Yamarin 4220 sadevesiongelma

jamariini

Mulla vastaava paatti http://www.venepalsta.com/kauppiaat/V%E4%E4ksyn Konepiste Oy/452/1/16321/0

Ongelmana sateella se, että veneen ollessa vedettynä rantaan, sadevesi valuu reunoja pitkin taakse ja sieltä kuskin penkkinä olevan kannen alta kotelon sisään. Mitään läpivientejä ei esim moottorikaivoon ole. Kotelossa sitten bensatankki yms. kelluvat ja lilluvat.

Onko joku tehnyt tuollaiseen sadevesipoistoja tai osaisko joku neuvoa mihin kohtaan olisi järkevä niitä tehdä? Perästä katsottuna keskelle vai reunoihin? Jotain täytyy tehdä tai muuten ei voi peräkotelossa mitään säilyttää.

9

6019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buster M

Itsetyhjentyvissä veneissä käytetään putkea ja perälaudassa olevaa läppäventtiiliä sadevesien poistoon. Läppäventtiili estää peruutettaessa veden virtaamisen sisään, lisäksi voidaan laittaa kumitulppa varmistukseksi putken sisäpuoliseen päähän esim. isolla kuormalla ajettaessa. Jos asennat itse läppäventtillin sen tulisi olla vedenpinnan yläpuolella veneen ollessa vesillä moottori ja muut varusteet kyydissä (varmistuksena ettei tule itsetäyttyvää sukellusvenettä).

• jamariini

Mut, kun toi ei ole itsetyhjentyvä vaan koko ajan täyttyvä... En tiedä, saisko sitten rakennettua jonkun systeemin.

• jamariini kirjoitti:

Mut, kun toi ei ole itsetyhjentyvä vaan koko ajan täyttyvä... En tiedä, saisko sitten rakennettua jonkun systeemin.

Itsetyhjentyvässä on turkki korkeammalla, mikä mahdollistaa itsetyhjennyksen. Jälkeenpäin et saa asennettua sekä veneen sisä- ja ulkopuollella olevia läpivientejä tapeeksi korkealle.

Helppo ratkaisu on sähkökäyttöinen pilssipumppu uimurikatkaisimella.

• 3 sylinteriä

"Jotain täytyy tehdä tai muuten ei voi peräkotelossa mitään säilyttää. "

Teet siihen kohtaan mihin vesi kerääntyy läpivienti reiän ja ohjaat vedet letkua pitkin avotilaan.

..tämmöisiä olen nähnyt pikkuveneissä.

• jamariini

Juu, juuri tuota olen pohtinut, mutta en ole uskaltanut reikiä porailla. Kuinka suuri reiän pitäisi olla ja tarvitseeko läpivientikumeja tms. Onko kellään valokuvia vastaavista viritelmistä?

• 3 sylinteriä
        jamariini kirjoitti:

Juu, juuri tuota olen pohtinut, mutta en ole uskaltanut reikiä porailla. Kuinka suuri reiän pitäisi olla ja tarvitseeko läpivientikumeja tms. Onko kellään valokuvia vastaavista viritelmistä?

Käy ostamassa biltemasta/motonetistä/honkkarista valmiit messinkiset läpivientiosat penkkiin ja siihen istuinlaatikkoon. Laitat letkun läpivientiosien väliin. Minimissään reiän koko pitää olla luokkaa 10mm.

• yksi reikä riittää
        3 sylinteriä kirjoitti:

Käy ostamassa biltemasta/motonetistä/honkkarista valmiit messinkiset läpivientiosat penkkiin ja siihen istuinlaatikkoon. Laitat letkun läpivientiosien väliin. Minimissään reiän koko pitää olla luokkaa 10mm.

Vähän eri vene itsellä, mutta oli täsmälleen sama ongelma.

Itse porasin vaan istuinlaatikon etuseinän alaosaan keskellä 10 mm reiän. Nyt sisään laatikkoon tuleva vesi valuu siitä reiästä lattialle. Siitä taas tapin reiästä maahan. Pikkuisen silti jää laatikon takalaitaan vettä, muuta siitä ei ole varsinaista haittaa. Itse laitoin lisäksi pienen välipohjan laatikkoon, niin tavarat pysyvät kuivempina. Jos haluaa, niin siihen porattuun reikään voi laittaa jonkun tulpan ajon ajaksi. Itse en ole sitä laittanut, kun en kuitenkaan muista taas rannassa sitä irrottaa. Tuo letkusysteemi ilmeisesti edellyttää, että vesi kertyy johonkin tiettyyn paikkaa ja sitä se ei ainakaan minulla tehnyt. Tuon kokoinen paatti on kuitenkin vinossa miten milloinkin.

• jorma6

niin sulla siis on vene keula pystyssä rannalla jolloin takapenkin päälle satava vesi sitten valuu penkn alle... veneet on tehty olemaan vaakatasossa jolloin vesi valuu lattialle ja kuskin jaloissa olevasta reiästä pois.
      Koita säilyttää vaaterissa tai sitten irroitat rannalla ollessa pilssin messinkisen tulpan pois ja muistat laittaa sen kiinni kun lähdet ajamaan

• toinen jamariini

sama vene 4220 ja 20 hv kone kakstahti

vesi menee vielä sieltä säiliö tilasta välipohjaan ja lopulta vene ei nouse enään plaaniin

Valmistaja testasi talvella hallissa ja väitti että ei mitään vikaa. Vene tietenkin trailerilla ja vaaka tasossa. ongelma on just se kun mökki rannat eivät ole vaakatasossa vaan lieväkin kulma ja vesi menee penkin alle ja välipohjaan kun on huokosempaa se lasikuitu siellä säiliö tilassa.
      ongelma poistui kun Keskon vene osasto asensi ilmaiseksi ja säilytyspressun veloituksetta veneeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe