listaa vuoden menot etukäteen

kohta kroisos?

Täältä suomi24-keskustelusta jostain bongasin vinkin laittaa vuoden menot etukäteen paperille.

Tuumasta toimeen ryhdyttyäni sain istua tietokoneella kyllä pitkän illan, mutta se kannatti.

Aikaisemmin olin kyllä kiinnittänyt huomiota siihen, että jokakuukausi tippuu vakuutusyhtiöltä laskuja, mutten ollut ajatellut mitä ne laskut olivat. Tiesin myös että jokatoinen kuukausi tulee sähkölasku ja jätemaksu. Nyt minulla on kaikki toistuvat maksut tiedossa ja listalla tuossa näytön vieressä. Tiedän mitä laskuja ja kuluja on tulossa millekin kuukaudelle ja pystyn asian nopsasti tarkistamaan jos en muista. Osaan varautua etukäteen niihin kuukausiin kun laskuja tulee enemmän. Tiedän nyt, että autoverot maksan kerran vuodessa, vesilasku tulee kolmasti vuodessa ja jäsenmaksuja yms tulee maksettavaksi vuoden alussa useampia.

Yllättäviä menoja tietysti ei voi koskaan tietää, mutta ne jotka pystyy etukäteen ennustamaan, kannattaa ehdottomasti laittaa ylös.

Omalta kohdalta huomasin, että kesästä on tulossa tiukka. Osaanpa nyt jättää lomarahat säästöön tulevia kuukausia varten. Suosittelen lämpimästi ottamaan se aika setvimiseen, sitten ei tarvitse arvailla, mitä laskuja on tulossa.

10

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästäjä123

      Tuo niin kannattaa. JA aina jos tilaa jotain laskulla, niin vaar arvio tuleeko maksettavasi tässä vai ensi kuussa ja sinne taulukkoon ylös. Voi helposti laittaa myös rivin(t) "tulot" mistä voi sitten kaikki menot miinustaa. Ja jos ei maksa kaikkia laskuja kerralla (useampi tilipäivä tms), niin voi helposti värillä yms. merkitä mitkä on maksettu ja mitä vielä pitää maksaa.

      Ja jos innostusta riittää niin ensin muutaman kuun kirjata myös ostokset ylös ja sitten voi senkin puolen suunnitella etukäteen ja säästää. Kiva minusta ainakin on nähdä konkreettisesti minne on rahat menneet. Oma ostosten kirjaustapa on:
      Ruoka
      Eines
      Herkut
      Alkoholi baarit
      Ravintolasyöminen
      Hygienia
      Vaatteet
      Kauneudenhoito
      Bensa
      Auto (korjaukset, öljyt, tms)
      Sisustus
      Lukeminen
      Leffat musa
      Laitteet
      Lahjat
      Muut

      jos tupakoi, uhkapelaa (voitothan voi laittaa myös, niin näkee onko oikeasti hyväksi pelaaminen) tai jotain muuta tietää tekevänsä isolla rahalla (juo paljon limsaa, käy kahviloissa, harrastus joka maksaa tms) niin sehän kannattaa myös laittaa omaksi ryhmäkseen. Ja jos muut osuus on iso (minulla vissiin 4€ viime kuussa), niin sitten katsoa mitä sinne menee ja laittaa omakseen.

      Luulisi että vie paljon aikaa, mutta jos joka toinen päivä esim. tekee, niin menee ehkä 5min. Ja isommissa kuiteissa, voi mennä hetki, jos on ostanut paljon kaikista ryhmistä, esim ruokaa, herkkuja, kaljaa, meikkejä, paidan, lahjoja, kirjan, cd:n, wc-paperia jne.

      • kohta kroisos?

        Kiitos hyvistä lisävinkeistä.

        On se kumma juttu, kuinka sitä voi vapaammin hengittää, kun on selvillä rahatilanteestaan..

        Suosittelen ihan oikeasti kaikille...


    • pikkutarkka

      Minä olen tehnyt juuri näin jo vuoden 2007 alusta.

      aina edellisen vuoden joulukuussa viimeistään laitan seuraavan vuoden menot budjettiin. mitä tiedän olevan tulossa.

      sitten merkitsen kirjanpidon puolelle samaan työkirjaan päivittäin aivan kaikki menoni jokaista nuppineulaa myöden.
      jokaisen kuukauden lopussa on erittely
      lehdet, lotto rahapelit, kahvio pikaruokala, tupakka, elintarvikkeet, matkat, vaatteet, makeiset, vuokra , Puhelin, Laajakaista, televisio, sähkö, postikulut, Terveydenhoito ja lääkkeet, Viihde /Elektron. muut harrasteet ,muut

      ja muut -tilistä vielä erittely (taloustarvikkeet, huonekalut, Muut sekalaiset menot. toimistotarvikkeet, Kauneudenhoito/kosmetiikka, huomautus-/viivästyskulut, hygienia, Lahjat /muistamiset/ Tuliaiset, velanmaksut)

      Ei tuo vie paljon aikaa, kun ensin on rakentanut sen toimivaksi.

      Jokaisen vuoden jälkeen lasken yhteen nämä menot ja tuon rinnalle edellisen vuoden.
      näin on kiintoisaa nähdä miten pienen pienillä menojen karsimisella säästää vuoden mittaan.

      Ja kun tulot ovat pienet olen tasannut koko vuoden tiedossa olevat menot ja jaan sen 12. tästä saan summan minkä siirrän jokainen kuukausi tilille, mistä hoidan laskuni.

      näin niihinkin laskuihin on paremmin katetta jotka erääntyvät harvemmin.

      sähkölaskuja ja puhelinlaskuja olen seurannut myös viitisen vuotta ja näin osaan laittaa talousbudjettiini arvion.

      olen hiljattain kilpailuttanut matkapuhelinoperaattorin, laajakaistaoperaattorin ja sähkön myynnin. ja huomaan että kyllä kannatti.

    • Kummallista....?

      Miten sulle tulee huomautuskuluja jos hoidat tunnollisesti asiasi?

    • jldkjjdd

      Olen pitänyt kirjaa menoistani vuodesta 2005 asti. Aloitin Marttojen taulukolla, mutta nyt on oma kehitelmä ja jako on seuraava:
      ruuat kotona/ työpaikkaruokailu/ muu ulkona ruokailu/ karkit/ röökit/ yhtiövastike/ muut asumiskulut/ vaatteet/ kodin puhtaus/ kauneudenhoito/ lääkäri/ hammaslääkäri/ lääkkeet/ vakuutukset/ auton huolto ja korjaukset/ bensa/ / muut matkustuskulut/ pysäköinti/ netti/ puhelin/ vapaa-ajan menot (=jäsenmaksut, lehdet, lomamatkat)/ auntolaina/ kodin hankinnat/ lapselle/ muut menot/ säästö.

      Aikaa menee 3 min päivässä. Aina pyydän kuitin ostoksista ja kirjaan lähes joka päivä, siihen asti säilytän kuitit lompakossa. Totta totisesti tiedän, minne rahani menevät.

      • Somppu2

        Jos haluaa säästää, kannattaako polttaa? Lopetin poltettuani 10!!! vuotta ja en kadu päätöstäni. Olen nyt vapaa ja rikkaampi!


    • 25256

      mistähän johtuukin, että kaikki tupakoitsijat ovat miltei aina pa . Itse lopetin jo v.1985 ja sen jälkeen ei oo rahapulaa ollut vaan on tilille kertynyt melko huomattava summa.

    • pikkutarkka

      "Miten sulle tulee huomautuskuluja jos hoidat tunnollisesti asiasi?"

      Ei ole tullutkaan pariin vuoteen huomautuskuluja, mutta se kohta on budjetissa. Joskus tulee viivästyskuluja, kun jotkut laskut voivat viivästyä syystä tai toisesta muutaman päivän.
      vaikka en olekaan väittänyt missään että hoitaisin tunnollisesti asiani.
      Alkoholia en juo, niin sille kohtaa ei ole budjetissani.

      tosi on että jos haluaa säästää niin tonhan se upakanpoltto on turhaa, ja muutenkin viehän se terveydenkin. siitä on ihan turha kiistellä.

      se on ainut pahe mitä mulla on.

      olin pojan odotus - ja imetysajan polttamatta siis kolmatta vuotta.
      ja silti olin pee aa, vaikka tulot olivat puolta enemmän kun nyt.

      kaikessahan sitä silti voi säästää, syömisessäkin - jos niikseen tulee.

      mulla ei mene rahaa harrastuksiin , ei matkoihin, ei viihteellä käymiseen, ei autoon, eikä alkoholiin.
      eli aika paljon on asioista mistä olen "säästänyt".
      nämä kaikki ovat niitä prioriteetti kysymyksiä

    • pikkutarkka

      lisäksi budjetissani on paikka mm. kauneudenhoito / Kosmetiikka vaikka näihinkään ei ole juuri tullut reiluun vuoteen juuri mitään merkintää.

      kampaamohin en ole vienyt rahaa reiluun vuoteen (leikkaan ja värjään hiukseni itse), ainoa kosmetiikka on perusvoide ja perusdeodorantti. ja makeisia ostan aivan satunnaisesti muutamalla eurolla kuussa.

      prioriteettikysymyksistä voidaan keskustella maailman tappiin.
      pääasia että jokainen löytää ne itselleen tärkeät asiat ja niihin taloudellisen tasapainon.

      Toiset (aika monet) ryyppäävät, vaikka siihen sitä rahaa vasta saakin menemään, en kuitenkaan kenellekään mene sanomaan että siinä voisi säästää kun se on turhaa rahanmenoa.
      koska jokainen tietää sen kuitenkin itsekin.

    • köyhtynyt

      Näin menetelty jo monta vuotta, tosiaan kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe