Olen 45 v. mies. Vatsa on ollut jatkuvasti sekaisin jo ainakin pari vuotta. Eli siis ripulia montakin kertaa päivässä. Välillä on ollut kipujakin, että on pitänyt mennä selälleen makaamaan sänkyyn. Ihminen kuulemma sairastaa vaikeaa ripulia, jos pitää kolme kertaa päivässä käydä ao. syyn vuoksi vessassa.
Olen lievästi ylipainoinen, pituutta on 181 cm ja painoa 86 kg.
Olen todella neuvoton ja ymmällään näiden vatsavaivojen kanssa! Yleislääkärin lähetteellä tehtiin tutkimukset ulosteesta ja tänään sain tietää, että kaikki tulokset ovatkin hyviä, eli mitään ei olisi vialla?! Kun lääkäri soitti näistä tuloksista, niin sanoin, että vaivat ovat vain pahentuneet viime aikoina.
Tätä asiaa on tutkittu vuosi-pari sitten ja oireet olivat silloinkin samoja. Kaikki on siististi kirjattu lääkäreiden epikriiseihin, mutta mitään hoitoa en ole näihin saanut!
Lääkäri tekee nyt lähetteen vatsan tähystykseen.
Siskoni on erään toisen alan erikoislääkäri toisella paikkakunnalla ja sain häneltä puhelinmääräyksen apteekkiin ja Nexium-tabletteja, joita olen nyt käyttänyt muutaman päivän. Tänä aikana vatsa on mennyt vain huonompaan suuntaan! Siskoni sanoi, että joskus ei saada tähystyksessäkään ja muissa kokeissa/tutkimuksissa selville, mikä vatsaa vaivaa! Toiset ihmiset ovat vain "herkkävatsaisia."
Ennen tuota Nexiumia käytin Imodiumia muutaman tabletin ja se auttoi vain hyvin lyhytaikaisesti.
Näissä viimeisimmissä tutkimuksisa todettiin, ettei ole laktoosi-intoleranssia (joka on isälläni), ei keliakiaa, ei mitään tulehduksia, ei ruokamyrkytyksiä yms.
Olen aivan ihmeissäni näiden vatsavaivojen kanssa! Syön normaalisti enkä mitään pilaantuvaa ruokaa. Tänään ei ollut edes ruokahalua. Söin päivällä vähän ravintolassa ja sitten ruoan jälkeen oksensin! Tällaista ei ole ennen ollut lukuunottamatta ajoittaista aamupahoinvointia.
Kahvin nauttiminen aamulla on ilmeisesti lopetettava kokonaan ja siirryttävä teehen ja kaakaohon. Sääli, sillä pari kuppia kahvia on ollut "ainoita iloja" tämän myllerryksen keskellä.
Ilmeisesti olen allerginen jollekin ruoka-aineelle, jota ei vain ole saatu selville. Esim. mansikat maistuvat, mutta tekevät pahaa oloa ja vatsan sekaisin. Tämä ei ole enää normaalia ja kohta olen täysin työkyvytön vatsani vuoksi!
Vuosi sitten kävin jopa hiv-testissä, tuloksella ettei sitä ole. Enkä ole tehnytkään mitään, mistä sellaisen olisi voinut saada.
Kirjoittakaa, jos teillä on ollut samanlaisia kokemuksia! Kiitos!
Tähystykseen menossa
11
768
Vastaukset
- velli housu
Tämä vaiva ei tosin teillä ole ,mutta kerronpahan kuitenkin.
Onko vatsa vaiva vai paksunsuolen vaiva. Minulla oli ripuli ja ei meinannut pytylle keretä ja yleensä syönnin jälkeen. Tosin vatsa kivut ei ollut kummoiset ja enempi ulostus tunne toi kivut. Paksun suolen tähystyksessä selvisi ,että on ns, grohn.in tauti. Sain lääkeet ja se on asettunut nyt suht' hyväksi. Lääkkeet on tosin
muistettava ottaa. Jos ei muista niin heti kyllä muistuttaa ja on kiire pytylle.
Ainainen löysä vatsa on tosi kiusallinen ja varsinkin kyn se löysyys tulee esiin heti kun jotain tärkeää on tehtävä, vaikka ei olisikkaan vatsalla jännittäjä.
Sitä saa varata tuplahousut jalkaan. Yli viisivuotta kärsinyt jo olen vaivasta ja ala kautta tähystetty monesti kontrolleissa. Lääkityksellä toimeen tulee.- pelottaa.
Kiitos vastauksesta ja omakohtaisista kokemuksista!
Samanlaista on ollut, etenkin illalla syömisen jälkeen on usein kiire vessaan ja taas on ripulia. Joskus päivälläkin esim. pyörällä ajaessa saattaa tulla vessahätä, eikä oikein tiedä minne pääsisi-menisi.
Tosi ikävää ja oirehtii aina saman kaavan mukaisesti, eli väärään aikaan ja väärässä paikassa. En käytä alkoholia, tupakkaa enkä mitään päihteitä.
Miten tuo grohnin tauti, jos sellainen on, niin onko se pitkäaikainen, krooninen, siis pysyvä? - vellihousu 2
pelottaa. kirjoitti:
Kiitos vastauksesta ja omakohtaisista kokemuksista!
Samanlaista on ollut, etenkin illalla syömisen jälkeen on usein kiire vessaan ja taas on ripulia. Joskus päivälläkin esim. pyörällä ajaessa saattaa tulla vessahätä, eikä oikein tiedä minne pääsisi-menisi.
Tosi ikävää ja oirehtii aina saman kaavan mukaisesti, eli väärään aikaan ja väärässä paikassa. En käytä alkoholia, tupakkaa enkä mitään päihteitä.
Miten tuo grohnin tauti, jos sellainen on, niin onko se pitkäaikainen, krooninen, siis pysyvä?On vessaan,ja on tosi vaikea pidätellä,että sais housut alas ajoissa.. Pahaksi kun tuo Gronin tauti menee joutuu käymään jopa yölläkin vessassa. Minulla ei muistaakseni kyllä oksennuttanut kovin pahasti, mutta kyllä kai se sitäkin tekee jos se pahana on pitempään. Muutenhan se kai on paksunsuolen sairaus pääasiassa.
Kyllä gronin tauti on minun tietojen mukaan pysyvä jos se on tullut. Sen kanssa tulee kyllä hyvin toimeen kun saa lääkkeet. Alussa on vahva lääkitys,että tulehdus saadaan kuriin. Minulla sitten ylläpito lääkkeenä oli asakool niminen lääke, Niitä sai syödä monta kpl:tta päivässä. Nyttemmin lääke on vaihdettu kun tuli nivel-ja lihas särkyjä.
Olet vielä nuori mies,mutta älä pelkää jos sairautesi olisi gronin tauti,sen kanssa tulee toimeen hyvin kun sopiva lääke vain löydetään ja muistat syödä lääkkeet. Seuranta tähystyksissä joutuu käymään,mutta sitä ei tarvitse pelätä. - Crohn-epäily
vellihousu 2 kirjoitti:
On vessaan,ja on tosi vaikea pidätellä,että sais housut alas ajoissa.. Pahaksi kun tuo Gronin tauti menee joutuu käymään jopa yölläkin vessassa. Minulla ei muistaakseni kyllä oksennuttanut kovin pahasti, mutta kyllä kai se sitäkin tekee jos se pahana on pitempään. Muutenhan se kai on paksunsuolen sairaus pääasiassa.
Kyllä gronin tauti on minun tietojen mukaan pysyvä jos se on tullut. Sen kanssa tulee kyllä hyvin toimeen kun saa lääkkeet. Alussa on vahva lääkitys,että tulehdus saadaan kuriin. Minulla sitten ylläpito lääkkeenä oli asakool niminen lääke, Niitä sai syödä monta kpl:tta päivässä. Nyttemmin lääke on vaihdettu kun tuli nivel-ja lihas särkyjä.
Olet vielä nuori mies,mutta älä pelkää jos sairautesi olisi gronin tauti,sen kanssa tulee toimeen hyvin kun sopiva lääke vain löydetään ja muistat syödä lääkkeet. Seuranta tähystyksissä joutuu käymään,mutta sitä ei tarvitse pelätä.Edellinen puhunee varmaankin Crohnin taudista, ja googlettamalla löytyy aika paljon asiaa. Mielestäni kannattaisi kyllä paksusuolikin tähystää, jos kerran pääoire on ripulointi. Vatsantähystyksellä voidaan toki päästä pahoinvoinnin lähteille, mutta usein ripulin syy löytyy paksusuolesta, joskus vasta ohutsuolesta - tai kuten mulla, ei mistään...
- aloittaja.
Crohn-epäily kirjoitti:
Edellinen puhunee varmaankin Crohnin taudista, ja googlettamalla löytyy aika paljon asiaa. Mielestäni kannattaisi kyllä paksusuolikin tähystää, jos kerran pääoire on ripulointi. Vatsantähystyksellä voidaan toki päästä pahoinvoinnin lähteille, mutta usein ripulin syy löytyy paksusuolesta, joskus vasta ohutsuolesta - tai kuten mulla, ei mistään...
Siis Sinulla ei löytynyt syytä mistään?! Tätä pelkään omalla kohdallanikin.
Miten vaivaa sitten hoidetaan, jos ei tiedetä syytä?
Radikaali ruokavalion kokonaismuutos? Esim. kasvikset vähemmälle, kahvi lopetetava yms. mitä luin jo googlettamalla tuon grohnin-taudin. - Crohn-epäily
aloittaja. kirjoitti:
Siis Sinulla ei löytynyt syytä mistään?! Tätä pelkään omalla kohdallanikin.
Miten vaivaa sitten hoidetaan, jos ei tiedetä syytä?
Radikaali ruokavalion kokonaismuutos? Esim. kasvikset vähemmälle, kahvi lopetetava yms. mitä luin jo googlettamalla tuon grohnin-taudin.Tähystykset yläpäästä ja alapäästä, ultrat, ohutsuolen magneetti, veri- ja ulostenäytteet yms... Missään ei oikein mitään erityistä. Eikä tätä ole millään hoidettu, paitsi korkeintaan Agiocuria suositeltu silloin kun vatsa on kuralla. Mulla tämä on kausittaista, välillä kaikki toimii suht hyvin, välillä taas ripulia (ei tosin noin pahaa kuin sulla) ja pahoinvointia on, mutta näillä tässä nyt on muutama vuosi jo menty. Esim. vähähiilihydraattista ruokavaliota voi toki koittaa, siitä jotkut Crohnikot ovat käsittääkseni saaneet avun, mutta se on varsin tiukka prosessi ja hyvä olisi varmaan ensin edes yrittää vielä tarkemmin selvittää, voisiko tuolle olla jotain muutakin nimeä kuin toiminnalliset vatsavaivat/ärtynyt suoli...
- kärsivä myös
minulle kuuluu täysin samat oireet ja olen menossa myös tähystykseen kyseisten vaivojen takia. Tosin tähystysaika on jo ylihuomenna ja minä olen vasta 15 vuotias. Maha vaivaa jokapäiväistä elämää paljon, enkä voi elää muiden nuorten kanssa, kun en voi poistua kotoa.. Yksikään lääkäri ei ole ottanut vielä tosissaan kipujani, vaikka olen lähes 15 kg laihtunutkin alle puolessa vuodessa, tekemättä mitään.. ?
- sala-poliisi
Vähän samoja kokemuksia, mutta syytä ei löydy, tosin ihan noin pahana mulla ei ole. Minä kuulun näihin herkkävatsaisiin, koska eri tilanteisiin reagoin vatsallani aina. Kahvi on kyllä ehdottomasti pahasta! Mulla auttoi hieman se että pidin tarkkaa ruokapäiväkirjaa, ja huomasin joitakin mitkä mulle ei sovi. Esimerkiksi valmisruokia en voi syödä lainkaan, enkä keinotekoisia makeutusaineita. Aamulla mun pitää syödä proteiinipitoinen aamiainen, leipä tai puuro ei sovi silloin. Nopeasti syöminen (jota töissä etenkin tulee harrastettua pakostakin) pistää heti vatsan myllertämään. Makeat herkut tekevät saman, ja rasvainen ruoka.
Hitaasti syöminen, ruoka tehty tuoreista raaka-aineista ja kasvispainotteinen ruoka on rauhoittanut jonkun verran, mutta edelleen useana päivänä viikossa silti on pakki vain sekaisin. Laktoosi aiheuttaa joskus oireita, joskus ei. Melkoista salapoliisityötä tämä on vaatinut mutta nyt hieman helpottaa! - tähystyssss
syitä kasapäin.keliakia,laktooriintorelanssi,stressimaha....
masennus,paniikkihäiriöt.crohnin tauti,ym ym- myös ärtyvä suoli
No jos kaikki kokeet ja tuleva tähystyskin ok, niin sitten sinulla on ärtyvän paksunsuolen oireyhtymä, täysin vaaraton , mutta kiusallinen kyllä. Eikö sinua hoitavat lääkärit ole tästä vaihtoehdosta ollenkaan puhuneet???
- aloittaja.
myös ärtyvä suoli kirjoitti:
No jos kaikki kokeet ja tuleva tähystyskin ok, niin sitten sinulla on ärtyvän paksunsuolen oireyhtymä, täysin vaaraton , mutta kiusallinen kyllä. Eikö sinua hoitavat lääkärit ole tästä vaihtoehdosta ollenkaan puhuneet???
enkä ymmärrä koko asiaa, siis ihmisen sisäelimiä, paksusuolia yms. Iltaisin nautin lasillisen mustikkakeittoa ja eilen söin illalla sellaista valmista mustikkapuuroa, ne tuntuvat tekevän hyvää vatsalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632