Kertokaa ihmiset miten te jaksatte närästys vaivojenne kanssa?
Oon 23.vuotias nainen. Kaksi lasta synnyttänyt. Toisen lapsen jälkeen närästys vaiva jäänyt päälle.
Gastroskopiassa yritin käydä mutta en saanut nieltyä letkua, annettiin lääkkeet ja mietittiin että jos myöhemmin kokeiltais uudelleen... nukutuksessakaan en tuota toimenpidettä haluais.
olen syönyt omeprazolia 40mg aamuisin. Lääke auttoi kuukauden verran. Sitten söin viikon burana kuurin hampaanpoiston takia jonka jälkeen vaivat ovat tulleet takaisin ja närästää koko ajan niin paljon että ei pysty syömään mitään ku tulee niin tympeä olo sen jälkeen.
Ylävatsaa polttaa aina syönnin jälkeen ja tuntuu tosi pitkään että ylävatsa on tosi täyden tuntoinen. Myös ruokatorvessa tuntuu inhottavalta. Minua pelottaa myös että onkohan minulla joku syöpä tms ku nii kauheesti närästää. Alkaa jo masentamaan tämän paskan vaivan takia, ei jaksa enää.
Kaikenlaisen närästävän ruoan olen yrittänyt jättää pois mutta silti kaikki tuntuu närästävän. =/
Miten te jaksatte vaivojenne kanssa........
närästys masentaa..
15
3137
Vastaukset
- elliini
No, itse olen 33v nainen ja kärsinyt närästyksestä jo kolme vuotta..kaksi vuotta auttoi lääkkeet(somac 40mg) mutta nyt vuoden ajan se ei ole auttanut täydellisesti, kolme jos päivässä otan, niin sitten auttaa. Olen masentunut, pahoina närästyspäivinä ei huvita mikään, makaaminen auttaa. En oikein pysty syömään mitään, ja pitää olla tosi tarkka. Minulla lääkäriin aika 17.6, ylävatsaultra sekä verikokeet. Minulla on todettu sappikivet, mietin johtuuko närästys niistä. Niitä nyt taas kuvataan, ja toivottavasti pääsen leikkaukseen. Tähystys on edessä, nukutuksessa varmaan, sillä en saa nieltyä todellakaan letkua. Päivä kerrallaan mennään, toivoen normaalia elämää vielä joskus..
- EMPO
Kiitos viestistäsi. Tämä olo on kyllä todella kurja, ja toden teolla heikentää elämänlaatua.
Minkälaisia oireita sinulla on? Minulla on heti syönnin jälkeen täyden tuntoinen ylävatsa, polttaa ja ruokatorvea polttaa. Töissä pitäisi yrittää käydä. Todella rasittava vaiva! Ajattelin että kokeilen jotakin homeopaattisia juttuja, jos joku sattuisi auttamaan. - elliini
EMPO kirjoitti:
Kiitos viestistäsi. Tämä olo on kyllä todella kurja, ja toden teolla heikentää elämänlaatua.
Minkälaisia oireita sinulla on? Minulla on heti syönnin jälkeen täyden tuntoinen ylävatsa, polttaa ja ruokatorvea polttaa. Töissä pitäisi yrittää käydä. Todella rasittava vaiva! Ajattelin että kokeilen jotakin homeopaattisia juttuja, jos joku sattuisi auttamaan.Minulla on yleensä aamulla ihan ok olo, otan lääkkeen tyhjään vatsaan ja sitten jonkun aja päästä syön. Syönnin jälkeen ihan ok, mutta pari tuntia siitä saattaa alkaa närästys. Joskus se on palan tunne kurkussa koko päivän, joskus taas polttaa ihan pelkkää ruokatorvea, limaa erittyy ja pitää nieleskellä.
Jos päääsee pahaksi, koskee koko ylävatsaa ja närästää, polttaa ja röyhtäyttää. Jännä sinänsä, että minulla tosiaan auttaa makaaminen, en usko että on refluksia, siinähän makuuasento pahentaa,
Nyt viimeaikoina minulla on ollut epämääräisiä vatsakipuja, yhden antibioottikuurin söin sappitulehdukseen, vaikka ei minulla sappi ollut kipeä, mutta maksa-arvot nousivat huimasti ja kuumeilin muutaman viikon.
Siksi epäilen sappea närästyksen aiheuttajaksi.
Turvotusta minulla myös on vatsassa aika paljon, mutta ei välttämättä heti syömisen jälkeen. - EMPO
elliini kirjoitti:
Minulla on yleensä aamulla ihan ok olo, otan lääkkeen tyhjään vatsaan ja sitten jonkun aja päästä syön. Syönnin jälkeen ihan ok, mutta pari tuntia siitä saattaa alkaa närästys. Joskus se on palan tunne kurkussa koko päivän, joskus taas polttaa ihan pelkkää ruokatorvea, limaa erittyy ja pitää nieleskellä.
Jos päääsee pahaksi, koskee koko ylävatsaa ja närästää, polttaa ja röyhtäyttää. Jännä sinänsä, että minulla tosiaan auttaa makaaminen, en usko että on refluksia, siinähän makuuasento pahentaa,
Nyt viimeaikoina minulla on ollut epämääräisiä vatsakipuja, yhden antibioottikuurin söin sappitulehdukseen, vaikka ei minulla sappi ollut kipeä, mutta maksa-arvot nousivat huimasti ja kuumeilin muutaman viikon.
Siksi epäilen sappea närästyksen aiheuttajaksi.
Turvotusta minulla myös on vatsassa aika paljon, mutta ei välttämättä heti syömisen jälkeen.Hei!
Minullakin aika jännä juttu on että minua ei närästys öisin vaivaa. Nyt aloinkin miettimään että voikohan minulla olla joku mahahaava tms. Minulla on ollu lääkitys joka auttoi, mutta nyt pari viikkoa sitten söin viikon kuurin 3krt päivässä 600 buranaa, tämän jälkeen alkoi tuntumaan että lääkkeet eivät auta.
Minulla on muutenkin aina ollu herkkä maha ja aika paljon olen tulehduslääkkeitä joutunut syömään selkävaivoihin.... ja nää oireeet, kuten ylävatsan polttelu syömisen jälkeen ym, tuntuu et viittaisko enempi nyt johonkin muuhun kuin närästykseen.
Olisi varmaan viisasta käydä siinä tähystyksessä, mutta en tiedä miten saisin sen letkun nieltyä.=/
Huomenna olen menossa käymään lääkärissä, niin täytyypä kuulostella mitä lääkäri tuumaa oireistani.
- meitä ON
eipä näitä vaivoja jaksakaan.
Mikään ei auta.
Lääkärin mukaan olen leikkauskunnossa,mutta lääkäri ei suostu minua leikkaamaan.
Niitä vatsalääkkeitä pitää syödä kuuriluontoisesti.Eli vaikka 3 vk ja sitten pieni paussi.
Mulla auttaa se että syön usein.Sellaisia ruokia jotka on hyvin neutraaleja,perunaa,kanaa,kalaa,lihaa.Ei mausteista ruokaa,ei limsoja,ei alkoholia,ei pitäisi syödä suklaata ei mitään rasvaista,ei kurkkua,ei omenaa ei kaalia jne jne.
Olen tosi väsynyt tähän vaivaan. - refluksikurkku
refluksitauti masentaa kyllä aina välillä - huonoista kausista ei pääse
lääkityksellä eikä itsehoidollakaan (esim ruokavalio) eroon :-(
Onko sulla jatkuva lääkitys tuohon refluksiin vai ...? Se ei aina ole tosta
ruokavaliosta kiinni - vesikin voi oikeissa olosuhteissa "närästää".
Refluksioireiden kanssa jaksamiseen saa "voimia" tuolta
refluksitaudille omistetulta sivustolta, josta löytyy myös aktiivinen
keskustelupalsta ..(nyt kesällä voi olla ehkä vähän hiljaisempaa):
www.refluksi.fi
"Lohdutuksena" taudissa on se, että ruokatorven oireet voivat olla
todella koviakin mutta siitä huolimatta ruokatorvessa ei löydy minkäänlaisia
limakalvovaurioita ym. Tarkistettiinko sinulla heliko erikseen?- GERD
refluksisivusto on täysin fiasko.
Ei sieltä mitään voimia saa, mitä voimia sieltä saa, voisitko selittää?
Siellä tuntuu olevan muutama kaiken tietävä kurko joka tietää refluksitaudista kaiken mutta pitkälti se on sitä vaan että kysellään ja kysellään. - ei alkuperäinen
vinkistä! Mukava tietää että on tollanen sivusto saatu aikaiseksi. Sain sieltä linkin siihen
sopeutumisoppaaseen-- selitti plajon! itse syön 6 gvuotta somacia. oireet nyt pahoina kun on syöny ja juonu taas miten sattuu. Voi tätä oloa :-( :-( :-( :-( - ei ap
GERD kirjoitti:
refluksisivusto on täysin fiasko.
Ei sieltä mitään voimia saa, mitä voimia sieltä saa, voisitko selittää?
Siellä tuntuu olevan muutama kaiken tietävä kurko joka tietää refluksitaudista kaiken mutta pitkälti se on sitä vaan että kysellään ja kysellään.on varmaan vähän vaikeata nyt mutta koita saada voimia sinäkin jostain!
- .........
minulla tähystys kuukauden kuluttua. Tämä on olluut erittäin hankala närästypäivä. Kun syöt, kurkkuun sattuu, tuntuu kuin ruoka ei menisi (vaikka ihan hyvin menee), limaa nousee jatkuvasti kurkkuun, välillä vedän sitä vahingossa henkeen, rykimään joutuu koko ajan, joka pahentaa kurkkua, ylävatsa on kuin raskaana olevalla naisella. Nexium on menossa, se on auttanut hyvin, mutta tänään vaan taas on tällainne päivä. Tosin tuohon äänen käheyteen ja kurkkukipuun ei auta oikein mikään :( . Olo on todella tympeä, mitä tässä enää voi kohta syödäkään ? Joskus kuten tänään olen joutunut pitää näitä syömättömiä päiviä, gefilus piimää olen juonut ja keittoa vähän syönyt, näkkileivän, ja silti maha on kuin pallo. Kamalaa!!
- Närästäjäkonkari
Olen kärsinyt närästyksestä n. 25 vuotta, viimeisen lapseni odotusajoista lähtien. Viimeiset 10 vuotta olen syönyt suht säännöllisesti Zoltia mutta se ei ole juurikaan auttanut närästykseen. Viime keväänä sain määräyksen että leikkaukseen on mentävä. Silloin vasta havahduin ja aloin tutustua vaivaani kirjallisuuden ym. avulla.
Keväästä alkaen olen syönyt Pascoe-jauhetta ja -pillereitä. Lisäksi Silicea-piigeeliä joka päivä. Jätin oluet ja siiderit ja lonkerot ja pizzat pois, valkovenäläisiä silloin tällöin : ). Vaihdoin kahviksi Pirkan vatsaystävällisen kahvin ja Pauligin pehmeän suklaakahvin, korkeintaan 1-2 mukillista päivässä. Leiväksi vain kokojyväleipää, tosin pullaa syön myös. Otin zoltia tarvittaessa. Tärkeää oli nostaa sängyn päätyä paksujen tietoteosten avulla, jotain hyötyä niistäkin : ).
Närästys helpottui näillä toimilla 1-2 kuukaudessa niin että nyt kesällä n. 90 prosenttia oireista on poissa! Zolt auttaa nyt, aiemmin ei, jos sitä joskus tarvitsen.
Lääkäri sanoo kuitenkin että leikkaukseen on mentävä. Palleatyräni ei parane millään : (. Se tuntuu hassulta kun nyt tunnen olevan melkein kunnossa vatsani suhteen.... Mutta kaipa se leikkaus on edessä syksyllä, asiantuntijoihin on uskottava.... - 7+2
Närästäjäkonkari kirjoitti:
Olen kärsinyt närästyksestä n. 25 vuotta, viimeisen lapseni odotusajoista lähtien. Viimeiset 10 vuotta olen syönyt suht säännöllisesti Zoltia mutta se ei ole juurikaan auttanut närästykseen. Viime keväänä sain määräyksen että leikkaukseen on mentävä. Silloin vasta havahduin ja aloin tutustua vaivaani kirjallisuuden ym. avulla.
Keväästä alkaen olen syönyt Pascoe-jauhetta ja -pillereitä. Lisäksi Silicea-piigeeliä joka päivä. Jätin oluet ja siiderit ja lonkerot ja pizzat pois, valkovenäläisiä silloin tällöin : ). Vaihdoin kahviksi Pirkan vatsaystävällisen kahvin ja Pauligin pehmeän suklaakahvin, korkeintaan 1-2 mukillista päivässä. Leiväksi vain kokojyväleipää, tosin pullaa syön myös. Otin zoltia tarvittaessa. Tärkeää oli nostaa sängyn päätyä paksujen tietoteosten avulla, jotain hyötyä niistäkin : ).
Närästys helpottui näillä toimilla 1-2 kuukaudessa niin että nyt kesällä n. 90 prosenttia oireista on poissa! Zolt auttaa nyt, aiemmin ei, jos sitä joskus tarvitsen.
Lääkäri sanoo kuitenkin että leikkaukseen on mentävä. Palleatyräni ei parane millään : (. Se tuntuu hassulta kun nyt tunnen olevan melkein kunnossa vatsani suhteen.... Mutta kaipa se leikkaus on edessä syksyllä, asiantuntijoihin on uskottava....että löysit noi perusohjeet vasta noin monen vuoden kärsimyksen jälkeen :-(
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan ...
Sulla taitaa olla aika iso tyrä, jos lähes oireetonta suositellaan leikattavaksi? - Närästäjäkonkari
7+2 kirjoitti:
että löysit noi perusohjeet vasta noin monen vuoden kärsimyksen jälkeen :-(
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan ...
Sulla taitaa olla aika iso tyrä, jos lähes oireetonta suositellaan leikattavaksi?taitaa olla, ja lisäksi erosiivinen esofagiitti aste c :(. Siinähän on se vaara (en tiedä kuinka suuri) että se kehittyy pikku hiljaa ruokatorven syöväksi jos ei leikata...:(. Rutiinileikkaukseksi sanoivat, en tiedä uskoisko...
- Rauhavatsassa
Hei menkää rohkeasti tytöt vain tähystykseen! Toimenpide on epämiellyttävä ja useimmille hankala. Vain tähystyksellä saadaan kuitenkin selville vatsahaavat ja kurkkutorven haavaumat eli esofagiitit. Itselleni tähystys on tehty 4 kertaa enkä ole siitä nauttinut, mutta olen saanut vatsavaivani kunnon hoitoon. Burana on myrkkyä hapokkaalle vatsalle ja sen sijasta pitäisi käyttää joitakin muita särkylääkkeitä. Syöpää ei kannata aiheetta pelätä! Tähystystä suosittelen vaikeuksista huolimatta vaikka nukutuksessa. Väliaikaisena hoitona koviin kipuihin minulla auttoi parhaiten ruokasooda eli ruokalusikallinen lämpimään veteen sekoitettuna ja ääntä kohti.
- Stadi11
Kokeile noita vinkkejä, mitä tuossa videolla sanotaan:
https://www.youtube.com/watch?v=VtqEhxmdqzE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257017Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96836Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753