edustuslounas

????

Miten ollaan ja käyttäydytään sellaisella edustuslounaalla johon kuuluu 3 ruokalajia ja juomat. Eikö lounaan pitäisi olla kevyt tapahtuma?

6

741

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      ai niin - en voi syödä kalaa yms mereneläviä ja olen vielä kasvissyöjä. Erikoisruokavalioita yms ei ole kysytty etukäteen. Jos sieltä nyt tulee eteen lihaa niin voiko pyytää jotain muuta? meren ja järven elävien syömättä jättämiseen on siis onneksi "hyvä syy"

      • edustusmamma

        Jos eteesi kannetaan lautanen jossa on lihaa tai kalaa on todella törkeää ilmoittaa asiasta vasta
        siinä vaiheessa. Ota nyt yhteyttä lounaan tarjoajaan ja ilmoita rajoitteesi hyvissä ajoin.
        Ei keittiö voi vääntää sinulle tuosta noin vaan kasvista ja sitten koko muu porukka joutuu
        odottamaan sinua koska edustuslounaalla ruokailu aloitetaan yhtäaikaa.
        Jos kyseessä on noutopöytä- no problem- mutta lautastarjoilussa viivytätä koko hommaa
        jos alat siinä nirsoilla.

        3 ruokalajia tarkoittaa yleensä salaatti, alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka, ei sen kummoisempaa
        ja lounaalle valitaan kevyempää syötävää, ei puolikasta härkää.


      • xf

        Voit huoletta ilmoittaa tilaisuuden järjestäjälle olevasi kasvissyöjä. Ja se ilmoitus, kuten tuolla jo todettiin, pitää tehdä ennalta. Yleensä ruokarajoitteisiin/erikoisruokavalioihin liittyvät tiedustelut tehdään kutsun yhteydessä, siksi tilanne kuulostaa vähän erikoiselta. Jos järjestäjä ei ole asian suhteen aktiivinen, ole sinä ja vältä sillä epämiellyttävät yllätykset.


      • pari kokemusta
        xf kirjoitti:

        Voit huoletta ilmoittaa tilaisuuden järjestäjälle olevasi kasvissyöjä. Ja se ilmoitus, kuten tuolla jo todettiin, pitää tehdä ennalta. Yleensä ruokarajoitteisiin/erikoisruokavalioihin liittyvät tiedustelut tehdään kutsun yhteydessä, siksi tilanne kuulostaa vähän erikoiselta. Jos järjestäjä ei ole asian suhteen aktiivinen, ole sinä ja vältä sillä epämiellyttävät yllätykset.

        Edellisiin liittyen, vaikka ruokarajoitteen (toivottavasti kukaan äskettäin aiheesta raivonneista ei aloita uudelleen...) kertoisi etukäteenkin, niin aina sitä ei syystä tai toisesta ole huomioitu. Itse olen tähän pari kertaa törmännyt, kun tarjoiluna on ollut kovin kevyt noutopöytä eli lajikkeita on ollut vähän (en syö lihaa, sen sijaan kalaa ja kasviksia kylläkin). Lämpimästä ruoasta olen silloin ottanut perunaa tai riisiä, kumpaa onkin ollut pääruoan lisäkkeenä ja kastiketta. Vähän on tietysti ollut ankeaa, semmoinen kotoinen hätpikaa tehdyn safkan fiilis, mutta siihen on vain varauduttava. Jos asiasta ei ole etukäteen ilmoittanut, ei tietysti ole mitään mahdollisuutta napista paikanpäällä, eikä tosiaan enää siinä vaiheessa esittää mitään erityistoivomuksia. Siihen en onnekseni ole törmännyt, että eteen tuotavissa annoksissa ei asiaa olisi vastaavassa tilanteessa huomioitu.

        Hulluimpia tilanteita ovat olleet pari kertaa semmoiset, jossa jälkikäteen on ilmennyt, että minun olisi pitänyt itse noutaa oma annokseni keittiöstä (tätä ei kukaan ole siis etukäteen maininnut, mutta järjestävä taho on sitten huomannut, etten ole varattua erikoisannostani saanut)! Sellaista pidän kuitenkin tökeryyden huippuna, olipa tilaisuuden luonne mikä hyvänsä, että tilaisuudessa vieraana oleva henkilö mahdollisessa paremmassa tällingissään lähtisi itse koikkeloimaan keittiöön "anteeksi olikos täällä minulle...". Nykyisten hygieniavaatimusten aikoina ei ulkopuolisia saa edes päästää keittiötiloihin eikä tuommoinen osoita minkäänlaisia järjestelykykyjä isännöivältä taholta. Siinä tilanteessa valitsen mieluummin sen perunan ja kastikkeen... ;DD

        Muuten en tiedä, mitä tarkoitat "Miten ollaan ja käyttäydytään...". Edustuslounaallakin tietysti ruokaillaan ja siinä sivussa keskustellaan mukavia pöytäseuralaisten kanssa.


      • Kyynikko

        Eli olet nirso? Olet aivan väärässä paikassa tuollaisella lounaalla.


    • löytyy

      Useimpien ravintoloitten listalta löytyy kasvisruokia, joista valita. Jos on tiukka vegaani ja haluaa tietää onko kasvikset lannoitettu minkäsorttisella tavaralla yms. on tietysti vaikeuksissa, koska eihän tavallinen ravintola sitä tiedä.

      Mutta tavallinen kasvissyöjä valitsee ihan tavalliselta listalta ja aina on ainakin minulle - joka en tosin ole niin rajoitteinen - löytynyt hyvää purtavaa.

      Harvoin lounaan isäntä määrittelee, mitä pöytään kannetaan vaan vieraat valitsevat menusta. Jos epäilet, että listalta ei löydy niin ilmoita ruokavaliostasi etukäteen isännälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe