa, että taloudellisella seuraamuksella on tarkoitus rangaista henkilöä hänen sukupuolensa, rotunsa, uskontonsa, etnisen alkuperänsä, kansallisuutensa, kielensä, poliittisten mielipiteidensä tai sukupuolisen suuntautumisensa perusteella tai että jokin kyseisistä syistä voi vahingoittaa hänen asemaansa.

        Täytäntöönpano

        Täytäntöönpano tapahtuu Suomen lainsäädännön mukaisesti. Kertyneet varat jäävät Suomen valtiolle.

        Maksuvelvolliselle voidaan myöntää asiassa maksuaikaa samoin kuin kotimaiselle saatavalle.

        Jos maksuvelvollinen ei maksa saatavaa Oikeusrekisterikeskuksen lähettämällä maksukehotuksella eikä asiassa tehdä maksuaikapäätöstä, asia lähetetään ulosottoon perittäväksi.

        EU-sakkoa ei muunneta vankeudeksi Suomessa.

        Lisätietoa hallituksen esityksessä HE 142/2006: linkki Finlexiin

        Tiedustelut Oikeusrekisterikeskuksessa:
        toimialajohtaja Tauno Aalto, 010 36 65729 tai 050 3258 662

        Saatavan lopullisesta vanhentumisesta on syytä pitää erillään saatavan "normaali" vanhentuminen. Tätä koskee 1.1.2004 voimaan tullut laki velan vanhentumisesta. On hyvä pitää mielessä, että yleinen vanhentumisaika on nykyään kolme vuotta ja aika alkaa kulua velan erääntymisestä niissä tilanteissa, joissa eräpäivästä on etukäteen sovittu. Tilanteissa, joissa eräpäivää ei ole velallista sitovasti sovittu, vanhentuminen alkaa siitä, kun myyjä on luovuttanut kaupan kohteen ostajalle tai kun velkojana oleva osapuoli on täyttänyt oman velvoitteensa. Kolmen vuoden vanhentumisaika koskee myös vahingonkorvausvelkaa sopimusrikkomustilanteessa ja muitakin kuin sopimussuhteeseen perustuvia vahinkoja. Samaten määräaika koskee perusteettoman edun palauttamista.



        Toissijaisesti velka vanhentuu kymmenessä vuodessa tilanteissa, joissa mikään muu vanhentumisaika ei sovellu. Sitä siis sovelletaan mm. toistaiseksi myönnettyihin velkoihin, joissa eräpäivää ei ole ennalta määrätty ("maksetaan vaadittaessa"). Samaten kymmenen vuoden vanhentumisaika koskee ehdollista velkaa, kuten esim. takuusitoumusta. On huomattava, että tämä vanhentumisaika alkaa kyseisen velvoitteen oikeusperusteen syntymisestä. Kun velka on velkojan vaatimuksesta tai muusta syystä erääntynyt suoritettavaksi, noudatetaan tämän jälkeen kolmen vuoden vanhentumisaikaa erääntymisestä lukien.



        Saatavan vanhentuminen voidaan katkaista vapaamuotoisilla tai oikeudellisilla katkaisutoimilla. Molemmat katkaisutavat ovat lähtökohtaisesti yhtä päteviä, joskin lainsäädäntö edellyttää tietyissä tilanteissa oikeudellista eli viralliskatkaisua. Vapaamuotoisia katkaisutoimia ovat osapuolten sopimus maksujen järjestelyistä, velan tunnustaminen tai suoritus (velallisen toimenpide) taikka velasta muistuttaminen (velkojan toimenpide). Mainitut toimenpiteet ovat vapaamuotoisia, mutta jälkeenpäin esim. riitatilanteessa kirjallinen allekirjoitettu ja mahdollisesti todisteellisesti laadittu/annettu asiakirja helpottavat todistelua. Todistustaakka ja näyttövelvoite vanhentumisen katkaisusta ovat lähtökohtaisesti aina velkojalla.



        Oikeudelliseksi vanhentumisen katkaisutoimeksi katsotaan kanne tuomioistuimessa tai muussa asianomaisessa ratkaisuvallan omaavassa toimivaltaisessa viranomaisessa. Kanteen on tultava vireille ennen vanhentumisajan päättymistä. Sen sijaan tiedoksiantoa velalliselle ei edellytetä, eli velallinen ei voi pakoilemalla välttää näin tapahtuvaa vanhentumisen katkaisemista. Lisäksi oikeudellisiksi katkaisutoimiksi katsotaan saatavan ilmoittaminen julkisen haasteen johdosta, konkurssissa tai yrityssaneerauksessa ja yksityishenkilön velkajärjestelyssä.



        Vanhentumisen katkaisemisesta alkaa uusi entisen pituinen vanhentumisaika. Kun velasta on annettu lainvoimainen tuomio, vanhenee se kuitenkin viidessä vuodessa. Velkojan on tärkeä pitää mielessä, että lainvoimainenkin tuomio siis vanhenee yhtä lailla, ja haettava ulosottoa ajoissa. Ulosoton osalta on lisäksi hyvä muistaa, että silloin kun velalliselta ei löydetä ulosmitattavaa omaisuutta tai tuloa, ulosottoasian vireillä olo päättyy normaalisti varattomuustodistuksen antamiseen (=alkaa uusi viiden vuoden vanhentumisaika). Tämän jälkeen velkojan on huolehdittava, ettei tuomio jää pöytälaatikkoon liian pitkäksi aikaa.


      • info x
        SAATAVAN PERINTÄAIKA kirjoitti:

        Saatavan lopullisesta vanhentumisesta on syytä pitää erillään saatavan "normaali" vanhentuminen. Tätä koskee 1.1.2004 voimaan tullut laki velan vanhentumisesta. On hyvä pitää mielessä, että yleinen vanhentumisaika on nykyään kolme vuotta ja aika alkaa kulua velan erääntymisestä niissä tilanteissa, joissa eräpäivästä on etukäteen sovittu. Tilanteissa, joissa eräpäivää ei ole velallista sitovasti sovittu, vanhentuminen alkaa siitä, kun myyjä on luovuttanut kaupan kohteen ostajalle tai kun velkojana oleva osapuoli on täyttänyt oman velvoitteensa. Kolmen vuoden vanhentumisaika koskee myös vahingonkorvausvelkaa sopimusrikkomustilanteessa ja muitakin kuin sopimussuhteeseen perustuvia vahinkoja. Samaten määräaika koskee perusteettoman edun palauttamista.



        Toissijaisesti velka vanhentuu kymmenessä vuodessa tilanteissa, joissa mikään muu vanhentumisaika ei sovellu. Sitä siis sovelletaan mm. toistaiseksi myönnettyihin velkoihin, joissa eräpäivää ei ole ennalta määrätty ("maksetaan vaadittaessa"). Samaten kymmenen vuoden vanhentumisaika koskee ehdollista velkaa, kuten esim. takuusitoumusta. On huomattava, että tämä vanhentumisaika alkaa kyseisen velvoitteen oikeusperusteen syntymisestä. Kun velka on velkojan vaatimuksesta tai muusta syystä erääntynyt suoritettavaksi, noudatetaan tämän jälkeen kolmen vuoden vanhentumisaikaa erääntymisestä lukien.



        Saatavan vanhentuminen voidaan katkaista vapaamuotoisilla tai oikeudellisilla katkaisutoimilla. Molemmat katkaisutavat ovat lähtökohtaisesti yhtä päteviä, joskin lainsäädäntö edellyttää tietyissä tilanteissa oikeudellista eli viralliskatkaisua. Vapaamuotoisia katkaisutoimia ovat osapuolten sopimus maksujen järjestelyistä, velan tunnustaminen tai suoritus (velallisen toimenpide) taikka velasta muistuttaminen (velkojan toimenpide). Mainitut toimenpiteet ovat vapaamuotoisia, mutta jälkeenpäin esim. riitatilanteessa kirjallinen allekirjoitettu ja mahdollisesti todisteellisesti laadittu/annettu asiakirja helpottavat todistelua. Todistustaakka ja näyttövelvoite vanhentumisen katkaisusta ovat lähtökohtaisesti aina velkojalla.



        Oikeudelliseksi vanhentumisen katkaisutoimeksi katsotaan kanne tuomioistuimessa tai muussa asianomaisessa ratkaisuvallan omaavassa toimivaltaisessa viranomaisessa. Kanteen on tultava vireille ennen vanhentumisajan päättymistä. Sen sijaan tiedoksiantoa velalliselle ei edellytetä, eli velallinen ei voi pakoilemalla välttää näin tapahtuvaa vanhentumisen katkaisemista. Lisäksi oikeudellisiksi katkaisutoimiksi katsotaan saatavan ilmoittaminen julkisen haasteen johdosta, konkurssissa tai yrityssaneerauksessa ja yksityishenkilön velkajärjestelyssä.



        Vanhentumisen katkaisemisesta alkaa uusi entisen pituinen vanhentumisaika. Kun velasta on annettu lainvoimainen tuomio, vanhenee se kuitenkin viidessä vuodessa. Velkojan on tärkeä pitää mielessä, että lainvoimainenkin tuomio siis vanhenee yhtä lailla, ja haettava ulosottoa ajoissa. Ulosoton osalta on lisäksi hyvä muistaa, että silloin kun velalliselta ei löydetä ulosmitattavaa omaisuutta tai tuloa, ulosottoasian vireillä olo päättyy normaalisti varattomuustodistuksen antamiseen (=alkaa uusi viiden vuoden vanhentumisaika). Tämän jälkeen velkojan on huolehdittava, ettei tuomio jää pöytälaatikkoon liian pitkäksi aikaa.

        Maksuvaatimus eroaa maksumuistuksesta kahdella tavalla. Ensinnäkin maksuvaatimuksen lähettää perintätoimisto, kun taas maksumuistutuksen lähettää velkoja itse tai perintätoimisto velkojan asiamiehenä. Lisäksi maksuvaatimus tarkoittaa varsinaisen perinnän alkamista. Maksuvaatimus on määrämuotoinen perintäkirje ja oikeudellisen perinnän aloittamisen edellytys.

        Maksuvaatimus on siis perintäkirje, kirjallinen maksuvaatimus, jonka laatii perintätoiminnan ammattilainen eli perintätoimisto. Määrämuotoisessa kirjeessä on mainittava velkojan nimi ja osoite, saatavan peruste, saatavan pääoma, korko, viivästyskorko ja perintäkulut ja vaadittu kokonaissumma eräpäivineen. Saatava peruste on velan peruste, toisin sanoen se velvoite tai sopimus, johon saatava perustuu ja jonka suhteen velallinen on tehnyt sopimusrikkeen jättämällä maksun suorittamatta.
        Maksuvaatimus ja velallisen oikeudet

        Maksuvaatimuksessa on ilmoitettava velallisen oikeus esittää omat huomautuksensa saatavaa koskevista tiedoista, kuten saatavan määrästä tai perusteesta. Maksuvaatimuksesta tulee siis ilmetä, kenelle velallinen voi osoittaa mahdolliset huomautuksensa, millä tavoin ja mihin mennessä.

        Perintätoimisto lähettää tavallisimmin kaksi maksuvaatimusta ennen saatavan perinnän siirtymistä oikeudelliseen perintään haastehakemuksella. Maksuvaatimus ei aiheuta häiriömerkintää luottotietorekisteriin.

        Maksuvaatimukset ja muut saatavienperinnän toimenpiteet on määritelty ja säännelty perintälaissa. Lain lisäksi perintätoimistoilta edellytetään hyvän perintätavan noudattamista, myös maksuvaatimuksissa.


    • Dansk

      Kyllä Kruunun pojat omansa ottavat. Kokemusta on 3 vuoden ajalta Tanskasta.

      • Reissulady

        Kyllä tuo valitettavasti pitää maksaa. Sama juttu meillä, sakko tuli 10kk myöhässä perinnän kautta ja kolminkertaisella hinnalla. Olisi ollut fiksumpi maksaa heti, mut kuvittelimme ettei lähetä ulkomaille perään.


      • dejligt
        Reissulady kirjoitti:

        Kyllä tuo valitettavasti pitää maksaa. Sama juttu meillä, sakko tuli 10kk myöhässä perinnän kautta ja kolminkertaisella hinnalla. Olisi ollut fiksumpi maksaa heti, mut kuvittelimme ettei lähetä ulkomaille perään.

        Tuo on alle satasen. Ei tarvitse mmaksaa. Vasta kun se nousee yli satasen tarvitsee maksaa. Vasta seuraavalla perintäkierroksella tarvitsee. Nyt ei


      • DK-FI auto
        dejligt kirjoitti:

        Tuo on alle satasen. Ei tarvitse mmaksaa. Vasta kun se nousee yli satasen tarvitsee maksaa. Vasta seuraavalla perintäkierroksella tarvitsee. Nyt ei

        Alkuperäinen kysymys oli: "Onko tuolla perinnällä lainvoimaa?". Yhdessäkään vastauksessa ei tunnu olevan tietoa siitä että onko lainvoimaa vai ei. Sanotaan että ei tarvitse maksaa ennenkuin menee yli satasen. No siinähän taas ei ole mitään järkeä vetkutella asian kanssa huvin vuoksi ja maksaa sitten ENEMMÄN vapaaehtoisesti.

        Halusin tietää että onko mitään laillista perustetta, jonka nojalla tuota peritään. Ulkomainen perintätoimisto saa ihan rauhassa lähetellä kirjeitään, nehän ovat lähinnä maksupyyntöjä. Ei niillä ole Suomessa mitään sen kummempaa lainvoimaa, pelkkiä paperilappuja ovat. Saahan sitä halutessaan maksaa ihan minkä laskun tahansa. Mutta _tarvitseeko_ maksaa? Vaikuttaa kovasti siltä, että lähettelevät vain kirjeiitään, mutta ulosottokelpoinen tuo maksu ei ilmeisesti ole. Eli ts. sitä ei tarvitse maksaa ellei vapaaehtoisesti halua.


      • parkcommunisti
        DK-FI auto kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys oli: "Onko tuolla perinnällä lainvoimaa?". Yhdessäkään vastauksessa ei tunnu olevan tietoa siitä että onko lainvoimaa vai ei. Sanotaan että ei tarvitse maksaa ennenkuin menee yli satasen. No siinähän taas ei ole mitään järkeä vetkutella asian kanssa huvin vuoksi ja maksaa sitten ENEMMÄN vapaaehtoisesti.

        Halusin tietää että onko mitään laillista perustetta, jonka nojalla tuota peritään. Ulkomainen perintätoimisto saa ihan rauhassa lähetellä kirjeitään, nehän ovat lähinnä maksupyyntöjä. Ei niillä ole Suomessa mitään sen kummempaa lainvoimaa, pelkkiä paperilappuja ovat. Saahan sitä halutessaan maksaa ihan minkä laskun tahansa. Mutta _tarvitseeko_ maksaa? Vaikuttaa kovasti siltä, että lähettelevät vain kirjeiitään, mutta ulosottokelpoinen tuo maksu ei ilmeisesti ole. Eli ts. sitä ei tarvitse maksaa ellei vapaaehtoisesti halua.

        nyttei ole muutamaan kuukauteen kuulunut mitään, taitaa olla linnareissu eessä?


      • dejligt
        DK-FI auto kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys oli: "Onko tuolla perinnällä lainvoimaa?". Yhdessäkään vastauksessa ei tunnu olevan tietoa siitä että onko lainvoimaa vai ei. Sanotaan että ei tarvitse maksaa ennenkuin menee yli satasen. No siinähän taas ei ole mitään järkeä vetkutella asian kanssa huvin vuoksi ja maksaa sitten ENEMMÄN vapaaehtoisesti.

        Halusin tietää että onko mitään laillista perustetta, jonka nojalla tuota peritään. Ulkomainen perintätoimisto saa ihan rauhassa lähetellä kirjeitään, nehän ovat lähinnä maksupyyntöjä. Ei niillä ole Suomessa mitään sen kummempaa lainvoimaa, pelkkiä paperilappuja ovat. Saahan sitä halutessaan maksaa ihan minkä laskun tahansa. Mutta _tarvitseeko_ maksaa? Vaikuttaa kovasti siltä, että lähettelevät vain kirjeiitään, mutta ulosottokelpoinen tuo maksu ei ilmeisesti ole. Eli ts. sitä ei tarvitse maksaa ellei vapaaehtoisesti halua.

        vaikuttaa kovasti siltä että olet jo päättänyt kantasi. Elä siis sen mukaan äläkä täältä kysele niiltä jotka kuitenkin joutuivat lopulta maksamaan.


      • DK-FI auto
        dejligt kirjoitti:

        vaikuttaa kovasti siltä että olet jo päättänyt kantasi. Elä siis sen mukaan äläkä täältä kysele niiltä jotka kuitenkin joutuivat lopulta maksamaan.

        dejligt: Siis maksoitko oman laskusi vapaaehtoisesti ulkomaalaiselle perintätoimistolle, vai huhuiliko suomalainen ulosottomies sen perään?


      • OPSERVERI
        DK-FI auto kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys oli: "Onko tuolla perinnällä lainvoimaa?". Yhdessäkään vastauksessa ei tunnu olevan tietoa siitä että onko lainvoimaa vai ei. Sanotaan että ei tarvitse maksaa ennenkuin menee yli satasen. No siinähän taas ei ole mitään järkeä vetkutella asian kanssa huvin vuoksi ja maksaa sitten ENEMMÄN vapaaehtoisesti.

        Halusin tietää että onko mitään laillista perustetta, jonka nojalla tuota peritään. Ulkomainen perintätoimisto saa ihan rauhassa lähetellä kirjeitään, nehän ovat lähinnä maksupyyntöjä. Ei niillä ole Suomessa mitään sen kummempaa lainvoimaa, pelkkiä paperilappuja ovat. Saahan sitä halutessaan maksaa ihan minkä laskun tahansa. Mutta _tarvitseeko_ maksaa? Vaikuttaa kovasti siltä, että lähettelevät vain kirjeiitään, mutta ulosottokelpoinen tuo maksu ei ilmeisesti ole. Eli ts. sitä ei tarvitse maksaa ellei vapaaehtoisesti halua.

        KIISTÄ MAKSUVAATIMUS JA VAADI KIRJALLISET TODISTEET

        JOLLEI NIITÄ LÖYDY niin TOTEA ETTÄ SITTEN TAVATAAN OIKEUDESSA JA AIOT VAATIA VAHINGONKORVAUSTA PERINTÄYHTIÖLTÄ


      • PULTERI
        DK-FI auto kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys oli: "Onko tuolla perinnällä lainvoimaa?". Yhdessäkään vastauksessa ei tunnu olevan tietoa siitä että onko lainvoimaa vai ei. Sanotaan että ei tarvitse maksaa ennenkuin menee yli satasen. No siinähän taas ei ole mitään järkeä vetkutella asian kanssa huvin vuoksi ja maksaa sitten ENEMMÄN vapaaehtoisesti.

        Halusin tietää että onko mitään laillista perustetta, jonka nojalla tuota peritään. Ulkomainen perintätoimisto saa ihan rauhassa lähetellä kirjeitään, nehän ovat lähinnä maksupyyntöjä. Ei niillä ole Suomessa mitään sen kummempaa lainvoimaa, pelkkiä paperilappuja ovat. Saahan sitä halutessaan maksaa ihan minkä laskun tahansa. Mutta _tarvitseeko_ maksaa? Vaikuttaa kovasti siltä, että lähettelevät vain kirjeiitään, mutta ulosottokelpoinen tuo maksu ei ilmeisesti ole. Eli ts. sitä ei tarvitse maksaa ellei vapaaehtoisesti halua.

        JOS OLET SAANUT VIRANOMAISEN KIRJOITTMAN PYSÄKÖINTIVIRHEMSUN, ON SILLÄ LAINVOIMA....

        MUTTA JOS KIISTÄT SEN NIIN MAKSU VOIDAAN PERIÄ VAIN OIKEUDEN PÄÄTÖKSELLÄ JOKA TAAS VOI OLLA PALJON KALLIIMPAA


    • DK Turisti

      Miten kävi kyseissä tapauksessa? Itse sain juuri tunti sitten samanlaisen sakon..

    • parkkipirkko

      jos olet saanut virallisen pysäköintivirhemaksun ja et ole maksanut sitä niin nyt on aika maksaa...koska todennäköisesti peritään oikeuden kautta

    • kaitschu

      eri kaupunkien pysäköintilaitokset hoitavat homman varmaankin eri tavalla. Ruotsin Västervikistä ei koskaan kuulunut mitään. nyt olis tuoreet laput göteborgista ja köpiksestä. mitäköhän tekis?

    • Wellikello

      Onkos asiassa puurot ja vellit kohdallaan?
      a) EU sakoissa Suomen viranomainen avustaa sakotuksessa.
      b) Muissa maksuissa menee normaalin maksumuistutus ja perintäsysteemin kautta. Eri asia onnistuuko se loppujen lopuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe