sitä tässä ihmettelen, että kun Tampereen Kaupungin verkkosivuilta tulostin toimeentulotuen jatkohakemuslomakkeen niin siellä ei kysytä tuloja ja menoja missään kohtaa. katsooko ne vaan liitteiden mukaan nämä tulot ja menot.
on kohta kyllä missä kysytään muutoksia, mutta jos mm. on terveydenhoitokuluja mitkä ei ole ns. pysyviä muutoksia, niin katsooko ne nämäkin vaan kuittien perusteella.
kun naapurikunnan jatkohakemuksissa täytetään sivut, missä on kysytty tulot ja menot kaikki erikseen vaikka pyytävät niistä tositteetkin.
tulostin kaikenvaralta ekasta hakemuslomakkeesta sivut, mihin täytin nuo tulot ja menot.
toimeentulotuen jatkohakemus
17
1973
Vastaukset
- sellasta.....l
jatohakemuslomakehan on se joka täytetään kun haetaan esimerkiksi seuraavan kuun toimeentulotukea. Itse aikoinani kun asioin sossussa (en siis enää) niin en täyttänyt enää jatkohakemuksiin sitä mitkä on tulot ja mikä menot, koska ne oli pitänyt jo kertoa siinä ensimmäisessä hakemuksessa. Koska tuloni ja menoni eivät mitenkään lisääntyneet, eivät tarve ollut niitä kirjoittaa mitenkään kummosemmin, muuta kuin viemällä sitten laskut ja reseptit aina sossuun ja he maksoivat sitten sieltä suunnasta / kirjoittivat maksusitoomuksia esim resepteilleni.
eli kyllä katsotaan aina kuiteista/resepteistä/laskuista erilliset menot ja kirjottavat aina erikseen niille hyväksytäänkö ne vai ei. myöskin tiliotteista sitten katsovat ettei ole ylimääräisiä tuloja tai vastaavia. eli ei sitä erikseen pitäisi minun mielestä jokaiselle kuulle kirjottaa, paljon sinulle on tullut rahaa, jos se pysyy samana, kun edellisen kuun. - siskot_
Juu, ei siinä kysellä erikseen summia. Ne katsotaan tiliotteesta, laskuista ja muista liitteistä.
- häh ?
Entä kun pitää laittaa tositteet alkuperäisinä, esim. reseptit ja niiden kuitit ja matkakuluista esim. seutulipun latauskuitti, niin miten ne lääkkeet ilman alkuperäisiä reseptejä saa apteekista, kun pitää soskuun lähettää ? Ei apteekillekaan kopiot kelpaa.
Ja tuo seutulipun latauskuitti olisi tärkeää säilyttää kaikenvaralta, jos kortti tilttaa tai maksupääte, niin on tosite näyttää että kortti on ladattu. - siskot_
häh ? kirjoitti:
Entä kun pitää laittaa tositteet alkuperäisinä, esim. reseptit ja niiden kuitit ja matkakuluista esim. seutulipun latauskuitti, niin miten ne lääkkeet ilman alkuperäisiä reseptejä saa apteekista, kun pitää soskuun lähettää ? Ei apteekillekaan kopiot kelpaa.
Ja tuo seutulipun latauskuitti olisi tärkeää säilyttää kaikenvaralta, jos kortti tilttaa tai maksupääte, niin on tosite näyttää että kortti on ladattu.Joko ostat lääkkeet ensin itse ja lähetät kuitit ja reseptin sossuun jolloin maksavat niitä vastaan ja lähettävät sinulle reseptin takaisin. Tai jos lääkkeiden summa ylittää 50 euroa, käyt apteekista hakemassa hinta-arvion mitä lääkkeet tulevat maksamaan, lähetät arvion resepteineen sossuun ja he palauttavat maksusitoumuksen ja reseptit sinulle. Kummassakin tapauksessa kannattaa varautua noin 1-2 viikon odotteluun. Osta siis lääkettä kerralla useaksi kuukaudeksi ja sitoumusta lähettäessä katso, että lääkkeet riittää vielä pari viikkoa. Sitoumuksessa on yleensä vain pari päivää aikaa hakea lääkkeet joten varaudu myös siihen!
Seutulipun kuitista luulisin kopion kelpaavan, laita mukaan selitys miksi et alkuperäistä laita. Minä olen toisinaan laittanut kopioita tositteista ja on mennyt läpi.
Näin siis Tampereella. - häh?
siskot_ kirjoitti:
Joko ostat lääkkeet ensin itse ja lähetät kuitit ja reseptin sossuun jolloin maksavat niitä vastaan ja lähettävät sinulle reseptin takaisin. Tai jos lääkkeiden summa ylittää 50 euroa, käyt apteekista hakemassa hinta-arvion mitä lääkkeet tulevat maksamaan, lähetät arvion resepteineen sossuun ja he palauttavat maksusitoumuksen ja reseptit sinulle. Kummassakin tapauksessa kannattaa varautua noin 1-2 viikon odotteluun. Osta siis lääkettä kerralla useaksi kuukaudeksi ja sitoumusta lähettäessä katso, että lääkkeet riittää vielä pari viikkoa. Sitoumuksessa on yleensä vain pari päivää aikaa hakea lääkkeet joten varaudu myös siihen!
Seutulipun kuitista luulisin kopion kelpaavan, laita mukaan selitys miksi et alkuperäistä laita. Minä olen toisinaan laittanut kopioita tositteista ja on mennyt läpi.
Näin siis Tampereella.kiitti näistä tiedoista.
Entäs toinen asia, mikä on vähän epäselvä miten toimia:
toukokuussa on tehnty toimeentulotukipäätös sekä heinäkuulle- että elokuulle.
nyt heinäkuussa on tullut terveyskeskusmaksuja ja lääkekuluja ja myös elokuulla tulee olemaan näitä terveyskuluja, mitä ei voitu toukokuun lopulla vielä tietää.
Lisäksi elokuussa erääntyy sekä kotivakuutus että sähkölasku, mitä ei ole tuossa toukokuussa tehdyssä päätöksessä.
Mille pohjalle tai miten pitää joku saatekirje tehdä näiden liitteiden mukaan, kun lähettää ne soskuun, että osaavat yhdistää jo tehtyyn päätökseen täydennykseksi.
laitanko sen tehdyn päätöksen kopion sinne mihin viittaan vai miten olette toiminut Tampereella.
Itse olen naapurikunnassa, mutta poika muutti Tampereelle ja siellä on eri käytäntö. Kyselen siis asioita poikani puolesta.
Tampereella kun näyttää olevan joissakin suhteessa aivan eri käytäntö kun omassa kotikunnassani. - siskot__
häh? kirjoitti:
kiitti näistä tiedoista.
Entäs toinen asia, mikä on vähän epäselvä miten toimia:
toukokuussa on tehnty toimeentulotukipäätös sekä heinäkuulle- että elokuulle.
nyt heinäkuussa on tullut terveyskeskusmaksuja ja lääkekuluja ja myös elokuulla tulee olemaan näitä terveyskuluja, mitä ei voitu toukokuun lopulla vielä tietää.
Lisäksi elokuussa erääntyy sekä kotivakuutus että sähkölasku, mitä ei ole tuossa toukokuussa tehdyssä päätöksessä.
Mille pohjalle tai miten pitää joku saatekirje tehdä näiden liitteiden mukaan, kun lähettää ne soskuun, että osaavat yhdistää jo tehtyyn päätökseen täydennykseksi.
laitanko sen tehdyn päätöksen kopion sinne mihin viittaan vai miten olette toiminut Tampereella.
Itse olen naapurikunnassa, mutta poika muutti Tampereelle ja siellä on eri käytäntö. Kyselen siis asioita poikani puolesta.
Tampereella kun näyttää olevan joissakin suhteessa aivan eri käytäntö kun omassa kotikunnassani.Jos haet siis lääkkeisiin, sähkölaskuun tms rahaa joka yleisesti maksetaan perusosan päälle niin itse olen ensin maksanut laskun ja sen jälkeen lähettänyt sen sossuun. Mukaan laitan alkuperäisen lasku/reseptin, kuitin sekä pienen post-it lapun jossa on nimeni sekä sosiaaliturvatunnukseni. Sossu näkee koneelta, että päätös on voimassa eikä sen suurempia papereita tarvita.
Lääkkeisiin voi toki myös hakea sitä maksusitoumusta ja siihen olen samanlailla laittanut mukaan lapun jossa nimi ja sotu. Sähkölaskun taisin saada myös joskus ilman etukäteen maksua eli lähetin laskun sossuun, he laittoivat rahat minulle ja minä maksoin laskun. Harvemmin näin kuitenkaan toimitaan laskujen kanssa, yleensä ne on maksettava ensi itse. Kannattaa kysyä sossulta mahdollisuutta etukäteen maksuun jos lasku on kovin suuri. - Miten jatkossa?
siskot__ kirjoitti:
Jos haet siis lääkkeisiin, sähkölaskuun tms rahaa joka yleisesti maksetaan perusosan päälle niin itse olen ensin maksanut laskun ja sen jälkeen lähettänyt sen sossuun. Mukaan laitan alkuperäisen lasku/reseptin, kuitin sekä pienen post-it lapun jossa on nimeni sekä sosiaaliturvatunnukseni. Sossu näkee koneelta, että päätös on voimassa eikä sen suurempia papereita tarvita.
Lääkkeisiin voi toki myös hakea sitä maksusitoumusta ja siihen olen samanlailla laittanut mukaan lapun jossa nimi ja sotu. Sähkölaskun taisin saada myös joskus ilman etukäteen maksua eli lähetin laskun sossuun, he laittoivat rahat minulle ja minä maksoin laskun. Harvemmin näin kuitenkaan toimitaan laskujen kanssa, yleensä ne on maksettava ensi itse. Kannattaa kysyä sossulta mahdollisuutta etukäteen maksuun jos lasku on kovin suuri.Siis riittääkö jatkohakemukseksi se, että lähettää laskut ja kuitit niistä? Sain jokin aika sitten ensimmäisen päätöksen toimeentulotuen maksamisesta. Päätöksen mukana ei tullut jatkohakemusta, enkä löytänyt sitä kaupunkini nettisivuiltakaan. Olen ihmetellyt, miten jatkohakemus tehdään.
- häh?
Miten jatkossa? kirjoitti:
Siis riittääkö jatkohakemukseksi se, että lähettää laskut ja kuitit niistä? Sain jokin aika sitten ensimmäisen päätöksen toimeentulotuen maksamisesta. Päätöksen mukana ei tullut jatkohakemusta, enkä löytänyt sitä kaupunkini nettisivuiltakaan. Olen ihmetellyt, miten jatkohakemus tehdään.
Minulle on tullut aina päätöksen mukana lanketti jatkohakemuksen tekemiseen, mutta sen saa tulostettua myös täältä: kohdasta "Esite, hakemus ja hakemuksen liitteet"
http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/toimeentulotuki/hakeminen.html#Esite_hakemus_ja_hakemuksen_liitteet - Petu...
Miten jatkossa? kirjoitti:
Siis riittääkö jatkohakemukseksi se, että lähettää laskut ja kuitit niistä? Sain jokin aika sitten ensimmäisen päätöksen toimeentulotuen maksamisesta. Päätöksen mukana ei tullut jatkohakemusta, enkä löytänyt sitä kaupunkini nettisivuiltakaan. Olen ihmetellyt, miten jatkohakemus tehdään.
Jos olet saanu tt-tukea esim. heinäkuun alussa heinäkuulle ja sitten tulee vaikka tänään tk-maksu ja lääkekuluja niin hakemukseksi riittää kun kirjoitat paperin jossa lukee:
Haen lisää tt-tukea heinäkuulle oheisiin maksuihin.
Nimi ja osoite.
-ja sitten tietysti kuitit liitteeksi.
Mikään kunta ei voi vaatia toimeentulotuen hakemista eikä jatkohakemuksen tekemistä kunnan "virallisella" lomakkeella. Hakemus on siis vapaamuotoinen.
http://www.valtakunta.fi - häh?
Petu... kirjoitti:
Jos olet saanu tt-tukea esim. heinäkuun alussa heinäkuulle ja sitten tulee vaikka tänään tk-maksu ja lääkekuluja niin hakemukseksi riittää kun kirjoitat paperin jossa lukee:
Haen lisää tt-tukea heinäkuulle oheisiin maksuihin.
Nimi ja osoite.
-ja sitten tietysti kuitit liitteeksi.
Mikään kunta ei voi vaatia toimeentulotuen hakemista eikä jatkohakemuksen tekemistä kunnan "virallisella" lomakkeella. Hakemus on siis vapaamuotoinen.
http://www.valtakunta.fiPoikani toimeentulotuki päätöksessä ajalle 1.7. - 31.8. luki näin:
Kun toimeentulotukihakemus on käsitelty, maksettuja lisäkuitteja voi esittää samalle kuukaudelle ainoastaan jos niiden yhteissumma ylittää 50 €, muussa tapauksessa ne lähetetään seuraavan toimeentulotukihakemuksen yhteydessä"
Onko tämä kesäaikainen käytäntö vai ihan vakituinen ? Ihan uusi asia minulle.
"Velkojen ja lainojen kustannukset eivät ole toimeentulotukeen oikeuttavia menoeriä."
siis koski opintolainojen korkoja. ja päätöksen mukaisesti ne hylättiin perustellen, että "hakija ei ole enää opiskelija ?"
Poikani ei ole ollut opiskelija enää yli 1,5 vuoteen ja tähän asti on opintolainojen korot hyväksytty.
Pojalleni on siunaantunut jo pelkästään terveyskeskusten ja lääkkeiden kustannuksista heinä-elokuussa yli viiskympin kustannukset. mutta vaikeutena on se, kun hän ei löydä kuitteja kaikista. hän kyseli terkkarista kopioita, mutta sieltä oltiin vaan sanottu että täytyy odottaa karhulaskua. kun yksi niistä monista oli vielä maksamatta.
kyllä on Tampereella paljon heikommin toimeentulotukiasiat kun naapurikunnassa. - Häh ?
häh? kirjoitti:
Poikani toimeentulotuki päätöksessä ajalle 1.7. - 31.8. luki näin:
Kun toimeentulotukihakemus on käsitelty, maksettuja lisäkuitteja voi esittää samalle kuukaudelle ainoastaan jos niiden yhteissumma ylittää 50 €, muussa tapauksessa ne lähetetään seuraavan toimeentulotukihakemuksen yhteydessä"
"Velkojen ja lainojen kustannukset eivät ole toimeentulotukeen oikeuttavia menoeriä."
siis koski opintolainojen korkoja. ja päätöksen mukaisesti ne hylättiin perustellen, että "hakija ei ole enää opiskelija ?"
Poikani ei ole ollut opiskelija enää yli 1,5 vuoteen ja tähän asti on opintolainojen korot hyväksytty.
Pojalleni on siunaantunut jo pelkästään terveyskeskusten ja lääkkeiden kustannuksista heinä-elokuussa yli viiskympin kustannukset. mutta vaikeutena on se, kun hän ei löydä kuitteja kaikista. hän kyseli terkkarista kopioita, mutta sieltä oltiin vaan sanottu että täytyy odottaa karhulaskua. kun yksi niistä monista oli vielä maksamatta.
kyllä on Tampereella paljon heikommin toimeentulotukiasiat kun naapurikunnassa.lisäksi päätöksessä oli että tilitotteet olisivat esitetty
1. tililtä ajalta 16.5. - 15.6. ja
2 tililtä ajalta 16.5. - 1.6.
vaikka tiliotteet olivat molemmat samalta ajalta eli ihan tuonne 15.6. asti.
toisella tilillä oli vaan viimeinen merkintä 1.6.
eikö ne siellä soskussa todellakaan osaa niitä tiliotteita lukea, miltä ajalta ne on esitetty.
toiselle tilille tulee ainoastaan toimeentulotuki.
sinne ei tule muita tuloja eikä myöskään sieltä lähde mitään maksuja. - siskot_
häh? kirjoitti:
Poikani toimeentulotuki päätöksessä ajalle 1.7. - 31.8. luki näin:
kyllä on Tampereella paljon heikommin toimeentulotukiasiat kun naapurikunnassa.Tuo 50 euron käytäntö on kai vähän virkailijasta kiinni. Jotkut noudattavat, mutta eivät kaikki.
Opintolainan korkoja ei makseta sossusta. Kelasta voi hakea viisi kertaa korkoavustusta, sen jälkeen menee omasta pussista. Itselläni on juuri valitusrumba menossa tästä asiasta. :)
Jos laskut on maksettu tililtä, tiliote kelpaa kuittina. Sen voi hakea pankista vaikka kesken tiliotekauden, maksaa tosin muutaman euron. Vaikea sanoa kelpaako pelkkä tiliotekkaan jos itse laskua ei ole esittää. - Petu...
siskot_ kirjoitti:
Tuo 50 euron käytäntö on kai vähän virkailijasta kiinni. Jotkut noudattavat, mutta eivät kaikki.
Opintolainan korkoja ei makseta sossusta. Kelasta voi hakea viisi kertaa korkoavustusta, sen jälkeen menee omasta pussista. Itselläni on juuri valitusrumba menossa tästä asiasta. :)
Jos laskut on maksettu tililtä, tiliote kelpaa kuittina. Sen voi hakea pankista vaikka kesken tiliotekauden, maksaa tosin muutaman euron. Vaikea sanoa kelpaako pelkkä tiliotekkaan jos itse laskua ei ole esittää.Olipa kunta tai virkailija mikä tahansa niin käytäntö jossa on jokin raja jonka ylittävä määrä vasta myönnetään lisätukena samalle kuukaudelle on laiton. Asiakas voi päätöksen saatuaan hakea vaikka joka päivä euron lisää jos joka päivä tulee euron tt-tukeen oikeuttava lasku, eikä sossu saa sitä siirtää seuraavalle kuukaudelle.
Se seitsemän päivän käsittelyaika sossulla tietysti on.
http://www.toimeentulotuki.net - Alussa aina vaikeaa!
häh? kirjoitti:
Minulle on tullut aina päätöksen mukana lanketti jatkohakemuksen tekemiseen, mutta sen saa tulostettua myös täältä: kohdasta "Esite, hakemus ja hakemuksen liitteet"
http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/toimeentulotuki/hakeminen.html#Esite_hakemus_ja_hakemuksen_liitteetEn asu Tampereella. En saanut ensimmäisen päätöksen mukana jatkohakemuslomaketta, enkä mitään tietoa, miten ttt:a haetaan jatkossa. En löytänyt oman kuntani nettisivuiltakaan muuta kuin vain ensimmäisen ttthakemuksen.
Riittääkö siis jatkohakemukseksi tiliote ja tositteet menoista ja tuloista? Ja mukaan jokin lappu, josta näkyy nimeni ja henkilötunnukseni? - Petu...
siskot_ kirjoitti:
Tuo 50 euron käytäntö on kai vähän virkailijasta kiinni. Jotkut noudattavat, mutta eivät kaikki.
Jos laskut on maksettu tililtä, tiliote kelpaa kuittina. Sen voi hakea pankista vaikka kesken tiliotekauden, maksaa tosin muutaman euron. Vaikea sanoa kelpaako pelkkä tiliotekkaan jos itse laskua ei ole esittää.Jos pitää pankista hakea tiliote sossuun niin kannattaa pyytää tiliote siten, että mainitsee, että tarvitseen sen toimeentulotukihakemuksen liitteeksi. Moni pankki antaa tuolloin tiliotteen maksutta.
http://www.valtakunta.fi - häh?
Petu... kirjoitti:
Olipa kunta tai virkailija mikä tahansa niin käytäntö jossa on jokin raja jonka ylittävä määrä vasta myönnetään lisätukena samalle kuukaudelle on laiton. Asiakas voi päätöksen saatuaan hakea vaikka joka päivä euron lisää jos joka päivä tulee euron tt-tukeen oikeuttava lasku, eikä sossu saa sitä siirtää seuraavalle kuukaudelle.
Se seitsemän päivän käsittelyaika sossulla tietysti on.
http://www.toimeentulotuki.netEsitin asian vähän ehkä epämääräisesti. tai tuo 50 euron määrite oli suoraan kopsattu päätöksestä.
Kuitenkin ymmärsin niin, että kun ne käsitellään seuraavan kuun tuen yhteydessä, ne silloin otettaisiin täysimääräisenä huomioon. mutta siis ei voi lähettää täydentävänä (jo käsiteltävänä olevaan tukihakemukseen) ennen kun ne yhteensä olisivat vähintään tuon 50 €. - ...
häh? kirjoitti:
Esitin asian vähän ehkä epämääräisesti. tai tuo 50 euron määrite oli suoraan kopsattu päätöksestä.
Kuitenkin ymmärsin niin, että kun ne käsitellään seuraavan kuun tuen yhteydessä, ne silloin otettaisiin täysimääräisenä huomioon. mutta siis ei voi lähettää täydentävänä (jo käsiteltävänä olevaan tukihakemukseen) ennen kun ne yhteensä olisivat vähintään tuon 50 €.Eivät voi tuollaista rajoitusta laittaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862