Usein kuulee puhuttavan jonkun kaiuttimen yhteydessä että ääni on "dynaaminen". Okei, dynamiikalla tarkoitetaan äänentason vaihtelua, mutta miten tämä termi liittyy kaiuttimen äänentoistoon eli millaista on "dynaaminen ääni"??
Mitä on dynaaminen ääni?
4
2915
Vastaukset
- wide range
Dynaaminen tarkoittaa tuossa yhteydessä sitä, että kaiutin pystyy tarvittessa toistamaan myös todella alas ja puhtaasti, rasittumattomasti, vaivattomasti jne. Ja unohtamatta muitakin taajuuksia luonnollisesti. Äänessä on potkua, draivia jne. Jos kuuntelee esim. vanhempaa Madonnan tuotantoa tai vaikkapa hyvin äänitettyä rokkia tms. niin tuollainen ominaisuus lasketaan luonnollisesti eduksi. Mutta halvalla tällaisia laitteita ei saa että sitä on turha kuvitella.
- sunnuntaisuhari
kaiutin ei mene tukkoon kovemmallakaan äänenvoimakkuudella. siksi dynaamista ääntä harvemmin jalustakaiuttimista löytää.
- tutuksi
"kaiutin pystyy tarvittessa toistamaan myös todella alas"
Dynamiikalla ei ole taajuustoiston ulottuvuuden kanssa kovinkaan paljoa tekemistä eli kaiutin voi soida erittäinkin dynaamisesti toistamatta kaikkein alimpia bassoja. Ja käänteisesti kaikki alimpien bassojen toistoon kykenevät kaiuttimet eivät välttämättä soi dynaamisesti, vaan bossontoisto voi olla laiskaa ja laahaavaakin, eli potkua puuttuu.
"Äänessä on potkua"
Dynamiikassa on kyse juuri tästä! Eli sen taajuusalueen minkä kaiutin toistaa, toistaa dynaamisesti soiva kaiutin "ruudikkaasti". Myös diskantit ja keskiäänet lähtevät TARVITTAESSA ilmoille kuin tykin suusta, pakottomasti ja iskevästi. Dynaamisuus ei tosin vielä kerro itse kaiuttimen tarjoamasta äänenlaadusta välttämättä paljoakaan, mutta noin yleisesti ottaen hyvä dynamiikka yhdistetään kuitenkin hyvään ääneen.
Dynaamisen toiston vastakohta on kompressoiva toisto. Kompressoiva toisto = tukahtunut tai tasapaksu toisto. Myös tallenne (cd, kasetti, lp, mp3) voi olla kompressoitu pilalle, jolloin se soi tasapaksusti, eli itse tallenteesta puuttuu se potku. Tai vastaavasti huonosti suunniteltu ja huonoista osista kasattu kaiutin voi kompressoida ääntä, eli vaikka itse tallenne mahdollistaisi dynaamisen ja potkuisan soinnin, niin kaiutin ei sitä välttämättä mahdollistakaan.
- Anonyymi
Kuten kommenteista voi lukea,täysin sumea hännännostotermi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62483- 1161688
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371431Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641263Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1191227- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1451167- 521155
- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979