Välilevytyrän leikkaus

Riihanna

Kaipaisin tuoreita kokemuksia välilevätyräeikkauksen kokeneilta. Minulle tehtiin leikkaus noin viikko sitten ja toipuminen on lähtenyt suht mukavasti käyntiin . Pullistuma oli alimmassa nikamavälissä ja painoi hermoja. Kipua oli ennen leikkausta vasemman jalan takaosassa, molempien lonkkien seudussa, lisäksi puutumista molemmissa jaloissa ja vasemmassa jalassa lihasten nykimistä esim. reidessä ja pohkeessa. Hermokipua ei nyt enää ole ja leikkausalueenkin kipu on vähäistä. Tällä hetkellä on nivusessa epämääräinen tunne, jonkinlaista jomotusta, mutta ei varsinaisesti kipua. Lihasten nykimistä on vielä ihan samaan tapaan kuin ennen leikkaustakin, sen häviämistä lääkäri ei ennen leikkausta edes luvannut. Nämä oireet lienevät ihan ok, kun hermo oli yli puoli vuotta puristuksissa...?

Sairaalasta annettiin ylimalkaiset ohjeet toipilasaikaan, sanottiin vain että neljään viikkoon ei kumartelua, kiertoliikkeitä eikä kantamista. Istumisrajoitusta ei annettu, saa istua tuntemusten mukaan. Tämä asia nyt eniten askarruttaakin eli miten olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Oletteko rajoittaneet istumista? Entäs automatkat? Voiko sängyssä lueskella puoli-istuvassa asennossa vai olisiko parempi olla ihan vaakatasossa..?? Sairaalasta tulin henkilöautolla kotiin, mutta en ole tohtinut lähteä vielä kauppareissuillekaan, kun en tiedä onko tärähdykset ym. pahasta. Kävelemässä olen käynyt voinnin mukaan, vähitellen olen pidentänyt kävelylenkin päivä päivältä, koska kävellessä tuntuu ihan hyvältä. Vauhti ei ole kummoinen, mutta tänään kävelin hissukseen jo noin tunnin. Särkylääkkeitä olen ottanut jo huomattavasti vähemmän kuin ennen leikkausta ja se tuntuu tosi mukavalta. Sairauslomaa tuli neljä viikkoa ja sen jälkeen ei kuulemma mitään rajoituksia, saa tehdä kaikkea ihan vapaasti. Olo on vähän epätietoinen, mitään jatkokontrolleja ei tullut ja osaston henkilökunta on niin kiireinen, että ei viitsi soitella sinnekään enää tarkempia ohjeita kysyäkseen. Ennen leikkausta olisi pitänyt ennakkotietojen mukaan olla fysioterapeutin tapaaminen, mutta jostakin syystä en ole tavannut ennen enkä jälkeen leikkausta häntä. Sairaanhoitaja neuvoi sängystä nousemisen ja siinä kaikki. Oletin, että ei sitten vissiin mitään jumppaliikkeitä sairausloman aikana vaan vasta sen jälkeen ja ns. normaalit vatsa- ja selkäliikkeet on ok..? Jos jollakin on hyviä vinkkejä mihin tahansa näihin asioihin liittyen, niin mielelläni lukisin kohtalotovereiden kertomuksia.

1

1981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama vaiva

Hei! Minulta leikattiin masiivisen iso välilevytyrä viime maaliskuussa. Se oli myös alimmassa nikamavälissä.
      Leikkausta jouduin odottamaan 5 kuukautta siittä kun pullistuma tuli. Minulla oli vasen jalka puuduksissa takapuolesta varpaisiin saakka, eikä kävelystä tullut paljon mitään, kivut oli niin kovat.

Heti leikkauksen jälkeen seuraavana aamuna kun pääsi kävelemään, oli jalkaan palannut tunto.

Sairaalasta lähtiessä sain fysioterapeutilta suulliset ja kirjalliset ohjeet joissa oli kuvat voimistelu/ venyttely ohjeista. Niitä venytysliikkeitä piti tehdä useita kertoja päivässä, ja voinnin mukaan lisätä. Aloitin voimistelu liikeet vasta viikko leikkauksen jälkeen.

Sängyssä parempi kun lukee, maata vatsallaan tai selällään, ei istumaasennossa.

Istumista kehoitettiin välttämään, eikä minulla onnistunut istuminen kauoa aikaa kerralla, ja parempi oli istua kovalla kuin pehmeällä. Autoa en pystynyt ajamaan leikkauksesta kolmeen viikkoon, enkä autossa istumaankaan, paitsi sairaalasta tulomatkan. Parempi autoon ottaa selän taakse tyyny, että tukee selkää pysymään suorassa.

Pyörällä ajamisesta ei tullu mitään leikkauksen jälkeen kipujen takia, vasta toukokuussa pystyin pyöräilemään. Kävellä yritin viikon kuluttua leikkauksesta, joka päivä, vähitellen pitempiä lenkkejä. Ei kannata rasittaa kovin paljoa kerralla.

Särkylääkkeitä kannattaa alussa ottaa reilusti. Tulehduskipulääkettä ja kipulääkettä.

Jälkitarkastus sairaalassa oli noin kuukauden päästä, leikkaavan lääkärin luona.

Kumartelua ja kiertoliikkeitä ja kantamista kannattaa välttää ainakin 4 viikkoa, eikä sen jälkeenkään kannata kovin raskaita alkaa nostelemaan.

Jos työ on raskasta, kuuluu sairaslomaa saada enemmän. Minulla oli sairaslomaa ensin leikkauksen jälkeen 4 viikkoa ja jälkitarkastuksessa sain lisää 4 viikkoa. Ja sen perään pidin kesäloman, ja jouduin vaihtamaan kevyempiin töihin.

Kun kerran on pullistuma, se voi uusia samaan kohtaan tai toiseen. Vieläkin vaikka leikkauksestani on yli vuosi aikaa, en voi nostella mitään raskasta, jos yrittääkään niin jalka menee turraksi. Eikä selkä ole enään samanlainen kuin ennen leikkausta, se on aamuisin jäykkä, välillä tulee kipuja, mutta on tilanne parempi kuin ennen leikkausta.

Minun mielestä voit ottaa heti yhteyttä sairaalaan ja pyytää jumppaohjeet/fysioterapeutille aikaa, ja myös ajan jälkitarkistukseen, kyllä ne kuuluu jokaiselle jolle tehdään pullistumaleikkaus.

Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe