Osaako kukaan selvittää missä vika voisi olla ja miten sen saisi korjattua kun oireet ovat seuraavat:
- Moottorin nostin/trimmi toimii vain painettaessa nuppia, joka sallii trimmin käytön normaali alueen ulkopuolella.
- Trimmin näyttö ei värähdäkkään trimmiä käytettäessä vaan on ääriasennossa.
Olen tarkistanut johtimet ja yritin irroittaa "sender/sensor"-laitteen vetolaitteesta. Siitä menee kuitenkin vaijeri vetolaitteen sisään enkä saanut sitä irroitettua. Mitenkähän tuon saisi irti ja vielä takaisinkin? Itse epäilen että vika on tuossa vekottimessa. Onko joku avannut sitä ja pystyyköhän sen korjaamaan vai meneekö osa vaihtoon?
Löytyisiköhän joltain tuollainen käytettynä?
VP 280 Power Trim
19
3155
Vastaukset
Tosin en ole tainnut koskaan korjata 280 vetolaitetta power trimmillä varustettuna, mutta se on aivan varma että yhdessäkään "perinteisessä" volvon vetolaiteessa ei ole mitään vetolaiteen sisälle meneviä vaijereita.
Vaihdevaijeri tosin menee ylävaihteiston läpi, mutta kiinnitys on vetolaitteen ulkopuolella.
Joten jos osaisit kuivalla asiaa vähän takemmin, niin ehkä palstalta löytyy apua.- Alokron
Tuo anturi/laite on valkoinen muovikotelo joka on kiinni vetolaitteessa/kilvessä veneen sisäpuolella. Kun anturin irroittaa pultista sen saa vedettyä noin 15cm irti. Enempää tuo vaijeri ei tule ulos.
Tästä linkistä osa löytyy numerolla 104 sensor
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744030-44-18072.aspx
Osaisikohan nyt joku selvittää miten tuo toimii ja miten voi tarvittaessa vaihtaa. Alokron kirjoitti:
Tuo anturi/laite on valkoinen muovikotelo joka on kiinni vetolaitteessa/kilvessä veneen sisäpuolella. Kun anturin irroittaa pultista sen saa vedettyä noin 15cm irti. Enempää tuo vaijeri ei tule ulos.
Tästä linkistä osa löytyy numerolla 104 sensor
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744030-44-18072.aspx
Osaisikohan nyt joku selvittää miten tuo toimii ja miten voi tarvittaessa vaihtaa.Lienee tuo numero 50? Vosiko liittyä peruutuslukkoon, ainakin tuntuisi järkevältä. Onko sulla vene maissa, jolloin voisit yrittää katsoa ulkopuolelta.
- Alokron
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Lienee tuo numero 50? Vosiko liittyä peruutuslukkoon, ainakin tuntuisi järkevältä. Onko sulla vene maissa, jolloin voisit yrittää katsoa ulkopuolelta.
Se vaijeri/siima lähtee siis tuosta sensorista ja menee tuon osan numero 100 läpi kilven sisään. Ilmeisesti tuo vaijeri liikkuu konetta trimmatessa ja sen pitäisi jotenkin välittää tieto missä asennossa moottori on.
Vene on jo vesillä ja pari kesää tuolla olen jo ajellut ilman trimmin asennon näyttöä, joten kyllä tämäkin kesä menee ilman sitä. - ¥°┘
Alokron kirjoitti:
Se vaijeri/siima lähtee siis tuosta sensorista ja menee tuon osan numero 100 läpi kilven sisään. Ilmeisesti tuo vaijeri liikkuu konetta trimmatessa ja sen pitäisi jotenkin välittää tieto missä asennossa moottori on.
Vene on jo vesillä ja pari kesää tuolla olen jo ajellut ilman trimmin asennon näyttöä, joten kyllä tämäkin kesä menee ilman sitä.Epäilen vahvasti mittarin tai anturin vikaa. Mulla oli mittari pimeänä, jolloin trimmi pelasi vain sen sallinta napin voimalla. Mittarilta tulee ohje napeille.
¥°┘ kirjoitti:
Epäilen vahvasti mittarin tai anturin vikaa. Mulla oli mittari pimeänä, jolloin trimmi pelasi vain sen sallinta napin voimalla. Mittarilta tulee ohje napeille.
Kysyjällä on (tai ainakin pitäisi olla) ihan perinteinen "viisarinäytöllä" varustettu mittari, joten 290-vetolaitteen surkealaatuiset digitaalimittarit eivät tällä kertaa päde..
- Alokron
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kysyjällä on (tai ainakin pitäisi olla) ihan perinteinen "viisarinäytöllä" varustettu mittari, joten 290-vetolaitteen surkealaatuiset digitaalimittarit eivät tällä kertaa päde..
Osaako kukaan sanoa mihin perustuu tuon anturin toiminta? Muuttuuko siinä vastus tai jännite. Voisi koittaa mitata sitä jos tietäisi miten sen kuuluu toimia.
- Alokron
Alokron kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa mihin perustuu tuon anturin toiminta? Muuttuuko siinä vastus tai jännite. Voisi koittaa mitata sitä jos tietäisi miten sen kuuluu toimia.
Jotenkin olen tullut siihen tulokseen että vian täytyy olla tuossa anturissa. Osaisikohan kukaan selvittää miten sen kuuluisi toimia? Ja olisikohan kenelläkään jäänyt sellaista varastoon?
- RaisSport
Meillä oli samoja ongelmia viime kesänä ostetun Rais Sportin kohdalla. Vikaa oli vähän joka puolella, tarkista ainakin:
- Onko trimmin asentoanturin hammaskaari ehjä? Se on muovinen osa, joka on kiinni muovisella ruuvilla perävetolaitteen yläpinnalla. Käyttää trimmin toimiessa tuon asentoanturin päässä olevaa muovista ratasta.
- Trimmianturia voi mitata, sillä se on ihan tavallinen potikka. Tsekkaa, vaihteleeko sen läpi mitattava vastus kun anturia pyöritellään.
- Loppujen lopuksi meillä oli vikana myös se, että trimmin näytöstä oli yksi kondensaattori palanut. Tuon korjaaminen vaati jo vähän viitseliäisyyttä, tarkistin sähkökaaviosta kytkennän ja kytkin irrotetun näytön kiinni 12 V jännitteeseen. Sitten kylmäspraytä komponentteihin, kunnes viallinen konkka löytyi. Meillä tosin näyttö hävisi kokonaan, eli virtojen kytkemisen jälkeen näkyi hetken aikaa jotain "-23", sitten hiipui kokonaan tuo näyttö.
Epäilen vahvasti tuota ensin mainitsemaani hammaskaarta!- 290 powertrim
Onko sinulla sähkökaaviota sähköisenä tai mahdollisuutta skannata ja voistiko mahdollisesti lähettää s-postilla? Minulla näyttö pimeni viime kesänä pian kun laittoi virrat päälle. Pakkaskelilla toimi. Ajattelin myös, että konkassa vikaa. Nyt tinattu kaikki uudestaan kiinni ja näyttö toimii kutakuinkin oikein. Välillä sekoilee, jossain -14 tai jopa -88. Alkaa toimimaan taas jossain vaiheessa, kun trimmailee edestakaisin. Voisko olla konkka vikaa vai asentopotikassa jotain häikkää? Minkä konkan vaihdoit? Osaatko ilmaista tarkemmin tai otitko valokuvaa? Lisäksi minulla trimmi valuu alas. Puhdistin talvella hyd.pumpun ja vetolaite pysyi kuivilla ylhäällä, mutta kun järveen laski, niin alkoi heti valumaan ???? Onko ehdotuksia, onko vika pumpussa vai sylintereissä? Laitatko infoa, jos mahdollista toni.valtanen(a)kotikone.fi
290 powertrim kirjoitti:
Onko sinulla sähkökaaviota sähköisenä tai mahdollisuutta skannata ja voistiko mahdollisesti lähettää s-postilla? Minulla näyttö pimeni viime kesänä pian kun laittoi virrat päälle. Pakkaskelilla toimi. Ajattelin myös, että konkassa vikaa. Nyt tinattu kaikki uudestaan kiinni ja näyttö toimii kutakuinkin oikein. Välillä sekoilee, jossain -14 tai jopa -88. Alkaa toimimaan taas jossain vaiheessa, kun trimmailee edestakaisin. Voisko olla konkka vikaa vai asentopotikassa jotain häikkää? Minkä konkan vaihdoit? Osaatko ilmaista tarkemmin tai otitko valokuvaa? Lisäksi minulla trimmi valuu alas. Puhdistin talvella hyd.pumpun ja vetolaite pysyi kuivilla ylhäällä, mutta kun järveen laski, niin alkoi heti valumaan ???? Onko ehdotuksia, onko vika pumpussa vai sylintereissä? Laitatko infoa, jos mahdollista toni.valtanen(a)kotikone.fi
1) kun se (vahemman) 290-vetolaitteen mittari on rikki, niin se on rikki.
2) kun umpun venttilit eivät enään kestä painetta, niin on halvempaa ostaa uusi pumppu kuin korjata vanhaa.
P.S. Ja tuo sinua edeltävä vastaaja ei edes tiedä vetolaitteensa mallia, ketjun aloittajalla kun on 280-mallinen, ja teillä 290-mallinen. Joten aivan varmasti saat luotettavaa teitoa ;)- 290 powertrim
Välittäjä_LKV kirjoitti:
1) kun se (vahemman) 290-vetolaitteen mittari on rikki, niin se on rikki.
2) kun umpun venttilit eivät enään kestä painetta, niin on halvempaa ostaa uusi pumppu kuin korjata vanhaa.
P.S. Ja tuo sinua edeltävä vastaaja ei edes tiedä vetolaitteensa mallia, ketjun aloittajalla kun on 280-mallinen, ja teillä 290-mallinen. Joten aivan varmasti saat luotettavaa teitoa ;)Minä kyllä luin RaisSportin teksitin rivien välistä, että kysessä 290, josta kertoi. Mutta voinhan olla väärässä. Digitaalinäyttöni ei viime kesänä toiminut kuin pakkasella ja viittaa selvästi konkka vikaan. En löyänyt tai osannut paikallistaa viallista konkkaa, mutta kylmiä juotoksia oli. Nyt näyttö toimii 95% oikein eli uskon kyllä, että mahdollista korjata. Kyseessähän on mittarí, joka rakennettu vanhoilla isoilla komponenteilla, joita voi kyllä vaihtaa.
- 290 power trim
Välittäjä_LKV kirjoitti:
1) kun se (vahemman) 290-vetolaitteen mittari on rikki, niin se on rikki.
2) kun umpun venttilit eivät enään kestä painetta, niin on halvempaa ostaa uusi pumppu kuin korjata vanhaa.
P.S. Ja tuo sinua edeltävä vastaaja ei edes tiedä vetolaitteensa mallia, ketjun aloittajalla kun on 280-mallinen, ja teillä 290-mallinen. Joten aivan varmasti saat luotettavaa teitoa ;)Voiko tätä pumppua korvata linkki: http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744030-44-18076.aspx tällaisella pumpulla linkki: http://www.marineparts.fi/fi/Varaosat/Volvo-Penta/Vetolaitteet/Tuotteet/Trimmipumput/2431-Trimpump-komplett-Volvo-Penta.html
Alkuperäiseen tulee 3 kaapelia ja uuden malliseen 2 kaapelia. Kuinka onnistuu vai täytyykö korvata alkuperäisen kaltaisella? Siihenkin löytyy kyllä pelkästään venttiilibloki erikseen. Taitaa olla vaan nuo alkuperöisen venttiiliblokit kulutustavaraa, koska myydään erikseenkin. 290 power trim kirjoitti:
Voiko tätä pumppua korvata linkki: http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744030-44-18076.aspx tällaisella pumpulla linkki: http://www.marineparts.fi/fi/Varaosat/Volvo-Penta/Vetolaitteet/Tuotteet/Trimmipumput/2431-Trimpump-komplett-Volvo-Penta.html
Alkuperäiseen tulee 3 kaapelia ja uuden malliseen 2 kaapelia. Kuinka onnistuu vai täytyykö korvata alkuperäisen kaltaisella? Siihenkin löytyy kyllä pelkästään venttiilibloki erikseen. Taitaa olla vaan nuo alkuperöisen venttiiliblokit kulutustavaraa, koska myydään erikseenkin.Eli piti asentaa vanhaan pumppuun uudemman käyttökatkaisija (kalvopainikkeet) ja pyöreä digitaalimittari. Lopputuloksena napit kuumenivat kahdessa sekunnissa sen verran ettei niihin voinut koskea. Syyksi Volvolta kerrottiin uuden pumpun pienempi ohjausvirta. Eli vanhan pumpun korkeampi virta kuumensi näppäimet tulikuumiksi. Näin äkkiseltään se voisi onnistua toisin päin, kunhan varmistat että letkujen liittimet sopivat yhteen (vanhemman päitä ei löydy edes Hi-Flexistä).
P.S. Tarkoitin tuossa aikaisemmassa vastauksessa sitä, että tarjotaan 290-vetolaitetta ketjussa joka koskee 280-mallia. Eikä niiden trimmissä ole mitään yhteistä.- 290 powertrim
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eli piti asentaa vanhaan pumppuun uudemman käyttökatkaisija (kalvopainikkeet) ja pyöreä digitaalimittari. Lopputuloksena napit kuumenivat kahdessa sekunnissa sen verran ettei niihin voinut koskea. Syyksi Volvolta kerrottiin uuden pumpun pienempi ohjausvirta. Eli vanhan pumpun korkeampi virta kuumensi näppäimet tulikuumiksi. Näin äkkiseltään se voisi onnistua toisin päin, kunhan varmistat että letkujen liittimet sopivat yhteen (vanhemman päitä ei löydy edes Hi-Flexistä).
P.S. Tarkoitin tuossa aikaisemmassa vastauksessa sitä, että tarjotaan 290-vetolaitetta ketjussa joka koskee 280-mallia. Eikä niiden trimmissä ole mitään yhteistä.Ok, eli varmaan sitten varmempi ja kaikkein edullisin vaihtoehto hommata vanhaan pumppuun uusi venttiilibloki. Se vaan kummastuttaa, että kuivilla pysyi viikon vetolaite ylhäällä, mutta vesille laskettua alkoi laskemaan. Pumpun osiin purkaminen ja puhdistus auttoi kuitenkin, että valuu huomattavasti hitaammin kuin ennen. Ennen puhdistusta valui myös syksyllä kuivilla ollessa, mutta uskon sen kyllä valuvan kuivilla nyttenkin.
- Motari
290 powertrim kirjoitti:
Ok, eli varmaan sitten varmempi ja kaikkein edullisin vaihtoehto hommata vanhaan pumppuun uusi venttiilibloki. Se vaan kummastuttaa, että kuivilla pysyi viikon vetolaite ylhäällä, mutta vesille laskettua alkoi laskemaan. Pumpun osiin purkaminen ja puhdistus auttoi kuitenkin, että valuu huomattavasti hitaammin kuin ennen. Ennen puhdistusta valui myös syksyllä kuivilla ollessa, mutta uskon sen kyllä valuvan kuivilla nyttenkin.
Minulla 290 vetolaite ei pysynyt ylhäällä lopulta lainkaan, ja ostin keväällä uuden pumpun täältä: http://www.mareng.co.uk/index.php?osCsid=0ivv8ntsvvjsd18fm3deapsa76 ..säästin > 1500 € verrattuna V-P hintoihin. V-P asentaja asensi paikoilleen. Trimmi ei vielä toiminut kunnolla, mutta mikrokytkimien pinnat puhdistamalla tuli kuntoon. Nyt kuin uusi. Kannattaa olla tarkkana pumpun koodin kanssa, mutta ko kaupan Tim opasti tässäkin. Kannattaa tutkia V-P räjäytyskuvia netistä.
Motari kirjoitti:
Minulla 290 vetolaite ei pysynyt ylhäällä lopulta lainkaan, ja ostin keväällä uuden pumpun täältä: http://www.mareng.co.uk/index.php?osCsid=0ivv8ntsvvjsd18fm3deapsa76 ..säästin > 1500 € verrattuna V-P hintoihin. V-P asentaja asensi paikoilleen. Trimmi ei vielä toiminut kunnolla, mutta mikrokytkimien pinnat puhdistamalla tuli kuntoon. Nyt kuin uusi. Kannattaa olla tarkkana pumpun koodin kanssa, mutta ko kaupan Tim opasti tässäkin. Kannattaa tutkia V-P räjäytyskuvia netistä.
"säästin > 1500 € verrattuna V-P hintoihin"
Eli sait uuden pumpun 700 € käteistä (muistit kai maksaa verot niistä?)
Koko alkuperäisen kysyjän pumppu maksaa 823 €, ainakin linkin perusteella...- 290 omistaja
Motari kirjoitti:
Minulla 290 vetolaite ei pysynyt ylhäällä lopulta lainkaan, ja ostin keväällä uuden pumpun täältä: http://www.mareng.co.uk/index.php?osCsid=0ivv8ntsvvjsd18fm3deapsa76 ..säästin > 1500 € verrattuna V-P hintoihin. V-P asentaja asensi paikoilleen. Trimmi ei vielä toiminut kunnolla, mutta mikrokytkimien pinnat puhdistamalla tuli kuntoon. Nyt kuin uusi. Kannattaa olla tarkkana pumpun koodin kanssa, mutta ko kaupan Tim opasti tässäkin. Kannattaa tutkia V-P räjäytyskuvia netistä.
Minäkin olen ajatellut samasta mestasta pumpun tilata. Kokemuksia? Ilmeisesti luotetava firma? Toimitettuna n. 200€ ja koko pumppu moottoreineen tais olla reilut 300€. Nyt vaan näytäs siltä, että sylinteri(t) ovatkin alkaneet vuotamaan ulospäin. Vene pitäs nostaa ylös vedestä vaikka juuri sain sen remontin jälkeen laskettua vesillle... p..kele! Täytyy aloittaa edullisin sylinterien toimittajan etsintä. Onko kukaan uusinut tiivisteitä 290 powertrimmin sylinterihin? Mistä tiivisteet ja millainen homma? Olen kuullut eräältä hyd.korjaajalta, että aika haastavat uusia tiivisteet?
- Motari
290 omistaja kirjoitti:
Minäkin olen ajatellut samasta mestasta pumpun tilata. Kokemuksia? Ilmeisesti luotetava firma? Toimitettuna n. 200€ ja koko pumppu moottoreineen tais olla reilut 300€. Nyt vaan näytäs siltä, että sylinteri(t) ovatkin alkaneet vuotamaan ulospäin. Vene pitäs nostaa ylös vedestä vaikka juuri sain sen remontin jälkeen laskettua vesillle... p..kele! Täytyy aloittaa edullisin sylinterien toimittajan etsintä. Onko kukaan uusinut tiivisteitä 290 powertrimmin sylinterihin? Mistä tiivisteet ja millainen homma? Olen kuullut eräältä hyd.korjaajalta, että aika haastavat uusia tiivisteet?
V-P listahinta koko pumppusysteemille öljyaltaineen on kova, lähes 2K€. Pumppu toimii oikein hyvin, oli kuulemma helppo asentaa, mutta en huomannut pyytää millikierteillä, joten marinassa joutuivat tekemään pakalla uudet kierteet kiinnityspultteja varten. Vene oli telakalla, joten asennus oli helppo homma. Pitää olla Paypal -tili, mutta se on helppo juttu myös. Marinassa pitivät hintaeroa käsittämättömän suurena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794