Ostin pienen matalan ruusupensaan, jonka istutin suureen ruukkuun, sekä runkoruusun jonka istutin isoon tynnyriin. Matala voi hyvin, mutta ilmeisesti kukat eivät kestä aamusta iltaan paahdetta (etelä-terassi, tuulinen, meri vieressä), joten kukat ovat tummuneet viininpunaisiksi. Sen sijaan runkoruusu on voinut hyvin ja näyttää upealta (ruukussa luki muistaakseni Rosa Maidy, Plantagenista) isoine pinkkeine kukkineen joita on paljon. Osan kukista olen jopa painon takia napsaissut pois, sillä oksat ovat melko ohuita.
Tämä on ensimmäinen kerta kun istutaan yhtään mitään, joten pari kysymystä:
Miten ja milloin suojaan ruusut, kun meillä on vain lasitettu terassi (melko lämmin jopa talvella) sekä kellari jossa normaali huonelämpö? Tuleeko napsaista oksat pois kummastakin, ja jättää runkoruusuunkin vain runko?
Toinen asia joka mieltä askarruttaa.. Runkoruusun keskeltä kasvaa pitkä vaaleanvihreä oksa, joka on n. 20cm korkeampi kuin koko muu kasvi. Pitäisikö sen antaa olla vaan, vai katkaisenko? Onhan se hienoa, että kasvi luo uusia versoja, mutta se on melko omituisen näköinen...
runkoruusu
1
1156
Vastaukset
Elä missään nimessä katko oksia pois kokonaan, muuten pelkkä runkosi kuolee melkovarmasti. On tarkoitus, että latvaosa kasvaa kauniiksi, runsaaksi, ja pyöreäksi. Voit leikata sojottavia oksia, ja muotoillakkin, mutta ei pelkäksi varreksi. Mutta ne vihreät pitkät vesioksat katkaistaan heti juuresta pois, etteivät vie voimaa emokasvilta. Talvella kasville olisi hyvä olla paikka, missä ei lämpö menisi ollenkaan pakkasen puolelle. Kellari, varasto tms.
Minulla on 23 vuotta vanha runkoruusu, ja tuolla se kukkii yhä. Sain sen kaupungissa asuvalta ystävältäni, oli saanut sen 50 vuotispäivänään. Hänellä oli kuitenkin vaikeuksia sen talvisäilytyksen kanssa. Pari vuotta säilytti jossain viemärin tarkistuskaivossa, mutta sitten kyllästyi, ja minä sain kasvin. Minulla se vanhus on viettänyt talvet maakellarissa, ja hyvin on selviytynyt. Maaliskuussa hinaan sen kasvihuoneeseen, ja yleensä se alkaa jo kukkia kun tuon sen ulos. Ainoa hankaluus on , että se on painava liikuteltava, istutettu suureen mustaan paljuun. Keväisin olen uusinut pintamultaa, ja juurelle istutan aina sarviorvokkeja. Onnea ruusullesi, hoida sitä hyvin, niin siitä on iloa moniksi vuosiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713869- 1013485
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773320Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362628- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181066Ihmettelen moderointia
Palstalta häviää ihan asiallisia keskusteluketjuja mutta tuon yleensä yhden kirjoittamat homoketju saavat olla ihan rauh2431007