Mustalainen vai romani

tietääkö kukaan

Olenko oikeassa väittäessäni että mustalaiset jotka haluavat itseänsä kutsuttavan romaneiksi,osa heistä haluaa ,toinen osa ei halua missään nimessä tällaista statusta.
He haluavat olla mustalaisia niin kuin itsekkin heidät ymmärrän.Tiedättekö te itsekkään mitä vaaditte. Hei- mustalainen on mustalainen vaikka rahnut kuinka vääntää.

14

711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustalainen on suomenkielinen nimitys meistä, kuten jokaisessa maassa missä meitä on niin valtaväestöllä on erilaisia nimityksiä, jotkut halventavia.
      romani minun mielestä on sanasta rom, tarkoittaa ihmistä ja se on meidän kansainvälinen nimitys, en tiedä miksi ei ole löytynyt alkuperäistä kansan-nimeä jos me ollaan läns-maalaisten mukaan pohjois-intiasta, tai ylipäätään ole mitään yhteyttä intiaan.
      suomen romanit ovat siis kaaloja/calo heimoa, kuten espanjan romanit.

• Vaalea Sveitsistä

Itse pidän sanasta mustalainen. Se on niin jotenkin lämmin ja lämpöisempi kuin romani. Se on myös sana jonka tunnen lapsuudestani. Valkolainen minulle ei myös koskaan ole ollut haukkuma nimi. Nämä kaksi nimeä ovat vain aivan selvät sanat ilman rasismia sille että: Minä olen mustalainen, sinä olet valkolainen.
        Minä pidän mustalaisista, minä pidän valkolaisista. Tietenkään en kaikista.

Mimosalle paljon rakkaita terveisiä. Tiedän että nyt et jaksa kirjoittaa.

• Haloo äly

Ettekö jo ymmärrä ette te ole mistään kotoisin ,kaikki jo tuon tietää.

• Vaalea Sveitsistä

Pokani on multikultturelli
        Isä on Norsuunluunrannikolta
        ja minä Suomesta

Nigger sanasta tekivät jenkit haukkumanimen joka on levinnyt joka puolelle maailmaa.
        Negro, eli musta on kaunis nimitys niinkuin mustalaisille sana tumma.

• Vaalea Sveitsistä
        Haloo äly kirjoitti:

Ettekö jo ymmärrä ette te ole mistään kotoisin ,kaikki jo tuon tietää.

Ja mistähän kujan kulmasta olet sinä älykasa kotoisin?
        Ihmettelen vain.

• Mimosa**
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

Itse pidän sanasta mustalainen. Se on niin jotenkin lämmin ja lämpöisempi kuin romani. Se on myös sana jonka tunnen lapsuudestani. Valkolainen minulle ei myös koskaan ole ollut haukkuma nimi. Nämä kaksi nimeä ovat vain aivan selvät sanat ilman rasismia sille että: Minä olen mustalainen, sinä olet valkolainen.
        Minä pidän mustalaisista, minä pidän valkolaisista. Tietenkään en kaikista.

Mimosalle paljon rakkaita terveisiä. Tiedän että nyt et jaksa kirjoittaa.

Kiitos terveisitä rakas ystävä siellä kaukana

• Mimosa**

Ja mistähän kujan kulmasta olet sinä älykasa kotoisin?
        Ihmettelen vain.

"Ja mistähän kujan kulmasta olet sinä älykasa kotoisin?
        Ihmettelen vain."

Toi oli hyvä :) Oli ihan pakko nauraa sille :))

• Vaalea Sveitsistä
        Mimosa** kirjoitti:

"Ja mistähän kujan kulmasta olet sinä älykasa kotoisin?
        Ihmettelen vain."

Toi oli hyvä :) Oli ihan pakko nauraa sille :))

Hei Tähti Mimosa
        Olipa hyvä, että sain Sinut nauramaan. Näin jatkuu tämä elo täällä maanpäällä, vaikka joskus tuntuu, että polku on nyt mennyt aivan umpeen. Kun näin kova suru tulee sydänmeen, kestää kauan, että näkee taas valopilkkuja. Mimosa, ne pilkut tulee ja tuska lievenee, mutta kaipaus jää. Muista hautajaisissa sitä mitä Sinulle kirjoitin. Pokasi tulee Sinua vastaan silloin kun Sinun aikasi on tullut. Eli, että et näe häntä enään, vaan näet hänet myöhemmin. Hän ei ole unohtanut Äitiään ja Sinä et unohda lastasi.
        Silloin kun luin viestisi myöhään yöllä, heräsin parin tunnin kuluttua ja kysyin heti itseltäni: Mitä pahaa on tapahtunut ja siten että Mimosan poka on kuollut. Vaikka henkilökohtaiseti emme tunne toisiamme, sattui tämä viesti kovasti. Sattui, koska laitoin itseni samaan tilanteeseen. Mitä jos minun pikkureva lähtisi täältä pois ennen minua? Oma rakas lapsi on oma rakkain lapsi. Onneksi Sinulla on vielä nuorikkosi sekä pikku-pehtori. Sinulle, miehellesi ja koko perheelle toivon Jumalan voimaa ja siunausta. En unohda teitä Tiistaina.

• kertokaaa

mitä se rasimsi oikee on?

• Vaalea Sveitsistä

Hei maagikko
        Olen kyllä todella äiti ja nainen. Usein olen palstalla kirjoitellut pojastani ja itsestäni, mutta ehkä pidät pitempiä pausseja ja sitten jää jotain lukematta. Eipäs se mitään. Nythän selvisi asia. Kysyn uteliaana, mistä sana mustOlainen tulee. Onko jollakin puolella Suomea murre jossa tämä näin kirjoitetaan tai sanotaan. Ehkä kaikki eivät pidä tästä oosta. En tiedä. Kerro meille.

Nyt alkaa futismatsi Norsunluunrannikko/Portugali. Pokani on töissä klo 10 illalla, joten minun tehtävä on hänelle myöhemmin selittä, miten hävisivät tai voittivat. Tietenkin pidämme peukkuja Norsunluunrannikolle ja Portugali ei tule olemaan heille helppo pala. Sääli, että Suomi ei pysynyt karsinnoissa mukana.

• Lakikirja
        kertokaaa kirjoitti:

Minäpä vastaan. Kaikki negatiivinen arvostelu on rasismia, siis kaikki.

• okkigaam
        kertokaaa kirjoitti:

Infopankki - rasismi syrjintä
        Maagikko

• Mimosa**

Hei Tähti Mimosa
        Olipa hyvä, että sain Sinut nauramaan. Näin jatkuu tämä elo täällä maanpäällä, vaikka joskus tuntuu, että polku on nyt mennyt aivan umpeen. Kun näin kova suru tulee sydänmeen, kestää kauan, että näkee taas valopilkkuja. Mimosa, ne pilkut tulee ja tuska lievenee, mutta kaipaus jää. Muista hautajaisissa sitä mitä Sinulle kirjoitin. Pokasi tulee Sinua vastaan silloin kun Sinun aikasi on tullut. Eli, että et näe häntä enään, vaan näet hänet myöhemmin. Hän ei ole unohtanut Äitiään ja Sinä et unohda lastasi.
        Silloin kun luin viestisi myöhään yöllä, heräsin parin tunnin kuluttua ja kysyin heti itseltäni: Mitä pahaa on tapahtunut ja siten että Mimosan poka on kuollut. Vaikka henkilökohtaiseti emme tunne toisiamme, sattui tämä viesti kovasti. Sattui, koska laitoin itseni samaan tilanteeseen. Mitä jos minun pikkureva lähtisi täältä pois ennen minua? Oma rakas lapsi on oma rakkain lapsi. Onneksi Sinulla on vielä nuorikkosi sekä pikku-pehtori. Sinulle, miehellesi ja koko perheelle toivon Jumalan voimaa ja siunausta. En unohda teitä Tiistaina.

Kiitos kauniista sanoistasi...kovasti ne lämmittävät sydäntä.
        Rakas lapsemme on nyt saatu arkkuun ja viety odottamaan viimeistä matkaansa.
        Kiitos rukouksistasi rakas ystäväni

• Vaalea Sveitsistä
        Mimosa** kirjoitti:

Kiitos kauniista sanoistasi...kovasti ne lämmittävät sydäntä.
        Rakas lapsemme on nyt saatu arkkuun ja viety odottamaan viimeistä matkaansa.
        Kiitos rukouksistasi rakas ystäväni

Lapsuudestani muistan, että Suomessa hautajaiset pidettiin sunnunntaisin aammupäivällä. Sveitsissä ne on maanantaista perjantaihin. Lauantaina mennään avioon ja sunnuntai on kirkossa käynti päivä. Jos Suomessa vielä näin on, haudataan lapsesi huomenna. Kun tämä päivä on ohi, saa sielusi jonkun verran rauhaa. Kun se rauhantunne tulee, on aika aloittaa tekemään sitä surutyötä, joka on sielulle niin tärkeätä. Jos sielusi kuivuu kokonaan, on kuollut lapsesi ja ne muut jotka kanssasi täällä maankuorella vielä taapertavat onnettomia. Miten loputtoman suuri on Äidin vastuu elämässä. Jopa pikkukatti, haukku tai kani kolossaan tarvitsevat Sinun rakkauttasi.
        Tänään näin telkassa surkean kuvan peligaanista joka ui öljyssä. Minulla tuli kovin paha olo. Eläimet, jotka elävät Jumalan lakien mukaan joutuvat kärsimään ihmisen loputtomista tyhmyyksisitä. Me ihmiset olemme istumassa täällä koulunpenkillä ja opimme toivottavasti läksymme vaikka ei aina siltä näytä.
        Rakas Mimosa, koita jaksaa. Sinä olet se voima lieden ääressä ja Sinä jaat rakkautta niille muille jotka surevat.
        Ystävällisesti täältä kauempaa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe