kavereita neontetroille??

vega

Mulla on 128-litranen purkki ja neontetroja, joille haluaisin kaveriksi jonkun kalapariskunnan. Mikäköhän kävisi vesiarvojen puolesta yhteen? :)

7

386

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

Toi onkin aika paha. Neontetrojen lämpötila vaatimus (alle 26 astetta, mielellään siinä 22-24 asteessa) pudottaa pienet rihmakalat ja taistelukalat pois. Paratiisikalan sulkee pois akvaarion koko, samoin kuin tavallisimmat kääpiöahvenet. Perhoskirjoahven menisi noin tilan puolesta, mutta sille taas on liian viileätä. Mitään synnyttäviä ei kannata edes ajatella happaman ja pehmeän veden akvaarioon.

Lonkalta ei tule muuta sopivan oloista kalaa mieleeni kuin makkarakala ja ruutukirjoahven. Kannattanee kysellä vielä punakääpiöahvenen soveltuvuudesta altaaseesi (Apistogramma viejita). Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta olen kuullut että olisivat kilttejä.

• tetrat

Neontetran kaveriksi tietysti E-Amerikan tetroja, joita löytyy monen näköistä ja kokoista. Joka makuun sopivaa. Eikä riitoja tule.

Vesivaatimukset ovat yleensä samat. Lämpötilatkin on sovitettavissa.

• Annukka

Hei!

Meillä on neontetrojen seurana miljoonakaloja, pari pusukulaa, ja sateenkaarikaloja. Ihan hyvin nämä lajit käyvät yhteen. Tietoa saat lisää lähimmästä lemmikkieläin liikkeestä.

• johanna

Eivät nuo lajit kovin hyvin yhteen sovi... Miljoonakalat tarvitsevat kovaa vettä kun taas muut pehmeää. Sitä paitsi kysyjällä oli vain 128-litrainen allas, siihen ei missään nimessä saa ottaa pusukaloja! Ne tarvitsevat moninkertaisesti isomman altaan! Sanoit myös, että lisätietoja saa lähimmästä lemmikkieläinliikkeestä... Ei se aina ihan niin mene. Vaikka asiantuntevia myyjiäkin on, niin monet ajattelevat vain rahaa ja myyvät mitä vain. Monen tieto on vanhentunutta tai muuten vain puutteellista, joten aina kannattaa tarkistaa kalojen soveltuvuus esimerkiksi kirjoista.

Alkuperäiseen kysymykseen ehdotus olisi nuolimonnit. Ne pitävät vähän viileämmästä vedestä ja pitävät myös levät kurissa.

• johanna
        johanna kirjoitti:

Eivät nuo lajit kovin hyvin yhteen sovi... Miljoonakalat tarvitsevat kovaa vettä kun taas muut pehmeää. Sitä paitsi kysyjällä oli vain 128-litrainen allas, siihen ei missään nimessä saa ottaa pusukaloja! Ne tarvitsevat moninkertaisesti isomman altaan! Sanoit myös, että lisätietoja saa lähimmästä lemmikkieläinliikkeestä... Ei se aina ihan niin mene. Vaikka asiantuntevia myyjiäkin on, niin monet ajattelevat vain rahaa ja myyvät mitä vain. Monen tieto on vanhentunutta tai muuten vain puutteellista, joten aina kannattaa tarkistaa kalojen soveltuvuus esimerkiksi kirjoista.

Alkuperäiseen kysymykseen ehdotus olisi nuolimonnit. Ne pitävät vähän viileämmästä vedestä ja pitävät myös levät kurissa.

Oho, huomasin juuri että haluatkin jonkin _pariskunnan_. Ei taida tuo nuolimonni-ehdotus sitten oikein sopia... Mutta ihan kivoja nekin ovat.

• Annukka
        johanna kirjoitti:

Kiitos Johanna. Meille vaan sanottiin Faunattaressa, että neontetrat, miljoonakalat ja sateenkaarikalat sopivat yhteen. On meillä pari pusukalaakin, ongelmia ei kyllä vielä olla huomattu. Sateenkaarikalatkin näyttävät lisääntyneen. Kuulisin kyllä mielelläni lisää neuvoja.

• susu
        Annukka kirjoitti:

Kiitos Johanna. Meille vaan sanottiin Faunattaressa, että neontetrat, miljoonakalat ja sateenkaarikalat sopivat yhteen. On meillä pari pusukalaakin, ongelmia ei kyllä vielä olla huomattu. Sateenkaarikalatkin näyttävät lisääntyneen. Kuulisin kyllä mielelläni lisää neuvoja.

ensinnäkin, neontetrat tykkää n. 24 asteisesta vedestä ja sattarit tykkää taas väh. 25 asteisesta. lisäksi sattarit ja millit haluis kovaa vettä, neontetrat taas pehmeää ja hapanta.
        sateenkaarikaloja on muuten aika paljon erilaisia.
        on esim. kultapyrstöjä, purppuroita ja neonsattareita. suurin ero noilla on se koko.
        neonsattarit kasvaa n. 8cm, kultapyrstöt 10-12cm ja purppurat 15cm pitkiksi.
        niin ja niistä pusuista on ei muuta tule nyt mieleen kuin se että tarvitsevat aika ison altaan koska voivat kasvaa muistaakseni jopa 30cm pitkiksi!
        kultapyrstösattareiden ja purppuroiden minimiallaskoko on siinä 250-300l paikkeilla.
        toivottavasti oli jotain iloa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe