TEROLUT JA HAITTAVAIKUTUKSET

balleriina82

sain lääkäriltä terolut-kuurin annostuksella 2 tabl/pvä 10 päivän ajan kuukautisten käynnistämiseen.
nyt olisinkin kysellyt että onko muilla aiheuttanut huomattavia haittavaikutuksia ja millaisia?
itselläni ihon kutina, ärtyneisyys, ahdistus, mielialanvaihtelut ja jatkuva v*****s päällä. meinaan saada raivareita koko ajan ja muutenkin päätä on särkenyt melkein joka päivä kun muutenkin kärsin migreenistä aika ajoin. mietin voiko nuo olla terolutin vaikutuksia vai mitä? en ole muuten masentunut tai muuta. nyt kuukautiset alkoi kuurin jälkeen ja ovat TODELLA yli-runsaat. tamponi jonka pitäisi kestää 4-8 tuntia, pitä vaihtaa 1,5-2 tunnin välein ja silloinkin meinaa vuotaa housujen läpi. tämä on ihan kauheaa ja päätin etten syö enää tuon kuurin jälkeen noita teroja vaikka lääkäri määräsi kuukautiskierron 16-25 päivä otettaviksi..
olo on koko ajan kaiken lisäksi aivan järkyttävän heikko ja väsymys painaa silmää koko ajan. tätäkin kirjoittaessani meinaan nukahtaa :)
miten pitkään muilla on kestänyt terolutilla käynnistetyt kuukautiset? en nimittäin kestä tätä massiivista vuotoa montaa päivää..normaalisti kuukautiseni ovat kestäneet n.5 päivää ja olleet normaalit tai välillä niukatkin mutta nyt vuotaa kuin seula jo toista päivää..yölläkin joudun laittamaan kellon soimaan että käyn tamponin vaihtamassa ja sidettä pitää pitää vielä varmuudeksi tai sänky on aivan veressä yölläkin..
kiva kesä :(

7

17972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

"miten pitkään muilla on kestänyt terolutilla käynnistetyt kuukautiset?"

Kaksi viikkoa. Tamponista tuli läpi tunnissa. En pystynyt koko aikana juuri kotoa lähtemään tuon vuodon takia. Kovat kivut ja muutenkin huono olo. Tein saman päätöksen kuin sinä, eli kyseisiin lääkkeisiin en enää koske.

• balleriina82

kiitos viestistäsi. voi ei, tosi kiva, luulin jo eilen kun oli 3 päivää vuotanut tauotta ja puolentoista tunnin välein piti vaihtaa tamponi että no nyt ne loppui kun ei yöllä tullu mitään enää tamponiin ja laitoin vain mini tampaxin varulta kun lähdimme miesystävän vanhemmille käymään..no, huomasin tästä parin tunnin päästä että alushousuissa tuntuu oudolle, märälle ja kun menin veskiin niin alushousut oli ihan veressä ja tamponi oli tullut niin läpi kuin vain voi..meinasi iskeä epätoivo..siis, koko edellisen yön ja eilisen aamun ei tullu tyhtään mitään mutta sitten ne alkoi taas kuin uudelleen ja runsaina..tämä on oikeasti aivan kauheeta..

• Tismu
        balleriina82 kirjoitti:

kiitos viestistäsi. voi ei, tosi kiva, luulin jo eilen kun oli 3 päivää vuotanut tauotta ja puolentoista tunnin välein piti vaihtaa tamponi että no nyt ne loppui kun ei yöllä tullu mitään enää tamponiin ja laitoin vain mini tampaxin varulta kun lähdimme miesystävän vanhemmille käymään..no, huomasin tästä parin tunnin päästä että alushousuissa tuntuu oudolle, märälle ja kun menin veskiin niin alushousut oli ihan veressä ja tamponi oli tullut niin läpi kuin vain voi..meinasi iskeä epätoivo..siis, koko edellisen yön ja eilisen aamun ei tullu tyhtään mitään mutta sitten ne alkoi taas kuin uudelleen ja runsaina..tämä on oikeasti aivan kauheeta..

Moi,
        Mulla oli ihan samat oireet kuin ketjun aloittajalla. Viimeisen teron jälkeen meni pari päivää siihen, kun tulvat aukes, ja kesti n. reilun viikon. Loppumista oli tosi vaikeeta hahmotella, kun välissä saattoi olla miltei kokonainen päivä ilman vuotoa..

Sisulla popsin gynen määräämän 6 kk teroja, ja nyt odottelen luomuja alkavaksi ensi viikolla..Todella toivon, että ei ole niin kivuliaat ja runsaat kuin terojen aikana!

• fyhujcyt

Minulle ei terolut aiheuttanut mitään muuta kuin kipeät tissit. Söin niitä kuukautisten käynnistykseen ja gynekologi sanoi, että ei ole lainkaan harvinaista ettei terolut tehoa normaaliannostuksella. Annostusta muutettiin ja vihdoin menkatkin alkoivat. Kuurin jälkeen sain "oman" vuotoni takaisin kuukautiskipuineen.

Olen ymmärätny ettei tällaisia lääktiyksiä kannata itsekseen lopettaa kesken kaiken. Ei siitä varmaan mitään sivuvaikutuksia tule, mutta ei se silloin auta pysyvästi. Jos on ongelmia tulee ottaa yhteyttä pillerit määränneseen lääkäriin ja hän muuttaa annostusta. Hormonilääkityksen säätäminen on joskus oikeasti säätämistä ja sitä pitää tehdä, jos oireet ovat liian pahat tai jos läkityksestä ei tunnu olevan apua.

Eli ottakaa yhteys lääkityksen määränneeseen lääkäriin ennen kuin lopetatte kuurin kesken kaiken.

• balleriina82

mutta nuo sivuoireet ainakin oli mulla niin pahat että vaikka lääkäri sanoisi ettei saa lopettaa niin todennäköisesti lopetan. nytkin on tänään taas ollut melkein kokonaan vuodoton päivä, lukuunottamatta ihan pieniä viiruja tamponissa mutta kuitenkin niin etten voi ilman olal tai pikkuhousuihin tulee jälkiä..tiedä sitten jos huomenna on taas tulva :D
        nyt mielialavaihtelut ja raivikset on pienentyneet mutta kai niiden oli pakko johtua terolutista koska sellaisia mulla ei ennen niiden aloittamista ollut. enkä haluaisi saada samanlaista jos jatkaisin tämän kuukautiskierron puolivälissä taas teroja..melkeinpä samanlaiset oireet tuli kuin joskus pari vuotta sitten e-pillereistä jotka myöskin lopetin juuri tuon takia kun meinasi raivokohtauksella jokainen aamu alkaa ja itkulla..

• balleriina82
        balleriina82 kirjoitti:

mutta nuo sivuoireet ainakin oli mulla niin pahat että vaikka lääkäri sanoisi ettei saa lopettaa niin todennäköisesti lopetan. nytkin on tänään taas ollut melkein kokonaan vuodoton päivä, lukuunottamatta ihan pieniä viiruja tamponissa mutta kuitenkin niin etten voi ilman olal tai pikkuhousuihin tulee jälkiä..tiedä sitten jos huomenna on taas tulva :D
        nyt mielialavaihtelut ja raivikset on pienentyneet mutta kai niiden oli pakko johtua terolutista koska sellaisia mulla ei ennen niiden aloittamista ollut. enkä haluaisi saada samanlaista jos jatkaisin tämän kuukautiskierron puolivälissä taas teroja..melkeinpä samanlaiset oireet tuli kuin joskus pari vuotta sitten e-pillereistä jotka myöskin lopetin juuri tuon takia kun meinasi raivokohtauksella jokainen aamu alkaa ja itkulla..

vielä sellaista kysyisin että kun on terolut menkat niin onko ovulaatio juuri silloin 14 päivä kk vai voiko silti heittää vaikkei ole luonnolliset menkat..? tietääkö kukaan? :) mulla ennen terolutia oli tosi pitkät kierrot n. 45-75 päivää ja ovulaatiosta en tiennyt ikinä millon oli mutta vaikuttaako terot siihen?

• fyhujcyt
        balleriina82 kirjoitti:

Joo, mut ota yhteyttä siihen lääkäriin, kerro miten pahat oireet on tullut ja lääkäri muuttaa annostusta /terojen aloituspäivää (on yksilöllistä mistä päin lähdetään muuttamaan). Tai lääkettä (on muitakin vaihtoehtoja teroille)

ovulaatiokysymykseesi: voi heittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      485
      3800
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2836
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2158
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      449
      2013
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1364
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1271
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1138
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      80
      1048
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      1019
    10. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1018
    Aihe